Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Mikäs noin laadukas ryhmä on? Onhan siellä selässä se longissimus- ryhmä, mikä toki ojentaa selkää lannesaranan kaverina :) Mutta joo, onhan se hieman hupaisaa, kun puolet heikommat kokee tehtäväkseen ohjeistaa asiansa osaavaa. Tulee vastaan omillakin valmennettavilla sillon tällön. Pätemisen tarve, halu saada osa vahvan tyypin glooriaa itelleenki, röyhkeys, tyhmyys, kapeakatseisuus jne... onhan näitä syitä... Vaikka tietenkään se vahvuus ei ole mikään kriteeri ohjeistella ketään. Suurin osa mun tiimistä on mua vahvempi puntilla.
Ryhmän/sivun nimi oli tyyliin deadlift only tjs. ja vaan kovia nostoja siellä. Eli ei tod mitään taviksia jotka hakee, kaipaa edes neuvoja. Tiiä sit mitä tuntumabodailijat, nojatuolisoturit, & naapurin hillomunkit siellä tekee 😅. Mut kaava on aina sama. Joku keskikehonrakentaja, tai muuten vaan ihan hukassa oleva spede heittää jtn käsittämättömän tyhmää vailla mitään perustelua, ja saa vielä kaltasiltaan tukea. Nojoo, mut ei nää tiiä mistään Longina oireyhtymistä tai muustakaan :D. Näkevät selän joka vaihtaa paikkaansa 45- jopa 90 astetta, ja jotenki päättelevät ton olevan joku hillitön supistus, & suoraa konsentrista työtä selän putkistossa tai jtn koska hapottaa. Voisin EHKÄ ymmärtää jos nyt oltais 20-luvulla, eikä 2022 ja internetti itsestäänselvyys. Joo ei se oo mikään be-all-end-all kaikkien argumenttien äiti, jos oot hyvä jossain asiassa. Joku sua huonompi voi silti kyetä hyödyllisiin neuvoihin. Mut vittu jos sä mavetat 400kg, ni en mä lähe kyllä neuvoon yhtään mitään. Mul oli mäkiauto lapsena, mut en mä sais varmaan oikeeta autoa ees käyntiin 😝. Tiedän paikkani. Saatanalle kiitos nää internetin asukit pitäytyy pääosin internetissä. Vaikken ookkaan mikään maailman vahvin poika, tai missään omassa harrastuksessani mikään jumala, ni oon mä silti höntsäilylle täysin allerginen. Jos jtn aletaan tekeen, ni sitä tehään aika täysiä, ja selvitetään siitä asiasta mahollisimman paljo. 30 vuotta salilla joku, eikä ymmärrystä mitä maastavedossa tapahtuu. Tuntuu käsittämättömältä, et on edes jaksanu sen ajan sitte kitkutella siellä.

Tuttu yrittää opetella mavettaan. Ei oo skilliä/voimaa hänellä pitää ruhoa tiukkana. Minä neuvoin perus paskat mitkä toimii, tekeen pienillä painoilla ja vaan opetteleen(eikä käyttään hänelle selkeesti liian vaikeita painoja). Kokeilemaan pausseja tuuma irti lattiasta ehkä max. 60kg tangossa selkä pysyy hyvin, eli sillon siitä on helppo edetä. Mut joku randomi oli neuvonu hänelle tekeen rack vetoja. 🤦‍♂️ tekee nyt viimesimmällä videollaan rackista jtn 15 sentin vetoja. Eikö toi nyt oo ihan umpisurkee metodi? Ei kai nyt niin huono voi olla, että menee kissan selälle noin pienellä liikeradalla? Oon siis kuullu aiemminki ton jonain opetustapana, mut 15 senttiä?

Pukkivetoja käytetään heikkojen kohtien poistamisessa, ei aloittelijan maastavedon treenaamisessa. Jos tarkotus on opetella liike, opetellaan liike.

Pukkivetoja käytetään heikkojen kohtien poistamisessa, ei aloittelijan maastavedon treenaamisessa. Jos tarkotus on opetella liike, opetellaan liike.
Joo. Oon kuullu ton räkkijutun ennenki kyllä, eikä siin oo mun mielestä juuri mitään järkeä. Logiikka lienee olevinaan se, että opetellaan liike ylhäältä alaspäin, ja vähennetään pukkeja/räkin korkeutta. Tyhmyyttä, jos toikin henkilö kuitenki pienemmällä painolla kykenee jo tekeen siedettävästi. Sillon ei oo mitenkään kyse esim. puuttellisesta liikkuvuudesta. Ehkä eri tilanne jos on 4 lentokoneonnettomuutta tjs. alla 😅. Oon itekki ollu samantyylisessä tilanteessa, vaikka jopa tiesin miten oikeesti tehään homma paremmin. Tarkotan siis, että kyseessä on taitolajikin. Vaatii tietyn määrän parempia toistoja et oppii tekemään erilailla. Mulla se vaati max kuukauden opetella ''alusta''. Ton ihmisen kohalla kyse on hyvin paljo siitäki, että hän on omissa jutuissaan hyvin vahva, eikä hänen ego selkeesti kestä tehä pienillä painoilla 😔. Näin se silti menee, jossei oo eläissään jalkoja treenannut. Ei oo välttämättä helppoa. Kyseenalastan kyl btw täysin jonkun pukki/räkkivedon tekemisen jostain melken peniksen korkeudelta. Ei vaadi mitään.

