Kaikki vinopenkistä

Meta title: 💥 Kaikki vinopenkistä – yläpekin kovin rakennusliike ja kiistaton testipenkki äijille

Meta description: Keskustelua vinopenkin kulmista, tekniikasta, tunne–paino -tasapainosta ja variaatioista – miten yläpeksi oikeasti saadaan kasvamaan?**

itellä tissipäivänä penkki 3 kovaa sarjaa, vinopenkki 3 kovaa sarjaa ja ristitalja 2 sarjaa ja hyvin on toiminut
tosin 4 jakonen käytössä ja noin viikkoon tulee yksi tissitreeni, eli en näe mitään syytä olla tekemättä

Tottakai voi jos ottaa normipenkkiä vaan pari sarjaa, mut jos ottaa monta sarjaa suurella volyymilla ni eipä sen jälkeen enää oikein jaksa vinopenkkiä tehdä hyvällä teholla

Tottakai voi jos ottaa normipenkkiä vaan pari sarjaa, mut jos ottaa monta sarjaa suurella volyymilla ni eipä sen jälkeen enää oikein jaksa vinopenkkiä tehdä hyvällä teholla

Niinkuin ei jaksa mitään muutakaan liikettä tehdä yhtä kovaa kuin jos ei tekisi alle mitään. Miettikääpä nyt mitä kirjoittelette. Eiköhän se ole ihan luonnollista että "pääliikkeen" jälkeen on lihakset väsyneet, mutta ei se nyt sitä tarkoita etteikö voisi tehdä jotain. Sillehän nyt on aivan sama että mikä se toinen liike on. Ihan yhtä hyvin voi tehdä vinopenkkiä, vinopenkkiä käsipainoilla, dippiä rinnalle, alaviistopenkkiä tai ihan mitä tahansa. Ja vielä vaikka kolmannenkin liikkeen voi tehdä, OMG. Tottahan se ohjelmastakin riippuu että mitä kannattaa tehdä, mutta kyllä johonkin 4-jakoiseen esimerkiksi mahtuu sekä penkki, vinopenkki ja flyesit/ristitalja vaikka olis penkissä alla 4 suoraa sarjaa ja vaikka pakkotoistoja päälle, eikä oo mitään ongelmaa. Aivan käsittämätön threadi, IMO.

Ja kiitos perustelujen kanssa, miksi penkkä ja vinopenkkiä ei voi tehdä samana päivänä?

Totta kai voi; en minä tuota tarkoittanut. Lähtökohtaisesti pitäisi vain kyetä perustelemaan, että minkä takia tehdään rinnalle toinenkin liike. Eli ennemminkin pitäisi tietää miksi jotain tehdään, eikä mielivaltaisesti pohtia miksi jotain perustelematonta ei tehdä. Tätä hain takaa.

Eikö yhdellä punnerrusliikkeellä saada rintalihaksia harjoitettua tarpeeksi samassa harjoituksessa? Johtuuko tämä siitä, ettei penkillä tai vinopenkillä yksinään saada yhdessä harjoituksessa rintaa tarpeeksi kokonaisvaltaisesti harjoitettua vai mistä? Totta kai nämä liittyvät paljolti treenityyleihin, mutta en kyllä ihan siltikään ymmärrä, miksi rinnalle pitäisi yhdessä harjoituksessa tehdä montaa liikettä, ennemminkin tekee sen yhden kunnolla.

Ei tarvi perustella, meikkä vaan tekee ja hyvin tulee tulosta :). Ja kyllä minä tiedän mitä minä itse teen sielä salilla ja miksi. Yhdellä punnerrusliikkellä ei saada treenattua rintalihaksia tarpeeksi. Tämä johtuu ihan 1+1 -logiikasta, en jaksa hinkata penkkiä 10x10 pienillä painoilla vaan vedän mielummin 4x8 vinopenkin "isoilla painoilla" ja 3x10 kp penan + viimeistely eristävävillä liikkeillä. Ymmärrän erittäin hyvin jos hinkkaa monta liikettä ohjelmassa jossa on jaettu kroppa moneen osaan.

