Kaikki muu kasvaa paitsi kädet.

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kädet... Jokanen ihminen haluaa isot kädet vai mitä? Entä jos muu kasvaa kehossa paitsi kädet? Onko syytä vai onko huono treeni? Käyn salilla säännöllisesti eli 5 krt viikossa. Ja menen sillä 4x10. Pitääkö vähentää toisto määriä vai kasvaako ne vain hitaasti vaikka treenaan kovaa käsille. Kun oon lukenut ja kattonu videoita sanotaan,että volyymitreeni tai TTT-treeni. Mun treeni menee käsille näin.
Hauis
hauiskääntö taljassa/mutkatangolla
vasara hauiskääntö taljassa/mutkatangolla
hauiskääntö istuen
keskitetty hauis
tuplahauis ristikkäistaljassa

ojentajat
Dippi
ranskalainen punnerrus
penkkipunnerrus kapealla otteella
ojentaja punnerrus
ojentaja punnerrus vasta otteella
ojentaja punnerrus pään yli

Ja nuo kaikki treenaan 4x10. Olen nähnyt salilla minua isompia jätkiä ja nostan niitä enemmän ja se on todella ärsyttävää...
Eli miten massaa treenataan käsiin eikä voimaa?:puntti:

Jos teet kädet yhdessä ja noi kaikki liikkeet kerralla tolleen 4x10 sulle tulee 12 liikettä käsille ja 12 kertaa 4 on se 48 sarjaa. Eli tämän perusteella sanoisin että treenaat aivan liikaa ja liian kevyesti eli et treenaa KOVAA.
Mun korvaan kuulostaa siltä että hiihtelet siellä salilla sarjasta toiseen liian pienillä palautuksilla/painoilla/intensiteetillä/keskittymisellä.

Itse esim jaksan tehdä sen 2-4 sarjaa kovaa reenissä jonka jälkeen painot putoaa pahasti jolloin aloitan ton volyymi tyyppisen bodailun ja silti mun sarjamäärät jaa 20 molemmille puolille.

Miksi sinulla sitten muu kroppa kasvaa mutta kädet ei liittyy genetiikkaan. Eli sun muu kroppa ottaa vastaan vähän tuota liikaa treenaamista ja kädet ei yhtään.
Voit pitää itseäsi jopa lahjakkaana siinä mielessä :D
Eli vähemmän sarjoja mutta keskity niihin vähiin ja treenaa kovempaa ja isommilla painoilla,

pahoittelen kirjoitusasua, olen väsynyt

Koitappa jakaa käsitreenit vähän eri päiville. Tuossa on minunkin silmääni aivan sikana liikaa liikkeitä käsille. Ainakin itsellä alkaa siinä kahden liikkeen jälkeen jo olla kädet niin jumissa, että painot tippuu varmaan 50% tasolle. Siksi teen nelijakoisessa esim. päivänä1 kaksi liikettä hauikselle (scott kääntö + istualteen tiputus) ja päivänä 3 toiset kaksi (seisaaltaan tangolla ja joku eristävämpi). Eli 2x 3-4x8-10 päivässä ja kun tekee täysillä niin saa kyllä paikat jumiin jo tuollakin.

Nyt jälkikäteen tuli mieleen että teetkö ne käsiliikkeet käsillä, eli ojentajalla ja hauiksella. Vai juuri niillä lihaksilla jotka kasvaa. Tarkista siis tekniikat,

Nyt miesten Muscle Challengessakin taitaa olla 4 liikettä kummallekin ja ne tehdään 2 kertaa kaikki. Ja se on kova. BodyPump-tyyliin pitkät setit pienillä painoilla on voimakestävyyttä, eli ei kasvata lihasta.

Ei hel... Mikä määrä sarjoja! Kirjaimellisesti piekset sun kädet niin tainnoksiin ettei ne tajua tai pysty kasvamaan! :D Tuohon vielä työntö ja vetoliikkeiden rasitukset päälle ni jo ei ole ihme ettei kasvua tapahdu. Kokeile pudottaa rajusti sarjamääriä. Aluksi vaikka pari liikettä ja kummassakin 2-3 sarjaa. Välillä toistoalueita vaihdellen myös. Mut kuten yllä neuvotukin niin kunnolla keskittyen niihin sarjoihin joita teet. Salilla ei kasva kukaan vaan kotona kasvetaan, salilla annetaan ärsyke!

