Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Kyykky nytkähtää ala-asennossa pikkusen oikealle, eli perse kääntyy alhaalta ylöspäinlähdössä ihan snadisti vahvemman jalan päälle. Johtuukohan tämä mahdollisesti jalkojen voimaerosta, vai voisiko sillä olla jotan tekemistä, että oikea jalka on minulla pikkuisen pidempi?

Kuinka vaarallista tällainen on? Pitäisikö tuosta olla huolissaan?

Johtuukohan tämä mahdollisesti jalkojen voimaerosta, vai voisiko sillä olla jotan tekemistä, että oikea jalka on minulla pikkuisen pidempi?
Voi johtua ainakin voimaerosta. Jalkojen pituuseron vaikutuksesta en osaa sanoa.
Kuinka vaarallista tällainen on? Pitäisikö tuosta olla huolissaan?
Voi aiheuttaa ihan kunnon ongelmia. Itsellä ollut voimaeron vuoksi sama juttu, aika räikee nytkähdys ala-asennossa. En korjannut sitä ja kyykky ollut sen vuoksi useaan otteeseen kuukausien tauoilla, kuin myös monet muut jalkaliikkeet.
Voimatasapaino täytyy korjata pikimmiten. Jalkojen pituuseroon varmaan auttaa pohjallinen. Toisin sanottuna: on syytä olla huolissaan, mutta ongelman voi hoitaa ja se kannattaa hoitaa heti. Ei välttämättä vaadi mitään kovin isoa työtä jos ei oo paha epätasapaino, kyykkyäkin voi tehdä mutta tarkkana ettei tuu sitä nytkähdystä. Ammattilaiselta tietysti saisi nopeasti pätevät neuvot, jos suinkin kukkaro kestää.

Ok, pitää koittaa keskittyä tekniikkaan, vähentää painoja. Lisäksi olen ottanut 1jalan prässin nyt treenikiertoon, ehkä tämä jeesaisi voimatasapainon palauttamisessa.
Mitä muuta pitäisi huomioida?

^Täytyy sitten olla myös varma siitä että raajojen välillä todella on voimaepätasapaino, ettei turhanpäiten lähdetä sellaista itse kehittämään. Myös molemminpuolinen liikkuvuus olis syytä selvittää, koska sekin voi aiheuttaa tollasen nytkähdyksen.
Kahden jalan liikkeissä vaan sen verran painoo pois, että heikompikin jalka pysyy nostossa mukana. Kyykyt yms. voi myös halutessaan tehdä stopilla, mikä auttaa kontrollissa. Yhden jalan liikkeet on ne millä sitten tosissaan tasotetaan se ero jalkojen välillä, teet heikommalle puolelle aina vähän enemmän. Mä teen 1-jalan prässin lisäksi myös 1-jalan SJMV ja bulgarialaista kyykkyä, että olis hiukan monipuolisuutta.

Liikkuvuudessakin on eroa jalkojen välillä, vähän vino lantio ja oikean jalan takareisi on kireämpi kuin vasemman ja vasemman jalan etureisi on taas kireämpi kuin oikean. Tämäkin voi johtua jalkojen lievästä pituuserosta, vaikka kaikki spesialistit ovat aina olleet sitä mieltä, että se ero on niin snadi ettei sen pitäis vaikuttaa. Jännästi kuitekin toi lantio on vino, selkävaivoja ollut aina ja jalkojen liikkuvuudessa ollut koko iän samanlainen ero.

Pitäis varmaan käydä jossain oikeasti asiansa osaavalla fyssarilla tms.

Johtuuko jalkojen pituuserot ja lantion vinous luista vai lihaksellisista syistä? Jälkimmäiseen voi vaikuttaa, mutta ensimmäiseen ei oikeen.

Ja mihin tämä havainto perustuu?
Toi nyt perustuu vaan siihen, että mitä nyt oon polviongelmista lukenu. Harvoin polvivaivoihin löytyy välttämättä mitään simppeliä ratkaisua. Jos polvet oireilee vaan vaikka kyykyssä, niin on vaikea sanoa ylipäätään mikä niissä on vikana. Mutta tietystihän ne polvet kannattaa korjata, jos vaan pystyy. Ja silloin kun ne niissä on joku, niin tietysti kannattaa välttää polvinivelen rasitusta eli jos haluaa kyykätä niin kyykkää niin, että polvelle tulee mahdollisimman vähän rasitusta eli ei alle 90 asteen ja leveälle asennolla.

Johtuuko jalkojen pituuserot ja lantion vinous luista vai lihaksellisista syistä? Jälkimmäiseen voi vaikuttaa, mutta ensimmäiseen ei oikeen.

Johtuu luustosta, mittailtu joskus aikoinaan. Kantakorotuslappu oli nuorempana käytössä, enää vuosiin (kymmeniin) ei ole ollut.

Tyhmä kysymys: Mille lihaksille hack-kyykky menee?

Esimerkiks etu- ja takareisille. Etureisille sitä kuitenki enimmäkseen tehdään.

Osaisko joku suositella jotain hyvää kirjaa, joka kertoo kyykystä vähän "tieteellisemmin" tai tarkemmin? Ei välttämättä kirjaa, joka keskittyy antamaan ohjeita miten saa mahdollisimman kovan kyykkytuloksen. Olen rakastunut kyykkyyn niin liikkeenä kuin ihan istuma-asentona ja haluaisin oppia vaikkapa kaiken siitä. Plussaa siitä, jos sen saa Suomesta tai kohtuullisilla postikuluilla ulkomailta.