Jos hinkkaat jollakin nelijakoisella vain yhden liikkeen rinnalle niin eipä tarvi miettiä miks ei tulosta synny.

Ei tarvi perustella, meikkä vaan tekee ja hyvin tulee tulosta :). Ja kyllä minä tiedän mitä minä itse teen sielä salilla ja miksi. Yhdellä punnerrusliikkellä ei saada treenattua rintalihaksia tarpeeksi. Tämä johtuu ihan 1+1 -logiikasta, en jaksa hinkata penkkiä 10x10 pienillä painoilla vaan vedän mielummin 4x8 vinopenkin "isoilla painoilla" ja 3x10 kp penan + viimeistely eristävävillä liikkeillä. Ymmärrän erittäin hyvin jos hinkkaa monta liikettä ohjelmassa jossa on jaettu kroppa moneen osaan.

Jos hinkkaat jollakin nelijakoisella vain yhden liikkeen rinnalle niin eipä tarvi miettiä miks ei tulosta synny.

Itse tivasit perusteluja minulta, etkä ole valmis itse perustelemaan edes vähää. Hieno juttu... :D
Ei tuo 1+1-logiikka nyt tässä tapauksessa taida ihan avautua. Miksi sun pitäisi viimeistellä se rinta toisella liikkeellä - siksikö, ettet saanut riittävästi irti vinopenkkipunnerrus-suorituksestasi?

Ai en?
Yhdellä punnerrusliikkellä ei saada treenattua rintalihaksia tarpeeksi. Tämä johtuu ihan 1+1 -logiikasta, en jaksa hinkata penkkiä 10x10 pienillä painoilla vaan vedän mielummin 4x8 vinopenkin "isoilla painoilla" ja 3x10 kp penan + viimeistely eristävävillä liikkeillä. Ymmärrän erittäin hyvin jos hinkkaa monta liikettä ohjelmassa jossa on jaettu kroppa moneen osaan.

Katos kun kukaan ei pelkällä vinopenkillä saa tarpeeksi irti ja kaiken lisäksi minulla on vinopenkissä 4x8 proggressio menossa, joka viikko +2,5kg ja saa olla itiootti, että alkaa maksimipainoilla proggressiota.

Ai en?

Katos kun kukaan ei pelkällä vinopenkillä saa tarpeeksi irti ja kaiken lisäksi minulla on vinopenkissä 4x8 proggressio menossa, joka viikko +2,5kg ja saa olla itiootti, että alkaa maksimipainoilla proggressiota.

Jotenkin minua ei vakuuta laisinkaan tuo, ettei yhdellä liikkeellä saa rintalihaksia harjoitettua tarpeeksi yhdessä harjoituksessa. Et edelleenkään ole kyennyt perustelemaan ollenkaan järkevästi, miksi ei saisi. Lisäksi olet tuonut keskusteluun jotain asiaan liittymättömiä sarja- ja toistomääriä. Lukuisissa matalan volyymin HIT-tyylisissä ohjelmissa harjoitetaan esimerkiksi rintaa pääsääntöisesti yhdellä harjoitteella per treeni, parhaimmillaan yhdellä suoralla tai jollakin tapaa jatketulla sarjalla. Ja hyvin pätevästi ovat nämäkin harjoitystyylit toimineet kehonrakennuksessa.

:D minähän olen melkein treenaamassa matala volyymisella ohjelmalla.. Nelijakoisella treenaan ja se ei ole mikään matala volyyminen ohjelma ja totta helvetissä matala volymisessa treenissä treenataan vain yhdellä liikkellä rinta, koska aika varmasti on korkea treenifrekvenssi. Ja minä en ole missään vaiheessa lytännyt matala volyymista treeniä, koska sitähän minä vasta jankkasin 5 kuukautta. Luulis että tulis selville että teen korkealla volyymilla jos sanon "
en jaksa hinkata penkkiä 10x10 pienillä painoilla
"

Ja ei liity mitenkään aiheeseen?

siksikö, ettet saanut riittävästi irti vinopenkkipunnerrus-suorituksestasi?

