Kaikki maastavedosta

Meta title: 💥 Kaikki maastavedosta – selkäpäivän kuningasliikkeen kattavin keskusteluketju

Meta description: Keskustelua maastavedon tekniikoista, variaatioista, varusteista ja tuloksista – kaikkea maven saloista aloittelijasta kovaan vetäjään.

Peruskuntokaudella apuliikkeinä: raaka rinnalleveto, kulmasoutu, kulmasoutu käsipainoilla, leukoja lisäpainoilla. Apuliikkeissä tehdään 5*10:jä. Pääliikkeen prosentti arvo ei ylitä 50% maksimi vedosta.

(Artikkelissa mainitaan Veli kumpuniemen raudat apuliikkeissä: Kulmasoutu 5*10*180 kg, leuanveto lisäpainolla 5*10*90 kg, kulmasoutu käsipainolla 5*10*90 kg :worship: . Aika jäätäviä rautoja. Ja niin, artikkelin mukaan kyseinen herra teki apuliikkeet aamulla ennen töihin lähtöä ja iltaan säästettiin varsinainen veto)

Voimajakson apuliikkeet ovat samoja, mutta artikkelissa neuvotaan pudottamaan toistot joka toinen viikko vitosiin tai kutosiin. Pääliikkeen vitoset alkavat 65% ja päättyy noin 80%.

Herkistely jaksolla apuliikkeet tehdään kevyesti, jotta palaudutaan kovista maksimivedoista. Pääliikkeen ensimmäinen ykkönen noin 85% ja päättyy maksimin testaukseen eli 300 kiloon.

Roi80 sanoi:
(Artikkelissa mainitaan Veli kumpuniemen raudat apuliikkeissä: Leuanveto lisäpainolla 5*10*90 kg

:eek:

Jos tuossa ei ole yhtään tarinalisää ja leuat on edes siedettävän näköisiä, niin ompahan hurja sarja. :worship:

Sepsis sanoi:
:eek:

Jos tuossa ei ole yhtään tarinalisää ja leuat on edes siedettävän näköisiä, niin ompahan hurja sarja. :worship:

Tarinalisää taitaa olla aika rrreippaasti, en tahdo oikein uskoa tuon olevan mahdollista rumallakaan suoritustekniikalla. Ja tiedän kyllä että Kumpuniemi on kauhiassa kunnossa tuolloin ollut, mutta kuitenkin..Kulmasoudut voivatkin sitten pitää paikkansa.

Roi80 sanoi:
Peruskuntokaudella apuliikkeinä: raaka rinnalleveto, kulmasoutu, kulmasoutu käsipainoilla, leukoja lisäpainoilla. Apuliikkeissä tehdään 5*10:jä. Pääliikkeen prosentti arvo ei ylitä 50% maksimi vedosta.

(Artikkelissa mainitaan Veli kumpuniemen raudat apuliikkeissä: Kulmasoutu 5*10*180 kg, leuanveto lisäpainolla 5*10*90 kg, kulmasoutu käsipainolla 5*10*90 kg :worship: . Aika jäätäviä rautoja. Ja niin, artikkelin mukaan kyseinen herra teki apuliikkeet aamulla ennen töihin lähtöä ja iltaan säästettiin varsinainen veto)

Voimajakson apuliikkeet ovat samoja, mutta artikkelissa neuvotaan pudottamaan toistot joka toinen viikko vitosiin tai kutosiin. Pääliikkeen vitoset alkavat 65% ja päättyy noin 80%.

Herkistely jaksolla apuliikkeet tehdään kevyesti, jotta palaudutaan kovista maksimivedoista. Pääliikkeen ensimmäinen ykkönen noin 85% ja päättyy maksimin testaukseen eli 300 kiloon.

5*10*90 leuanveto ??? pieneeko paikkaansa ?

Makisen Vesan Suomenennatys on 100kg. Tama tulos oli ainakin aikoinaan myos Euroopan ennatys.

nyt kun ajattelen itsekkin tarkemmin leuanvedossa 90 kiloa on aika kova juttu. Onkohan Voimanostaja lehteen päässyt painovirhepaholainen. Mutta kumminkin on se kova sälli tuo Kumpuniemen Veli...

