Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

gnut sanoi:
Tämmönen löyty
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=17195

Polvia pitää vaan työntää tietoisesti ylospäin. Pienillä painoilla tekniikkaa. Zercher-kyykky syvälle voi auttaa.

Ihan sama ongelma oli mulla kanssa, parin viikon takautus silleen, että pienennän joku 20%painoja ja tietoisesti lähdet tekemään silleen ettet anna niiden polvien mennä sisälle. Sitähän ne siinä yhessä videossakin huutaa "Anolle" kun kuuluu " polvia ulos! POLVIA ULOS! :D miehellä tosin rautaa tangossa se joku 500kg...

sama ongelma. Salillamme treenaava, aikoinaan olympialaisissakin käynyt painonnostaja, katso tänään mun tekniikkaa ja sano, että johtuu liian pienestä säärikulmasta. Neuvoi harjoittelemaan polvia eteenpäin ja "ulospäin" tietoisesti työntämällä ja pitämällä lankkua päkiöiden alla. Saa nyt nähdä tajusinko sen selityksistä mitään.

ojuni sanoi:
Pakaroissa ja takareisissä on heikkous jos polvet menee sisäänpäin.

eikun hauiksissa. tai sitten ei.. ne on ne loitontajat ja jotkut lonkkalihakset mitkä sen aiheuttaa.. yksi syy voi myös olla että on synnynnäisesti sääriluu vähän huonossa paikassa nilkassa kiinni.

Disabled sanoi:
sama ongelma. Salillamme treenaava, aikoinaan olympialaisissakin käynyt painonnostaja, katso tänään mun tekniikkaa ja sano, että johtuu liian pienestä säärikulmasta. Neuvoi harjoittelemaan polvia eteenpäin ja "ulospäin" tietoisesti työntämällä ja pitämällä lankkua päkiöiden alla. Saa nyt nähdä tajusinko sen selityksistä mitään.

Painonnostaja on neuvonut painonnostokyykyn tekniikan, siinä polvet menee todella paljon eteen ja lantio sinne väliin. Voimanostokyykyssä pitäisi pyrkiä pitämään ne sääret mahdollisimman pystyssä. Polvia kannattaa työntää tietoisesti sivulle.

Manala sanoi:
Sitähän ne siinä yhessä videossakin huutaa "Anolle" kun kuuluu " polvia ulos! POLVIA ULOS! :D

Metallin videoissahan sieltä aina kuuluu POLVEE SIVULLE, POLVEE SIVULLE, TAAKSE..ja SIITÄ!

skoge sanoi:
eikun hauiksissa. tai sitten ei.. ne on ne loitontajat ja jotkut lonkkalihakset mitkä sen aiheuttaa.. yksi syy voi myös olla että on synnynnäisesti sääriluu vähän huonossa paikassa nilkassa kiinni.
on ne ne pakarat..

en mä kyllä usko vaikka se todistettaisiin :hyper:

kun siis pakarat vaikuttaa selän kulmaan pääasiassa.. tosin varmaan jotkut ulommat/sisemmät pakarat vaikuttaa niihin reisien sivuttaiskulmaan. perkele ois pitäny ajatella ennen kun kirjoitti :)

Kyykkyyn yks temppu mitä vois testata tulee fysioterapiasta:
tee lenkki kankaasta/narusta joka ei veny sen pituisena kuin mitä sun polvet on leveällä kun menet kyykkyyn (varpaat ja polvet samansuuntaisina). Laita se polvien kohdalle ens kerran ku kyykkäät ja pidä se siinä. Jos polvet menee sisäänpäin, putoaa lenkki. Älä kuitenkaan tee lenkistä liian tukevaa, eli jos lähdet loitontamaan liikaa, sen kuuluu "aueta" tms ja pudota taas pois. Laita joku heikohko solmu vaikka...