Eikös se ollut suora vastaus tuohon? Mitä veikkaat?
minulla on vinopenkissä 4x8 proggressio menossa, joka viikko +2,5kg ja saa olla itiootti, että alkaa maksimipainoilla
= vasta aloitin proggression = tällä hetkellä on suht. pienet hilut = en saa riittävisti irti vinopenkistä. Näin Helppoa.

:D minähän olen melkein treenaamassa matala volyymisella ohjelmalla.. Nelijakoisella treenaan ja se ei ole mikään matala volyyminen ohjelma ja totta helvetissä matala volymisessa treenissä treenataan vain yhdellä liikkellä rinta, koska aika varmasti on korkea treenifrekvenssi. Ja minä en ole missään vaiheessa lytännyt matala volyymista treeniä, koska sitähän minä vasta jankkasin 5 kuukautta. Luulis että tulis selville että teen korkealla volyymilla jos sanon ""

Ja ei liity mitenkään aiheeseen?

Eikös se ollut suora vastaus tuohon? Mitä veikkaat? = vasta aloitin proggression = tällä hetkellä on suht. pienet hilut = en saa riittävisti irti vinopenkistä. Näin Helppoa.

Keskustelin aiheesta yleisellä tasolla, en liittyen ollenkaan sinun henkilökohtaisiin harjoituksiisi, joita en ole seurannut. Mutta keskustelimme siis eri asiasta, ei mitenkään harvinainen juttu keskustelufoorumeilla. :)

Kannattaa tehä vinopenkkiä ainakin saman verran kun normipenkkiä, koska yleensä apuliikkeet ottaa enemmän rintalihaksen keski- ja/tai alaosaan. Ja ennen kuin joku huutaa, kyllä se tasapenkilläkin ottaa ylös, niin se ottaakin, muttein läheskään samalla lailla.

Noniin, taas on näitä videoita tullut katseltua ja on ihan pää pyörällä, että miten se oikea tekniikka nyt menikään...

Esim. tässä videossa, ja tämän threadin ekassa postissa olevissa kuvissa tuodaan tanko lähelle kaulaa, kun taas esim. tässä videossa kohdassa 0:44 alkaen tuo "väärin tehty" näyttää enemmän tuolta ekan videon ja kuvien tekniikalta, kun taas tuossa "oikeassa" tekniikassa videolla tanko lasketaan paljon alemmas kuin esim. noissa kuvissa tai ekassa videossa. Niin mites tässä nyt on, kumpi oikeampi tekniikka? Vai molemmat eri tekniikoita?

Noniin, taas on näitä videoita tullut katseltua ja on ihan pää pyörällä, että miten se oikea tekniikka nyt menikään...

Esim. tässä videossa, ja tämän threadin ekassa postissa olevissa kuvissa tuodaan tanko lähelle kaulaa, kun taas esim. tässä videossa kohdassa 0:44 alkaen tuo "väärin tehty" näyttää enemmän tuolta ekan videon ja kuvien tekniikalta, kun taas tuossa "oikeassa" tekniikassa videolla tanko lasketaan paljon alemmas kuin esim. noissa kuvissa tai ekassa videossa. Niin mites tässä nyt on, kumpi oikeampi tekniikka? Vai molemmat eri tekniikoita?

Tee vaa sillee niinkuin ekassa postissa!Jos noita videoita ja teknikoita rupee vertailemaan niin se on loputon savotta :)

No normipenkki kohdistuu rintalihaksiin ja osittain ojentajiin ja olkapäihin ja vinopenkki sitte enemmän rintalihasten yläosaan eli "pieniin" rintalihaksiin

Back
Ylös Bottom