Kaikki ylätaljasta

Meta title: 💥 Kaikki ylätaljasta – klassinen selkäliike, joka voi joko rakentaa siivet tai jäädä pelkäksi käsivedoksi

Meta description: Keskustelua ylätaljan tekniikasta, oteleveyksistä, lihastuntumasta ja variaatioista – miten saada selkä oikeasti töihin eikä pelkät olkatoppaukset.

Kannattaa ihmeessä kokeilla enemmän kuin kerran. Tuo on juuri niitä liikkeitä, että se pitää osata tehdä tunteella tai sitten ei tunnu missään.;)

aktivoituu välttämättä vaikka tekisi miten...
ei aktivoidu koska oikein tehtynä se liike tehdään ikäänkuin vetämällä tonne vatsan seutuun, ei käsiä vaakasuorassa alas painamalla, . en osaa selitää. mun pitäis neuvoa se sulle henk koht niin oppisit tekemään sen ilman ojentajien aktivoitumisia. ainut mikä aktivoituu selän lisäksi on puristus voimat ja nekin minimaalisesti.

ei aktivoidu koska oikein tehtynä se liike tehdään ikäänkuin vetämällä tonne vatsan seutuun, ei käsiä vaakasuorassa alas painamalla, . en osaa selitää. mun pitäis neuvoa se sulle henk koht niin oppisit tekemään sen ilman ojentajien aktivoitumisia. ainut mikä aktivoituu selän lisäksi on puristus voimat ja nekin minimaalisesti.

Tässä Thibaudeaun artikkelissa kuvitettu liike B2(rope lat pulldown) on varmaan aika lähellä neutraalin kuvaamaa tyyliä. Mulla tosin tuossakin tahtovat ojentajat tulla mukaan mutta kuitenkin paljon parempi kuin ns. alaspainallustyyli.

juuri noin se tehdään(ikään kuin vetämällä, ei painamalla vaikka se sivusta katsojasta sattaa siltä näyttääkin), mutta ei siinä nyt polvillaan tartte olla:D. en ymmärrä miten tossa voi ojentajat rasittua. ei kertakaikkiaan mitenkään jos siihen liikkeeseen keskittyy ja harjoittelee sen oikein. suurempi "vaara" liike on saada meneen hauiksillekin enemmän kuin ojentajille. mutta turhaapa tästä vaahtoaa. onneksi ite teen edes jotain oikein :)
image018.jpg

joo tuntuu ja rasittaa varmaan pottuvarvastaki jos sinne jotain sensoreita laitettas ja mittailtas. minä kyllä käsitin että osalla se ottaa sinne ojentajiin haitaksi asti eli että ne menee samanlain pumppiin selän lisäksi tai jopa niin että ottaa suurimmaksi osaksi ojentajiin. sen takia painotin ettei sen tule ottaa ojentajiin. tosin en edes tiennyt että sen "virallisesti" kuuluu ottaa johonkin ojentajan pitkäänpäähän(siis selän lisäksi), koska ei liikettä tehdessä sitä tunne samoin ku ei tunne kulmasouduissa tai leuoissakaan. siis olettaen että se ojentajan pitkäpää on jossain ojentajan seudussa:D;)

Aina kun olkavartta viedään alakautta taakse päin ojentajan pitkä pää -joka kulkee siis olkanivelen yli- aktivoituu.(Samoin tekee hauiksen pitkäpää etupuolella mutta päinvastaisessa liikkeessä.)
Tätä ei voi siis välttää selkäliikkeissä mutta harvemmin tuosta mitään ongelmaa tulee.

Toisin sanoen ojentaja on aina mukana vetävissä, ja hauis työntävissä liikkeissä vaikka ei äkkiseltään uskoiskaan. (vaikka niiden osuus suorituksiin onkin minimaallinen.)

Edellämainittua latsiliikettä en ole kokeillut.

Ite olen tehnyt tuota todella paljon selkä taaksepäin vietynä, jopa yli 45 astetta, koska liikunnanopettajani opetti minua niin ja veljeni sanoi sitä myös hyväksi.
Ite olen huomannut sen ottavan hyvin ja liikutan vartaloani kuitenkin minimaalisen vähän n. 5cm. Vedän aina myös tangon rintaan asti ja pysäytän sen hetkeksi eli hallitusti teen myös.
Eli onko tuo selkä suorana siis sitten oikea ?

Se kulma on oikea joka ottaa parhaiten selkään oikeisiin paikkoihin. Kyllä näkee ihan reippaalla kulmalla tehtyjä ylätaljoja ja silläkin tuntuisi lihat kasvavan. Riippuu saako oikeita paikkoja liikuteltuja vai ei. Ja ei, en puhu nyt niistä cheatylätaljoistaheijarillaniskalattiaansaakka mitä näkee paljon vaan kontrolloituja versioita kaikin puolin. Ei nyt välttämätä kuulu niin suoraan tähän esimerkkinä, mutta tässäkin videopätkässä näyttäis olevan kohtuu reipas tekniikka ja n. 45 asteen kulma:

