Willie
Groundskeeper
-Largo- sanoi:Tiedä kuuluuko tähän, mutta en löytänyt parempaakaan.
Elikkä, oon nyt 16 ja sitä voimaa ei ole vielä paljoa, jotkut on sanonu että maastanostoa ei kannata vielä alkaa tekemään, jotkut taas ovat sanoneet että parhaimpia liikkeitä koko kropalle..
Niin kannattaako alkaa tässä iässä vielä tuota maastanostoa tekemään? Tietenkin mahdollisimman puhtaasti yritän, mutta kertokaas mielipiteenne.
Ja minkäslaisia sarjoja pitäisiä tehdä, montako toistoa per sarja ja montako sarjaa.
Mitenkäs tuon pituuskasvusi laita on? Vaikka pituuskasvu ei pysähtyisikään, niin raskaat vedot eivät välttämättä tee hyvää kasvavalle selälle. Maastavetoa harjoitellaan yleensä hieman lyhyemmillä sarjoilla kuin muita liikkeitä, mutta kasvun ollessa kesken en ehkä lähtisi tekemään alle 5 toiston sarjoja koskaan. Mitäs mieltä kokeneemmat ovat?
Sinänsä en kuitenkaan näe mitään estettä maastavedon harjoittelulle. Suosittelenkin ottamaan sen mukaan ohjelmaan, sen verran mahtava liike on kuitenkin kyseessä. Keskity tekniikkaan ja tee hieman kevyemmillä painoilla. Itse olen 10 vuotta sinua vanhempi, mutta olen maastavetänyt nyt vasta reilut pari vuotta. Aloitin ottamalla maastavedon mukaan selkäpäivän ensimmäiseksi liikkeeksi, tehden aluksi vain 3*6*60kg. Enemmänkin olisi mennyt, mutta keskityin tekniikkaan lisäten 2,5 kiloa tankoon viikottain. Voisin suositella samaa systeemiä sinulle, käytä ensimmäinen puoli vuotta (tai vaikka pidempäänkin) opetteluun, isoja rautoja ehdit vetämään myöhemmin. Tuollakin systeemillä selkä kipeytyi aluksi, treenimotivaatio pysyi yllä raudan lisääntyessä viikottain ja uskon omaavani hyvän tekniikan siihen nähden ettei kukaan ole koskaan minua opettanut.
Maastavedon ansiosta omistan ensimmäistä kertaa elämässäni kohtuullisen vahvan (tämä on sitten suhteellinen käsite) keskivartalon ja olen päässyt eroon alaselän vaivoista.