Kaikki maastavedosta

Meta title: 💥 Kaikki maastavedosta – selkäpäivän kuningasliikkeen kattavin keskusteluketju

Meta description: Keskustelua maastavedon tekniikoista, variaatioista, varusteista ja tuloksista – kaikkea maven saloista aloittelijasta kovaan vetäjään.

Originally posted by N.O.Kummonen
[BAivan! Mutta, jos ei ole menossa kilpailuun, ei pitäisi olla väliä vetääkö 300 kg vai 320 kg, jolloin vyön käytöstä saatava hyöty ja tuki on mielestäni pienempi etu kuin se, että osaa käyttää omia keskivartalon lihaksia. Jos kilpailevat nostajatkin harjoittelevat osaksi ilman vyötä, niin miksi kilpailematon henkilö sitten käyttäisi vyötä?

Keskivartalon lihasten käyttö nostettaessa vyön kanssa ja ilman vyötä on erilaista ja tuen saaminen perustuu eri asioihin, mutta senhän kaikki jo tiesivätkin.

Jos puolestaan kilpailee, on vyön käyttökin opeteltava ja siihen totuttava harjoituksissa. Jos luulet, että riittää, kun vyön laittaa päälle ja kiristää ja sillä saa jo maksimi hyödyn irti vyöstä olet väärässä. Pitää etsiä vyölle oikea kohta ja opetella oikea hengitystekniikka ts. painetta pitää saada vyön taakse. Ei se vyön nahka tuo paskaakaan tukea, vaan se paine, jolla kiristät keskivartalon vyötä vasten. [/B]

Pinkku vinkki. Käytä mieluiten tota quote nappia, niin ei tartte etsiä sun kirjoituksen alkamista...

Niin.. Jos kilpailee on opeteltava vyön käyttö.. Mutta edelleen. MIKSI on käytettävä vyötä? Jos ei ole koskaan tai aikoihin käyttänyt vyötä, niin kyllä se hyöty on minimaalinen, jos yhtään.
Joillakin se tuo tuloksiin lisää kiloja, mutta lähinnä sen takia koska ei osata nostaa maksimeja ilman vyötä ja ei ole tarpeeksi potkua keskivartalossa.
Mutta mulle ihan sama. Ne käyttää ketä siitä kokovat hyötyvänsä jotain ja ne ketkä eivät käytä, ei käytä.

Jos ei ole koskaan tai aikoihin käyttänyt vyötä, niin kyllä se hyöty on minimaalinen, jos yhtään.

Eikö se silloin johdu juuri siitä, että ei osaa käyttää vyötä hyväkseen. Tilanne on vastaavanlainen, jos koittaa ensimmäistä kertaa tai pitkästä aikaa mitä tahansa voimanoston varustetta; siitä tuskin saa parasta mahdollista hyötyä.

Täytyy näköjään vääntää rautalangasta:

Mielestäni ei ole kannattavaa käyttää harjoittelussa minkäänlaisia varusteita (poislukien hyviä nostomuotoon sopivia jalkineita), ellei aio niitä kilpailussa käyttää. Kisalavalle on h...vetin huono tulla opettelemaan varusteiden käyttöä.

Eikö se silloin johdu juuri siitä, että ei osaa käyttää vyötä hyväkseen.

Ei!! Kyllä nekin huippunostajat jotka eivät vyötä käytä, niin varmasti käyttäisivät jos siitä hyötyä heille olisi. Ja tuskin on kyse siitä, että he eivät osaisi käyttää..

Ei!! Kyllä nekin huippunostajat jotka eivät vyötä käytä, niin varmasti käyttäisivät jos siitä hyötyä heille olisi. Ja tuskin on kyse siitä, että he eivät osaisi käyttää..

Jos otetaan sata pistein tai yhteistuloksin parasta voimanostajaa kaikkien aikojen tai tämän hetken ranking-listalta (ihan sama) ja siellä on pari, jotka nostaa ilman vyötä, niin kyllä mä puhuisin enemmänkin poikkeuksesta kuin säännöstä.

Sanoisitko itse, että nämä pari-kolme vyötöntä venäläistä? treenaavat/nostavat oikein ja loput noin 98% väärin.

Jos otetaan sata pistein tai yhteistuloksin parasta voimanostajaa kaikkien aikojen tai tämän hetken ranking-listalta (ihan sama) ja siellä on pari, jotka nostaa ilman vyötä, niin kyllä mä puhuisin enemmänkin poikkeuksesta kuin säännöstä.

Sanoisitko itse, että nämä pari-kolme vyötöntä venäläistä? treenaavat/nostavat oikein ja loput noin 98% väärin.

Missä kohtaa olen väittänyt, että kaikki nostavat ilman vyötä ja se on ainut ja oikea tapa?? Ja että nämä ketkä käyttävät vyötä nostaisivat väärin??

Pitääkö sulle oikein rautatangosta vääntää.

Ne käyttää ketkä siitä kokevät hyötyvänsä ja ne eivät käytä, jotka eivät siitä hyödy tai kokevat pikemminkin olevan haittaa.
KAIKKI EIVÄT VYÖSTÄ HYÖDY!

Mikä tossa on vaikeaa ymmärtää?

Eiköhän tämä tästä sitten jo riittänytkin.

Originally posted by Raven
KAIKKI EIVÄT VYÖSTÄ HYÖDY!

Onko vyö ehkä yliarvostettu ? ... mahdollisesti ? Tavallississa voimanosto jutuissa puhutaan että vyö on tärkein osa varustusta. Monet puhuvat jopa sen puolesta, että pitäisi käyttää vyötä paljon... vaikka suht löysänä ja kiristää tiukalle kovissa nostoissa. Pitää alaselän lämpimänä...

Itse luulen että juttu on asenne juttu pitkälti, tai sitä se on minulla ainakin... en oikein pidä ajatuksesta että käytän ulkoista apuvälinettä kun mä nostan.. en halua olla siitä riippuvainen... en tiedä hyötyisinkö vyöstä vai ei - maksimissa, koska en ole kunnolla koittanut.. Itse en vaan tunne että vyöllä saa samaa tunnetta; tykkään luonnollisuudesta, kulkea paljain jaloin - ja tietenkin vetää paljaana.

Originally posted by Ämmbee
tykkään luonnollisuudesta, kulkea paljain jaloin - ja tietenkin vetää paljaana.

Näinhän se menee. Paljaalla saa paremman tuntuman. :thumbs:

Re: Re: Maastaveto suorin jaloin

Originally posted by reiz

Kehonrakennusmielessä olisi ilmeisen viisasta treenata takareisiä sekä koukistamalla jalkoja, että ojentamalla vartaloa. Toisessa liikkeessä rasitus kohdistuu äärimmäisen venytyksen ja neutraalin tilan, toisessa äärimmäisen supistuksen ja neutraalin tilan välille.

Olen ilmeisen samaa mieltä. Lisäksi, jos selän liiallinen rasittuminen sjmv:ssä on ongelma, voisi kokeilla tehdä ensin koukistusta etukäteisväsyttävänä. Sen jälkeen vedossa ei tarvitse niin paljon painoa ja jalat hyytyvät ennen selkää.

Re: SLDL/SJMV

Originally posted by Hyvägeeni
Heitetäämpä omaa kokemusta suorin jaloin vedosta. Tänään tuli tehtyä kesätauon jälkeen ja nyt on aika paha vapina takareisissä. Minullakin meni hakiessa aika monta harjoituskertaa, ennenkuin se rupesi tuntumaan siellä missä pitää. Ensin kun hakee kontrollin pienemmillä painoilla, niin sitten on muistissa liike ja eikun lisää romua.

Tosiaan kun yrittää pitää sitä pyllyä pystyssä ja selkää ryhdikkäästi eikä välttämättä tarvitse oikaista ihan ylös asti liikkeen lopussa, niin kyllä ne takareidet saa kyytiä. Pienillä painoilla on alussa helppo kokeilla sitä oikeaa liikerataa:

-polvien koukistuksen määrä
-miten kaukana tanko liikkeen aikana on vartalosta
-miten ylös asti oikaiset
-onko selkä ryhdissä ja persaus pystyssä
-oteleveydellä voi säätää alasmennessä vedon "syvyyttä"
-pään asento, ei liian jyrkässä eikä loivassa asennossa

Kyllä se sieltä hakemalla löytyy, sen jälkeen se on hemmetin kivaa :hmmm:

Ei tana tossa peilin edessä kun kikkaili niin löytyi oikea liikerata, perse suht pystyssä, ote hartioiden levyinen, alaslasku lähes säären puoliväliin(vittu kun oo kankea:D) ja rasitus tuntuu just oikeassa paikassa :). Tätä täytyy alkaa soveltamaan jalkatreeneissä. Paljonkos muuten sarjoja yleensä teet? ite reiden koukistus 3X10, sj. mv. 3X10, joskin toi reiden koukistuksella on aika pieni merkitys varsinkin kun on ainoastaan reisikoukistus maaten laite, joka on tuomittu täysin paskaksi ainakin JJJ osalta...

Originally posted by cartman74 Eikös kukaan tee suorin jaloin maastavetoa korokkeelta?
Juuh, aina korokkeelta. Suhteellisen pienet painot, pitkää sarjaa, ja laskien tanko jalkapöytään asti. Eli alaselkä pöyristyy, mutta ei ihan niin paljoa kuin täällä.