Siis treenaat 2 kertaa viikossa tuon setin käsille? Sen lisäksi 7 selkäliikettä per selkäpäivä joita myös kaksi viikkoon, sen mitä tuosta toisesta aloittamastasi topicista voi päätellä. En sitten halua tietää montako punnertavaa liikettä teet olka- ja rintaseteissäsi. 15 vuotta ikää ja 3kk treenitaustaa, sinuna keskittyisin isoihin pääliikkeisiin(kyykky, mave jne.), hyvällä tekniikalla ja siihen voisi lisätä sitten pari eristävää jos tarvitsee. Eli turhan paljon liikkeitä varmaankin joka treenissä. Less is more pitää yleensä paikkansa.

Kokeiles vaihtaa taktiikkaa ihan täysin. Tuossa on aivan älytön määrä sarjoja ja niiden järjestyskin on kyllä vähän niin ja näin... Esim. sulla tulla hauiksille vasarakääntö melkein alussa ja sehän ei ole hauisliike ensinkään, vaan forkkuliike. Sen jälkeen kaikki sarjat meneekin sitten enemmän forkuille eikä hauiksille niin kuin pitäisi. Vasarakäännöt treenin loppuun.

Ja sit se taktiikan muutos. Tiputat suurimman osan liikkeistä ja sarjoista pois ja väänät ne loput jäljellä olevat niin kovaa kuin ikinä pystyt. Mulla on kädet paras osa koko kropassa ja treenaan niitä kai vähiten. Hauiksille ja ojentajille tulee molemmille n. 6 suoraa sarjaa viikossa. 2-3 liikettä. Tämä on monille aivan naurettavan vähän, mutta se selvästi toimii. Päälle tulee tietysti epäsuoraa rasitusta, mutta kokonaissarjamäärä on silti tosi alhainen. Kaikkea kannattaa kokeilla ja tässä tapauksessa se on ehdottomasti se, että lopetat noi älyttömät maratontreenit ja alat treenaamaan kovaa. Sit vähitellen haet sitä sopivampaa sarjamäärää, mutta aloitat pienemmästä niin opit miten vähälläkin sarjamäärällä otetaan lihaksesta kaikki ulos. Jos et pysty, niin et osaa treenata kovaa ja se sun pitää opetella. Ja vaihtele niitä toistomääriä. 4x10 on rankasti yleistäen ehkä turhinta mitä voit ikinä tehdä.

Taas kerran puhun itsestäni ja sanon, että mulla on noiden kuuden sarjan aikana tapana aloittaa kutosista ja päätyä viiteentoista. Painottaen vähän enemmän matalampaa toistoaluetta. Tietysti voit tehdä myös kausittain vaihdellen. Viisi viikkoa toistot 6-10 tai jopa vain 6-8, kevyt ja viisi viikkoa 10-15 ja taas kevyt. Jotain tällaista, mutta vaihtelua nyt kuitenkin. Ja nousujohteisuutta tietysti kehiin. Lue tämä JTO:n 3x4 -> 6x6 niin tajuat idean. Toimit tietysti eri toistoalueilla ja sarjamäärätkin voi olla muuta, mutta hyvä tapa on pyrkiä lisäämään toisto- ja sarjamääriä ja vaikka lyhentämään vielä palautumisaikoja. Ne on kaikki merkkejä progressiosta.

E: Jaaha! Jos oikeasti on 15 v ikää ja 3kk treenihistoriaa niin eihän susta edes näe hyvällä tahdollakaan mitkä lihakset on kasvaneet ja mitkä ei. Turha huolehtia siitä, mutta silti on ihan hyvä laittaa treeni kuntoon, sillä toi nykyinen on täysin vailla järkeä. Haluaisin tietää mistä olet tuollaisen saanut päähäsi?