Tyhmä kysymys: Mille lihaksille hack-kyykky menee?
En nyt tiedä tarkotatko levytanko hackia vai kelkkahackia, mutta kerrotaan nyt kummatkin.

http://exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBHackSquat.html

Target

Quadriceps

Synergists

Gluteus Maximus
Adductor Magnus
Soleus

Dynamic Stabilizers

Hamstrings
Gastrocnemius

Stabilizers

Erector Spinae
Trapezius, Middle
Levator Scapulae
Trapezius, Upper

Antagonist Stabilizers

Rectus Abdominis
Obliques

http://exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/SLHackPress.html

Target

Quadriceps

Synergists

Gluteus Maximus
Adductor Magnus
Soleus

Dynamic Stabilizers

Hamstrings
Gastrocnemius

Hei, kyselisin neuvoja ja korjauksia kyykkytekniikkaani. Myöskin mietin, että onko kyykkyni syvyys riittävä.http://http://www.youtube.com/watch?v=z9xEESaLcFA&feature=youtu.be Tuossa linkki videoon yhdestä sarjasta tältä päivältä, videossa kokeilin ensimmäistä kertaa sarjaa 60kg, oma paino on n. 53,5-54kg, että hirveissä painoissa ei kyllä liikuta. Toivottavasti linkki toimii.

Syvyys on riittävä, mutta syvempäänkin voit mennä. Pahin juttu, mikä mulla tosta pisti silmään, oli se, että kyynerpäät osotti kauheesti taaksepäin ja etenkin viimesissä toistoissa näytti ku oisit sullonu tankoa ihan kunnolla niskaasi. Kyynerpäät alaspäin siis. Viimesissä toistoissa kävi myös silleen, ku monille käy, että selkä alkoi väsymään ja ylävartalo ei pysynyt ihan jalkojen tahdissa ylösnousussa. Niskan vois myös koittaa pitää hiukan suoremmassa, että ei kattois tonne ylöspäin kokoaikaa. Varsin hyvältä kuitenkin näytti.

Sellasenkin huomasin vielä, että polvet näyttää menevän vähän sisäänpäin, kun nouset ylös. Seuraavaks keskity painamaan polvia sivuille päin.

Äläkä myöskään tule rysäyksellä alas vaan hallitusti.

Aivan. Tämä tuli mulle kans varmaan toisena juttuna mieleen, mut unohtu tosta. Hitaasti laskemalla liikkeen saa tehtyä (yllätys yllätys) hallitummin, jolloin loukkaantumisriski pienenee. Lihakset kasvaa myös paremmin, jos liikettä ei tee mahdollisimman nopeasti.

Silti noi oli parempia kyykkyjä ku mä olen nähnyt yleensä ensikertalaisilta/vasta-alkajilta.

Hei, kyselisin neuvoja ja korjauksia kyykkytekniikkaani. Myöskin mietin, että onko kyykkyni syvyys riittävä.http://http://www.youtube.com/watch?v=z9xEESaLcFA&feature=youtu.be Tuossa linkki videoon yhdestä sarjasta tältä päivältä, videossa kokeilin ensimmäistä kertaa sarjaa 60kg, oma paino on n. 53,5-54kg, että hirveissä painoissa ei kyllä liikuta. Toivottavasti linkki toimii.

Kyynärpäät suoraan alas, niin kapea ote tangosta kuin mahdollista. Jalkateriä hieman enemmän ulos ja mahdollisesti muutaman sentin leveämpi asento. Liike alkaa lonkkia koukistamalla eli ensin hieman taakse ja sitten pudotat vaan suoraan alas. Paina polvia ihan kunnolla ulos ja istu sinne kantapäiden väliin, sulla ei pitäis olla liikkuvuuden kanssa mitään ongelmaa. Ylöstullessa lantio nousee ekana, "ajaa" sitä liikettä. Paina samalla päätä voimakkaasti suoraan taakse, ettei nosto mene liikaa eteen.

Kaikki neuvot ollu hyviä mitä sulle annettu mutta sanon vielä tän minkä itse vasta äskettäin tajusin ja heti parani tekniikka paljon: työnnä rintaa ylos. Eli ei yläselkä kyyryssä siellä tangon alla, itse tein näin paljon ja nyt vasta tajunnut sen miten tärkeä se oikea alotusasento mistä se sitten lähtee.
Eli siis rinta ulos, kädet hyvin lähelle olkapäitä ja kyynärpäät tangon alle. Sitten sinne sopivaan kohtaan tanko selkään (ei niskan päälle!). Siitä sitten pyllistys ja polvien koukistus. Hyviä kyykäysessioita sinne vaan!

Edit: Vielä sanon että tuo polvien sisäänpäin kääntyminen näytti aika pahalta, ihan itsellä vihloo. Aluksi kun noin kävin niin en uskaltanut kyykkyä vähään aikaan tehdä kun rupesi polvissa vihlomaan. Nyt olen viisaampi ja eikä ole ongelmia ollut. Auttoi myös itselläkin se hallitumpi alastulo, ei niin helposti kaadu eteen ja paremmin pysyy asento jaloilla ja selällä.

Back
Ylös Bottom