Kuten todettu, ottaa enemmän alaselkään, mutta siitä huolimatta takareidet tulevat kipeäksi joka kerta.

Mä lasken tangon just polvien alapuolelle. Kun vetää rinta kunnolla rottingilla niin ei tartte ruveta kikkailemaan korokkeiden kanssa. Tuntuma on mulla parempi kun päkiöiden alla on 2,5kg levyt tai ohut lauta.

Originally posted by Dopey
Mä lasken tangon just polvien alapuolelle. Kun vetää rinta kunnolla rottingilla niin ei tartte ruveta kikkailemaan korokkeiden kanssa. Tuntuma on mulla parempi kun päkiöiden alla on 2,5kg levyt tai ohut lauta.

Toi ohut lauta vois toimikin :worship:, etukyykyssä täytyy laittaa päkiöden alle ohut lauta että pääsee syviin:thumbs:. Sen jälkeen etukyykky kulkee kuin :david: :illä

Olo on nyt laiskempi kun koulu alkoi ja käyn kuntosalilla joka kolmas päivä ja kolmen kerran jälkeen lihasryhmät alkavat alusta.

Muutan lihasryhmien jaottelua eli nyt olisi tarkoitus tehdä näin:

Selkä ja hauis
Jalat ja olkapäät
Rinta ja ojentajat

Saa toki kommentoida, jos jako on jotenkin huono.

Teen lisäksi yhdet apuliikkeet jokaiselle lihasryhmälle käsipainoilla tai laitteella lihasryhmästä riippuen.

Miten tuohon voi sovittaa maastavedon? Vai pitääkö lisätä yksi kerta lisää? Eikös yhdelle lihasryhmälle tule silloin liikaa taukoa? Vai onko välttämätöntä supistaa välipäivät kahdesta yhteen ja lisätä se yksi kerta lisää maastavedolle?

rintaa ja ojentajia en ainakaan tekisi samana päivänä. Rintapäivää tehdessäsi ojentajat saavat epäsuoran reenin ja jos teet ojentajapäivänä esim kapeata penkkiä, saa rinta epäsuoraa reeniä. Täten kehitystä voisi tulla enemmän jos teet ne eri päivinä..

Originally posted by obb_83
rintaa ja ojentajia en ainakaan tekisi samana päivänä. Rintapäivää tehdessäsi ojentajat saavat epäsuoran reenin ja jos teet ojentajapäivänä esim kapeata penkkiä, saa rinta epäsuoraa reeniä. Täten kehitystä voisi tulla enemmän jos teet ne eri päivinä..

Tämän voi myös ajatella niin että kun treenaa rinnan ja ojentajat samana päivänä niin molemmat saavat lepoa enemmän. Ja levossahan lihakset kasvavat. Itse treenaan juuri näin eli rinnan ja ojentajat samalla kerralla ja selvänä hyötynä ainakin se että lihakset ovat varmasti palautuneet entisestä treenistä. Ennen kun treenasin kyseiset lihasryhmät erikseen niin ojentajat olivat täysin pirstaleina rinta-päivänä, jolloin rintatreenistä ei tullut oikein mitään.

Originally posted by nahjus
no miks et tee sitä mv selkäpäivänä ? :eek:
Luulin, että voisi käydä liian raskaaksi, jos tekee ylä- ja alaselän samana päivänä. Onko joillakin vielä mielipiteitä tästä?
Originally posted by obb_83
rintaa ja ojentajia en ainakaan tekisi samana päivänä. Rintapäivää tehdessäsi ojentajat saavat epäsuoran reenin ja jos teet ojentajapäivänä esim kapeata penkkiä, saa rinta epäsuoraa reeniä. Täten kehitystä voisi tulla enemmän jos teet ne eri päivinä.
En tee ollenkaan kapeaa penkkiä. Lähinnä vain perustreeniä. Pitäisikö niitä sitten muuttaa? Mistä minne?

Kyllä se ylä ja alaselkä on ihan normaalia treenata samana päivänä. Se olisi oudompaa jos niitä ei treenaisi samana päivänä. Maastavedon jälkeen ylätaljaa ja kulmasoutua niin avot. Itse treenaan vielä takaolkapäätkin selkäpäivänä. Ja tuosta rinnan ja ojentajien tekemisestä samana päivänä. En todellakaan tajua miksi niitä ei voisi tehdä samana päivänä, kuten jo aiemmin mainittu sillä tavalla tehdessä lihakset saavat enemmän yhtäjäksoista lepoa.

Mä laittaisin tällälailla;

1. Selkä & Ojentajat
2. Rinta, Olkapäät, Hauis
3. Jalat

Toimii munmielestä hyvin. Treeni vaikka Ma, Ke, Pe, tai mitenvaan, kunhan 1 & 2 päivän välissä on vaan väh. yksi päivä taukoa.

Back
Ylös Bottom