No tollai motorisen oppimisen ajatuksella se pitäs tehdä kyllä maasta alkaen. Ei maastavedon alkuasentoon kukaan voi aliliikkuva olla. Sitten, kun on ihan aloittelijalla takana muutama viikko tekniikkapohjaista progressiota, kannattaa jo alkaa lisään rautaa ihan normaalisti ja samalla kartoitella heikkoja kohtia myös. Ja jos se polven alusta on tosi hankala, sitten ihan hyvin pukkejakin käyttöön. Hyvin iso ongelma kyllä on se, että se ego on heikko, kun ei malta alotella fiksusti. Sitähän se enempi on eli treenillä haetaan hyväksyntää muilta myös sen rautamäärän kanssa.

Peniksen korkeus eli jostain puolireidestä? ;) No mulla on jengissä muutama nostaja, ketkä pamauttaa minkä tahansa raudan polven yli karmeella vauhdilla. Sitten se ihan loppu on todella raskas. Jep, ihan jopa se viimenen 5cm, minkä luulis olevan se helpoin osa nostoa. Ei vaan kaikilla ole, hämmentävää. En mä silti ihan sitä osaa pukeilta teetä, koska sitä on vaikee tehdä ilman reisikannatusta. Stoppeja pukki- ja normivetojen liikeradoilla siel polvenki päällä joillekki teetän kyllä ja kaikenlaista muuta vekkulia mokomaan ongelmaan.

No tollai motorisen oppimisen ajatuksella se pitäs tehdä kyllä maasta alkaen. Ei maastavedon alkuasentoon kukaan voi aliliikkuva olla. Sitten, kun on ihan aloittelijalla takana muutama viikko tekniikkapohjaista progressiota, kannattaa jo alkaa lisään rautaa ihan normaalisti ja samalla kartoitella heikkoja kohtia myös. Ja jos se polven alusta on tosi hankala, sitten ihan hyvin pukkejakin käyttöön. Hyvin iso ongelma kyllä on se, että se ego on heikko, kun ei malta alotella fiksusti. Sitähän se enempi on eli treenillä haetaan hyväksyntää muilta myös sen rautamäärän kanssa.

Peniksen korkeus eli jostain puolireidestä? ;) No mulla on jengissä muutama nostaja, ketkä pamauttaa minkä tahansa raudan polven yli karmeella vauhdilla. Sitten se ihan loppu on todella raskas. Jep, ihan jopa se viimenen 5cm, minkä luulis olevan se helpoin osa nostoa. Ei vaan kaikilla ole, hämmentävää. En mä silti ihan sitä osaa pukeilta teetä, koska sitä on vaikee tehdä ilman reisikannatusta. Stoppeja pukki- ja normivetojen liikeradoilla siel polvenki päällä joillekki teetän kyllä ja kaikenlaista muuta vekkulia mokomaan ongelmaan.
Tollanen 5cm liikerata on varmaan kuitenki sellanen, että pitäis nousta silti enemmän ku maasta asti kaiken järjen mukaan. Jopa niillä joilla toi on heikkous. Maailmassa on ihmeellisiä asioita, ni pieni tsänssi et oon väärässä :d. No ton videolla liikerata saatto olla jopa 15cm, mut ihan turhaa silti. Sano nyt tekevänsä tekniikkatreenin pienillä painoilla maasta, ja ''voimaosuuden'' räkistä ni selkä(köh ego) vahvistuu. Sanoin että jos sillä pysyy motivaatio ni ok, tee. Eli en jaksa vängätä 😅. Mäki ihmettelen yleensä jos porukka väittää ettei vetoon riitä liikkuvuus. Jos yksinkertaistetaan, ni ei tarvii ees varpaisiin asti ylttää lähellekkään. Selän kampee siitä suoraks, ni eipä se hirveetä lisävaivaa siihen tuo mun mielestä 🤔. Ainakaan liikkuvuuden kannalta siis. Suoremmat jalat, ni asia muuttuu toki. Oon yhen ihmisen nähny jolla ei oikeesti riittääny liikkuvuus vetoon. Ihan normi-ihminen, mut jätkä ei oikeesti taipunu ku tyyliin polviinsa asti. Vaatinee jo aikamoisen konttorirottailun.

