Kaks kananmunaa päivässä..liikaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lexa-91
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiinnostaisi tietää, paljonko matalampi kolestroli pidentää tilastollisesti elinikää.

Jos vaikka 6 kolestrolilla eläisin 79 vuotiaaksi ja 4 kolestrolilla 89 vuotiaaksi. Maksaako vaivaa stressata kananmunista, jos 81 vuotiaana olisi joka tapauksessa niin dementoitunut, ettei muista mitään ja tarvitsee vaipat.

Omassakin suvussa on noita iäkkäitä vanhuksia, ja kyllä eräässäkin tapauksessa viimeiset 10 vuotta ovat olleet aika turhia. Omassa elämssäni toivoisin kuolevani mielummin nopeasti ja kerralla, kuin hitaasti kuihtuen.

Olikos normi munassa noin 2x enemmän kolesterolia kuin normi possun lihassa? Korjatkaa jos olen väärässä. Joten eipä paljo haittaa munien kolesteroli, varmasti yleensä syödään lihaa enemmän kuin monia, eikä unohdeta kananmunien koliinia(olikos se tämä aine?) :)

Onko siinä keltuaisten hylkäämisessä joku hirveä vaiva muka? Itte keitän kananmunat, sitten kun ovat kypsiä niin keltuaiset lähtee siististi. Laitan keltuaiset sellaseen talipalloverkon sisälle ja laitan ulos roikkumaan. Linnut syö yleensä ~½h sisällä kaikki keltuaiset sieltä verkon sisältä. Ja en tietenkään laita suolaa niihin keltuaisiin jotenka linnut tykkää.

Sitte herkuttelen valkuaisilla. Yleensä tyyliin 6 valkuaista ja 1 keltuainen sekotettuna yhteen. :)

Kolesterolit on tällä hetkellä (no... 2 viikkoa sitten)
LDL 1.2
HDL 3.1

Muutenki taitaa olla ristiriitaista tietoa tuosta kolestorolista. Eikös se kuitenkin ole niin, että elimistö itse muodostaa suurimman osan kolesterolista eikä näin ollen ruoan kolesterolipitoisuudella ole veren kolesterolipitoisuuteen suoraa yhteyttä.

Kiitti ideasta, timse! Mä oon ruokkinut keltuaisilla koiraa, muttei senkään maha enempäänsä kestä. Eikä ainakaan seurallisen koiran emäntä... Turkki sillä kyllä näyttää hyvältä!

Kiitti ideasta, timse! Mä oon ruokkinut keltuaisilla koiraa, muttei senkään maha enempäänsä kestä. Eikä ainakaan seurallisen koiran emäntä... Turkki sillä kyllä näyttää hyvältä!

Meillä menee kanssa otuksille ns. ylimääräiset keltuaiset... Niitten kroppa kun toimii kolesterolin suhteen eri tavalla ku ihmisen.

Parhaat palat viskaatte koiralle. :eek:

Tosta tulikin mieleen että joskus skidinä nappasin ainoastaan keltuaisen ku en pitäny valkuaisesta. :jahas: Tosin tämä tais olla ainoastaan paistetuista munista.

Nykyään ei erotella mitään. 1-4 kanista päivittäin.

Muutenki taitaa olla ristiriitaista tietoa tuosta kolestorolista. Eikös se kuitenkin ole niin, että elimistö itse muodostaa suurimman osan kolesterolista eikä näin ollen ruoan kolesterolipitoisuudella ole veren kolesterolipitoisuuteen suoraa yhteyttä.

ite oon lueskellu jotain samansuuntaista. pienellä osalla väestöä on herkkyys sille että syöty kolesteroli nostaa veren kolesterolia mutta ilman tuota herkkyyttä ei suuhun laitetulla (kohtuullisella) kolesterolimäärällä ole mitään yhteyttä veren kolesteroliarvoihin...

ite oon lueskellu jotain samansuuntaista. pienellä osalla väestöä on herkkyys sille että syöty kolesteroli nostaa veren kolesterolia mutta ilman tuota herkkyyttä ei suuhun laitetulla (kohtuullisella) kolesterolimäärällä ole mitään yhteyttä veren kolesteroliarvoihin...

mutta eikö se kumminkin olisi parempi pelata varman päälle, eikä "turhia" kolesteroleja systeemiinsä kerätä. Itsellä ainakin tuntuu olevan geneettistä taipumusta korkeisiin kolesteroliarvoihin, vaikka aina olen hoikka tyttö ollutkin. Yläasteella se taisi mennä yli sen suositusrajankin (5,5 mmol/l), josta seurasi tarkemmat tarkastelut. Arvoissani on kyse toisaalta myös siitä, että HDL-kolesterolin ("hyvän") arvot ovat kaksinkertaiset verrattuna siihen, mitä ihmisillä yleensä. (Siinä 2 mmol/l pinnassa ovat pyörineet.)

Tuosta ne on kuitenkin ruokavalion muutoksella tulleet alas, sekä HDL että LDL (LDL onneksi suhteessa enemmän). Vuosi kotoa muuton jälkeen arvot oli huomattavasti paremmat. :D

Silti noita kymmenen kappaleen kananmunakennoja kuluu helposti viikossa yksi jos toinenkin. :) Keltuaiset ronkin pois. 2-3 keltuaista per viikko pidän rajanani, vaikkei sekään nyt niin tarkkaa loppujen lopuksi ole...

Niin. Ehkä vähän :david: kysymys, mutta mikä kananmunissa siis on hyvää ja mitä huonoa? Jos niitä popsii sen 15 päivässä niin mitä haittavaikutuksia sillä on?

mutta eikö se kumminkin olisi parempi pelata varman päälle, eikä "turhia" kolesteroleja systeemiinsä kerätä. Itsellä ainakin tuntuu olevan geneettistä taipumusta korkeisiin kolesteroliarvoihin, vaikka aina olen hoikka tyttö ollutkin. Yläasteella se taisi mennä yli sen suositusrajankin (5,5 mmol/l), josta seurasi tarkemmat tarkastelut. Arvoissani on kyse toisaalta myös siitä, että HDL-kolesterolin ("hyvän") arvot ovat kaksinkertaiset verrattuna siihen, mitä ihmisillä yleensä. (Siinä 2 mmol/l pinnassa ovat pyörineet.)

Tuosta ne on kuitenkin ruokavalion muutoksella tulleet alas, sekä HDL että LDL (LDL onneksi suhteessa enemmän). Vuosi kotoa muuton jälkeen arvot oli huomattavasti paremmat. :D

Silti noita kymmenen kappaleen kananmunakennoja kuluu helposti viikossa yksi jos toinenkin. :) Keltuaiset ronkin pois. 2-3 keltuaista per viikko pidän rajanani, vaikkei sekään nyt niin tarkkaa loppujen lopuksi ole...

Ilman muuta kannattaa pelata varman päälle. Nykyään laadukkaita proteiininlähteitä on niin paljon saatavilla, että kananmuniin ei kehonrakennus kaadu. Pitää kuitenkin muistaa, että se korkea kolesteroli tulee paljon suuremmalla todennäköisyydellä epäterveellisestä ravinnosta kuin kananmunista. Usein kananmunista paasaajat vetelevät itse hyvällä omalla tunnolla munkkeja ja roskaruokaa tajuamatta että itseasiassa sillä tavalla se korkea kolesteroli paljon todennäköisemmin tulee/pysyy.

Jos niitä popsii sen 15 päivässä niin mitä haittavaikutuksia sillä on?

Patti kasvaa, eikä vaatteet mahdu enää päälle :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom