Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Tällanen kysymys nousi mieleen. Mulla on alakropan voimatreenissä ainoana liikkeenä takakyykky (+pari sarjaa pohkeita), joten kumpi tyyli on parempi kokonaisvaltaiseen jalkojen kehitykseen leveä a.k.a. voimanostokyykky vai kapea eli bodauskyykky? Kummallakin tyylillä osaan kyykyätä ja kummatkin tuntuvat hyviltä. Strength Training Anatomy opuksesta katsottuani ainakin näyttäisi, että leveämmällä asennolla reidenlähentäjät saavat enemmän osumaa ja etureidet taas eivät ole niin suuressa roolissa kuin kapeammalla asennolla.

Tällanen kysymys nousi mieleen. Mulla on alakropan voimatreenissä ainoana liikkeenä takakyykky (+pari sarjaa pohkeita), joten kumpi tyyli on parempi kokonaisvaltaiseen jalkojen kehitykseen leveä a.k.a. voimanostokyykky vai kapea eli bodauskyykky? Kummallakin tyylillä osaan kyykyätä ja kummatkin tuntuvat hyviltä. Strength Training Anatomy opuksesta katsottuani ainakin näyttäisi, että leveämmällä asennolla reidenlähentäjät saavat enemmän osumaa ja etureidet taas eivät ole niin suuressa roolissa kuin kapeammalla asennolla.

Voimannosto kyykyssä rasitus siirretään perseelle ja takareisille tekemällä työtä enemmän lonkan kulman avulla ja pienentämällä polvikulmaa. Päinvastoin kapeassa pystykyykyssä, mutta normi hartioinen levynen syväkyykky on tässäkin se kultainen keskitie, liikkeen alaosa vaatii takalistolta paljon työtä vaikka loppu tuleekin sitten enemmän etureisien voimalla.

Yksimahdollisuus olisi tehdä eka takaa ja sitten edestä. Jos etureidet on vahvat niin sitten takakyykky + julle / SJMV.

Selvä. Tuolla normaali hartioiden levyisellä mennään sitten. Enempiä apuliikkeitä en ota mukaan vaan saa se 7x4-6 kyykky ja pohkeita 4 sarjaa riittää voimatreeniksi. Hypertrofiassa sitten tuhotaan ne jalat aika totaalisesti joka kulmasta niin tuossa keskityn kyykkytuloksen kasvattamiseen. On perse sekä etureidet suht kipeät tuosta eilisestä, takareidet ei kamalasti.

Muutamia kysymyksiä: Kyykyssä ja mavessa ongelmanani on eteenpäin taittuva selkä, joka menee lähemmäs vaaka- kuin pystytasoa. Tämä ei johdu liian suurista painoista vaan ongelma on myös pelkällä kehonpainolla tehtäessä. Kyykky onnistuu jalat leveässä asennossa jalkaterät ulospäin, sekä n. 10cm korko kantapään alla. Ilman korkoa nosto tapahtuu enemminkin selällä, kuin jaloilla.
1.) Johtuuko tämä kehon mittasuhteista, selän taipuvuudesta vai mistä? Voiko asentoa parantaa jotenkin, että joskus voisi jättää laudan pois kantojen alta?
2.) Onko laudasta muuta hyötyä? Voiko sen laskea "huijaamiseksi" jos esim. vertaa maksimia ilman lautaa kyykkäävän henkilön maksimiin?
3.) Eikös kyykkykengät aja saman asian kuin lauta? Miten suuri korko kengissä yleensä on?

Sama ongelma selän kanssa on mavessa. Normityylillä ei tahdo onnistua sitten millään, edes pelkällä tangolla. Nosto tapahtuu silloinkin lähinnä selällä.. Sumotyylillä onnistuu kunnolla. Olisi kuitenkin hyvä oppia vetämään ilman sumotyyliä.
4.) Onko lauta kantapäiden alla ihan ok myös vedettäessä? Kenelläkään en ole nähnyt, mutta voisin kuvitella sen auttavan myös siinä?
5.) Muita vinkkejä mitkä voisivat auttaa selän asentooni normi mavessa?

Mitat 188/70, eli hoikka olen.. Sarjapainot tällä hetkellä molemmissa liikkeissä 65kg, kehitystä lähtötasoon jo jonkinverran. Ohjelmana tuo 5x5 SF.
Toivottavasti joku pystyy auttamaan, kiitos!

Vedin tänään mavea ja alko sattumaan oikealle alavatsaan, tuntui ihan kun se oli tulessa, tai että joku hiertäisi siintä oikeen pahemman kerran. Mistäs saattais johtua ?

Onko vyö käytössä? Mulla tuli vyön kanssa sama juttu, polttava/hiertävä kipu alavatsassa oikeella. Ei ollu kuitenkaan mitään ihon hiertymistä vaan kipu tuli sisältä aina kun vatsaontelon paine kasvoi kovaksi. En kylläkään ongelmaa selvittänyt vaan lopetin vyön käytön ja sillä tiellä ollaan. Ainut selitys mitä mä keksin on, että siellä ei jotkut sisäiset seinämät oikeen tykkää.

Onko vyö käytössä? Mulla tuli vyön kanssa sama juttu, polttava/hiertävä kipu alavatsassa oikeella. Ei ollu kuitenkaan mitään ihon hiertymistä vaan kipu tuli sisältä aina kun vatsaontelon paine kasvoi kovaksi. En kylläkään ongelmaa selvittänyt vaan lopetin vyön käytön ja sillä tiellä ollaan. Ainut selitys mitä mä keksin on, että siellä ei jotkut sisäiset seinämät oikeen tykkää.
Oli vyö käytössä... pitää kyllä kokeilla site kireyden säätöä, sillä tuo vyö kuitenki auttaa pitämään selän kasassa niin tajuttoman hyvin.

Voipi olla psoas joka kiukkuilee. Mobilitywodissa oli joskus juttua siitä kuinka selkä yritetään vääntää liian kaarelle kun liikkuvuus loppuu, selkä siis kaarelle joka tarkoittaa sitä että psoas tuppaa venymään vähän liikaa ja ottaa ylimääräistä hittiä.

Voipi olla psoas joka kiukkuilee.

Vähän epäilen, eikö se siinä tapauksessa tuntuis ilman vyötäkin? Kipu ei tunnu lihasperäiseltä ja se on selvästi yhteydessä kasvaneeseen paineeseen. Se paine nousee muutenkin koko kropassa ihan älyttömäksi, että mielummin teen liikkeet ilman vyötä vaikka ei ongelmia olisikaan.

Itel tulee kyykätessä ala selkään semmone pikku pumppi eli onko tää normaalia vai onko tekniikas vika???

Koita olla kumartamatta liikaa kyykkyä tehdessä. Pidä selkä suorana. Jos noi on kunnossa, ei pitäis olla mitään ongelmaa. Kyllä se kyykky alaselkääkin kuormittaa.

Laitetaas suoritus tänne niin katotaan mitä sanotaan. Ekassa yrityksessä tein voimanostovyöllä 4. toistoa ja poltti perkeleesti pikkuhiljaa (ei videolla). Sitten kokeilin "body-vyötä" ja kärsi 2. toistoa tehdä. Loppuun koitin tehdä ilman vyötä ja polte väheni, mutta tuntui edelleen vähän, joten ei se hyvältä mulla tuntunut missään vaiheessa ja varomista oli jo alasmenossa. Kymppiä oli tarkotus lähteä tekemään, mutta on näemmä se yksi huono kyykkypäiväkin vuodessa tultava, silloin vaan pitää tajuta lopettaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Vähän epäilen, eikö se siinä tapauksessa tuntuis ilman vyötäkin? Kipu ei tunnu lihasperäiseltä ja se on selvästi yhteydessä kasvaneeseen paineeseen. Se paine nousee muutenkin koko kropassa ihan älyttömäksi, että mielummin teen liikkeet ilman vyötä vaikka ei ongelmia olisikaan.

Niin no loppujen lopuksihan se voi olla moni muukin asia. Täytyy kuitenkin muistaa että vyön kanssa ne vatsalihakset jännitetään aivan eri tavalla niin ilman vyötä se vatsan seudun aktivointi voi olla toisenlaista.

