Kaikki mitä olet aina halunnut tietää BJJ:stä, Judosta tai vaikka painista

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
ropotti sanoi:
BBJ:boylle
Ikävä kyllä Suomi on todellinen judon kääpiövaltio ja niin entinen aktiivijudoka voi pienellä treenipiikillä saada itsensä takaisin SM-kuntoon. Kun tosissaan harjoitellaan kohti EM-tasoa, niin treenataan pääosin 2-kertaa päivässä ja käydään ympärivuotisesti
ottamassa turpaan Venäjällä ja Euroopassa. Kun tällaista ruljanssia on käynyt nappulasta asti, niin pari välivuotta laskee tason jonnekin suomalaisen aktiivikisailijan(muutamia kisoja 4 krt viikossa matolla) tasolle. Tero muistaakseni ehti joitakin vuosia treenata aivan tosissaan.

Tämä on kyllä valitettavasti totta. Alle73kg on valitettavasti vielä hieman heikkotasoisempi sarja, jossa mitaleille voi entinen huippu todellakin päästä muutaman kuukauden treenin jälkeen. Ongelma judossa onkin se, että raha ei liiku lajin parissa. Kaikki suomalaiset huiput tekevät aika kovaa taloudellista miinusta itselleen. Tästä johtuukin se että valitettavasti suurin osa suomalaisista judokoista lopettaa lajin huipputasolla pian opiskeluiden valmistuttua tai opiskeluihin siirryttäessä. Väittäisin, että tämä on vielä viime aikoina korostunut voimakkaasti. Suomella on/on ollut todella hyviä ja Euroopan huipulla olleita junioreita, jotka eivät enää ole satsanneet judoon samalla tavalla 21-vuotiaista lähtien. Suomella ei ole valitettavasti kuin 1-3 lajia tosissaan treenaava judoka sarjaa kohti. Kyllä se SM-mitali sittenkin vaatii kuitenkin paljon työtä.

Miksi näin? Koska huipulle pääseminen on ihan järjettömän vaikeaa johtuen maailman kovasta tasosta. Massaa on niin tuhottomasti. Yhtä suomalaista lahjakkuutta kohden on ryssillä ja jaapoilla 30 aivan yhtä lahjakasta kaveria varastossa. Harjoitusvastuksia ei täältä löydy sille lahjakkuudelle, mutta ne 30 lahjakkuutta voivat vääntää siellä Japanissa keskenään ja kaikki hyötyä siitä. Lisäksi taloudellisesti täällä et tule ilman Olympiavoittoa saamaan yhtään mitään, mutta esim Japanissa ja Ranskassa voit tehdä hyvänkin tilin sponsseilla. Moni näkee nämä esteet niin suuriksi, että katsoo paremmaksi olla riskeeraamatta liikaa ja keskityykin vain opiskeluun, perustaa perheen jne..

Tuosta bjj vs judo asiasta tulee kyllä sanoa, että bjj:n ei kannata nolata itseään ainakaan Suomessa väittämällä noita "bjjn valkovöiset voittavat judon ja muiden kamppailulajien mustat" jne.. jollaisia kommentteja näkee tuolla jenkkifoorumeilla Siinä on kyseessä vain markkinoinnista.

Faktahan on että mikäli bjj:n harrastajat tulisivat ottamaan judotreeneihin pystypainotteista randoria (aloitetaan aina pystystä, jatketaan mattoon, mutta matossa pysähtynyt tilanne "nostetaan ylös") niin suurin osa ei pystyisi ottamaan harjoitusta loppuun. Lisäksi judokisoissa bjjkat eivät etenisi ensimmäistä ottelua pitemmälle. Lajien päämäärät ottelussa ovat erillaiset. Tottakai bjj kisoissa bjjn harrastajalla on etu puolellaan. Judokisoissa judokoilla on etu puolellaan. Otellessa vapaaotteluita voittaa se jolla on vapaaottelukokemusta on etu puolellaan.

