Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Onko kyykyssä sisäreiden pieni kipeys vaarallista ja jos, mitä sille tehdä? Tuntuu vasemmassa reidessä, olen oikeakätinen ja esim. palloa potkaisen oikealla. Vähän vaikea kuvailla, hiukan sellainen olo että kyykky on nyt tukevampi (leveämpi asento?) mutta sitten sattuu paikkaan johon ei ole sattunut.

Itsellä tahtoo juuri sisäreidet (tai jompi kumpi sisäreisi) kramppailla kyykätessä pidemmän tauon jälkeen, vaikka paino olisi tosi kevyt. Ovat sitten muutaman päivän kipeinä. Toisen kyykkyreenin jälkeen ei enää kipeydy, vaikka painoa on lisännyt reilusti eka reeniin nähden. Jos ei mitään revähtymää ole niin uskoisen jalkojen tottuvan tuohon leveämpään asentoon pian.

Onko kyykyssä sisäreiden pieni kipeys vaarallista ja jos, mitä sille tehdä? Tuntuu vasemmassa reidessä, olen oikeakätinen ja esim. palloa potkaisen oikealla. Vähän vaikea kuvailla, hiukan sellainen olo että kyykky on nyt tukevampi (leveämpi asento?) mutta sitten sattuu paikkaan johon ei ole sattunut.

Riippuu ihan kuinka leveästi nyt puhutaan, mutta pieni kipeys siellä sisäreidessä kuulostaa normaalilta kun vaihdetaan leveämpään asentoon.

Leveämpi jalkojen asento niin kyykyssä kuin mavessakin aktivoi enemmän lantion käyttöä eli varmasti tuntuu enemmän sisäreisissä kun kapealla tehty.

Kyykkymaksimista.

Missäs vaiheessa olette ottaneet rätit polvien ympärille käyttöön maksimeja kokeilessa? Tiedän, että on hyvin yksilöllistä mutta minkälaisissa painoissa ollaan tällöin liikuttu. Oma tavoite on 1x145kg joten mietin, että käynkö ostamassa siteet vai riittäiskö pelkästään tuollainen "sukkamallinen" polvituki? Puoltoista vuotta polvileikkauksesta ja vähän hirvittää yleensäkin ykköstä lähteä kyykkyssä koittamaan joten:

A) Siteet polviin
B) Polvituki riittää
C) Unohda koko juttu, ei sulta baarissa kukaan kysy kyykkymaksimia

Hommaa vaan neopreeniset polvilämppärit. Ne ei auta sitä kyykkymaksimia tippaakaan, mutta suojelevat polvia jonkin verran. Polvisiteet on täysin turhia, jos et harrasta varustevoimanostoa. Ihan rauhassa vetäisin sinuna vaan perusvoimaa, että ne polven toimintaan vaikuttavat lihakset vahvistuu kunnolla.

Kyykkymaksimista.

Missäs vaiheessa olette ottaneet rätit polvien ympärille käyttöön maksimeja kokeilessa? Tiedän, että on hyvin yksilöllistä mutta minkälaisissa painoissa ollaan tällöin liikuttu. Oma tavoite on 1x145kg joten mietin, että käynkö ostamassa siteet vai riittäiskö pelkästään tuollainen "sukkamallinen" polvituki? Puoltoista vuotta polvileikkauksesta ja vähän hirvittää yleensäkin ykköstä lähteä kyykkyssä koittamaan joten:

A) Siteet polviin
B) Polvituki riittää
C) Unohda koko juttu, ei sulta baarissa kukaan kysy kyykkymaksimia
Siteitä voit käyttää jos haluat, olen itsekin aivan maksimimaksimi kyykyssä käyttänyt niitä, polvilämmittimet ovat päällä lähes aina. Kunhan et lähde yksin kyykkäilemään, vaan otat väh. 2 varmistajaa, 150kg niskassa voi tehdä pahaa jälkeä jos sen alle jää.

Kuinkas yleistä on että kyykky kulkee paremmin jos nostaa päkiöiltään? Kokeilin tänään huvikseni ja etukyykyssä samat painot nousi n. 2 kertaa hitaammin ylös kun pidin kantapäät maassa. Kertooko takareisien heikkoudesta vai mistä?

