Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Kiitoksia kaikille (huojentavista) vastauksista! :) Ikää tosiaan ei ole kuin vasta seittemäntoista ja rapiat, niin ei ainakaan lonkan liikkuvuusongelmia pitäisi olla/ ole tullut huomattua. Mutta jos hieman ankkamainen tyyli on ok ja tähänkin mennessä se on toiminut, niin ei muuta kuin kyykkypäivää odottelemaan :rock:

Kiitoksia kaikille (huojentavista) vastauksista! :) Ikää tosiaan ei ole kuin vasta seittemäntoista ja rapiat, niin ei ainakaan lonkan liikkuvuusongelmia pitäisi olla/ ole tullut huomattua. Mutta jos hieman ankkamainen tyyli on ok ja tähänkin mennessä se on toiminut, niin ei muuta kuin kyykkypäivää odottelemaan :rock:

Varo, ettei polvet käänny sisään (tyyliin jääkiekkomaalivahti). Se on tuhoisaa polville ja lonkille.

Tähänkin väliin on hyvä lisätä kommentti, että kaikilla polvet ja jalkaterät eivät luonnostaan osoita samaan suuntaan, mikä tulee huomioida asennossa. Vähänkin pihtipolvisten ja länkisääristen ei siis kannata pakottaa niitä alkuasennossa samansuuntaisiksi, vaan noudattaa sitä omaa luonnollista suuntausta, jonka sitten toki tulee säilyä liikkeen ajan.

Kysytään nyt vielä täällä, kun ei tuonne toiseen ketjuun tullut vastausta. Kyykky on junnannut jo jonkin aikaa paikallaan (Starting Strenght) kun muissa liikkeissä on tullut ihan hyvää kehitystä. Muutaman kerran olen koittanut resettiä, mutta aina on tyssätty samoihin painoihin. Onko mitään kikkakolmosia millä sais kyykyn uuteen nousuun? Ajattelin vielä koittaa että jos olisi palautumisesta kiinni vaihtamalla keskiviikon kyykyn johonki takareisiliikkeeseen, koska takareidet on jonkin verran jäljessä.

Kysytään nyt vielä täällä, kun ei tuonne toiseen ketjuun tullut vastausta. Kyykky on junnannut jo jonkin aikaa paikallaan (Starting Strenght) kun muissa liikkeissä on tullut ihan hyvää kehitystä. Muutaman kerran olen koittanut resettiä, mutta aina on tyssätty samoihin painoihin. Onko mitään kikkakolmosia millä sais kyykyn uuteen nousuun? Ajattelin vielä koittaa että jos olisi palautumisesta kiinni vaihtamalla keskiviikon kyykyn johonki takareisiliikkeeseen, koska takareidet on jonkin verran jäljessä.
No kyykky nyt tuskin on sen takia jumissa, koska jotenkin maagisesti SS:ää tekemällä olis takareiskat jäljessä. Tai ylipäätään olis takareidet jäljessä aloittelijalla. Vaihtelemalla toisto- ja sarjamääriä kyykyssä varmasti lähtee nousuun. Tee vaikka pyramidina sarjat. Tai vaihda ohjelmaa.

^^ väärä asento

Jalkojen leveys, jalkaterien suunta, tangon paikka (ylhäällä vai alhaalla), kankeus - etureidet kiristää, perse ei pysy takana (ns selkä notkolla/ perseen kenotus)

Onhan noita muuttujia vaikka kuinka. Onko tavoite mahdollisimman isot raudat eli voimailu vai podailu.

Kiitos Mniska! Boldattu saattoi olla avain omiin ongelmiin. Itselläni on notkoselkä ja aina kaikki puhunut että kyykkyä tehdessä kannattaisi katsoa yläviistoon jolloin notko vain pahenee. Teinkin päinvastoin ja pistin selkää jopa vähän "pyöreäksi" ja asento tuntui heti huomattavasti paremmalta. Samalla jalat asettui melkein itsestään sopivan leveälle ja paino pysyi kantapäillä. Laitoin vielä vyön (kohtuu löysälle), jotta muistin työntää vatsaa mahdollisimman paljon ulos myös alhaalla ja näin paineet keskivartalolla. Aikaisemmin en tosiaan voinut tehdä edes tangolla, nyt jo (hurjan :)) 50kg kanssa tuntui menevän vielä ihan ok. Ehkä se tästä!

T0ntsa, testaahan myös samaa jos ongelmaa notkoselän kanssa, että pyöristät selkää vähän ja vyö vielä jotta muistat pitää paineet keskivartalolla.

Mulla olis nivuskipuun liittyviä kyssiä.

Teen G6, joten kyykkyä tulee tehtyä tosi paljon viikossa. Viime aikoina olen kokenut nivuskipua kyykyn jälkeen, en kuitenkaan sen aikana. Tänään, sarjapainojen noustua 50kg:hen, tuntui ensimmäistä kertaa kipua jo liikkeen aikana, ala-asennossa (en mennyt edes liian alas). Polvet osoittaa ulos ja oikeaan suuntaan muutenkin, joten formin pitäisi olla suht puhdas. Mitäpä tässä tekisi? Kyykky pois viikoksi ja uusi yritys, vai suoraan urheilulääkärille katsomaan? Tuliskohan mulle samaa kipua jos tekisin mavea tuon sijasta?

