Kaikki maastavedosta

Meta title: 💥 Kaikki maastavedosta – selkäpäivän kuningasliikkeen kattavin keskusteluketju

Meta description: Keskustelua maastavedon tekniikoista, variaatioista, varusteista ja tuloksista – kaikkea maven saloista aloittelijasta kovaan vetäjään.

Aloin treenaamaan maastanostoa vasta reilu vuosi sitten kypsässä 27v iässä. Maksimia en edes kokeillut, mutta ekat sarjat oli 6x70kg ja siitä hitaasti sitten ylöspäin. Takana oli neljän vuoden täystauko kaikesta liikunnasta ja sitä ennen pari vuotta rhp-treeniä :david:

Eli aika surkeita tuloksia aikaisempiin verrattuna täällä :wall:

Pullahiiri sanoi:
Mun on taas vaikee ymmärtää näitä tuloksia. Oonkohan jotenki alikehittyny henkilö ja kaverini samaten ku noita tuloksia ei oltu lähelläkään sillon ku aloteltiin. Taidettiin tehä 30kg jotain sarjaa jolla opeteltiin tekniikkaa. Nyt on tullu tehtyä mavea ainaki sellaset rapiat 1,5v ja ennätys on 125kg, ehkä saattais nyt jopa 130kg nousta. Täältä löytyy kyl kovia jannuja jos nää kaikki jutut on totta.. Missäköhän meidän salin kovat jannut on?
melkein kuin mun näppikseltä...elämäni ensimmäisen maastavedon/noston tein 50 kilolla.nyt vuoden (mave)treenin jälkeen 130 kilolla ykkönen.ei oo mun laji.
tosin eipä ole punttien kolistelu muutenkaan (tuloksista päätellen)

Mä vähän uskon, et näitä päivän reenanneita ja 140 nostaneita urheilijoita kohtaa tai on kohdannut jo vitunmoiset selkäspagaattinoidannuolisärkykuumejaturvotus- ongelmat. Jos sitä mavea kokeillaan, HUOM! KOKEILLAAN ensimmäisen kerran, ehkäpä vähän tekniikkaa kuntoon, niin miten siitä voi vetää heti 140:ä?

Saahan sitä mavea aina revittyä ensimmäiselläkin kerralla, mutta erittäin tyhmää se on... Voin sielun silmini nähdä kun nää 15wee sällit on noita 120:ään nostellut... :rolleyes:

bbdeadlift4.jpg
--->
deadlift.jpg

Jostain syystä minustakin tuntuu, että osalla porukasta tuloksissa on vähän ylimääräistä..

Omat jutut tarkistin "seurantalomakkeelta" (excel taulukosta), vuonna 2000 sarjapaino näytti olevan hurjat 85kg. Varmaan 50kg tienoilta alotin (tilastot ei riitä ekaan maveen asti).. 2005 kesällä kiskoin muutaman toiston (3-5, en muista) 150kg:lla. Maximista ei hajuakaan. edit: Eilen sarjapaino hurjaakin hurjemmat 120kg

Toki tiedän olevani heikkoselkänen, että eipä siinä mitään jos lahjakkaat nostaa ekalla yrityksellä enemmän kuin minä muutaman vuoden treenillä.. Mutta on se niin väärin.

Edit: tekniikan laadusta ei mitään hajua, koskaan kukaan osaava sitä ei ole katsonut... :itku:

Jollain 50kg:lla lähdin opettelemaan tekniikkaa. Kuukausi tuosta eteenpäin ja tein 100kg:lla viitosen. Puolen vuoden treenillä ja vyö sekä remmit apuna 140kg:lla vitosia. Sitten vaihdoin kyykkäämiseen kolme kertaa viikossa ja viimiseen vuoteen en olekaan pahemmin tehnyt, nyt taas mukana. Tuossa tauolla kokeilin viime kesänä sumoasennolla 160kg:lla ja tulihan se ylös mukavasti. Nykyisellään liike taas mukana ohjelmassa, ilman remmejä ja vyötä, jalat kapealla 140kg:lla menee mukavasti sarjaa, eli kaipa tuo maksimi voisi 160-170kg välillä taas olla. Sumolla ehkä hieman enemmän jos asentoon vielä taipuu luontevasti :D On tää huomattavasti enemmän mun laji kuin penkki...

kyllä se tais siinä sadan kilon paikkeilla olla ku ekan kerran kokeili... nyt taitaa olla sarjapainot 5x5x170 jalat kapeella, aika paljon olis viellä siinäki tekemistä

Ekan kerran kun tein, olin 14-v ja sain 50 -ja 70kg:lla sarjaa. Tosin vedin suorinjaloin. Nyttemmin vuosien tauon jälkeen kun treenit aloitin, oli pakko testata kun budosalilla oli tanko jossa oli "kaikki" lätkät. Eli 90kg jos ne isoimmat oli 15kg, tai 100kg jos ne oli 20kg lätkät, ei niissä ainakaan mitään lukenu.

ecdezi sanoi:
treenaamisen aloitin 8. luokalla, mutta mavea taisin kokeilla joskus 9-vuotiaana ensimmäisen kerran. 100 kilua tais mennä silloin.