Tämä ei nyt ehkä mene oikeaan osioon, mutta koitetaan. Nyt kun olen aloittanut syväkyykkäilyn "korkeakyykkäilyn" jälkeen, niin oikea polvi on pari päivää ollut helvetin kipeä. Painoa voi sille varata ja noin, mutta koukkuun pistäminen vihloo jumalattomasti lumpion alapuolisessa osassa. Tekniikasta vikaa varmaan pitäisi lähteä etsimään, mutta miten siis estän ettei polvet mene ala-asennossa jalkaterien "yli"? Kun vien lantion noh liian taakse, niin olen kerran horjahtanut siitä malmit niskassa, onneksi sai kuitenkin tukijalan alle eikä käynyt mitään. Mutta pitäisikö jättää kyykyt sikseen niin kauan kun polvi ei kipuile ja sitten lähteä jälleen pienemillä painoilla :itku: tekniikkaa hakemaan? En usko, että on, mutta jos on niin voi ***** jos kierukassa on nyt vika ja voisiko olla ylirasituksesta kun 5x viikossa on liikuntaa, eli 3x viikko koululiikuntaa ja 4x viikossa punttia?

Kierukka vian ainakin voi testata helposti: Semmonen hartianlevyinen asento, koukistat hieman kipeän jalan polvea ja sitten viet sitä sisäänpäin. Siis et käännä lantiota ja jalkapohja pysyy kokoajan maassa. Tavallaan siis työnnät polvea sisäänpäin/etuviistoon. Jos tuntuu kipua niin kierukka paskana :D.
Muut voi sitten neuvoa tuohon tekniikkaan enemmän. Itse varmaan lopettaisin siksi aikaa että polvi paranee ja sitten lähtisin pienemmillä painoilla tekniikka hakemaan.

Kuinkas yleistä on että kyykky kulkee paremmin jos nostaa päkiöiltään? Kokeilin tänään huvikseni ja etukyykyssä samat painot nousi n. 2 kertaa hitaammin ylös kun pidin kantapäät maassa. Kertooko takareisien heikkoudesta vai mistä?

Yleisyydestä en osaa sanoa, mutta ilmeisesti takareidet ovat heikot suhteessa etureisiin. Päkiöillä kyykkäämällä (missä ei taida olla muuten kauheesti järkeä, sissy-kyykky on sitte erikseen) etureidet aktivoituu paljon enemmän.

kaotik: Polvet saa mennä ihan vapaasti varpaiden yli, kunhan paino pysyy kantapäillä eikä polvet käänny sisäänpäin. Painoithan polvia tarpeeksi ulospäin koko kyykyn ajan? Video olisi tietysti hyvä kommentoida tekniikkaa, mutta jos et nyt pysty tekemään kyykkyä... Kannattaa varmaan levätä sen aikaa, että polvi taas kestää kyykyn. Sitten just pienillä painoilla haet tekniikkaa ja pyydät jotain asiasta tietävää tarkistamaan tekniikkaa tai laitat tänne videon, josta joku voi kommentoida sitä sitten.

Kannattaa oikeasti kokeilla ennen kyykkytreeniä rullailla reidet, pohkeet ja akilles putkella, ja tennispallolla lonkankoukistajat ja kokeilla miten sujuu. Ei vie kauan aikaa, eikä tehoja pois kuten venytykset. Kun pääsee syvälle hyvässä asennossa, yleensä myös ylös tullessa jää jullettamiset ja muut pois, tuntuu vähemmän alasellä jne.

Ainot että monelle voi tulla järkyksenä kuinka vajaaksi se oma kyykky on normaalisti jäänyt, ja kannattaa varautua siihen että malmia joutuu ottamaan pois tangosta/ toistoja ei tule ihan samalla tavalla kun kyykätään kunnolla. Joku sanoi hyvin että takakyykky on liike jossa voi huijata ja peitellä heikkouksia pirun helposti, mutta viimeistään syvä etukyykky ne todelliset heikkoudet paljastaa.

Kyykkymaksimista...