Roi80 sanoi:
niin ja kyykkyhän jää pois ohjelmasta, mutta kyllähän noi vedot kehittää varmasti sitäkin

Tavallaan, tavallaan ei.

Itse en suin surminkaan olisi missään vaiheessa jättänyt kyykkyä pois. Onhan se yhteistuloksen kannalta tärkein laji kolmesta.

juu itekin jättäsin kolmesta vedon pois, jos jotain ois pakko pudotella. kyykkäily kehittää vetoa suhteessa huomattavasti paremmin kuin veto kyykkyä.

Jep, näinhän se on että kyykky tärkeä. Onko Jto:lla ehdotuksia miten tuota ohjelmaa voisi muokata ettei kyykky unohtuisi kokonaan.

niin ite liikkeitähän ei missään näy. laita nyt vaikka päiväohjelmat näkyviin, niin katellaan...

Roi80 sanoi:
Jep, näinhän se on että kyykky tärkeä. Onko Jto:lla ehdotuksia miten tuota ohjelmaa voisi muokata ettei kyykky unohtuisi kokonaan.

Ma:kyykky, hiukan pohkeita, vatsaa

Ti:jalkojen+alaselän venyttelyä.

Ke: Penkki,hiukan olkapäitä ja ojentajia

Pe:Veto, yläselkää, hauiksia, vatsaa+kyljet.

Viikonloppuna kävelyä, ulkoilua.Venyttelyä.

Tuolla lailla reenasin aikanaan. +800 yt RAW:na oli kuntona piikkauksen jälkeen.

jarre55 sanoi:
Ma:kyykky, hiukan pohkeita, vatsaa

Ti:jalkojen+alaselän venyttelyä.

Ke: Penkki,hiukan olkapäitä ja ojentajia

Pe:Veto, yläselkää, hauiksia, vatsaa+kyljet.

Viikonloppuna kävelyä, ulkoilua.Venyttelyä.

Tuolla lailla reenasin aikanaan. +800 yt RAW:na oli kuntona piikkauksen jälkeen.

En tahtois mut kun on pakko...
Jarren treenivinkit ja kommentit ottaa aina silmään niin räikeesti et on kerran pakko avautua. Mies joka puhuu että "huipulle oli palava himo, ja siksi oli pakko myrkyttää, muuten ei päässy". Itse en pidä 800 yt:tä myrkyillä tehtyinä minään hirveen ihmeellisenä tuloksena, paitsi tietysti jos paino on alle 100 ja yt on raw. Edellä oleva treeni on aika perussetti hiukan bodia ja voimaa haluavalle hemmolle ILMAN KEMIALLISIA APUJA, jolla pääsee punttisali harjoittelussa liikkeelle.Tietenkin olennaisiinhan on tietysti keskitytty voimanostoakin ajatellen "hiukan pohkeita ja hauiksia" ja kaksi päivää viikosta leppoisasti kävellen. OIKEESTI, ja mies antaa asiantuntevia reenivinkkejä ihmisille, vaikkei itse ilmeisesti enää treenaakkaan, "mutta kun palo on kova"... Yeah right. Olisit ensin koittanut treenata kovaa (=HIUKAN enemmän kun 3 kertaa/vko... ai niin, olihan siellä kävelyäkin!), ottaa harjoittelemisesta ja sen vaikutuksista selvää ja sitten vasta todennut lahjattomuutesi ja ruvennut myrkyttämään. Olisit ehkä saanut tulostakin aikaan.

Onko AimoRapulalla hajuakaan paljon se 800 tekee per laji? esim. 300-200-300, mikä noista on niin huono että on varaa käydä vähättelemään sitä? Ja ennenkuin rupeat kuitenkaan henkilökohtaisesti vittuilemaan toisen treeneistä ja menetelmistä niin koita ite pistää paremmaksi kun se 800yt on niin paperia raakana että onnistuu nopsasti ilman droppejakin :david: Niin ja sitten vielä se että kuinka monen luulet huipulla olevan puhdas yhtään missään lajissa :jahas:

Edit: Ainii, en ois halunnu mut pakko oli :rolleyes:

8 vuotta natikkana, kunnes todellakin tuli raja vastaan.

