Kaikki ylätaljasta

Meta title: 💥 Kaikki ylätaljasta – klassinen selkäliike, joka voi joko rakentaa siivet tai jäädä pelkäksi käsivedoksi

Meta description: Keskustelua ylätaljan tekniikasta, oteleveyksistä, lihastuntumasta ja variaatioista – miten saada selkä oikeasti töihin eikä pelkät olkatoppaukset.

hölkkääjä sanoi:
joo no sit vois käyttää sitä.. onks se saletti et se ei vaikuta pituus kasvuun?

Se epävarma ajatus, että painojen kolistelu vaikuttaisi pituuskasvuun (tämä on siis kovasti kyseenalaistettu väittämä enkä minä ota siihen kantaa) perustuu selkärankaan pituussuunnassa kohdistuvaan rasitukseen. Jos se laite on siis tämä http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/LVSeatedRow.html tai senkaltainen ei selkäruotoon tule minkäänmoista rasitusta. Eli vekotin on täysin turvallinen oikeintehtynä.

Vaarallisimmat liikkeet jotka pituuskasvuun voisivat vaikuttaa ovat maastaveto ja erilaiset kyykyt joissa vastus "painaa selkärankaa kasaan".

Edit: nyt kaikki kattoon akuankkaa -->

ei se ihan tommonen oo. se on lattialla ja sit siin on päässä tanko johon ladotaan kiekot ja sit nostellaan samalla ku jos nosteltas vapailla painoilla mut se kone pakottaa sen tekee sen siin tietys liike radassa

jos kukaa tajus mitää

hölkkääjä sanoi:
ei se ihan tommonen oo. se on lattialla ja sit siin on päässä tanko johon ladotaan kiekot ja sit nostellaan samalla ku jos nosteltas vapailla painoilla mut se kone pakottaa sen tekee sen siin tietys liike radassa

jos kukaa tajus mitää

Jep. Tajusi. Ihan sama rasitus sillä tulee kuin vapailla painoilla. En kyllä usko että tavan kulmasoutu maltillisilla painoilla kenenkään pituuskasvuun vaikuttaa mutta jos asia sinua huolettaa ja soudella haluat eikä tollaisia laitteita salillasi ole niin tee vaikka käsipainoilla niin painot ovat heti puolet pienemmät :)

Tämä on varmasti kaikkein turvallisin:
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBLyingRow.html

Tai sitten yhdellä kädellä:
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html
mutta elä kierrä tuollatavalla kroppaa vaan liikuta vain olkapäätä, lapoja ja kättä..

jos teen sellasil painoilla et menee 8-12 nii ei kai siin mitää? haluun soudella kyl ja mieluiten tangol tai sil laitteel

Kyllä ^ Tuo käsipainoilla tehtävä kulmasoutu toimii itsellä kaikista parhaiten. On kädet kipeenä juuri sieltä mistä pitääkin. Eikä tule mitään heittoja käsiin kun tekee käsipainoilla.

Repe^ sanoi:
Kyllä ^ Tuo käsipainoilla tehtävä kulmasoutu toimii itsellä kaikista parhaiten. On kädet kipeenä juuri sieltä mistä pitääkin. Eikä tule mitään heittoja käsiin kun tekee käsipainoilla.

Kulmasoudusta ei kuulu tulla kädet kipeeksi vaan selkä :david:

Koska tämä on aloittelijoiden osio niin pistän nyt kerran vielä:vaikka vetäis ylätaljaa niskan taakse tai leukoja,niin perusidea selän treenaamiseen on se,että olkapäät eteen ja sitten lapaluut yhteen,silloin selkälihakset tekee työtä,tarvii opetella mahdollisimman vähän käyttää käsiä siinä.Vaikeaa,mutta sen oppii kun maltilla jaksaa yrittää.Itse en ole koskaan vetänyt leukoja,enkä ylätaljaa niskantaakse,eli uskon itse tohon -olkapäät eteen,sitten lapaluut yhteen-treenimetodiin.Ainakin mulla on riittänyt.

Ja se myytti pituuskasvun pysähtymisestä:anaboliset steroidit kypsyttävät luun päät niin,että pituuskasvu loppuu.Normaalisti se tapahtuu,kun murrosiässä alkaa testoa erittymään.Eli ei puntin nosto pysäytä pituuskasvua jos ei käytä hormoneja kasvuiässä.

Ville1Suuri sanoi:
Posted by Repe:
Eikä tule mitään heittoja käsiin kun tekee käsipainoilla.

Mitäs toi tarkoittaa?Heittoja käsiin?!

Repe luulee, että kulmasoutu on käsitreeniä ja , että tangolla toiselle kädelle voi tulla enemmän rasitusta ku toiselle

Ville1Suuri sanoi:
Koska tämä on aloittelijoiden osio niin pistän nyt kerran vielä:vaikka vetäis ylätaljaa niskan taakse tai leukoja,niin perusidea selän treenaamiseen on se,että olkapäät eteen ja sitten lapaluut yhteen,silloin selkälihakset tekee työtä,tarvii opetella mahdollisimman vähän käyttää käsiä siinä.Vaikeaa,mutta sen oppii kun maltilla jaksaa yrittää.