Itellä ollut titanin neopreeniset tuet käytössä ~3kk. Hyöty minkä niistä saan on paljon psykologistakin, tosin auttaa ihan pohjalta lähdössäkin toki. Mulle ne merkkaa paljon kun menee itselle isoihin rautoihin/ koviin sarjoihin, tietää että polvet on "turvattu". Onhan ne jäänyt parissa viimeisessä kovassa sarjassa kaikessa nostoon keskittymisessä nilkkoihinkin ihan, ja yhtä hyvin on sarjat menneet siitä huolimatta... Kyykky kun on semmonen liike minusta, että siinä pitää pään kestää tai jäät painojen alle/ jää rautoihin.

Mistäköhän mahtaa johtua, että mulla tuppaa puutumaan sormet kyykyssä? Ja onko tuolla väliä, että pitääkö tankoa lähempänä niskaa (high bar?) vai lapojen päällä (low bar?)? Tarkoitan, että miten ne käytännössä eroavat toisistaan? Tyhmä kysyy.

Mistäköhän mahtaa johtua, että mulla tuppaa puutumaan sormet kyykyssä? Ja onko tuolla väliä, että pitääkö tankoa lähempänä niskaa (high bar?) vai lapojen päällä (low bar?)? Tarkoitan, että miten ne käytännössä eroavat toisistaan? Tyhmä kysyy.

Mulla puutuu tai oikeastaan alkaa kiehlmöimään sormet ja varpaat pidemmissä kyykkysarjoissa kans. En oo kuitenkaan nähny syytä huolestua, koska se loppuu hyvin äkkiä sarjan jälkeen.
Kumpikin noista kyykkytavoista on ihan yhtä oikeen. Low barilla takareidet ja pakarat tulee enemmän käyttöön, kun taas high barilla tarvitaan enemmän etureisiä. High bar on polville rasittavampi ja low bar rasittaa lonkkia enemmän. Oikein tehtynä kumpikaan ei kuitenkaan ole haitallista polville tai lonkille.

Mulla puutuu tai oikeastaan alkaa kiehlmöimään sormet ja varpaat pidemmissä kyykkysarjoissa kans. En oo kuitenkaan nähny syytä huolestua, koska se loppuu hyvin äkkiä sarjan jälkeen.
Kumpikin noista kyykkytavoista on ihan yhtä oikeen. Low barilla takareidet ja pakarat tulee enemmän käyttöön, kun taas high barilla tarvitaan enemmän etureisiä. High bar on polville rasittavampi ja low bar rasittaa lonkkia enemmän. Oikein tehtynä kumpikaan ei kuitenkaan ole haitallista polville tai lonkille.
Itsestäänselvyys, mutta ei haittaa varmaan sanoa, kun ei kaikilla kuiteskaan ole selvä asia ja et sitä suoraan mainunnut näköjään: Noiden asioiden toteutumiseen vaaditaan tietysti sitten sitä, että low barissa jalkojen asento on leveämpi ja high barissa kapeampi.

Ok, no hyvä. Kokeilin tänään pitää käsiä vähän leveämmällä ja se helpotti vähän. Mitä äsken mittailin, niin mulla on jalkaterien välillä noin +/-40 senttiä. Tarkoituksena olisi se saada osumaan enempi etureisiin, kun mave on enempi takaosastolle.

Kun tanko on tuossa lapojen päällä, niin mulla ei tunnu kipua. Paitsi tänään tanko kyllä saattoi painaa hieman yläselkää, muttei alaselässä tunnu yhtään pahalta. Kaipa se on myös tottumiskysymys, kun alkaa tässä pikku hiljaa sarjapainotkin nousta.

Low barilla takareidet ja pakarat tulee enemmän käyttöön, kun taas high barilla tarvitaan enemmän etureisiä.
Itse olen käsittänyt highbarin pakaroille vaativammaksi.
Itsestäänselvyys, mutta ei haittaa varmaan sanoa, kun ei kaikilla kuiteskaan ole selvä asia ja et sitä suoraan mainunnut näköjään: Noiden asioiden toteutumiseen vaaditaan tietysti sitten sitä, että low barissa jalkojen asento on leveämpi ja high barissa kapeampi.
Miksi muka vaadittaisiin?

Mikä on helpoin tapa saada tanko pysymään rinnalla etukyykyssä? Kokeilin tänään ekaa kertaa ja joutui tekemään aika pienillä painoilla. Silti tuntu että selkä taittuu tai kaatuu nurin.

Back
Ylös Bottom