Kaikki vinopenkistä

Meta title: 💥 Kaikki vinopenkistä – yläpekin kovin rakennusliike ja kiistaton testipenkki äijille

Meta description: Keskustelua vinopenkin kulmista, tekniikasta, tunne–paino -tasapainosta ja variaatioista – miten yläpeksi oikeasti saadaan kasvamaan?**

Minua nyt ei voi noihin isoihin poikiin lukea, mutta vinopenkki tulee tehtyä korkeintaan 30 asteen kulmassa, jos pistää pystympään niin rupeaa olkapää "vittuilemaan".

Olen tainut tehdä tuota vinopenaa kässäreillä sekä tangolla jossain 45 asteen kulmassa. Tästä vissiin johtuu noitten etuolkapäitten kunto :D. Pitänee vissiin koittaa tota 30 asteen kulmaa tänään :thumbs: .

Jotain ajatuksiani:

- Parhaita rintaliikkeitä ovat tasapenkki-, loiva vinopenkki- ja alaviistopunnerrukset tangolla ja käsipainoilla sekä dippi (etunojassa, leveällä otteella). Huippubodarit, valmentajat ja tiedemiehet sanovat niillä tulevan parhaiten massaa ja kuten tiedämme, lihasta ei voi muotoilla tai hioa ja pumppifiilis sinällään on irrelevanttia.

- Lihasaktivaatiotutkimusten mukaan tasapenkkipunnerrus aktivoi rinnan yläosaa vähintäänkin yhtä hyvin kuin vinopenkkipunnerrus

- Pullover on paremminkin selkä- kuin rintaliike

- Tutkimusten mukaan kokonaisharjoitteluvoluumi per lihas on parempi jakaa useaan treenikertaan (esim. tekemällä yksi sarja kolmesti viikossa on saatu paljon parempia tuloksia kuin tekemällä kolme sarjaa kerran viikossa)

MKM sanoi:
Jotain ajatuksiani:

- Parhaita rintaliikkeitä ovat tasapenkki-, loiva vinopenkki- ja alaviistopunnerrukset tangolla ja käsipainoilla sekä dippi (etunojassa, leveällä otteella). Huippubodarit, valmentajat ja tiedemiehet sanovat niillä tulevan parhaiten massaa ja kuten tiedämme, lihasta ei voi muotoilla tai hioa ja pumppifiilis sinällään on irrelevanttia.
Rinnassa on kyse kahdesta eri lihaksesta

MKM sanoi:
- Lihasaktivaatiotutkimusten mukaan tasapenkkipunnerrus aktivoi rinnan yläosaa vähintäänkin yhtä hyvin kuin vinopenkkipunnerrus
Mutta vinopenkki oletettavasti taas vähemmän alarintaa

:kippis1:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kumpi on parempi liike ylärinnalle?
Omasta mielestäni leveä penkki kaulalle on parempi, vinopenkki menee enemmän olkapäille ja ojentajille.
Olkapäissä jos on ollut vammoja niin silloin varmaan kyllä vinopenkki on parempi.

Leveä penkki kaulalle on varma tapa rikkoa olkapäät. Mitä lähempänä kyynärpäät ovat vartaloa, sen turvallisempaa, noin yleisesti ottaen (eli kapeampi ote, ja tanko alemmas rinnalle).

Voihan se olla että jonkun olkapäät kestää mitä vaan, itse en kyllä riskeeraisi.

Ja kyllä ainakin minulla se vinopenkki tuntuu ottavan ylärintaan ihan hyvin. Kannattaa kokeilla käsipainoilla kanssa.

Harrastelija_69 sanoi:
Leveä penkki kaulalle on varma tapa rikkoa olkapäät. Mitä lähempänä kyynärpäät ovat vartaloa, sen turvallisempaa, noin yleisesti ottaen (eli kapeampi ote, ja tanko alemmas rinnalle).