Susi ylätaljan kimpussa

Se kulma on oikea joka ottaa parhaiten selkään oikeisiin paikkoihin. Kyllä näkee ihan reippaalla kulmalla tehtyjä ylätaljoja ja silläkin tuntuisi lihat kasvavan. Riippuu saako oikeita paikkoja liikuteltuja vai ei. Ja ei, en puhu nyt niistä cheatylätaljoistaheijarillaniskalattiaansaakka mitä näkee paljon vaan kontrolloituja versioita kaikin puolin. Ei nyt välttämätä kuulu niin suoraan tähän esimerkkinä, mutta tässäkin videopätkässä näyttäis olevan kohtuu reipas tekniikka ja n. 45 asteen kulma:

Susi ylätaljan kimpussa

Jees. Tuollai teenkin, mutta pienemmällä heijarilla, joka ehkä johtuu pienistä painoista Dennisiin verrattuna. Hyvin olen ainakin itse saanut poltetta aikaan tyylilläni.

Joop.. noh... Straight arm pulldown ja Rope lat pulldown on kaks eri liikettä. Toiset puhuu aidasta ja toiset seipäästä. En minäkään tuota jälkimmäistä saa ojentajassa tuntuun mitenkään... hauberissa jonkin verran, mut aika vähän siinäkään.

Tosin straight arm pulldown ON latsit eristävä liike ja rope pulldown taas EI.

Molempia tuli viime volyymisyklissä tehtyä... hyviä liikkeitä molemmat... tuntuma näissä tosin on tärkeintä ja käytetyllä painolla ei niin suurta merkitystä kuin ns. massaliikkeissä.
Mutta nämä siis hyviä siihen kuuluisaan "viimeistelyyn"... mitä helvettiä se sitten onkaan??

teen tosi usein, mutta jalat ihan vierekkäin ja yläkroppa hiukan etunojassa. kutsun ite sitä treenipäivyrissä hiihtoliikkeeksi. kuvittelen tekeväni nimittäin tasatyöntön suksilla, tasamaalla. hyvin ottaa osumaa latsit, mutta vaikea sanoa onko kasvattanut lihaksia, kun tulee tehtyä niin paljon muutakin selälle....

Mutta nämä siis hyviä siihen kuuluisaan "viimeistelyyn"... mitä helvettiä se sitten onkaan??

Veikkaisin, että kun ensin on tehty raskaat perusliikkeet, niin tehdään lopuksi spesiaali "hinkutusliikkeitä" fiiliksellä, jotta saadaan väsytettyä, poltetta ja fiilistä lihakseen?

Toinen käsite, mitä en ymmärrä on "erottuvuusharjoitukset". Jos takaolkapääviparit on kuulemma "erottuvuusharjoitus", niin mikä se on? Tietääkseni lihas kasvaa tai ei kasva tai jopa pienenee jos kaikki ei ole kunnossa, mutta miten saa liikkeellä sitä kuuluisaa "erottuvuutta"? Rasvaa pois ihon alta lihaksen päältä ja välistä, niin varmasti tulee erottuvuutta. Mutta jos joku liike yksissään on "erottuvuusharjoitus".

Veikkaisin, että kun ensin on tehty raskaat perusliikkeet, niin tehdään lopuksi spesiaali "hinkutusliikkeitä" fiiliksellä, jotta saadaan väsytettyä, poltetta ja fiilistä lihakseen?

Toinen käsite, mitä en ymmärrä on "erottuvuusharjoitukset". Jos takaolkapääviparit on kuulemma "erottuvuusharjoitus", niin mikä se on? Tietääkseni lihas kasvaa tai ei kasva tai jopa pienenee jos kaikki ei ole kunnossa, mutta miten saa liikkeellä sitä kuuluisaa "erottuvuutta"? Rasvaa pois ihon alta lihaksen päältä ja välistä, niin varmasti tulee erottuvuutta. Mutta jos joku liike yksissään on "erottuvuusharjoitus".

Nii... toi meikäläisen "viimeistely" -kommentti oli ihan puhdasta sarkasmia.

Takaolkapääviparit ei minun kokemukseni mukaan tosin ole mikään viimeistely tai erottuvuusharjoitus aka "hilavitkutusliike"... kun tekee kunnon raudalla ja hirveän näköiselle tekniikalla niin saa hyvin pihviä takahartiaan ja epäkkään keskiosaan.

Eiköhän se erottuvuusharjoitus meinaa nimenomaan sitä että rasitetaan (usein taljoilla) jotain tiettyä lihasta, ei lihasryhmää - yritetään eliminoida mahdollisimman tehokkaasti muiden auttavien lihasten käyttö.

e: Ja juu siis nimenomaan näin kun Markku (?) tossa sanoi. Ja pienillä painoilla ettei mene riuhtomiseks :)

Itse olen huomannut että saan selän supistumaan paljon paremmin kun teen yhden puolen kerrallaan. Se vie aikaa mutta luulisipahan tulevan tuloksia.
Teen ensin 1 sarjan kaksin käsin. Sitten molemmille käsille kaksi sarjaa.
Tai sitten 2 sarjaa kaksin käsin, ja molemmat kädet vielä kerran erikseen. Suosittelen niille ketkä eivät saa tuntumaa.

Käytät sellasta yhden käden kahvaa mitä käytät esim.tehdessä ristitaljaa??

Back
Ylös Bottom