Zimpanssi:"Tuosta bjj vs judo asiasta tulee kyllä sanoa, että bjj:n ei kannata nolata itseään ainakaan Suomessa väittämällä noita "bjjn valkovöiset voittavat judon ja muiden kamppailulajien mustat" jne.. jollaisia kommentteja näkee tuolla jenkkifoorumeilla Siinä on kyseessä vain markkinoinnista. "

No en voi kyllä olla aivan varma. Jenkkien judo-osaaminen kait keskittyy joillekin alueille, monista paikoista saa taas kaivaa urheilijoita kiven alta. Vaikuttaisi siltä että, joidenkin klubien vöillä voi pyyhkiä persettä. Esimerkiksi Jenkkilän painitaso on aivan toisella tasolla kuin judon. Jenkkijudon kehnoushan on myös varmasti syynä monien boardien judoharhoihin.

Suomessahan eivät asiat ole näin kehnosti, vaan korkeampien vöiden suorittamiseen vaaditaan kilpailukokemustakin.Kuitenkin Suomessa on melko paljon korkeitakin vöitä, jotka saisivat takkiinsa erittäin hyvässä kunnossa olevalta aloittelijalta, jota treenataan
suunnitelmallisesti ja kilpailunomaisesti matto-ottelua silmälläpitäen. Vaikkapa vuodessa uskoisin saatavan ihmeitä aikaan.

Tässä ei ole kyse siitä, että nämä korkeammat vyöt olisivat huonoja judokoita. Monet heistä pyörittävät junioritreenejä, toimivat varainhankinnassa ym.Lisäksi joissain seuroissa he toimivat tykinruokana kilpailijoille vuodesta toiseen. He ovat ihmisiä, joiden on pidettävä huolta perheistään. Ei heidän tarkoituksenaankaan ole tulla ultimatekilpailijoiksi, vaan harrastaa mukavaa kuntoilulajia, jossa saa kuitenkin reippaasti painiskella. Suomessa judo on kilpaurheilun lisäksi myös harrasteliikuntaa.
Toisaalta tämä voi haitata judon imagoa kovien poikien pelikenttänä, mutta samalla se saa massat liikkeelle ja siten mahdollistaa(taloudellisestikin) uberkisailijoiden reenaamisen. Vyöjärjestelmä toimii oivana kannustimena harrastejudokoille ja minusta se on aivan ok, kunhan vöitä ei liian helpolla jaeta.

Markkinoinnista:
Suomestakin löytyy seuroja, joissa harrastetaan leppoisaa judoilua ja opetetaan hyvää tekniikkaa, mutta ei tunneta kaikkia uusimpia aitureita ja koukkuja. Lisäksi fyysisesti kaverit voivat olla vain välttävässä kunnossa. Jos jonkin "hardcore"- salin poppoo tulee tälläiseen seuraan treenaamaan ja päästelevät täysillä menemään, niin ruumiitahan siinä tulee(tai ainakin paha mieli). Videoimalla tällaisen session voitaisiin väittää, että kaupungin x-judo on aivan ylivoimaista verrattuna kaupungin y-judoon.

Monissa maissahan ei tällaista harrastelua harjoiteta ja vöistäkään ei pidetä mitään huolta, vaan joskus treenataan valkoisella vyöllä ja joskus mustalla.

CreonteJiuJitsu sanoi:
Niinpä niin...

Voit vaikka ensi syksynä käydä kaapeli tehtaalla ottamassa ottelua mustavöisen Brasilialaisen ykköstason BJJ- miehen kanssa jooka saapuu suomeen vetämään leiriä. Suosittelen! Tämän jälkeen voisitkin kertoa meille miltä tuntui :D

Creonte Jiu-Jitsu

Olin viime syksynä Marcelo Garcia ja Lucio Linhares vetämällä leirillä ja molempien kanssa sparrasin. Marcelon paino taitaa ollu joku 75kg ja Luchio jotain 85kg , omasta mielestäni he eivät ole samaa tasoa kuin 100-> kg sm-tason mustan vyön judokat. Treeneissä he lähtivät aina polviltaan matosta painimaan ja siinä he ovat todella hyviä ja voisivat tarjota vastusta kenellä tahansa. Pystyssä lähdettäessä, en usko että kumpikaan heistä pärjäisi sm-tason 100kg -> judokoille, jos sääntöinä olisivat perus adcc säännöt.

Viime vuonna ADCC-kisoissa juuri Marcelinho kuristi jenkki Mike Van Arsdalen, joka meriittejä on NCAA Champion (Iowa State University) + '96 USA:n Olympiajoukkueen 1.varamies -97kg (tässä pitää ottaa huomioon jenkkien vapaapaini taso).

Olen itse myös paininut Lucion kanssa sekä monien suomalaisten judokoiden, ja mielestäni Lucio aivan eri luokkaa heihin verrattuna mattopainissa.

Carlos sanoi:
Viime vuonna ADCC-kisoissa juuri Marcelinho kuristi jenkki Mike Van Arsdalen, joka meriittejä on NCAA Champion (Iowa State University) + '96 USA:n Olympiajoukkueen 1.varamies -97kg (tässä pitää ottaa huomioon jenkkien vapaapaini taso).

Olen itse myös paininut Lucion kanssa sekä monien suomalaisten judokoiden, ja mielestäni Lucio aivan eri luokkaa heihin verrattuna mattopainissa.

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että keiden judokoiden kanssa olet ottanut? Ihan nimiä tai vaikka seuran nimiä?

K.Korpiola,M.Lattu,M.Isoranta,J.Saari,K.Saarelainen,M.Mäkelä,T.Nurminen,M.Atti,Tintti, P.Lauren jne...
Osan kanssa pelkästään pystyä, joidenkin kanssa molempia.. Ja kyse ei ole siitä etteikö olisi *itun hyviä/kovia (mun mittapuussa muutama mainituista on kovimpia tapaamiani henkilöitä), vaan siitä taitavuudesta matossa.

Carlos sanoi:
K.Korpiola,M.Lattu,M.Isoranta,J.Saari,K.Saarelainen,M.Mäkelä,T.Nurminen,M.Atti,Tintti, P.Lauren jne...
Osan kanssa pelkästään pystyä, joidenkin kanssa molempia.. Ja kyse ei ole siitä etteikö olisi *itun hyviä/kovia (mun mittapuussa muutama mainituista on kovimpia tapaamiani henkilöitä), vaan siitä taitavuudesta matossa.

Joo.. Ei ihan heittopusseja. :thumbs:

Oletko ottanut Jorma Korhosen kanssa mattoa? Hän on minun mielestäni tämän maan paras mattojudoka.

En ole ainakaan mattoa, kerran olen hänen vetämällään leirillä ollut, enkä tarkkaan muista otettiinko ranttua pystystä. Vaikuttava tekniikka.

Joo kyllä se heittopussin osa oli aina suvereenisti minulla :D
Usein jo koon puolesta ei ollut edes mitään jakoa, oman kokoisten (=pikkumiesten) kanssa sai jo jotain aikaan. Paitsi P.Lauren kuka teki kanssani "aikidoa" heitellen lähes ilman kosketusta, mattopainia en päässyt silloin kokeilemaan.

Carlos sanoi:

Paini ja judo on aivan eri asia kuitenkin. Kun olet vääntänyt rättien kanssa koko ikas, niin rättien kanssa vääntäminen on selkärangassa ja sama pätee myös ilman rättejä vääntämiseen.

Sä siis sanot, että Marcelinho pyyhkis tatamii esim. Timo Peltolalla tai Rauli Kärpäsellä. 2 kohtalaisen kovaa 100kg kaverii?

Carlokselle:
Painijoiden kuristamisella kait on mitään turha perustella. Jos sen sijaan olisi nostanut juntasta niin olisi ollut vaikuttavaa.

Itse olen ottanut yllämainittujen judokoiden kanssa (raakit ja Timppa poislukien). Tuntemistani voisi kait mattomiehiksi kutsua Korhosta, Mannea ja Kärpästä(jonka ei pitäisi painaa 100kg(läski!)). Näistä katsoisin teknisesti parhaan olevan Korhosen melkoisella hajuraolla. Sekä Isoranta, että Kärpänen ovat lisäksi olleet täysiaikaisia judokoita vain ajoittain. Jos vertaillaan esimerkiksi Tero Lahteen(bjj SM1 2003 SM2 2004), niin Teroa ei voitane kutsua mattomieheksi. Lahden parasta osaamista on että hän osaa/osasi panna haisemaan aseinaan räjähtävät heitot ja hyvä fysiikka. Matossakin mies oli hankala pala, muttei varsinaisesti tekniikkansa vuoksi.

Ainoa arvokisamitalisti joukosta on Korhonen, jonka matto kuvasti 90-luvulla melko hyvin Eurooppalaista huippuosaamista.

Yleisesti ottaen Suomen judohuippujen(SM taso) tekninen osaaminen(matossa) vaihtelee melko paljon. Useimmat kuitenkin osaavat judosäännöillä puolustaa melko mukavasti.Vanhemmasta polvestahan löytyy matto-taitoa sitten aivan eri tavalla(ainakin tämä on tuntuma). Silloinhan matossa sai vääntää reippaasti enemmän ja niinpä siihen myös oli kannattavaa satsata. Monet näistä vanhoista olmeistahan(esimerkiksi judon päävalmentaja Fagerlund) ottavat mieluiten juuri selällään, mikä bjj:säännöillä on erittäin kannattavaa. Kun nykyään on melko vähän aikaa matossa vääntämiseen, niin tähän ei niin usein jouduta, joten sitä ei myöskään niin paljon treenata. Nykyjudokan mattotaitoa ei siis kannata tästä tilanteesta ehkä arvioida.

Jalkojenvälistä (onkohan tää se guard) päällä olijan on muuten myös judosäännöillä hyvin helppo puolustaa sankakua(taas se triangeli) vastaan, kun ylös nostamalla saa pelin poikki. Lisäksi selällään olija ei saa työntää päästä hyökkääjää.

Toivottavasti BJJ:n taso nousisi Suomessa kovasti niin pääsisivät judokatkin hyödyntämään täysipäiväisten mattotyöläisten treenejä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pystyssä lähdettäessä, en usko että kumpikaan heistä pärjäisi sm-tason 100kg -> judokoille, jos sääntöinä olisivat perus adcc säännöt.
Painijoiden kuristamisella kait on mitään turha perustella. Jos sen sijaan olisi nostanut juntasta niin olisi ollut vaikuttavaa.

Tota noin, mikähän tässä sitten olisi.. Juttuhan liittyi juuri ADCC-sääntöihin, siellä ei juuri kannata "junttaa" heitellä ja toisekseen kisat käydään käytännössä ilman pukua. Eikä heittäisi muutenkaan jo painoeron takia, mutta ei heittäisi MVA:ta kukaan pienempi painijakaan.

Sä siis sanot, että Marcelinho pyyhkis tatamii esim. Timo Peltolalla tai Rauli Kärpäsellä. 2 kohtalaisen kovaa 100kg kaverii?
Ei voittaisi judosäännöillä, mutta uskon että voittaisi BJJ/SW-matsin.

Moni teidän mainitsemista judokoista on ns.huippu-urheilijoita, monen vuoden treenitaustalla. BJJ-puolen porukka Suomessa on suurin osa harrastelija pohjalta, muutaman vuoden treenillä lajista. Silti sanon että moni kilpajudoka on heidän kanssaan ihmeissään. Nimenomaan matossa.

Tietystihän tässä mennään väkisinkin laji vs laji väittelyyn, mutta lajina bjj ja judo eivät eroa niin paljoa että tuo Carlosin väite pitää paikkaansa. Kahden vuoden harrastelijapohjalta(2-4x viikko) saavutettu taitotaso ei varmasti riitä 10vuoden judotaustan omaavaa vastaan. Ehkä jos judoka ei tiedä sääntöjä ja sovittuja tekniikoita niin bjjkalla voi olla jotain lisäetua, mutta muuten en kyllä tuota usko. Judosäännöillä otettaessa en näe mitään mahdollisuuksia.

Ehkä tässä on nyt kyse jostain muusta. Judossa nyt vaan ei katsota että jokainen randori pitää voittaa alempivöistä vastaan 100-0. Kyllähän minäkin aina Jorkkia vastaan vääntäessä saan taputettua tai sidottua hänet pari kertaa randorissa. Ja hän saa tehtyä saman minulle. Ei randorissa ole kyse voittamisesta vaan harjoittelusta. Ja mikäli taitotasossa on suurta eroa on ylemmänvyön velvollisuus mahdollistaa alemman oppiminen. Omaa osaamistaan hän voi parantaa asettumalla aina huonompaan asemaan ja päästää huonompi vaikkapa suoraan käsilukkotilanteeseen. Ehkä tässä nyt on kyse tästä?

Olen itse treenannu Judoa vuodet 1991-2000. Sen jälkeen BJJ:tä. En arvaile enkä keksi mitään kertomiani asioita. Parhaimmillaan pojat ovat alta vuoden taputtaneet Judon mustia vöitä, ja ovat taputtaneet myös minut oikein komeasti. Minun Judo-opettajani (musta vyö, judoa vuodesta-80 ja oikeesti helvetin hyvä) on nykypäivänä myös sininen vyö BJJ:ssä.
Painikaa keskenänne, ei tartte arvailla.
Eiköhän tämä tässä..

Eiköhän toi laji vs laji ole aika turhaa kun vertaa mihin tulokseen KB vs MT väittely on tullut. Niin Judo kuin BJJ ovat toimivia lajeja joissa treenin painotus ja idea ovat suurin ero. Judokoille jotka "pesevät" Marcellon ihan vaan tiedoksi että ADCC-skaboissa on aika hyvät palkintorahat ja karsinnat sinne ovat helmikuussa Ruotsissa eli mukaan vaan ja fyrkat Suomeen.

Carlos sanoi:
Olen itse treenannu Judoa vuodet 1991-2000. Sen jälkeen BJJ:tä. En arvaile enkä keksi mitään kertomiani asioita. Parhaimmillaan pojat ovat alta vuoden taputtaneet Judon mustia vöitä, ja ovat taputtaneet myös minut oikein komeasti. Minun Judo-opettajani (musta vyö, judoa vuodesta-80 ja oikeesti helvetin hyvä) on nykypäivänä myös sininen vyö BJJ:ssä.
Painikaa keskenänne, ei tartte arvailla.
Eiköhän tämä tässä..

Niin. Ehkäpä sitä loppujen lopuksi onkin kyse yksilöistä ja heidän lahjakkuudestaan.

Matsku sanoi:
Kuka suomalainen vapaapainija/painija tuli julkisuuteen
tässä viime vuoden aikana ... kyseinen painija joutui
ryöstön kohteeksi brasiliassa mutta löylyttikin itse ryöstäjät ?
Jos Halmetta meinaat niin tapaus sattui Barcelonassa ja aikaa on noin 3-4 vuotta.

Äh, se juntta nyt oli tuollainen lohkaisun yritys. Painijoiden kuristelu kun on vähän kuin sarvikuonojen metsästys kiväärillä. Molemmat otukset ovat vaarallisia villieläimiä ja tajuavat niitä vastaan käytetystä aseesta yhtä paljon. Painijan(ruikulankin) junttaaminenhan taas on amatöörille mahdottoman vaikeaa. Joten yleisenä urheilusuorituksena tuollainen nosto olisi mahtava.

Mitä tulee bjj kavereihin, niin eiköhän näitä veijareita ole kuitenkin maailmassa enemmän(100 000 ehkä?) kuin Suomessa judokoita(10 000). Jos miehet ovat keskittyneet erityisesti mattopainiin ja treenaavat määrässä ja laadussa samaan malliin kuin Suomalaiset huiput(Peltola), niin voisi odottaa, että kenelläkään ei pyyhittäisi lattiaa.

Mitä taputteluun tulee, niin minä olen ainakin valmis treeneissä taputtelemaan esimerkiksi nuuskapurkin tai oluen eteen ihan niin paljon kuin halutaan(tervetuloa Turkkuuseen).

Joillekin judokoille uskoisin lukkopainin tai bjj:n soveltuvan erinomaisesti toisille taas lajit eivät sovellu ollenkaan. Kuitenkin maailman judotaso(>8 milj harrastajaa) mahdollistanee maailman tasollakin judokoiden menestymisen(lukkopainissa kait ovat hiukan pärjäänneetkin) em. lajeissa. Ja tämä ei johdu siitä, että judo on lajina jotenkin erityisen loistava, vaan että se on ehkäpä riittävän lähellä kyseisiä lajeja, jotta valtavasta geenipoolista ja resursseista on hyötyä. Kun lukkopaini ja bjj kasvavat (toivottavasti) lähelle samoja mittoja, niin varmasti puuhat ovat puhtaasti spesialistien(bjj kait on ollutkin) hallussa. Jos puhutaan nyt esimerkiksi Suomesta, jossa porukkaa treenaa varsin vähän ja aivan hirveitä lahjakkuuksia ei juuri ole(in Gauss we trust), niin liian hyvä mattotaituruus voi judokalla kieliä siitä, että on treenattu judon kannalta vääriä asioita. Samoin jos bjj-kaverin pystyottelu on viimeisen päälle viilattua, niin onkohan siitä ollut juurikaan hyötyä.

