Kaikki ylätaljasta

Meta title: 💥 Kaikki ylätaljasta – klassinen selkäliike, joka voi joko rakentaa siivet tai jäädä pelkäksi käsivedoksi

Meta description: Keskustelua ylätaljan tekniikasta, oteleveyksistä, lihastuntumasta ja variaatioista – miten saada selkä oikeasti töihin eikä pelkät olkatoppaukset.

Mä olen toisaalta sitä mieltä, että hartioiden levyisellä vasta ote leuat on kova sana, jos pystyy vetämään leukoja:). V-kahva leuat myös hyvänä vaihtoehtona tai sitten "lapio" ote hartioiden levyisellä.

Turhaaomasta mielestäni pelata pois hauiksia, tekemällä myötä otteella ja leveällä.

Ylipäätänsä leveät otteet aika usein treenaa epäkäs/teres major osastoja/lavan lähentäjiä yms. hyviä ryhdille mutta en kehuisi latsi liikkeenä.

Timba79 sanoi:
No en todellakaan ajatellut sitä minään ylätaljan korvikkeena, vaan just hyvänä liikkeenä vähä pumppailla treenin loppuun tai tehdä lämmittelyt.
joo kyllä tiesin että et sinä sitä tarkoitakkaan,vaan tarkoitukseni oli lähinnä vain korostaa näin yleisesti että liike ei ole "samassa kastissa" ylätaljan kanssa

pepper sanoi:
joo kyllä tiesin että et sinä sitä tarkoitakkaan,vaan tarkoitukseni oli lähinnä vain korostaa näin yleisesti että liike ei ole "samassa kastissa" ylätaljan kanssa

Jes, homma selvä, kuhan minäkin varmistelin ettei tule väärinkäsityksiä. ;)

Kyllä sai "latseihin" hyvän poltteen, kun tein ensimmäisenä ylätaljaa lapiokahvalla eteen ja sen jälkeen tein pulloveria taljassa seisten.

mullakin toi ylätalja lapiolla eteen + pullover toi todella hyvän tuntuman latseihi. nimenomaa peräkkäin. edellisellä kerralla ei näin hyvää tuntumaa saanut mutta kun suht heti heitti pulloverin perään niin johan tuntu.

tänään kokeilin pull overia taljassa pikku painoilla ja totesin että ku se ottaa niin perkeleen ihanasti mun pikkupikku selkäänki.

sit siitä innostuneena meen ylätaljan luo :eek: samaa paskaa taas, ei saa tuntumaan ku ihan mitättömän vähän :jahas:

tekniikkakin on kunnossa siinä... :david:

tulin siis siihen tulokseen, että pullover on kiva liike ja haluun tehä sitä elikkä onko se huono jos alan sitä tekemään isommilla painoilla ja se korvais ylätaljan?

latsit oli kunnon pumpissa sen jälkeen :5: se oli mahtavaa:love:

mielipiteitä :thumbs:

Jos pulloveria tekee oikein,vaikkapa käsipainolla maaten penkillä,sillä ei ole kyllä mitään tekemistä ylätaljan kanssa.Pullover vahvistaa rinnan yläosaa ja levittää rintakehää,venyttää vatsoja jne,oikein tehtynä.

Jos olet oikeasti vasta 14-vuotias, niin satsaa perusliikkeisiin (leuanveto, kulmasoutu), tekniikkaan ja keskity nostamaan sarjapainojasi nousujohteisesti. Jos välttämättä haluat, niin ehkä treenin loppuun voit tuota tehdä kuten jo ehdotettiin, mutta jos sitä lihaa ei vielä ole niin turha treenata tuntumalla.

