Kaikki ylätaljasta

Meta title: 💥 Kaikki ylätaljasta – klassinen selkäliike, joka voi joko rakentaa siivet tai jäädä pelkäksi käsivedoksi

Meta description: Keskustelua ylätaljan tekniikasta, oteleveyksistä, lihastuntumasta ja variaatioista – miten saada selkä oikeasti töihin eikä pelkät olkatoppaukset.

ai mulle vai ville?
entä riittääkö nuo liikkeet selälle? vai tarviiko sitä ala taljaa vielä?

jaa hyödytöntä.... no voinhan mä yhtä hyvin tehä sen tangolla, ei siinä mitään

[Originally Posted by Ville1Suuri
EDIT2:katoin äsken ton linkin pulloveriin,en o koskaan kyl kuullut,että tollasta liikettä sanottas pulloveriks.Sehän on suomeksikin "vetää yli".Tossahan naru vedetään alas.
ville katoppa tuo kyseinen tredi, ja lue mun postauksia sieltä ihan loppu päästä:). samat mietteet on mullakin asiasta mutta ei näiden kans kannata alkaa inttään, hopealle jää;)

Neutraali:en jaksa vaivautua,uskon sun sanaan muutenkin,ja tiedän kyllä,että täällä jää alakynteen aika usein...;)

Ja threadin aloittajalle:ei mikään paperilappunen tai kaverin sanoma määrä liikkeitä ja toistoja kehitä sua.Sun pitää oppia treenaamaan kovaa ja oikein itse.Et voi etukäteen tietää esim.saatko alataljassa 50kg x8 vai 10.Teet vaan kovan sarjan.Ja aina koitat seuraavalla kerralla parantaa,yksi toisto lisää...ja hetken päästä isompi paino jne...Mietis nyt itekin,jos sulla lukee paperilla(ohjelmassa)että 50kg x 10 alataljaa,oot tehnyt 10 toistoa ja jaksaisit lisää,niin lopetatko siihen vain,koska paperilla lukee niin?Ei ei...Pidä mieluummin kirjaa aina joka treenin parhaasta sarjasta ja koita parantaa sitä,merkkaa jälkikäteen treenipainot ja toistot muistiin.Ja sitten aina seuraavalla kerralla koitat hivenen parantaa tulosta.

siis en mä ees tee tolla metodil.
pidän reenipäiviksen käden ulottuvilla ja jos viimeks meni vaik 11/10/10 nii nyt yritetään 12/12/12.. itse asiassa aina on 12,12,12 tähtäimessä.
sit ku menee 3*12 nii sit laitetaan lisää ens kerral.

mist sä ees sait moisen käsityksen?

ja muuten, onko se alatalja mikään välttämättömyys?

ja kannattaaks sitä ylätaljaa tosiaan tehdä ku sil en saa juurikaan tuntumaa, vai onko mun selkä toistaseks niin surkee et siin ei oo lihaa missä tuntuis?

Ei mikään tietty liike ole välttämätön,jokainen tekee niitä,jotka parhaalta tuntuu. Selässä on se ongelma monella aloittelijalla,että on tosi vaikea just saada se treeni "perille" selkään,tuppaa kädet ym.väsymään ennemmin.Sun tarvis saada joku "konkari" neuvomaan sua niissä selkäliikkeissä,se on tosi hankala selittää näin kirjoittamalla.Missäs päin treenaat?Mäkin voin mielellään tulla opastaan,se on nimittäin huomattavasti helpompaa paikan päällä.

Siten voit opetella,et pidä kädet suorana edessä,työnnä olkapäät eteen ja sitten vedä lapaluut yhteen,koko ajan kädet suorana.Siinä opit perusidean,isoilla painoilla sitten tarvii pikkusen heijata,ettei kädet pelkästään väsy.(ja kädet tietysti koukkuun,mutta toi suorin käsin opettaa sut supistamaan selkälihaksia)

treenaan vantaalla ja myyrmäessä.
mut tuol oli tredi jossa sanottiin et tuo lapojen liikuttelu ei treenaa latseja

Jaa,kyllä selkäliikkeissä tarkoitus on supistaa lapaluut yhteen mahdollisimman vähällä käsien rasituksella.Olankohautustreenit epäkkäille(ja maastaveto) on asia erikseen.Mutta jokainen treenaa tyylillään.(en kyllä muista noita latinankielisiä nimiä,mutta en usko,että olen kovasti väärässä,olen aika montaa aloittelijaa opettanut juuri selkäliikkeissä)Ja sanoin jo,että kirjoittamalla on vaikea neuvoa,tarvis olla paikan päällä neuvomassa.