@Wogh: Uskoisin, että tuo on sulla motoriikasta kiinni eli et vain sisäistä sitä liikerataa. Kapea painonnostotyylinen kyykky ei edellytä paljoa liikkuvuutta, jos kantapäiden alla 2-3cm lauta tai se parempi vaihtoehto eli painonnostokengät. Pitäs onnistua ihan kaikilta. Joka tapauksessa luulen, että istut liikaa taakse. Ota hartioidenlevyinen tai vähän leveämpi asento, jalkaterät hieman ulospäin, mahdollisimman kapea ote, rinta ulos. Aloita alasmeno taipumalla hieman lantiosta ja sit vaan suoraan alas, perse kantapäiden väliin. Voit harjoitella tota kotona ottamalla jostain kevyesti tukea.

@Allkindofgains: Luultavasti venähtänyt psoas kuten Crrc sanoi. Itellä on ollut tuo 2-3 kertaa kans. Kyykyssä/vedossa tulee karmea paine tonne alueelle ja noita sattuu joskus. Viikko pari lepoa auttaa yleensä. Vatsalihaskin saattaa olla kyseessä.

@Wogh: Uskoisin, että tuo on sulla motoriikasta kiinni eli et vain sisäistä sitä liikerataa. Kapea painonnostotyylinen kyykky ei edellytä paljoa liikkuvuutta, jos kantapäiden alla 2-3cm lauta tai se parempi vaihtoehto eli painonnostokengät. Pitäs onnistua ihan kaikilta. Joka tapauksessa luulen, että istut liikaa taakse. Ota hartioidenlevyinen tai vähän leveämpi asento, jalkaterät hieman ulospäin, mahdollisimman kapea ote, rinta ulos. Aloita alasmeno taipumalla hieman lantiosta ja sit vaan suoraan alas, perse kantapäiden väliin. Voit harjoitella tota kotona ottamalla jostain kevyesti tukea.

Kovin vaikealta tuntuu yhä näin nopeasti kokeiltuna, mutta ehkä se siitä kun tarpeeksi jatkaa. Kyllähän se nyt menee jotenki selkä hyvässä asennossa, mutta ihan luonnottomalta tuntuu. Toistoja toistoja! Molemmat kuitenkin melko uusia liikkeitä itselleni.
Kiitoksia!

Onko muuten suurta merkitystä teenkö kyykyn/maven ilman kenkiä vai ihan perus sisäkengillä? Painonnostokenkiä en ainakaan lähiaikoina ole hankkimassa.

Olen kattellut bullfarmin treenejä ja jossakin videossa joku teki mavea vetokumeilla (tanko oli "roikkumassa" kumeista, vastus kovenee loppua kohden), mutta mitä järkeä on vielä samaan syssyyn vetää ketjut roikkumaan tangonpäistä?

@Wogh
Mave sukkasiltaan tai tossuilla joissa on ohuet pitävät pohjat. Itse esim käytän feelmaxeja. Painonnostokyykkyyn kyseisen lajin kengät tai 2-3cm lauta jos et oikeasti viitsi panostaa sen vertaa. Leveämpään kyykkyyn korottomat kengät. Converset on aika suositut.

Uskoisin, että sä et vie polvia tarpeeksi eteen tossa kyykyssä. Vasta itse salilla selitin vierestä tuota kyykkyhommaa yhdelle ihmiselle ja kyllä siihen muutama minsa meni ennenkuin hoksasi miten se tehdään. Se ei todellakaan jää liikkuvuudesta kiinni, jos on koroke.Hankala selittää kuitenkaan netin välityksellä, jos et laita videota. Kato vaikka youtubesta ihan ajatuksen kanssa miten oikeat painonnostajat kyykkää. Ne on parhaita tossa hommassa.

@Oranki
Toi polvien eteenvieminen oikein ajatuksen kanssa tuntu nyt ainakin kehonpainokyykkyä tehdessä auttavan, saa nähdä miten onnistuu ku pääsee salille koittamaan. Vaikee uskoo et se olis noinki pienellä asialla korjattu :D Eiköhän se siitä ala kulkemaan.. Kiitokset!

Back
Ylös Bottom