^Kerroppa hieman miten lämmittelet ennen treenin aloittamista?

Saattaa olla etten tarpeeksi, olen kai kuvitellut että painot vielä niin pienet. Eli tässä esim. tämä päivä:

1 kilometri nopeasti kuntopyörällä
Kyykky, 20kg tanko x 15
Kyykky, 40kg x 10

Tuosta sitten lähdin heti vetämään 50kg x 10, kolme settiä.

Mulla olis nivuskipuun liittyviä kyssiä.

Teen G6, joten kyykkyä tulee tehtyä tosi paljon viikossa. Viime aikoina olen kokenut nivuskipua kyykyn jälkeen, en kuitenkaan sen aikana. Tänään, sarjapainojen noustua 50kg:hen, tuntui ensimmäistä kertaa kipua jo liikkeen aikana, ala-asennossa (en mennyt edes liian alas). Polvet osoittaa ulos ja oikeaan suuntaan muutenkin, joten formin pitäisi olla suht puhdas. Mitäpä tässä tekisi? Kyykky pois viikoksi ja uusi yritys, vai suoraan urheilulääkärille katsomaan? Tuliskohan mulle samaa kipua jos tekisin mavea tuon sijasta?
Olisko vain nivuset jumissa? Jos et venyttele yhtään, niin en ihmettele että koskee nivusiin. Itsekin olen saanut pari kertaa kovilla kyykyillä nivuset ihan jumiin.

Saattaa olla etten tarpeeksi, olen kai kuvitellut että painot vielä niin pienet. Eli tässä esim. tämä päivä:

1 kilometri nopeasti kuntopyörällä
Kyykky, 20kg tanko x 15
Kyykky, 40kg x 10

Tuosta sitten lähdin heti vetämään 50kg x 10, kolme settiä.

Kokeileppa seuraavaksi että poljet sen vähintään 10min pyörää, sen jälkeen teet kyykkyjä ilman painoa, normaaleja ja sitten kyykkyjä sivulle. Kevyesti voi myös venyttää etu ja takareisiä, varsinkin sitä reiden sisäsyrjää. Sen jälkeen 20kgx10 40kgx10 ja siitä työsarjat, pääasia että tulisi hiki ja paikat olisi oikeasti lämpimät ennen kuin alkaa kovat sarjat. Kyykyn leveys myös vaikuttaa kuinka paljon se ottaa sinne nivusien seudulle, eli voit kokeilla vähän kaventaa asentoa jos se auttaisi.

Tietääkö kukaan jonkun hyvän kyykky- ja maveohjelman, jossa olis kyykkyä kerta viikkoon ja mave joka toinen viikko (joka toinen viikko etukyykkyä). Eli sellanen mis olis prosentit ja sii on sarjat ja toistot ja ohjelman lopu kokeiltas maksimit. Mul oli joskus sellanen taulukko mut hävitin sen, enkä löytäny ku sellasia kyykkyohjelmia, joissa oli kyykky 3 kertaa viikkoon... Ja löytyiskö penkkiin samanlaista, kerta viikkoon? :D

Tietääkö kukaan jonkun hyvän kyykky- ja maveohjelman, jossa olis kyykkyä kerta viikkoon ja mave joka toinen viikko (joka toinen viikko etukyykkyä). Eli sellanen mis olis prosentit ja sii on sarjat ja toistot ja ohjelman lopu kokeiltas maksimit. Mul oli joskus sellanen taulukko mut hävitin sen, enkä löytäny ku sellasia kyykkyohjelmia, joissa oli kyykky 3 kertaa viikkoon... Ja löytyiskö penkkiin samanlaista, kerta viikkoon? :D

Esim. http://www.pakkotoisto.com/treeni/89273-jim-wendlers-5-3-1-a/ Pirun hyvä ja kiva ohjelma.

Miksi mulla kipeytyy polvet bulgarialaisissa kyykyissä? Tekniikan pitäisi olla kunnossa, mutta ilmeisesti ei.
Polvet menevät jalkaterän mukaan ja koittanu eri etäisyydellä pitää jalkoja.

Mulla alaselän kanssa hieman ongelmia raskaammissa takakyykyissä ja bulgarialaisia tehnyt voiman toivossa siis mutta polvet valittavat usein. (Huom, eivät aina.)
Käytän myös polvenlämmittäjiä jotka avittavat.

Onko mulla heikot pakarat vai mikä, kun mavessa noston loppupuolella lantion kulma alkaa laskemaan, eli jalat suoristuu lopussa lantiota nopeammin. Oisko jotkut räkkivedot avuksi tässä?

On siitä haittaa siinä mielessä että mahdollisesti rikot vain selkäsi.
Ei varmasti ole syytä "yliojentaa" jos et ole kisaamassa esim. :)

*Edit jos nyt ymmärsin edes oikein.

Selitin huonosti. En yliojenna yläasennossa, eli suoraan seistessä painojen kanssa en nojaa taaksepäin. Tätä varmaan itse tarkoitit?

Noston aikana selkäni on kyttyrällä ylöspäin, eli vähän samassa asennossa, kuin makuulta nostaisit selkälihasten avulla päätä ylös. Onpas vaikea selittää..

maastaveto_db.jpg
Tähän tyyliin, lukuunottamatta, että minun tapauksessa kyseessä on normaali mave, ei sjmv.

Back
Ylös Bottom