Uskon että 900 RAW:na olisi tullut, jos ei olisi sattunut vakavaa loukkaantumista, joka katkaisi uran. 2 välilevyä selästä paskaksi.

10 vuotta reenasin, 10 vuotta seurannut lajia sivusta. jos alkaisin edelleen kilpailla voimanostossa, edellä mainitsemani ohjelma olisi se, jota noudattaisin, koska sillä parhaiten kehityin. sekä natikkana että ei.

Kokeilin hyvin monia ohjelmia, jopa 2xpäivässä parhaimmillaan, Ei toimineet.

On huippuvoimanostajia, jotka ottaa esim. kyykyn vain joka 10.päivä (lähde: Powerlifting USA)

Olen aina ollut sitä mieltä, että mitä pidemmälle voimanostossa pääsee, sitä lajipainotteisemmaksi harjoittelu kannattaa viedä.

Kun kuuri oli päällä, treenasin huomattavasti vähemmän kuin ilman mömmöjä. Miksikö? Koska reenipainojen kasvaessa treenin teho kasvoi, ja lihas+jänteet vaati enemmän lepoa.

Monasti tulin salille esim. tarkoituksena ottaa kova penkki. Ja lämmittelyjen jälkeen lähdinkin heti pois. Syy:rintalihas pikkuisenkin kipeä/arka. Jos pikkuisenkin "krinnasi" jostrain, jätin treenin väliin. Ja tulin parin päivän jälkeen uudestaan.

Suurin osa nostajista treenaa todellakin liikaa.

Olen halunnut olla rehellinen kertomuksissani, ja olen suoraan sanonut, että mömmöjä on otettu. Ehkä tämä on jollekin liikaa. Pitäisi vissiinkin liittyä joukkoon hurjaan, ja kärynkin käydessä kiistää kaikki ja syyttää talonmiestä tai indokiinalaista luontaistuotetta, joka sisälsikin teston johdannaista.

Voin kyllä häipyä koko foorumilta, ei mitään ongelmaa. Heippa sitten vaan ja järkevää treeniä kaikille! Varsinkin sinulle, AimoRapula!

Se on moro! Ei nähdä enää!

Jarre55 has left the building!

veijari sanoi:
Onko AimoRapulalla hajuakaan paljon se 800 tekee per laji? esim. 300-200-300, mikä noista on niin huono että on varaa käydä vähättelemään sitä? Ja ennenkuin rupeat kuitenkaan henkilökohtaisesti vittuilemaan toisen treeneistä ja menetelmistä niin koita ite pistää paremmaksi kun se 800yt on niin paperia raakana että onnistuu nopsasti ilman droppejakin :david: Niin ja sitten vielä se että kuinka monen luulet huipulla olevan puhdas yhtään missään lajissa :jahas:

Edit: Ainii, en ois halunnu mut pakko oli :rolleyes:

Niin se 800 on erittäin kelpo tulos :worship: natulle riippumatta painosta, eikä mitenkään helppo saavuttaa ilman droppia, mut "piikkauksen jälkeen" 800 yt selvästi yli 100kg ukolle ipf kisoissa ei vaan mun mielestä ole mikään järisyttävä juttu, varsinkaan jos mies on selitelly käyttöään "palavalla halulla huipulle". Ymmärrän ihmisiä jotka sen tien kulkevat, mutta en edelleenkään ymmärrä suurinta osaa jarren jutuista, enkä sitä, miksi alkaa dropittamaan kun se harjoittelun tuoma tiekään ei vielä, ainakaan noilla treeneillä, ole kuljettu loppuun. Jos on palava halu, se tarkoittaa myös treenin määrää, laatua(=tiedon/valmentajan hankkimista) eikä ensimmäisenä lääkekaappia.
Luulen ja tiedän huipulla olevan ihmisiä, jotka tekevät duuninsa ja kotiläksynsä hyvin, ovat lahjakkaita, ja pärjäävät siellä ilman niitä kiellettyjä metodeja. Tiedän myös siellä olevan ihmisiä, jotka käyvät läpi sen toisen tien, ja huipulla olevat eivät koskaan ole lahjattomia, ja 99% sen toisenkin tien kulkijoista luotsaa se OIKEA palava halu, ja harjoittelu on myös sen mukaista.
Se mikä erottaa huipulla olevan natun ja sen toisen on joko lahjakkuus tai "just sulle superhyvin sopiva ja tehokas" harjoittelu, joka on satuttu löytämään ajoissa tai useimmiten molemmat.

