Kaikki maastavedosta

Meta title: 💥 Kaikki maastavedosta – selkäpäivän kuningasliikkeen kattavin keskusteluketju

Meta description: Keskustelua maastavedon tekniikoista, variaatioista, varusteista ja tuloksista – kaikkea maven saloista aloittelijasta kovaan vetäjään.

Itse oon kärsiny myös alaselkävaivoista, mutta sjmv:tä pystyn tällä hetkellä tehdä ihan hyvin. Tekee vaan niin puhtaalla tekniikalla, että menee liike vaan kunnolla takareisille eikä selälle. Mavea en ainakaan pystynyt vähän aikaa sitten tehdä ollenkaan, en tiedä voisinko nyt. En kyllä uskalla sitä tehdä, kun siinä se selkäkin meni joskus, eikä se oikeen sopisi tohon mun nykyseen 2-jakoseen ohjelmaan.

Itsellä lähes sama tilanne kuin alkuperäisen postauksen kirjoittajalla.

Treenaan 2-jakoisella, jako on:
- selkä, olkapäät, ojentajat ja rinta
- jalat, vatsat ja hauis
Olen tietoisesti ryöminyt kohti dc-tyylistä treenausta, tosin edelleen hyvin kaukana olen siitä. Olen huomannut, että jos teen radikaaleja muutoksia nopeasti, en pysty noudattamaan niitä, joten pikku hiljaa olen tässä yrittänyt siirtyä kohti dc-treeniä.
1. päivän treenissä liikkeitä tulee pääsääntöisesti 5, lisäksi jotain pientä eristävää jos siltä tuntuu
2. päivän treenissä liikkeitä tulee pääsääntöisesti 7.

Itse teen 3-4 treeniä viikkoon, riippuen fiiliksistä ja miten aikaa riittää jne.

Mavea olen pyrkinyt tekemään jokaisessa selkätreenissä, mutta varsinaisen päätöksen teen siitä vasta itse salilla, jos tuntuu huonolta, otan tilalle esim. kulmasoutua ja alataljaa. Ihan hyvin paikat minulla kestää viikottaiset mavetreenit.
Mavessa yleensä otan lämmittelyiksi 2 pidempää sarjaa ja sitten kaksi lyhempää sarjaa, tässä järjestyksessä, treenipainojen kokoajan kasvaessa.
Kovat sarjat otan yleensä 2x6-systeemillä, sillä poikkeuksella, että käytän kaksi treenikertaa samoja painoja ennenkuin lisään 2.5kg, ja toki jätän tekemättä jos ei tunnu hyvältä vaikka painoja progression puolesta tulisikin nostaa. Lopuksi sitten vielä pitempi kevyempi sarja (8-12).

En tiedä auttoiko tämä mitenkään threadin aloittajaa :D

Kyllä,treenaan body-tyylisesti.Sjmv on mainio liike,itse en sitä kuitenkaan tee skolioosin takia.Enkä suosittele sitä kenellekään selkävaivoista kärsiville.

Skolioosi varmasti asia erikseen, mutta mä olen selkävammainen ja SJMV ja romanialainen sujuu ongelmitta. Itse asiassa selkäni on varmasti n. 10 x paremmassa kunnossa kun vedän suorinjaloin. Kyykkyä en pysty tekemään yhtään, jo pikkupainoilla tilttaa selkä pahasti. Että ei ihan kannata suositella jättään pois jos ei ole tietoa mikä selkävaiva kelläkin on.

Edellisestä maksimista jo puoli vuotta, paino tuolloin 84 ennen talvibulkkia ja 210 tangossa,eli

210/84= 250%

Viimeksi muokattu:
sillonku tein viimeks tein mavee, eli noin puol vuotta sitte!

painoa sillon n.100kg
mave 210kg x 8 selkä treenin viimesenä, eli kolmantena liikkeenä!
elikkä 210% x 8

Koulussa kokeilin toissa päivänä mavea, 60kg nousi ihan helposti nousisi enemmänkin mutta piti lähteä koululle syömään. Painoahan on noin 50kg eli ~100%.