Voihan se olla että jonkun olkapäät kestää mitä vaan, itse en kyllä riskeeraisi.

Ja kyllä ainakin minulla se vinopenkki tuntuu ottavan ylärintaan ihan hyvin. Kannattaa kokeilla käsipainoilla kanssa.

Samaa mieltä. Vinopenkki tuntuu minullakin hyvin ylärinnassa, itse suosin nimenomaan käsipainoja.

Sama virsi meikäläiselläkin. Teen vinopenkin yleensä kässäreillä, ja sillointällöin vaihteluksi tangollakin. Tepsii ainakin mulla hyvin rinnan yläosaan.

chickenlegs sanoi:
Kumpi on parempi liike ylärinnalle?
Omasta mielestäni leveä penkki kaulalle on parempi, vinopenkki menee enemmän olkapäille ja ojentajille.
Olkapäissä jos on ollut vammoja niin silloin varmaan kyllä vinopenkki on parempi.
Tuo leveä penkki kaulalle on olkapään surma!!!
Eipä kannata tehdä ollenkaan.
Penkissä tangon tulisi laskeutua rintalastan alimman kolmanneksen alueelle.

Vinopenkki käsipainoilla, sekä vinopenkki ristikkäistaljassa, niin eiköhän treeni mene oikeaan osoitteeseen.

Mitä tarkoitat "kapealla"? Tasapenkissä kapea oteleveys edesauttaa olkapäiden säilymistä terveinä kun tangon voi laskea rinnalla alemmas kyynärpäät kiinni kyljissä. Samalla päärasitus siirtyy rintalihaksilta ojentajille.

Vinopenkin koko pointti taas on treenata rintalihaksen yläosaa. Voi vinopenkkiä kapealla otteella tehdä, kysymys vaan kuuluu että miksi?

Dopey sanoi:
Voi vinopenkkiä kapealla otteella tehdä, kysymys vaan kuuluu että miksi?
En oikein muuta syytä äkikseltään keksi kuin että jos panostaa penkkipunnerrukseen niin silloin tuo vinopenkki kapeella toimii hyvänä apuliikkeenä.

jeah

Itse olen käyttänyt sitä silloin tällöin ojentaja-liikkeenä. Ihan hyvin se toimii, mieluummin silti teen kapean penkin tasapenkissä. Aina ei jaksa jonottaa ja vaihtelu tekee terää.

En keksinyt minne laittaa niin laitoin tänne.
Voisko joku mitata jossain salilla vinopenki mitat (lev, kor, pituus ja sen selkänojan kulman)?

Tarttisin nuo mitat kun eräs tuttu tekisi tuollaisen, jos olisi mitat.

Kiitos jo etukäteen!

salilla missä käyn vinopenkin kulmaa voi säätää itse haluamaansa eli nuo mahdolliset tulevat luvut saattaavat hiukan poiketa toisistaan ja väittäisin että ei ole mitään tiettyä kulmaa.
kovin pystyä penkkiä ei kannata tehdä jos haluat että se vaikuttaa rintalihakseen, muute painot menee enemmän olkapäille.

mitä "gurut" on mieltä kyseisestä liikkeestä, itse kokeilin viime reenissä tuota ja extrana tein vielä jalat ilmassa, toki hain tukia jaloillla sellaiseta jakkarasta etten tipahda lattialle, mutta jalat oli sillain ettei niillä voi kuitenkaan puristaa yhtään, saatanan raskas liike oli ainakin tuollain tehtynä(ainakin eka kerran tehtynä), mutta mitä mieltä muut ovat liikkeestä? tuskin monikaan on tuota liikettä jalat ilmassa kokeillut, mutta vastailkaaa tekin jotka olette jalat maassa tuota tehneet. ruotsissa kuulemma paljon käyttävät apuliikkeenä normaali penkkiin tuota, en tiedä sitten onko legendaa.

Back
Ylös Bottom