Koska tämä on aloittelijoiden osio niin minäkin sanon tämän vielä kerran. Ylätalja on ylätalja ja soudut soutuja. Leveä selkälihas yksi lihas ja epäkäs toinen. Molemmat osallistuvat työhön selkäliikkeissä mutta niitä tulee varsinkin alussa reenata erikseen koska niiden tehtävät ovat kuitenkin melkolailla erit.

Leveä selkälihas vetää olkapäätä ja olkavarsia (kyynärpäitä) alas (ks. lihaksen lähtö ja kiinnityskohdat sekä lihassyyt) ja epäkäslihaksen keskiosa lähentää lavat ja vetää olkapäitä edestä taakse (ks. sama kuin edellä).

Koska olen laiska enkä jaksa kirjoittaa samaa uusiksi linkki: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=944149&postcount=47

Tuolla esimerkissä kaksi tapaa tehdä ylätaljaa.. Myöhemmässä vaiheessa molemmat voivat olla oikein mutta alussa jos keskitytään lapojen puristukseen ylätaljassa, voi liike kääntyä kokonaan väärinpäin helposti. Eli siis että olkapäitä ai vedetä enää alas, vaan ne liikkuvat juuri edestä taakse.

No joo,tarvii myöntää,että on siinä jotain eroa,mutta lavat likkuu kyllä joka tapauksessa.Alataljaakin voi tehdä eri tavoin,riippuu paljon siitä mille korkeudelle kädet vetää.Jos vetää ihan alas vyötärölle,mun mielestä se käy hyvin juuri leveään selkälihakseen,ei epäkkääseen,sama juttu käsipainolla kulmasoutu,tarpeeksi alas vaan veto.Ylätaljassa sama homma,riippuu korkeudesta johon tangon vetää ja miten paljon kallistuu taaksepäin.Mutta väitän silti,että lapaluut paikallaan ei voi treenata selkää.Ja alunperin idea oli opettaa,miten treeniin saa selkään "perille",se kun alussa tuppaa käymään vaan käsien päälle niin kuin täällä joku luuleekin,että soutu on käsitreeniä.Käsiä kannattaa ajatella vain koukkuina ja opetella liikuttamaan selkälihaksia.

Ville1Suuri sanoi:
No joo,tarvii myöntää,että on siinä jotain eroa,mutta lavat likkuu kyllä joka tapauksessa.Alataljaakin voi tehdä eri tavoin,riippuu paljon siitä mille korkeudelle kädet vetää.Jos vetää ihan alas vyötärölle,mun mielestä se käy hyvin juuri leveään selkälihakseen,ei epäkkääseen,sama juttu käsipainolla kulmasoutu,tarpeeksi alas vaan veto.Ylätaljassa sama homma,riippuu korkeudesta johon tangon vetää ja miten paljon kallistuu taaksepäin.Mutta väitän silti,että lapaluut paikallaan ei voi treenata selkää.Ja alunperin idea oli opettaa,miten treeniin saa selkään "perille",se kun alussa tuppaa käymään vaan käsien päälle niin kuin täällä joku luuleekin,että soutu on käsitreeniä.Käsiä kannattaa ajatella vain koukkuina ja opetella liikuttamaan selkälihaksia.

Aivan :)

Yksinkertainen sääntö joka on helppo myös aloittelijalle.

Ylätalja: Keskity vetämään olkapäät ja kyynärpäät alas
alatalja ja soudut: Keskity vetämään olkapäät taakse ja lavat yhteen. Kuvittele jokin esine lapojen väliin jota sitten koitat "puristaa".

Yksinkertaista, eikö? ;)

Gdane sanoi:
Aivan :)

Yksinkertainen sääntö joka on helppo myös aloittelijalle.

Ylätalja: Keskity vetämään olkapäät ja kyynärpäät alas
alatalja ja soudut: Keskity vetämään olkapäät taakse ja lavat yhteen. Kuvittele jokin esine lapojen väliin jota sitten koitat "puristaa".

Yksinkertaista, eikö? ;)

Helvetin hyvin tiivistetty ja kannattaa salilla kokeilla ajatuksen kanssa tämä, jos ei muuten usko.

Ja alkuperäiseen kysymykseen pulloverista, se on hiton hyvä lämmittely tai viimeistelyliike, ylätaljaa, alataljaa, kulmasoutua tai leuanvetoja en sillä korvaisi.

Olen huomannut, että ylätalja niskan taakse ottaa todella paljon yläselkään keskelle. Minulla kuitenkin on hieman huonot olkapäät ja tuo liike taitaa niitä hieman rasittaa. Olisiko mitää vastaavaa liikettä, joka ottaisi keskelle yläselkään tehokkaasti?
Selkäreeni ilman ylätaljaa niskan taakse:
leuanveto 3*8
kulmasoutu3*8
alatalja3*8
(maastaveto jalkapäivänä 3*10)

Juu, mutta se on vaan huonoa tuossa perinteisessä, että haukat väsyy. Pitää varmaan vaihtaa järjestystä, koska mulla oli haukat yhdessä selän kanssa.

tuli mieleen noista leuoista kun oon nyt niitä selkäpäivänä nykinyt nii pitääkö niissä käyttää kädet täysin suorina vai voiko ne jättää alhaalla hieman koukkuun? rystyset itseenpäin oon aina vetänyt.
Jossain ylätalja keskustelussa joku jermu muistaakseni sanoi että käsiä et kannata käyttää ihan suorina, siirtyy rasitus ilmeisesti käsille tjms.?

Back
Ylös Bottom