Veikkaan vahvasti, että toveri Topias tekee sarjat perus RHP-tyyliin tekniikkana tuulimylly ja nopeutena warp 7. Ja niinku kaikki muutki sano, ni ainaki puolet liikkeistä pois. 2-3 liikettä per lihasryhmä per päivä on hyvä. Ja keskity tekemään kulloinkin kyseessä olevalla lihaksella ne liikkeet. Ei oo mtn hyötyä liikuttaa painoja paikasta A paikkaan B, jos oikea lihas ei tee työtä. Ja hitaita toistoja: 2-4s alas, 1-4s ylös.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei tuossa topias oo mitään järkeä tuossa hommassa. Joka treenissä vähennät liikkeet ainakin puoleen, 1/3 riittää myös. Eli jos teet kaikki lihasryhmät kaksi kertaa viikossa niin kyllä se 3-4 liikettä isoille lihasryhmille (jalat, selkä) riittää yhdelle kerralle ja vastaavasti pienille lihasryhmille 1-3 liikettä per kerta. Lähestyt treenaamista mielestäni aivan väärästä suunnasta, eli yrität tuolla järjettömän isolla liikemäärällä ja sarjamäärillä paikata sitä, ettet osaa treenata kovaa. Kannattaa ensin opetella treenaamaan vähemmillä liikkeillä intensiivisesti ja sitä kautta opetella ottamaan itsestään kaikki irti. Tuommonen n+1 liikettä ja sarjaa joka pikkulihalle tarkoittaa sitä, että vastukset menee aivan leluosastolle kun yrität muka vääntää lihaksiasi väsyksiin, eikä liian pienillä vastuksilla sitten ole lihaskasvun kannalta enää paljon mitään merkitystä.

Sun pitäis keskittyä treenin laatuun määrän sijasta, ja valita käsillekin se maksimissaan 2 liikettä, joissa pääpaino on sarjapainojen kasvatuksessa, eikä missään miljoonan liikkeen pumppailussa.

edit.

Piti vielä lisäämäni, että heitä tuo 4x10 romukoppaan. Treeneissä tarvitaan vaihtelua ja niissä pitäisi pyrkiä kasvattamaan kuormaa pitkällä aikavälillä. Siispä kannattaa vaihdella sarjapituuksia esimerkiksi 5-15 toiston välimaastossa ja kovia sarjoja liikettä kohden voi olla esim. 1-5. Vaihtelua, vaihtelua!

Kyllähän se tuossa ylhäällä olevista posteista tulee sanottua mitä pitääkin. Ihan liikaa liian harvoin :)

Minun Ehdotus:
Leuan veto vastaote
Hauiskääntö tangolla scott-penkki

Dippi penkkien välissä
Ranskalainen punerrus maaten

Kannataa katsoa myös Supermassa & Ari Uusitalo Vlog perusteet oikeaoppiseen treenaamiseen, josta saa hyviä neuvoja.

1 viikko suorat sarjat toistoja noin 10, 3 treeniä viikossa
2 Viikko, toistot noin 6 (lisäpainoja käyttöön tarvittaessa), 3 treeniä
3 Viikko Supersarjana
Leukoja noin 6 kpl
Heti perään haiskääntöä noin 10
Vähän taukoa ja uudestaan... Sama totta kai ojetajille dipissä ja ranskalaisessa. tämä 3 kertaa ja kolme treeniä viikko.
Lepoviikko, kevyesti perustreeni.
Kierto uudestaan alusta, lisää vähän painoja!
Tee nämä kierrot pari kolme kertaa kroppaa kuunnellen.

Tämän jälkeen tee alkuperäinen 4x10 ohjelmasi kerran. Miltä tuntuu?

No itsel on vähän samaa ongelmaa ku aloittajal, mut teen kyl päinvastoin, et osan ajast en tehnyt lainkaan eristäviä käsil, nykyään yhden hauis sarjan selän päätteeks ja ojentajil pari eristävää sarjaa rintatreenin päätteeks vaa. Ei silläkää hyvii tuloksii tunnu tulevan, rinta ja selkä esim on todellakin ottanut hyvin osumaa, ne on ehdottomasti parhaiten kehittyneitä lihasryhmii mul, ja menee juurikin hyvää pumppiin tyyliin mist vaan yläkropan moninivel liikkeist...