On tuossa sellanenkin, et mavelava sietäis olla sellanen et pudotus onnistuu ilman että naapurilta räjähtää tärykalvo.

Itellä paha tapa pudotella aika vapaasti mavessa, mut niin näyttää toisaalta tekevän iso osa muistakin.
Sama piti kirjoittaa. Kumireunaiset limput ja kunnon nostopaikka niin enempi semmoinen lempeä kumahdus.
Tosin sit työntöjä tekeville painonnostajille tää ei toimi. Ne jytisee väkisinkin aika lailla.
Mutta alkaa olemaan jo sit saleja missä kaikki osaa näitä ääniä odottaakin.

Ei ne "tekniikkaraudat" maasta ja isommat pukeilta huono ole, jos se noston ongelmakohta ei oo siellä lähtöosassa nostoo. Eli periaatteessa ok tollai tehdä, kunhan mennään sen noston ongelmakohtien mukaan.

En usko, että ihan semmosta löytyy, kellä viimenen 5cm olis heikompi kuin se varsinainen maastaveto erillisenä nostona. Mutta jos se kisanostossa sinne ylös jumahtaa, se tieto ei paljoa auta. Semmosia kyllä löytyy paljonkin, joilla 5cm polven alta nousee vähemmän kuin maasta.

Liikkuvuudessa monella se ongelma tulee siinä, jos ajatellaan että maastavedossa koko selän pitäs olla tikkusuora. Kun ei pidä. Aika monella tulee 20cm lisää "liikkuvuutta", kun yläselän pyöristää.

Ei ne "tekniikkaraudat" maasta ja isommat pukeilta huono ole, jos se noston ongelmakohta ei oo siellä lähtöosassa nostoo. Eli periaatteessa ok tollai tehdä, kunhan mennään sen noston ongelmakohtien mukaan.

En usko, että ihan semmosta löytyy, kellä viimenen 5cm olis heikompi kuin se varsinainen maastaveto erillisenä nostona. Mutta jos se kisanostossa sinne ylös jumahtaa, se tieto ei paljoa auta. Semmosia kyllä löytyy paljonkin, joilla 5cm polven alta nousee vähemmän kuin maasta.

Liikkuvuudessa monella se ongelma tulee siinä, jos ajatellaan että maastavedossa koko selän pitäs olla tikkusuora. Kun ei pidä. Aika monella tulee 20cm lisää "liikkuvuutta", kun yläselän pyöristää.
Ongelma aika täysin siinä et selkä lähes kissanselällä alotuksessa. Ei taitoa/voimaa estää sitä. Onko muuten normaalia, että toi yläselän pyöristys on hankalaa jos meinaa samanaikasesti aktivoida/vetää lavat taakke? Joskus tesmailin yläselkä pyöreenä. Ihan jees, mut lavoilla hankala vetää, jollon tuli vähän turhan löysä olo selkään. Tuo vaan testailua, normisti lavat on varmaan aika neutraalina, eikä tarvetta miettii mitää tollasia.

Jos se alaselkäkin on pyöree, kyseessä on tottakai tekniikkavirhe. Ellei oo halua korjata, pitäs ainakin tiedostaa realiteetit. Tosin... mulla on ollu mukana useitakin täysin pyöreellä selällä yli 250 vetäviä, joilla ei koskaan oo ollu mitään ongelmia. Tää on sit enempi hyvien geenien ansiota, ei yleistettävä juttu.

Lapoja ei vedossa alussa juuri aktivoida taakse toisin kuin rinnallevedossa. Latseilla on isompi työ pitää tankoo linjassa, vaikka senki pitäs olla aika automaattista hyvän asennon ansiosta. Lavat tulee töihin enempi siellä lopussa.

Tossa screenshotti. Kädet on myös koukussa ja alotus nykästy. Selän pyöristyminen ei oo niin eksaktia tiedettä imo, mut on tässä must silti jo liikaa.
Käsien koukistaminen taas on ihan hirvee virhe imo, mitä ei voi perustella millään #2.

gfggfgg.webp

Yks parhaita tapoja katkaista hauis on koukistaa vastaotekättä maastavedossa. Kyllähän tuo siltä vaikuttaa että motoriikka on hukassa.
Juu ei tulis mieleenkään. Joskus ku venähtäny käsi jossain heittolajissa tjs. ni on tuntunu suorilla käsilläki mavessa. Mut en samaistu tuohon ongelmaan ollenkaan, ni en keksi muuta neuvoa ku että jännittää vaikka ojentajia vähäsen. Tai klisee ''kädet on vaan koukut''. Niin paljo vaikeempaa ohjeistaa tällasia facebook chatin kautta, ku näyttää livenä miten joku tehään. Kuvaus on kyllä todella tehokas keino, jos on yhtään silmää itellä.