Ja tosiaan osaan laskea, 800yt on noin 300-200-300 joka on, kuten jo sanoin, kova tulos tietyin rajoituksin, ja vaikka se myrkyillä onkin hankittu, ei se mies niiden rautojen takana sen heikompi ole on se mies sitten rakennettu millä keinoin tahansa.

800 yt RAW:na on helvetin kova tulos. Ei ole IPF:ssä montaa ukkoa, jotka raakana ottaa 800 yt:n. Tonnin ukot varmasti ottaa, mutta ei varmasti paljon alle tonnin ukot tee 800 yt:tä raakana.

Jarre55 puhui siis RAW tuloksesta eikä mistään varuste pelleilystä.

meneepi off topiciksi pikkuusen jo tämäkin threadi. ihan turhaa mun mielestä kommentoida jonkun viikkorutiinia heikoksi treeniksi omaamatta minkäänlaista tuntumaa ko. henkilön juttuihin. kuten jarrekin sanoi, hyvin monenlaisilla ohjelmilla on tehty kovia tuloksia. jotkut treenaa kyykkyä 12 krt/vko ja jotkut pari kertaa ennen kisaa ja silti romut liikkuu. jännää, mutta kivaa :)

tropittelua pidän aina pahana, mutta mun mielestä se myös on yks niistä "palavan halun" merkeistä. ollaan valitettavasti valmiita menemään ihan loppuun asti niissä tuloshauissa...

jarre55 sanoi:
8 vuotta natikkana, kunnes todellakin tuli raja vastaan.

Uskon että 900 RAW:na olisi tullut, jos ei olisi sattunut vakavaa loukkaantumista, joka katkaisi uran. 2 välilevyä selästä paskaksi.

10 vuotta reenasin, 10 vuotta seurannut lajia sivusta. jos alkaisin edelleen kilpailla voimanostossa, edellä mainitsemani ohjelma olisi se, jota noudattaisin, koska sillä parhaiten kehityin. sekä natikkana että ei.

Kokeilin hyvin monia ohjelmia, jopa 2xpäivässä parhaimmillaan, Ei toimineet.

On huippuvoimanostajia, jotka ottaa esim. kyykyn vain joka 10.päivä (lähde: Powerlifting USA)

Olen aina ollut sitä mieltä, että mitä pidemmälle voimanostossa pääsee, sitä lajipainotteisemmaksi harjoittelu kannattaa viedä.

Kun kuuri oli päällä, treenasin huomattavasti vähemmän kuin ilman mömmöjä. Miksikö? Koska reenipainojen kasvaessa treenin teho kasvoi, ja lihas+jänteet vaati enemmän lepoa.

Monasti tulin salille esim. tarkoituksena ottaa kova penkki. Ja lämmittelyjen jälkeen lähdinkin heti pois. Syy:rintalihas pikkuisenkin kipeä/arka. Jos pikkuisenkin "krinnasi" jostrain, jätin treenin väliin. Ja tulin parin päivän jälkeen uudestaan.

Suurin osa nostajista treenaa todellakin liikaa.

Olen halunnut olla rehellinen kertomuksissani, ja olen suoraan sanonut, että mömmöjä on otettu. Ehkä tämä on jollekin liikaa. Pitäisi vissiinkin liittyä joukkoon hurjaan, ja kärynkin käydessä kiistää kaikki ja syyttää talonmiestä tai indokiinalaista luontaistuotetta, joka sisälsikin teston johdannaista.

Voin kyllä häipyä koko foorumilta, ei mitään ongelmaa. Heippa sitten vaan ja järkevää treeniä kaikille! Varsinkin sinulle, AimoRapula!

Se on moro! Ei nähdä enää!

Jarre55 has left the building!