^Koita tehdä ensin eristävät kädelle. Hukin blokeja kannattaa myös lukea liittyen haba treeniin. Hänelläkin on huonosti hermottunut haba tyyliin hauiskäännössä selkä jämähtää pumpiin ja hauiksessa ei tunnu mitään.

Wow! Kiitos hyvistä vastauksista. Vähennän liikkeitä ja mikä teidän mielestä olisi paras toisto "lihaskasvatukseen" Mulle on sanotti että 3x8 olisi paras?

Olen nähnyt salilla minua isompia jätkiä ja nostan niitä enemmän ja se on todella ärsyttävää...
Eli miten massaa treenataan käsiin eikä voimaa?:puntti:

Kannattaa keskittyä oman tekemisen laadukkuuteen, eikä kanssatreenaajien käyttämiin painoihin. Olen itsekin nähnyt kerran tai pari ohimennen, kun isot pojat tukkijalkoineen tekee jotain liikettä lähestulkoon samoilla painoilla kuin minä. Jos noissa kohdin olisin uhrannut arviointikykyni egon alttarille, niin silloin mulla ei olisi pienintäkään mahdollisuutta saada biffiä lisää näihin flamingon jalkoihini tulevaisuudessa.

Aikoinaan joku sanoi ettei voi olla pienet kädet jos penkkaa 150 kiloa. Kyllä ne vaan oli. Samoin maaten ranskalaista on tehty 70 kilolla hyvää sarjaa. Ojentajat huutaa happea mutta kasvua ei niinkään näkynyt. Mielipuolisia monen minuutin pakkotoistoralleja niin että ojentajat tuntuu repeävän irti puolivälissä on kokeiltu pidemmän aikaa myös.

Kädet on aina olleet paljon muuta kroppaa jäljessä ja etenkin kookkaiden olkapäiden ja forkkujen välissä näyttäneet lähinnä huvittavilta. Punnerrukset ei mene koskaan ojentajille ja selkäpäivinä rasitus on nimenomaan siellä selällä eikä hauiksissa. Käsien treenaamisen kanssa on kokeiltu käytännössä kaikkea mahdollista ja se keino jolla viimein on saatu ihan merkittävää tulosta on treenata niitä oikeasti vaan ihan saatanasti. Nyt on ohjelmassa kolme käsitreeniä viikossa. Kuulostaako jonnelta? Ihan sama, tulosta tulee. Kaksi suoraa käsitreeniä ja kerran tuplatreenissä rinnan ja olkapäiden yhteydessä erikseen.

Rintapäivänä hauikselle kolmen liikkeen supersarjoja kolme kierrosta, ojentajille sama homma olkapääpäivänä. Omina käsipäivinään isommissa liikkeissä (scottikääntö, ranskalainen maaten) isoihin rautoihin nousu ja sieltä erikoistekniikoilla alaspäin. Joka toistossa ja sarjassa tarkat negatiiviset vaiheet, ääriliikeradat ja huippusupistus.

En kannusta ketään tekemään mitään erityistä jippoa tai hyppäämään suoraan minun tyyliini, vaan pohtimaan ja kokeilemaan ennakkoluulottomasti erilaisia lähestymistapoja. Pakkotoistolla kovin usein työnnetään sarjapainojen progressiivista nostamista ainoaksi mahdolliseksi ratkaisukeinoksi. Hommahan ei näin simppeli sitten kuitenkaan ole.

Koita sellasta että otat tangon suorille käsille ja alat jännittämään hauiksia niinkun posettelisit. Eli focus ei oo siinä että nostaisit sen tangon ylös vaan se tulee ikäänkuin siinä mukana kun alat jännittämään hauista ja käsi koukistuu. Ylhäällä sitten sekunnin stoppi ja puristus ja hallitusti alas ja uuteen toistoon. Saat liikkeen keskittymään hauikseen ja voit treenin jälkeen kattoa oliko tuntuma erilainen kuin aiemmin. Jos kädet on samalla päivällä niin supersarjat hauis/ojentaja toimii kans ihan hyvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom