Kaikki maastavedosta

Meta title: 💥 Kaikki maastavedosta – selkäpäivän kuningasliikkeen kattavin keskusteluketju

Meta description: Keskustelua maastavedon tekniikoista, variaatioista, varusteista ja tuloksista – kaikkea maven saloista aloittelijasta kovaan vetäjään.

quaz sanoi:
Nyt kaipaisin ongelmaan apua, enkä viitsi tehdä uutta threadia.
....
Kuten on jo aikaisemmin mainittu niin selkä ei saa pyöristyä MAVEa tehdessä. Tämä on yksinkertaisesti merkki siitä, että treenattava lihaksisto ei oikeasti jaksa tehdä sille tarkoitettua työtä.

Mikä on tavoitteesi, kehoilupuolella vai voimannostopuolella? Mikäli vain kehoilupuolella niin suosittelen tekemään maastavdeon pukkien päältä, eli et vedä painoja maasta saakka vaan siten, että ne ovat hieman ylempänä. Voit käyttää kyykkypaikan turvarautoja jos ne saa tarpeeksi alhaalle tai sitten laittaa vaikka painolevyjä lattialle.

pevelius sanoi:
maastavetoa ei kannata tehdä pyöreällä alaselällä.

Maastavetoa ei SAA tehdä pyöreällä alaselällä. Pitää hinkata pienillä painoilla niin kauan että se tekniikka on hanskassa. Parasta olisi jos joku kokenut voimanostaja katsoisi sitä tyyliä vierestä ja korjaisi virheet. Hirveätä katsoa kun jotkut yrittää ampua välilevynsä pitkin salin seiniä...Ei sitä selkäraukkaa tarvitse kuin kerran kunnolla niksauttaa niin se on ikuinen riesa. Jos ja kun opit oikean tekniikan, on mahtava tunne kun isotkaan raudat eivät tee tuskaa muuten kuin tietenkin helvetinmoisen painonsa takia. Seuraavana päivänä on vain kunnolla treenannut olo ja hieno fiilis heti treenin jälkeen.

Kai tässä joutuu jättämään ne egoilut sikseen ja aloittaa hinkkaaminen pikkupainoilla ja joka viikko pari kiloa lisää. Kiitos paljon vastauksista, eiköhän näillä eväillä jo pärjää :)

ozzie sanoi:
Maastavetoa ei SAA tehdä pyöreällä alaselällä

Oli pakko korostaa tuo ei ettei vaan kukaan lue että saa. Välillä näkee salilla hirvityksiä missä jalat on 15cm korotuksella ja tanko nostetaan varpaiden tason alapuolelta ihan varpaiden edestä. Selkä tietysti yhtä pyöreänä kuin varpaiden kurottelu -venytyksessä.

Samat tyypit sitten valittelee pukuhuoneessa että "ai perkele kun on alaselkä kipiä, pitäis vaan tehdä enemmän treeniä niin kyllä se siitä vahvistuu".

Ainoa mikä vahvistuu on välilevyn pullistuma kun nämä jannut menee viimein lääkärille. Ja sitten 2kk treenikielto, noin alkuun. :down:

Perusasia sanoi:
Elikkäs olen 177cm pitkä, kasvan vielä noin 5 senttiä ja painan 70kg.

mistäs tiedän noin tarkasti pituuskasvun??
saattaa olla ettet enää kasvakaan tai kasvat jopa 10 cm..
yksikään lääkäri tai tiedemies ei pysty sanomaan kuinka paljon kukakin kasvaa...

Tosi juttu. Itekkin tuli joskus kiskottua selkä käyränä ja ei tehny gutaa. Nyttemmin sarjapainot o lähtenyt selvään nousuun ku maltoin opetella tekniikan ja vähentää painoja. Se kouraisu on just tuttu tunne siitä ku repii alaskelkä pyöreänä.

Dynamite88 sanoi:
kannattis varmaa käyttää ku sitä varten on että tukee...

kannattais varmaan vahvistaa keskivartalaoa, ku se on sitä varten että tukee.

itsellä selän kivistykset katos kun lopetin vyön käytän kokonaan kaikissa liikkeissä.

Itseltäni leikattiin vasemmalta puolelta joskus joulukuussa 04 nivustyrä. Olin sillon intissä.. oli pelimies liike leikkauttaa se siellä. No itse asiaa. Lääkäri sano että se kyllä kestää punttien nostelun jahka on parantunut. Ja oikeassahan toi oli. Ei mitään ongelmia ole ollut. Mut tosiaan olikohan 6 viikkoa että ei saanut ponnistella. Kestää mitä vaan kuhan antaa parantua eka kunnolla.

Kyllä voi jo treenata. Itekkin aloin jonkun ajan päästä leikkauksen jälkeen treenailemaan. Intissä leikattiin.

Oireita on: sattuu niin helvatasti nivuseen kävellessä ja nivusessa ihme patti.

jmp77 sanoi:
minkälaisia oireita tuo nivustyrä aiheuttaa??

Nivustyrä aiheuttaa pahimmillaan sen että sua ei enää huvita syödä, kun tyrä pulpahtaa suolen olessa täynnä ulos, kaikkein ärsyttävintä siinä on se että joudut elämään niin sanotusti elämääsi kädet munissa, eli paineleen sitä tyrää takaisin kaiken aikaan, no niin kauan ei oo mitään kauheen vaarallista, kun sen vielä saa takaisin painettua, mutta jos niin käy että et sitä itse enään saa painettua takaisin, niin silloin on lähdettävä heti lääkäriin.
Kipua ei minulla ollut oikeastaan muuta kuin silloin, kun sen jouduin painamaan suolen takaisin.
Treenaamisen joutu lopettaan, se ei ollut enään mielekästä, ja muutenkin alkoi elämän laatu olemaan suoraan sanottuna perseestä, ainoo hyvä asento oli selällään sänkyssä, vaikuttipa toi myös seksi elämään.
Leikkauksen jälkeen tuli kolme viikkoa saikkua, ainoa ongelma oli vielä leikkauksen jälkeen, että palleihin tuli nestettä, joka vaivasi siten että tuntui kuin olisi puristanut palleista kohtuullisen lujaa, no kirurgille takas ja ruiskun ja neulan kanssa neste pois, arvatkaa oliko kivaa? kyyneleet valuivat silmistä, (neula palleihin):curs:
Kirurgi sanoi mulle että, jos nestettä vielä tulee, niin tuu uudestaan, sanoin, että vaikka olis 10 l, niin en tuu ;) onneksi ei nestettä tullut.
No nyt 4 kk leikkauksen jälkeen olen ottanut kyykkyä ja maastavetoa, eikä oo ollut mitään ongelmia, kannattaa aloittaa maltilla ja lisätä painoja pikkuhiljaa, kiirehän meillä ei oo mihenkään, koko loppu elämä aikaa, nyt elämä hymyilee, ja kaikki on ok ja nyt sitä osaa arvostaa terveyttä joka suhteessa.

Linuxer sanoi:
no kirurgille takas ja ruiskun ja neulan kanssa neste pois, arvatkaa oliko kivaa? kyyneleet valuivat silmistä, (neula palleihin):curs:

Uijui kun sattuu palleihin pelkkä ajatuskin. Sattu varmaan ihan mukavasti? Laittoko minkään maallista kivun poistoa, kuten puudutusta (jos sitä edes voi tuollaiseen käyttää...) tms?

Keila sanoi:
Uijui kun sattuu palleihin pelkkä ajatuskin. Sattu varmaan ihan mukavasti? Laittoko minkään maallista kivun poistoa, kuten puudutusta (jos sitä edes voi tuollaiseen käyttää...) tms?

No siinä vaiheessa kun mun sitä piti kysyä, neula oli jo palleissa, että se siitä:itku:

niin olen tässä ihmetellyt kun on nyt tullut 6kk treenattua ja olen tehny tasaisesti maastavetoa mutta tulos ei tunnu nousevan millään, vaivaiset 10kg on tulos noussut eli miten pitäisi treenata? lyhyttä sarjaa vaiko pitkää vai molempia? olen kokeillut molempia mutta kumpaa kannattaisi jatkossa tehdä? kun kyykky ja penkki ovat tulokset nousseet hyvin mutta maastaveto ei tunnu kehittyvät millään.
että jos joku haluaisi laittaa tuohon sellasiat sarjaa ja painoja millä tehdä kun nyt maasta nousee se 145kg että millaisilla painoilla montako toistoa ja montako sarjaa

kiitän

tuloshan ei itsestään nouse, vaan pitää aina laittaa enemmän rautaa tankoon jos haluaa saada lisää voimaa :)
oletan, että sinulla on joku toistomäärä minkä jälkeen normaalisti lisäät rautaa.
koitappa tehdä niin, että laitat lisää rautaa ja teet enemmän sarjoja, jotta yhteenlasketut toistot lisääntyvät.
esim. jos teet normaalisti 2x8, niin tee vaikka 4x4 isommalla painolla.
sen jälkeen pyrit pikkuhiljaa nostamaan osan sarjoista vitoseen, ja siitä sitten kutoseen jne.
tämä ohje siis jos bodaat (bodareille yksinkertaiset ohjeet, heh). jos taas puuhailet voimailun parissa, niin kannattaa miettiä vähän enemmän sitä treeniä ja lukea voimailupuolen kirjoituksia.

Ei kai selkäsi ole jumissa jalkatreenistä? Yleensähän on niin, että jos kyykky kulkee niin veto ei ja päinvastoin. Molemmat pitäisi saada kulkemaan mahdollisimman hyvin. Kokeile raskas/kevyt viikko. Eli kyykyssä raskas ja vedossa kevyt ja seuraavalla viikolla toisinpäin. Kovaa kyykkyä ja vetoa ei pysty treenaamaan kuin n. kaksi kertaa kuussa. (siis KOVAA).

Kiinnitä myös tekniikkaan huomiota ja siihen, että irroitat tangon maasta jaloillasi et selällä.

mistähän mahtaa johtua, että toisessa takaolkapäässä tuntuu pistävää polttavaa kipua vedon laskuvaiheessa 100 suuremmilla painoilla. kellään muulla ollut koskaan samanlaisia tuntemuksia vedossa ? voisiko tämä johtua siitä, että takaolkapäät tulee tehtyä edellisenä treenikertana ? miksi tämä vittumainen pistely tuntuu vain toisella puolella ?

Johtuu todennäköisesti juuri siitä, että takaolkapäät ovat rasittuneet ja jäykät. Vedät varmaan ristiotteella maastavedon? Voithan koittaa vaihtaa kämmenet toisin päin ja katsoa vaikuttaako se mitään. Kannattaa ottaa vaikka vähän lepoa nyt niille takahartioille ja jättää mavekin vaikka seuraavan kerran väliin ja verrytellä ja venytellä vain. Jos kipuilu jatkuu, niin tohtorille olisi siitä mennä ja hänen ohjeidensa mukaan sitten jatko.

edit: Niin, mikäs se sun maksimisi on, jos yli 100kg painoilla jo alkaa sattumaan? Jos se on esim. 200kg, niin sitten tuo alkaa olemaan jo aikamoisessa jumissa tai revähtänyt ja tulehtunut.. :)

Back
Ylös Bottom