Siinä on asiallista tekstiä. Kolme kovaa treeniä viikossa on riittävää kunhan se on kovaa. Voimanosto kun ei ole mikään maratoni, jossa määrä ratkaisee. Harmi on, että jotkut ottavat itseensä ja arvostelevat kun joku kertoo suoraan kuinka sitä voimaa tulee.

Olen itsekin treenannut koko ikäni ja koittanut jos jonkun näköistä harjoitteluohjelmaa. Mitä enemmin voimaa tuli sitä vähemmin pystyi treenaamaan. Ainut jota Jarren treenissä voisi muuttaa on vielä pitempi kierto! Itse ainakin näin jälkeenpäin uskon, että treenasin liian usein kun ohjelma oli lähes samanlainen kuin Jarrella. (mm. alle 97 kg painaneena olen penkannut 210 x 3 ilman paitaa). Ja ennen kuin joku taas arvostelee lahjakkuuttani niin kuin Jarrenkin niin olen voittanut SM:n penkkipunnerruksessa ja painissa, joten pohjakin ollut varmasti kunnossa.

Tärkeämpää kun määrän lisääminen on tehojen irti saaminen treeneistä. Itsekin esim penkkipäivänä otin vaan max kaksi kovaa sarjaa, joissa sitten otettiinkin kaikki ulos mitä miehestä löytyy. Toki pohjalla monta lämmittely sarjaa, joita jotkut nimittävät jo tosi sarjoiksi. Sen jälkeen kunnon palautus ja uusi asenne seuraavaan liikkeeseen, joka oli usein vinopenkki. Sama treeni siinä. Näin treeni jatkui... Ja jos ei ollut palautunut edellisen viikon treenistä niin tosiaan pari lämmittelyä ja pois kotiin palautumaan, jotta taas mahdollista treenaamaan kovaa.

Voimanhankinnasta on kyse siitä, että saa mahdollisimman lyhyessä ajassa kaikki tehot irti, jotta pääsee latautumaan ja lihas voimistumaan. Kaikki ihmiset eivät saa itsestään irti niin kuin pitäisi ja se ei sitten auta vaikka treenaisi viisi tuntia päivässä. Kestävyyslajit ovat erikseen.

Jatkahan Jarre kirjoittelua ja tiedon jakamista sillä niissä on ideaa. Treenasin aikoinaan porukassa, jossa oli moni maajoukkuenostaja ja kaikki varmasti allekirjoittavat treenisysteemisi toimivuuden. :thumbs:

Olisi hyvä tietää vähän nykytilannetta ennen kuin alkaa enempiä kommentoimaan. Mikä on nykymaksimi pelkällä vyöllä ja minkätyyppisillä ohjelmilla on treenailtu?

mun mielestä on turha lähtee eirlaisia systeemejä moittimaan tai varsinkaan ehdottomina parhaina pitämään. yksilöllisyys on mun mielestä edelleen se kaikkein ratkaisevin sana harjoittelua kootessa. monet luulee, että mä olen volyymiharjoittelun saarnamies, mutta näinhän ei tietenkään ole. mä olen harjoittelun saarnamies :)

yleensä lahjakkaiden ihmisten ohjelmien kopiointi on se suurin moka. sanotaan, että markus ruhl tekee sitä ja tätä tai että eddy coan treenaa sillai ja tällai. nää on niin erityisiä tapauksia, ettei noista juuri ole kuin kuriositeeteiksi, mutta tietenkin hienoiksi sellasiksi.

yleensä erilaiset ääripäät toimii aika huonosti varsinkin aloittelijalle. turhaa on ruveta penkkaamaan joka päivä (vaikka velipoika huitasi parissa vuodessa raakana kehityksen 40 -> 170kg tolla tavalla... erityistapaus...taas) tai sitten toisessa ääripäässä tekemään joka toinen viikko seittemällä pudotussarjalla tappotreenejä.

jos aikoo treenata usein, ei kannata/pysty tekemään niin kovia treenejä suhteellisella intensiteetillä (peräsuoli-indeksi). harvoin treenaaminen taas saattaa vaikuttaa tekniikkaan heikentävästi.

Back
Ylös Bottom