Ville1Suuri sanoi:
Jos pulloveria tekee oikein,vaikkapa käsipainolla maaten penkillä,sillä ei ole kyllä mitään tekemistä ylätaljan kanssa.Pullover vahvistaa rinnan yläosaa ja levittää rintakehää,venyttää vatsoja jne,oikein tehtynä.
juu tästähän oli inttoa tuolla pullover tredissä ja olen villen kans täysin samaa mieltä, mutta tässä tarkoitettiin köysi pulloveria joka on pelkästään selkä liike samoin myös koneessa tehtävä.

edit tämä liike siis: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=40443&highlight=%2Aleve%E4n+sel%E4n+salaisuus

Pulloveria ei minusta kannata tehdä käsipainolla, siinä liikkeessä on onneton vastuskäyrä (onkohan tämä oikea sana....). Taljassa tai varsinkin koneella tehtynä se on ihan ok selkäliike.

hmmmmmmmmm... elikkä voisin jättää taljat pois ja tehdä leukoja?
entä ala taljan paikalle?
ja kulma soutuu en selän takii tee ku haluun viel kasvaa.

elikkä eiks se pullover sit tuo lihaa selkää :(?

Jos selkään massaa haluat,unohda pullover.Eikä mikään kulmasoutu pituuskasvua pysäytä.Aina parempi mitä enemmän treenaat vapailla painoilla.Pullover oikein tehtynä on tosi hyvä liike sen vuoksi,että se laajentaa rintakehää,ehkä parantaa ryhtiä jne.En ota kantaa siihen -selkäliikepulloveriin-.

EDIT:vapailla painoilla,kevyet painot ja oikea tekniikka,muuten hajoaa paikat,oikein tehtynä motoriikka paranee lihaskasvun ohella,josta on tosiaan hyötyä.

EDIT2:katoin äsken ton linkin pulloveriin,en o koskaan kyl kuullut,että tollasta liikettä sanottas pulloveriks.Sehän on suomeksikin "vetää yli".Tossahan naru vedetään alas.

taas samaa mieltä villen kanssa. kulmasoutua vaan menemään ja tee ennemmin ylätaljaa ku leukoja, vaikka ite teen nykyään leukoja pidän ylätaljaa ykkösenä jos haluaa että selkä leviää, leviää se leuoillaki mutta talja on parempi IMO. tästäkin ollaan sataa erimieltä mutta tää on mun mielipide.

mä teen sellasel tyylil et niinku vetelisin leukoja. kädet lähekkäin ja sormet ittee päin. onks tää paska jos alan tekee näin:

pullover 5*20 lämmittelyks
ylätalja 3*8-12
kulmasoutu 3*8-12??

hölkkääjä sanoi:
mä teen sellasel tyylil et niinku vetelisin leukoja. kädet lähekkäin ja sormet ittee päin. onks tää paska jos alan tekee näin:

pullover 5*20 lämmittelyks
ylätalja 3*8-12
kulmasoutu 3*8-12??
tee ennemmin näin

ylätalja 3*8-12
kulmasoutu 3*8-12
pullover 5*20

IMO ei oo mitään järkiä väsyttää lihaksia millään "pumppi" liikkeillä vaan lihakset väsytetään ns kovilla perusliikkeillä, mitä ne sitten kullekin sattuu olemaan ja loppua kohden liikkeet kevenee. pullover ei kuulu ns perusliikkeisiin kenelläkään tai ei ainakaan pitäis kuulua:).

Ville1Suuri sanoi:
EDIT2:katoin äsken ton linkin pulloveriin,en o koskaan kyl kuullut,että tollasta liikettä sanottas pulloveriks.Sehän on suomeksikin "vetää yli".Tossahan naru vedetään alas.

Käsien liikerata on kuitenkin sama, eli siksi kai sitä sanotaan myös pulloveriksi.

Ei kande opetella mitään koneliikkeitä,sellasilla hankittu voima on käytännön töissä hyödytöntä.Mulla on videopätkä omasta ylä- ja alataljasoudusta,koitan laittaa sen johki ja laittaa sulle linkin,niin näet miten selkä kasvaa.

Back
Ylös Bottom