3x10 meni 177% omasta painosta. Ykköstä en oo nyt hetkeen kokeillu. Ja maveen tulee taas hetki taukoa, joten pääsee varmaan jonkun kilon tippumaan :)

Turha niitä on millään korvaa. Vatsoja ja kylkiä vaan reilusti lisäpainoilla ja eri liikkeitä. Voimaa sinne pitää saada.

Mun mielestä voi olla ihan paikallaankin vaihtaa toinen liike pois. Molemmat liikkeet ottavat todella rankasti alaselkään ja voi mennä ihan suoraan ylitreeniin puolelle, jos niitä molempia yrittää tehdä kerran viikossa. Aika harvoin täällä neuvotaan tekemään hauiksiakaan kahta kertaa viikossa ;)

Mutta pointti kuitenkin, että jos kipeytyy oikeasti ja väkisin vääntää siitä huolimatta, niin hallaa siinä vaan kehitykselleen tekee. Jos haluaa perusliikkeissä pysyä, niin kyykyn voisi korvata etukyykyllä tai sitten maastavedon alataljalla. Ja jos tuota alataljaa käyttää perusliikkeenä, niin sitä on turha tehdä selkä staattisessa jännityksessä pelkillä lavoilla vetäen vaan reilusti alaselällä vauhtia ja isoilla painoilla. Kuitenkin pitäen suoritus hallittuna.

Ja sitten noissa tukilihasten treenaamisessa kannattaa huomioida se, että helposti noissa vääntää pelkkiä pintalihaksia. Eli esimerkiksi pitkät selkälihakset on useassa kerroksessa ja helposti maastavedot vahvistavat suhteettoman paljon ylimpiä kerroksia ja kun alimmat jäävät vahvistumatta, niin selkärangan nikamille ei tule tarpeeksi tukea ja alkaa tulemaan ongelmia. Kannattaa jonkun verran tehdä ainakin vatsoja siten että ei käytä jalkatukea ja vetää vatsan niin sisään kuin saa ja yrittää siitä rullata itsensä ylös pitäen vatsan koko ajan sisään vedettynä. Samaan tyyliin selällä selänojennuksia siten että vatsa on täysin sisään vedettyä ja rauhallisesti suoristaa kropan. Noin liikkeen pitäisi kohdistua nimenomaan niihin vartaloa ja niveliä tukeviin lihaksiin/niiden osiin ja niiden lihasten pitäisi jonku verran hermottua siitä ja tottua työskentelemään ja kun ne vahvistuvat, ne tulevat myös paremmin nostoihin mukaan.

Nuo kivut voi kyllä johtua myös lantion jäykkyydestä. Esimerkiksi jos lonkan koukistaja on liian jäykkä, niin kävellessä kun jalka viedään taakse vartalo ei taivukkaan lonkasta, vaan parin alimman nikaman kohdalta. Ja joka askel nitkauttaa nikamaa hieman ja nikamat rasittuvat tuosta ja alkavat oireilemaan helpommin raskaissa punttitreeneissä.

Melkein suosittelisin, että jos nuo kivut on vähänki pitempään jatkuneet niin käy fysioterapeutilla, niin se taivuttelee jalat jne. ja katsoo löytyykö kropasta mitään selkeää syytä oireille.

Heh, Jouko yritti saada tuon viimisen toiston hiukka väkisin:) . Enpä oo ite koittanu tuolla lailla runkkaamalla nostaa tankoa.

Joo, 165/75*100=220%

Jep. Tossa oli kyllä asennetta :D En oo itekkin ihan noin pahasti koittanu reisillä nylpyttää painoa ylös :) Vaikka muuten rumia nostoja on tullutkin vedeltyä.

Asennetta kyllä mutta en suosittele. Tai sitten on ainakin turha itkeä, jos jotain paukahtaa.

Back
Ylös Bottom