Ja lonkan loitontaja on keskimmäinen pakaralihas (m. gluteus medius), yhdessä tensor fasciae latae:n kanssa (en muista suomeks... :nolo:), joka siis on jänne joka kulkee koko matkan reiden ulkoreunaa pitkin lonkasta polven yli ja johon se medius kiinnittyy osittain.
Katso vaikka: http://www.bartleby.com/107/pages/page474.html

Z4M1 sanoi:
Bodybuilding-sivusto laskee nuo mainitsemasi loitontajat quads-lihasryhmään, mikä ehkä selittää osaltaan miksi polvien kääntyminen mainitaan johtuvan muunmuassa reisistä.
Ahaa, sitten voin ymmärtää erheesi. Kiitos maxmusselille tarkentavasta vastauksesta.

Nuorena poikana kyykkäsin noin 150 kg, painoin silloin noin 70 kg itse. Nyt meni kylmiltään 115 kg ja oma paino on 107 kg. Onko tulos sama, nilkkojen päällä on jokseenkin samat raudat? Kuka tietää?

Minun mielestäni ei, koska joudut kantamaan suurempaa ruumistasi jatkuvasti => jatkuvaa rasitusta jaloille (okei... meni vähän jippii osastolle, mutta ymmärrät varmasti mitä tarkoitan). Vain sillä on väliä, paljonko rautaa on tangossa. Nilkkojen päällä on kyllä sama paino, mutta silti vain tangossa oleva rauta lasketaan.

0.85x70kg+150kg=209.5kg, 0.85x107kg+115kg=205.95kg. Maksimivoima on laskenut. Täytyy muistaa, ettei tulokseen voi ottaa koko ruumiin painoa mukaan. N. 85% on keskiverto ruumiinpaino, joka tulee mukaan (tekniikka voi kyllä vaikuttaa paljonkin).

Suhteellinen (voima suhteessa painoon) ja oikean maailman (maksimivoima - voima, joka kuluu oman ruhon siirtelemiseen) ovatkin sitten vielä oma lukunsa. Esim. potkusi olisi ollut varmasti paljon voimakkaampi tuolloin 70kg:na.

Kuukkelin vastaus oli selventävä, kiitos siitä. Laskukaava perustuu ilmeisesti johonkin alalla vallitsevaan oppiin? Aika vähän voimat ovat kuitenkin vähentyneet ja harjoittelemalla ne voi saada takaisin. Olen huomannut, että vielä keski-ikäisenä ( 46 ) pystyy voimaa lisäämään harjoittelulla, ilman mitään vippaskonsteja!

Miten määritellään tulos? Minun käsittääkseni se on hyötykuorma, jonka pystyy nostamaan, eli oma paino ei vaikuta siihen mitenkään. Jos tositilanteessa joudut nostamaan kyykkyasennosta jotain, siitä ei ole paljon iloa, paljonko on oma paino + raudan paino.

Oma paino ei vaikuta hyötykuormaan mitenkään? Eli jos ne lihakset, joita kyykyssä käytetään, pystyisivät nostamaan hyötykuorman x, kun elopaino on y, niin elopainon ollessa vaikka 2y on hyötykuorma edelleen x?

Pointtisi muotoilu on epävalidi. Mun on oikein, usko vaan (ts. sanoin jo pointtisi matemaattisesti pädeten eli päästen samaan päätelmään oikeaa kautta).

kuula kiekkola sanoi:
Nuorena poikana kyykkäsin noin 150 kg, painoin silloin noin 70 kg itse. Nyt meni kylmiltään 115 kg ja oma paino on 107 kg. Onko tulos sama, nilkkojen päällä on jokseenkin samat raudat? Kuka tietää?

Tuloshan on moninkertaisesti kehnompi. Mitä enemmän on kehonpaino niin sitä enemmän tangossakin pitäisi olla rautaa. Ja tuloshan on tietenkin tottakai se paino mikä tangossa on.

Back
Ylös Bottom