Miten jotenkin epäilen, että tää oli kalajuttu? 9-vuotiaana... sen olisin halunnu nähdä.

Samaten nämä väitteet 160 tai 190 kilon aloituspainoista ei taida pitää ihan paikkaansa? Tämän threadin aloittajakin päätyy näin ollen epäiltyjen listalleni :D

Monihan ei kisko tuollaisia lähes kaksisataakiloisia tangollisia edes vuosia treenanneena, itse en ainakaan ole koskaan nähnyt kenenkään isonkaan äijän tuon suurempia nostavan.

Niin ja lisäyksenä: oma tulos oli jotain 95 kg suorin jaloin melko huonolla tekniikalla. Tulokset varmaan vieläkin aika samoissa koska en oo liikettä treenaillu juurikaan.

Vaikee sanoo paljon ensi kerralla sain maasta, koska sitä aikaisemmin olin tehny jo jonkin aikaa painonnostoo, joka saattanu avittaa aika paljo.

Boohohoo ja muahhah onpa täällä vahvoja vahvoja härrkiä. Hemmetin hienoa jos noi tulokset on totta, mutta alustavasti en luottais posteihin joista löytyy tämä :D smaili

Eka keraa kun kokeilin niin 130 taisi olla maksimi, mutta siis reeni vuosia oli jo meilkein kaksi takana. koko ajan on nousussa onneksi :)

5kk sitten treenaamisen aloittaneena,mave sarjat 6-8 oli 90kg nyt 150kg ykkösiä en ole edes kokeillut.kapea asento,ilman remmejä ja vyöllä.
pikku offtopic, kyykkäämisen aloitin samoihin aikoihin ja se on noussu8x70kg:sta 6x110kg puhtaasti,mutta tuskaisesti,mietin vaan että miks toi veto tuntuu karkaavan noinkin nopeesti,kun taas saa ens kerralla laittaa 5-10 kg lisää.onko kyykkyyn odotettavissa lähiaikoina hirmuinen pomppu :hyper:

Eivätkös nämä metsurit sun muut työn raskaan raatajat vedä suurinpiirtein sen 200 kiloa raakana kun ekaa kertaa tankoon koskevat? Vielä jos sattuu olemaan hyvät välitykset vetoon, eli kunnon oranki-rakenne, niin vetäminen on helppoa kuin heinänteko.

Minut on siunattu aivan abysmaalisilla välityksillä vetoon. Yhteensä olen 6 kk vetoa treenannut, ja se on noussut jostain 80 kilosta 170 kiloon. Olen todella kateellinen niille, jotka vetävät vajaa 200 kg muutaman kuukauden harjoittelun jälkeen rimppakinttuisina kyniksinä. Mikäs siinä on vetäessä kun yläasennossa tanko jää polvien tasolle? :D

Seli seli itku itku. :itku:

Ekaa kertaa tein mavea kun olin n. puoli vuotta treenannut, silloin painoa oli 40 kg. Ja oli muuten todella rankkaa! Selkä oli kipeä varmaan 5 päivää...:D

Ekalla kerralla lienee ollut varmasti alle sata. En muista tarkemmin. Salille sitten ekoja kertoja tultua vuonna 98 se olikin varmaan satasen hujakoilla vaikka vetää ei uskaltanutkaan. Nyt olen varsinaisesti ottanut liikkeen vasta ohjelmaan ja katellaan mitä siitä sitten tulee...

Ammattikoulussa (17v) kokeiltiin joskus laittaa kaikki levypainot tankoon mitä siin yhtäkkiä oli ulottuvilla.
Painoa tankoon kertyi muutamia kiloja yli 200kg.
Kaverin kanssa vedettiin se ylös vierekkäin helposti ja yksin vetäessä tuo paino nousi (tanko) johonkin polviin mutta siis jäi vajaaksi ja reppaasti.
Tuohon mennessä painoja repinyt joitakin vuosia.
Nykyään liikkuu siellä päälle 200kg muttei paljon yli.
165kg on tullut "helppo" 8 toistoa.

13 vuotiaana tein puhtaasti 3x40 kun harjoittelin tekniikkaa :david: , maksimi ois ehkä ollu jotain 55kg. Nykyään ykkönen on jossain 180 paikkeilla, vaikka sitä ei kyllä alunperin kysyttykään.

Alussa tuli opeteltua smithissä 60kg:llä jotain sarjoja silloin treenamisen aloittelun jälkeen. Kyllästyin liikkeeseen ja lopetin moneksi kuukaudeksi. Sitten taas innostus tuli jostain ja aloin tajuamaan tekniikan ja sarjoja on tullut vedettyä 4x6 100-130kg. Maksimia piti kokeilla ja 170kg meni suht helppoon joten homma jatkuu ja se 200 kanssa tavoitteena kesäksi. Itsellä taas kyykkyyn ja penkkiin verrattuna mave sujuu loistavasti. Kyykky ja penkki onkin sitte heikkoja. :(

Back
Ylös Bottom