En mä keltuaisia mitää hervottomii määriä kävis vetämää... ite syön keltuaisii päiväs 3 ja valkuaisii 3-5... Keltuaisis on vaa se et niis on jonkii verran kolesterolia.
pah! parhaimpina päivinä oon syöny 10-20 kananmunaa. niitä keltuaisia tuskin kannattaa ihan 20 syödä mutta niit valkuaisia voit mättää menemään aika urakalla.
jossain oli tutkimusta ettei se keltuainen olis niin pahaa mitä siitä puhutaan toki siinä on rasvaa aika lailla! osta omega 3 munia vai mitä ne nyt onkaan niin ei tarvii pelkää kolee. Itsellä menee 240g kananmunaa päivässä. ja kun kesää kohti mennään tulee valkuaista 300g päivässä ja ehkä 2kpl keltuaisia mukaan...
Anna poika mennä vaan! Valkuaista nyt saa popsia niin paljon kun maha vetää, mutta noi keltuaiset kannattas just rajoittaa sen takia, että niistä tulee helposti rasvaa( abouttia 6g keltuaisesta). Niinkuin PRIEST tuossa sanokin, ni osta Omega 3 munia. Tokihan nuo munat on kalliimpia kuin tavalliset. Olen itse tehnyt niin että käytän tavan munista valkuaiset, ja sitten yks kokonainen omega kolme muna keltuaisineen joukkoon.
Kolesteroli ei haittaa mitään, jos ei ole taipuvainen korkeaan kolesteroliin. Olen myöskin kuullut, että k-munassa on vasta-aineet huonon kolesterolin sitoutumiseen.
Hyper-responders had higher concentrations of both LDL cholesterol (LDL-C) and HDL cholesterol (HDL-C) after EGG. In contrast, the concentrations of plasma LDL-C and HDL-C did not differ between the EGG and SUB for the hypo-responders.
Conclusion
These findings suggest that the increases in LDL-C and HDL-C due to increased egg consumption in hyper-responders are due to an increase in the less atherogenic lipoprotein subfractions. Also, increases in plasma carotenoids after EGG may provide a valuable dietary source for this population.
Tämähän kuulostaa ovelalta
Kenelläkään vastatutkimuksia tai vastaväitteitä?
Itse suhtaudun nykyseltään hyvin skeptisesti noihin omega muniin...sillä liika monityydyttämättömien rasvahappojen saanti ei ole kovinkaan terveellistä.
Tavis munassa sitä on n. 17% kokonaisrasvasta...eipä tähän ole mitään syytä enää lisätä ylimääräistä omegaa, pilaa vain hyvän tuotteen...juttu olis eri, jos kanat ruokittaisiin kalanrasvapitoisella rehulla...kalan omega rasvat estävät mm. tulehduksia ja ainakin tätä kautta hillitsevät monityydyttämättömien rasvahappojen härskiintymistä...joka on vaarana runsaasti muita omega rasvoja nautittaessa.
Niin tosiaan...itse vetelen 4-8 eekua / päivä napaan...keltuaisineen päivineen...ja veren rasva-arvot ovat hyvät.