Nyt kun täällä tuntuu olevan tietäjiä, niin onkos noissa ADCC-kisoissa kisailijoiden joukossa judon nimimiehiä. Itse en ainakaan tunnistanut. BJJ:stä kai kisoissa on kilpailemassa ihan parhaimistoakin(tai ainakin sherdoggareiden tuntemia).

ropotti sanoi:
Äh, se juntta nyt oli tuollainen lohkaisun yritys. Painijoiden kuristelu kun on vähän kuin sarvikuonojen metsästys kiväärillä. Molemmat otukset ovat vaarallisia villieläimiä ja tajuavat niitä vastaan käytetystä aseesta yhtä paljon. Painijan(ruikulankin) junttaaminenhan taas on amatöörille mahdottoman vaikeaa. Joten yleisenä urheilusuorituksena tuollainen nosto olisi mahtava.

Mitä tulee bjj kavereihin, niin eiköhän näitä veijareita ole kuitenkin maailmassa enemmän(100 000 ehkä?) kuin Suomessa judokoita(10 000). Jos miehet ovat keskittyneet erityisesti mattopainiin ja treenaavat määrässä ja laadussa samaan malliin kuin Suomalaiset huiput(Peltola), niin voisi odottaa, että kenelläkään ei pyyhittäisi lattiaa.

Mitä taputteluun tulee, niin minä olen ainakin valmis treeneissä taputtelemaan esimerkiksi nuuskapurkin tai oluen eteen ihan niin paljon kuin halutaan(tervetuloa Turkkuuseen).

Joillekin judokoille uskoisin lukkopainin tai bjj:n soveltuvan erinomaisesti toisille taas lajit eivät sovellu ollenkaan. Kuitenkin maailman judotaso(>8 milj harrastajaa) mahdollistanee maailman tasollakin judokoiden menestymisen em. lajeissa. Ja tämä ei johdu siitä, että judo on lajina jotenkin erityisen loistava, vaan että se on ehkäpä riittävän lähellä kyseisiä lajeja, jotta valtavasta geenipoolista ja resursseista on hyötyä. Kun lukkopaini ja bjj kasvavat (toivottavasti) lähelle samoja mittoja, niin varmasti puuhat ovat puhtaasti spesialistien hallussa. Jos puhutaan nyt esimerkiksi Suomesta, jossa porukkaa treenaa varsin vähän ja aivan hirveitä lahjakkuuksia ei juuri ole(in Gauss we trust), niin liian hyvä mattotaituruus voi judokalla kieliä siitä, että on treenattu judon kannalta vääriä asioita. Samoin jos bjj-kaverin pystyottelu on viimeisen päälle viilattua, niin onkohan siitä ollut juurikaan hyötyä.

Nyt kun täällä tuntuu olevan tietäjiä, niin onkos noissa ADCC-kisoissa kisailijoiden joukossa judon nimimiehiä. Itse en ainakaan tunnistanut. BJJ:stä kai kisoissa on kilpailemassa ihan parhaimistoakin.

Hieno posti!

Niin vielä tuosta erittelystä, että ketkä ovat mattojudokoita. Kyllähän tuo Timppa varmasti rökittää Kärpäsen matossa. Kärpylän matto-osaaminen on vain minusta parempaa kuin hänen pystynsä.

Kärpänenhän (kuten myös "Boris" ) on tunnettu loistavasta vaakamamambo
taidostaan ja tämä varmasti näkyy myös miehen mattojudossa. Kuuleman mukaan Kärpänen on "taputellut" itseään jopa kymmeniä vuosia kokeneempia mamboajia ja vieläpä useita kertoja yhden treenisession aikana.

ropotti sanoi:
Nyt kun täällä tuntuu olevan tietäjiä, niin onkos noissa ADCC-kisoissa kisailijoiden joukossa judon nimimiehiä. Itse en ainakaan tunnistanut. BJJ:stä kai kisoissa on kilpailemassa ihan parhaimistoakin(tai ainakin sherdoggareiden tuntemia).

Ainakin aina rispektiä herättävä Rhadi Ferguson. Treenannut tosin myös BJJ:a/SW:a sivulajina pitkään.

Suositut

Back
Ylös Bottom