Ja 60kg tangossa, jollon formi aika hyvä. Peiliin kattelu kiellettyä, mut täytyy myöntää etten oo tota pitäny erityisen hirveenä asiana. Saatan itekki välillä yläasennossa vilkasta vähän.
Kai siinä teoriassa voi jtn muljahtaa 🧐. Tanko vähän karkas sääristä liikaa tossakin sarjassa alaslaskussa välillä. En osaa siihen neuvoo oikeen muuta, ku että laskee vaan samassa linjassa ku nosti. Ei oo itelle mitään selkeetä queta muodostunut kyllä.
1661194262769.webp

Tossa screenshotti. Kädet on myös koukussa ja alotus nykästy. Selän pyöristyminen ei oo niin eksaktia tiedettä imo, mut on tässä must silti jo liikaa.
Käsien koukistaminen taas on ihan hirvee virhe imo, mitä ei voi perustella millään #2.

katso liitettä 243051
Veikkaan että pelkästään käsien suorana pito korjaa kissaselän. Tuossa on kädet nyt niin lyhyenä että mahdoton pitää selkää suorana. Jokainen voi kokeilla yrittää vetää kädet koukussa suoralla selällä. Ja kyllä mave pitää osata opetella koko liikkeenä. Ei ole rakettitiedettä johon maailman kovimpien vetäjien tekniikka neuvot. Riittää kun ymmärtää vetäjän välitykset että osaa ottaa ne huomioon tekniikassa.
mulla on ollu mukana useitakin täysin pyöreellä selällä yli 250 vetäviä, joilla ei koskaan oo ollu mitään ongelmia. Tää on sit enempi hyvien geenien ansiota, ei yleistettävä juttu.
Mä tiedän myös usean jotka ovat vetäneet 10-20 vuotta kissaselällä. Ihan kunnolla lähdön rykäisten. Näyttää että välilevyt lentelee ihan just seinään. Mutta eipä heillä ole ollut selän kanssa koskaan ongelmia 🤷‍♂️ Lähes kaikki näistä lahjakkaita hyvän fysiikan omaavia +300kg vetäjiä. Osalla taas oireilee selkä heti jos huono tekniikka vaikka kiloja ei paskaakaan. Aika yksilökohtaista ja geeneistä kiinni nuo selkä jutut.

Veikkaan että pelkästään käsien suorana pito korjaa kissaselän. Tuossa on kädet nyt niin lyhyenä että mahdoton pitää selkää suorana. Jokainen voi kokeilla yrittää vetää kädet koukussa suoralla selällä. Ja kyllä mave pitää osata opetella koko liikkeenä. Ei ole rakettitiedettä johon maailman kovimpien vetäjien tekniikka neuvot. Riittää kun ymmärtää vetäjän välitykset että osaa ottaa ne huomioon tekniikassa.
Mä tiedän myös usean jotka ovat vetäneet 10-20 vuotta kissaselällä. Ihan kunnolla lähdön rykäisten. Näyttää että välilevyt lentelee ihan just seinään. Mutta eipä heillä ole ollut selän kanssa koskaan ongelmia 🤷‍♂️ Lähes kaikki näistä lahjakkaita hyvän fysiikan omaavia +300kg vetäjiä. Osalla taas oireilee selkä heti jos huono tekniikka vaikka kiloja ei paskaakaan. Aika yksilökohtaista ja geeneistä kiinni nuo selkä jutut.
10-20 vuotta on suht lyhyt aika. Ite aattelin vetää vielä 50 vuotta 😬.
En rehellisesti sanottuna usko, että esim. tälleen vetää kukaan 20 vuotta ilman mitään oireilua.
1661201781198.webp

10-20 vuotta on suht lyhyt aika. Ite aattelin vetää vielä 50 vuotta 😬.
En rehellisesti sanottuna usko, että esim. tälleen vetää kukaan 20 vuotta ilman mitään oireilua.
katso liitettä 243057
Joku raja sentään kissanselässäkin 😬 Eihän noin vedä kukaan. Jos olet nähnyt ex voimamiehen Juha-Matti Räsäsen vedot kisoissa ollaan jo sinnepäin. Jalat lähes suorana ja koko selkä pyöreänä. Ei pelkkä yläselkä vaan myös alaselkä.

Pyöree alaselkä on toki ehdoton riski terveysmielessä, mutta myös voimantuotollisesti huono juttu. Vaikka vivut hieman paranee, pakaroiden työ vaikeutuu vrt. suorempi alaselkä.

Back
Ylös Bottom