Mike:
Ja muistakaa selkäliikkeissä. Lapoja ei pidä vetää yhteen jos latseja treenataan. Tomi muistaakseni kirjoitti joskus virheellisesti "lavat liikkumaan". Lapoja vetää yhteen trapeziuksen alemmat osat, ei latsit. Eli jos latseille rasitusta haluaa, niin niitä lapoja ei ole tarvis veivata, latsit supistuu muutenkin. Eri asia on sitten jos haluaa kokonaisvaltaisen liikkeen, sillä trapsit ovat osa selkää.

lue treeni puolelta se tredi ''rakenna joulukuusi selkääsi'' siellä kerrotaan että ne pallukat tulee sinne selkään juuri lapoja liikuttelemalla :) mutta latsien työ on tehdä jotain ihan muuta kuin liikuttaa lapoja.

Ei lapojen liikuttamista voi pitää mielestäni virheenä vaikka latseja treenattaisiinkin. Itse yritän rutistaa lavat yhteen kaikissa edestä ja ylhäältä tehtävissä vedoissa, sen sijaan lapojen roikuttamista ja yletöntä venyttämistä toistojen välillä en ymmärrä.

Eli jos latseille rasitusta haluaa, niin niitä lapoja ei ole tarvis veivata, latsit supistuu muutenkin. Eri asia on sitten jos haluaa kokonaisvaltaisen liikkeen, sillä trapsit ovat osa selkää.

tän vois toisaalta käsittää että jos supistelee niitä lapojaki nii sais niinku 2 hoitoa yhdessä pullossa.
kasvais latsit sekä sit joulukuusi :)

Eli jos latseille rasitusta haluaa, niin niitä lapoja ei ole tarvis veivata, latsit supistuu muutenkin. Eri asia on sitten jos haluaa kokonaisvaltaisen liikkeen, sillä trapsit ovat osa selkää.

tän vois toisaalta käsittää että jos supistelee niitä lapojaki nii sais niinku 2 hoitoa yhdessä pullossa.

no se on nyt päätetty et mulla vaihtu ala talja kulma soutuun
ylätalja pysyy ja sit on pulloveriakin :)

hölkkääjä sanoi:

jos mietit nuita kikkoja ja kakkoja loppuelämäs niin sulla ei oo ikinä selkää :kippis1: ;)

Pakko myöntää,vaikka luulisin,että tiedän asiasta jotain:en tajua,miten selkää voi treenata liikuttamatta lapaluita?!Kaikki liikkeet missä vedetään,liikuttaa aivan varmasti lapaluita.Epäkkäitä treenatessa ei lapaluut liiku yhteen kovin paljoa,mutta liikkuu silti ja se ei ole käytännössä selkätreeniä vaan olankohautuksia.Oli selkäliike mikä vaan,niin kyllä se perustuu juuri olkapäiden eteenpäin venytykseen ja sitten lapaluiden yhteenvetoon.(en paremmin osaa nyt selittää)Voi silti olla,että kirjoitan väärälle osiolle,en taida olla enää ihan aloittelija.:)

ville, onko sulla itelläs latsit kasvanut vaikka oot lapoja liikutellut? en todellakaa ala kiistelee kokeneemman kanssa ku itellä treeni uraa takana reilu 1kk

Itseasiassa ihan oikeasti treenattaessa leveää selkälihasta (latissimus dorsi = latsi, kuten niin usein sanotaan), ei pitäisi vetää lapoja yhteen, koska silloin työtä tekevät trapeziuksen keskiosat (lapojenlähennyt vertaus esim kulmasoutu). Ylätaljassa haluttaessa nimenomaan leveyttä selkään, tulisi oikeaoppisesti vetää olkapäät ensin ylhäältä alas ja sitten jatkaa liike kyynärpäitä alasvetämällä tanko rintaan (ei välttämättä rintaan asti). Sama juttu leuanvedossa. Sitten jos tehdään kokonaisvaltainen liike selälle ylätaljassa, jatketaan tätä liikettä vetämällä lavat yhteen, jolloin runtua saapi paisti latsit myös trapsien keskiosat.

Mielestäni Neutraali on sanonut kaiken olennaisen tässä
jos mietit nuita kikkoja ja kakkoja loppuelämäs niin sulla ei oo ikinä selkää

Alussa kun opetellaan kannattaa tehdä liikkeet liikkeinä, eli ylätalja teknisesti ilman turhanpäiväistä ressaamista vartalo pystyssä (tottakai kroppa saa liikkua hieman) samoin kuin leanvedot ja sitten kun tehdään alataljaa tai soutuja keskitytään siihen lapojen puristukseen.

Edit: Hölkkääjä. Kulmasoutukone on aivan loistava vaihtoehto sinulle varmasti.

Back
Ylös Bottom