Meta title: 💥 Kaikki ylätaljasta – klassinen selkäliike, joka voi joko rakentaa siivet tai jäädä pelkäksi käsivedoksi
Meta description: Keskustelua ylätaljan tekniikasta, oteleveyksistä, lihastuntumasta ja variaatioista – miten saada selkä oikeasti töihin eikä pelkät olkatoppaukset.
Jep. Eli meidän salilla on sellainen ylätalja missä se penkki liikkuu 180 asteen alueella. Eli kiinnityspiste on keskellä painopakan edessä ja penkki on irti maasta. Kun teen vasemman puolen käännän penkin oikealle(itsestä katsottuna), ja näin kahva jää vasemmalle puolelle ja liike tuntuu luonnolliselta. Sama toisinpäin toista puolta tehtäessä.
Käsi kerrallaan tehtäessä saan itse ainakin paljon paremman supistuksen latsiin. Ei tartte keskittyä siihen toiseen puoleen.
Ehkä sitten joskus kun saa selkään enemmän massaa saan kaksin käsin tehtynä yhtä hyvän supistuksen mutta toistaiseksi käytän tuota yllä mainittua tapaa.
Olen nähnyt salilla kahta eri tyyliä; Selkä suorana koko ajan ja sitten sellaista että ollaan tiukassa takakenossa kun lasketaan talja rinnan päälle. Kumpi on parempi? Näyttää aika vaaralliselta riuhtomiselta toi jälkimmäinen tapa..
Itse teen melkein 45 asteen kulmassa ja selkä kaarella näin itse saan parhaan rutistuksen latseihin. Ihan yksilöllistä tuo asento, kunhan lavat liikkuu reilusti niin silloin ollaan oikeilla jäljillä.
omasta mielestä ylätalja on ihan hyvä lämmittely ja loppuliike selkätreeniin,mutta ei sitä pelkästään tekemällä tuu isoja selkäfileitä-ellei sitten ole joku myoaktiinimutantti.
parhaimmat latsiliikkeet omasta mielestäni ovat kulmasoutu ja leuanveto.
kelpo liike kyllä. Itse olen vedellyt tätä niskan taakse ja tuntuu käsissä yllättävän paljon. Mutta kun koitin tän jälkeen vetää alataljasoutuu niin ei mitään mahdollisuuksia kun latsit oli ihan loppu :D
Hieno liike kertakaikkiaan.. miinuksena voidaan pitää sitä, että ylätalja ei ole niitä aloittelijaystävällisimpiä liikkeitä. Itsekin aikoinani vetelin ylätaljaa tohkeissani, mutta tietämättäni ainoastaan hauiksia siinä tuli treenattua. Hyvä niksi tosiaan tuohon hauisten minimointiin liikkeessä on se täällä jo monesti mainittu kuvittelu, että vetää kyynärpäitä alas, eikä sitä tankoa.
Onkohan syy tuohon selkälihojen haastavaan treenaukseen suhteettoman heikko hermotus lihasten kokoon nähden? Latseillekkaan ei normaaleissa arkiaskareissa mitään hurjia rasituksia tule.
Yks hyvä variaatio tästä kans miten saa kivan poltteen tonne latsiin ja muihin pienempiin avustaviin tossa takaolkapään ja epäkkäiden välissä on tehä negatiivisia. Pistät vaikka D-kahvan tai \/ - kahvan kiinne ja pistät painoa niin että vedät kaksin käsin ales ja sitten yhdellä kädellä todella hitaasti lasket sen takaisin ylös.
Ite sain idean tehdä tätä kun näin Utti Hietalan tekevän sitä
Kokeilin muuten tossa yks päevä sellasta että menin roikkumaan leuanvetotankoon jaloista ylösalaisin ja siitä sitte vetelin tankoa ylös ylätaljatyyliin. Veri menee tietenkin päähän eikä saa yhtä hyvää supistusta kuin yläteljassa tehtynä mutta pitää ny vielä kokeilla sitä, kuhan ei vaan tapa itteään sitä tehdessä
Eli kun vedän yleensä ylätaljaa aika kapealla vastaotteella siis samanlain kuin yleensä leukoja vedetään (kai se on vastaote), ja siis salilla jossa käyn lukee vielä siinä että biceps niin ottaahan se silti niihin selkälihaksiin samanlain kuin leveämmällä myötäotteella vetäisi? vai muuttuuko liike kokonaan kun ottaa kapean vastaotteen?
Ottaa se leuanteko vastaotteellakin selkään, mutta paino siirtyy enemmän hauiksille. Jos et saa siis kovinkaan paljon leukoja ja teet ylätaljaa kehittääksesi leuanvetoa, tee se ihmeessä myötäotteella ja leveällä sellaisella. Näin kehität selkää paremmin. Ylätalja vastaotteella IMO turha.
okei, joudun muuten laskemaan sarjapainoa sellasella 10kg:lla kun otan myötäotteen. Siis mulla vissiin hauberi aika hyvässä kunnossa sitten jos se 10kg lisää tuo?
Mä oon ryhtyny tekemään leveällä myötäotteella piteempiä sarjoja. Ja täytyy myöntää, että hauiksissa tuntuu ensin ja seuraavana päivänä selässä. Että suosittelen.
Yleensä on ollut niin, että vastaotteella saa noita leukoja enemmän, mutta käsittääkseni haluat kasvattaa selkää? Jos näin on, niin tee kuten edellä mainitsin. Voit kuitenkin lisäksi treenata haukkaria esim. käsipainoilla tai tangolla. =)
Mutta jos noita leukoja saat kuitenkin tehtyä edes muutaman, niin suosittelen tekemään niitäkin. Eli älä jätä niitä pois.
IMO voisit lopettaa koko ylätaljan vitkutuksen jos mahdollista. Itse vihaan koko laitetta ja niinpä vaihdoin sen täysin leuanvetoon leveellä myötäotteella. Ja todellakin potkii paremmin. Teet aluks vaikka niin monia osatoistoja kun menee. Ei leuat myöskään mikään miellyttävä liike ole mutta varmasti parempi ja kokonaisvaltaisempi.
No herran tähden jätä se ylätalja jo pölyttymään sitte ja lisäpainovyö lanteille ja vetämään leukoja :D. Ylätaljan ja leuanvedon suhdetta vois kuvailla vähän niinkun kyykyn ja prässin välistä suhdetta. Kyykky hakkaa prässin mennen tullen. Prässi ja ylätalja on vaan tavallaan korvikkeita alkuperäsille esikuvilleen.