Kaikki maastavedosta

Meta title: 💥 Kaikki maastavedosta – selkäpäivän kuningasliikkeen kattavin keskusteluketju

Meta description: Keskustelua maastavedon tekniikoista, variaatioista, varusteista ja tuloksista – kaikkea maven saloista aloittelijasta kovaan vetäjään.

JeesBox

Kokeilkaapa aloittaa rinnallevedolla. Sillä lämpenee selkä ja muut paikat Mavea varten.

Re: JeesBox

Originally posted by King
Kokeilkaapa aloittaa rinnallevedolla. Sillä lämpenee selkä ja muut paikat Mavea varten.
Mie teen aina mavepäivänä verryttelyvaiheessa rinnallevetoja. Painoina 50 - 60 kg.

Re: Maastavedosta selkäkivut

Originally posted by Juusto
En tiedä mikä vaivaa, mutta joka ainut kerta kun vedän maastavetoa saan alaselän aivan perhanan kipeäksi.

Vaikka kaveri katsoo vieressä niin se ei pääse selän sisälle esim. liikkeellelähdön aikana. Huomaan itsestäni että alaselkä pääsee tosi helposti vähän kaarelle silloin kun tanko lähtee liikkeelle. Tämä on kohdallani lonkkien liikkuvuusongelma kun ei saa lantiota niin alas että saisi täysin suoralla selällä tangosta voimakkaasti kiinni (tai sitten lyhyiden käsien vika niinkuin Sam sanoi).

Heti kun tanko on jossain puolensäären kohdalla, niin selkä on oikeassa asennossa eli rottingilla, mutta ilmeisesti ihan alussa on jotain vikaa ja selkä vähän vihoittelee maven jälkeen. Teenkin nykyisin vaan SJMV:ta. (Gluteukseni kasvavat muutenkin ulos puvunhousuistani, lisäkokoa niihin ei kaipaa.)

Tekniikkasi on varmasti parempi kuin salillani treenaavan kolmen kaverin "kissanselkä"-meininki. Tangossa sata ja selkä ihan C-kirjaimen mallisena.

Mä teen joka viikko maastavedon. Kolmosia ja kakkosia ja sarjoja 5-8 joista pari kovaa.

Ennen maastavetoa rinnallevetoa kyykkyyn jotain 90-110 kg. Kolmosia ja kakkosia, yleensä kakkosia.

mulla tuli myos aikoinaan selka kipeeksi maastavedoista, mutta syyna oli onneks "vaan" se etta alaselka oli suhteellisesti heikommassa kunnossa kuin muut lihakset joita maastavedossa kaytetaan.

Nykyaan teen paljon alaselkaa vahvistavia liikkeita ja lopetin vyon kayton mika myos mun mielesta auttoi todella paljon. Lisaksi teen kaikki olkapaa yms. liikkeet seisaallaan jotta koko keskikroppa vahvistuis.

SJMV

Oisko jollain antaa vinkkiä/linkkiä miten toi SJMV pitäis tehdä. Oon jonkun verran perinteistä tehnyt, mutta ton SJMV:n tekniikka jäänyt pikkasen epäselväksi.

Originally posted by Hulkki
Tein joskus pari kuukautta ja huomasin perseen kasvavan enemmän kuin selän tai reisien. Ja kun mulla on muutenkin J-Lo ongelma, niin tiputin perinteisen vedon ja nykyisin teen kehonrakennusmaisesti vain

Sama vika. Alkaa tuntua siltä, että tämän arsen perässä laahamiseen tarvii kohta ajokorttiin pikku a merkinnän :(. Toi on vaan suosikki liikkeitä enkä millään hakuaisi siitä luopua :itku:.

Riippuu pitkälti rakenteesta, että kumpiko tyyli sopii paremmin. Saman rautamäärän nostaminen vaatii kuitenkin aina saman verran voimaa.

Originally posted by J0u
Onko maastavedossa kevyempi nostaa jalat leveellä vai kapeella ?
Ehkäpä kannattaisi treenata molempia tyylejä ja katsoa kumpi sopii paremmin? Itse en saa läheskään samoja rautoja ylös leveällä-(sumo)tyylillä kuin kapealla, mutta enpä ole juurikaan treenannut leveällä.

Originally posted by Force
Riippuu pitkälti rakenteesta, että kumpiko tyyli sopii paremmin. Saman rautamäärän nostaminen vaatii kuitenkin aina saman verran voimaa.

Tuntuisi näin mutu-pohjalta, että kovista nostajista pienempikokoiset nostavat leveellä ja isommat kapeella. Ainakin mitä on tullut nähtyä.

Originally posted by strong
Tyylistä riippumattako?

Tyylistä riippumatta.
Meinaan, että 100 kilon nostamiseen tarvitaan 100*9,81 = 981 Newtonin voima. Tankoon pitää siis kohdistua vähintään tuon verran ylöspäin suuntautuvaa voimaa, että se nousee.

PS. olen aika kehno fysiikassa.

Tyylistä riippumatta.
Meinaan, että 100 kilon nostamiseen tarvitaan 100*9,81 = 981 Newtonin voima. Tankoon pitää siis kohdistua vähintään tuon verran ylöspäin suuntautuvaa voimaa, että se nousee.
No shit, mutta tuon kokonaisvoiman muodostaa kaikkien nostoon osallistuvien lihasten supistumisesta muodostuvien voimien summa. Tyyli taas vaikuttaa siihen, kuinka tuo kokonaisvoima jakautuu liikkeeseen osallistuvien lihasten kesken. Lisäksi raajojen pituuksien yhdistelmien mukaan voidaan hakea ns. paras tyyli kyseiselle nostajalle.

Originally posted by Hulkki
No shit, mutta tuon kokonaisvoiman muodostaa kaikkien nostoon osallistuvien lihasten supistumisesta muodostuvien voimien summa. Tyyli taas vaikuttaa siihen, kuinka tuo kokonaisvoima jakautuu liikkeeseen osallistuvien lihasten kesken. Lisäksi raajojen pituuksien yhdistelmien mukaan voidaan hakea ns. paras tyyli kyseiselle nostajalle.

No shit?

Fysiikka aika arsesta täälläkin, mutta eikös perinteisellä tyylillä joudu ainakin tekemään enemmän työtä, koska matka on pidempi ?

Kokeilemallahan se selviää, kumpi paremmin sopii. Itselläni on vahva alaselkä, joten kapea asento onnistuu paremmin. Sumo vaatii enemmän voimaa lantiolta.

Tyylistä riippumatta.

PS. olen aika kehno fysiikassa.

Niin onhan se sama asia nouseeko rauta 20cm maasta vai 2metriä, vetomatkahan on sama! :thumbs:

Originally posted by J0u
No mitenkäs ite ootte nostanu ja kumpi nostotapa on tuntunu kevyemmältä ?

Sumo tyylillä. Itellä kyykky on maastavetoa edellä jolloin on aika selkeää miksi sumo on parempi: vahvemmat takareidet verrattuna alaselkään. Yleensä alottelijoilla kuitenkin on alaselkä vahvempi.

Originally posted by Dobermann
Niin onhan se sama asia nouseeko rauta 20cm maasta vai 2metriä, vetomatkahan on sama! :thumbs:

Tarvittavaan voimaan sillä ei ole mitään merkitystä vaikka pitäisi nostaa sentiljoona kilometriä.

Back
Ylös Bottom