Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Millaista treeniä pitäis tehdä, jos haluais lisää voimaan kyykkyyn ? Ja onks jotain tiettyjä liikkeitä, joita kannattaa tehdä kyykyn parantamiseksi ? Täll hetkell vetäny 4x6 kyykkyä. Pitäiskö vetää pienimmillä sarjoilla/toistoilla :confused: vai millai ? Harmittaa vaa, ku kyykky on niin heikko :itku:

Millaista treeniä pitäis tehdä, jos haluais lisää voimaan kyykkyyn ? Ja onks jotain tiettyjä liikkeitä, joita kannattaa tehdä kyykyn parantamiseksi ? Täll hetkell vetäny 4x6 kyykkyä. Pitäiskö vetää pienimmillä sarjoilla/toistoilla :confused: vai millai ? Harmittaa vaa, ku kyykky on niin heikko :itku:

Mites muut tulokset? Onko tekniikka ok? Kyykky paranee kyykätessä. Kannattaa tehdä pitkä sarjoja jonkun aikaa, ihan kunnolla happea toistojen välissä, ja syöt paljon niin saat lisää lihaa sinne jalkoihin. Jos maksimivoima on selvästi huonompi mitä sarjat antavat olettaa, niin sitten voit tuon jälkeen ottaa niitä 2-4 toiston sarjoja jonkun aikaa.

Tee jonkun aikaa vaikka heavy duty tyylillä, eli melkein loppuun asti yksi kova sarja. Kun voimaa tulee, voit tehdä vain suunnitelmissa olleet toistot niin jää vähän enemmän varaa sarjaan vaikka ennätys kuorma tehty.

Yksi tapa toteuttaa tätä on tehdä noin 15 toiston max sarja (ei failureen mitään), ja katsoa laskurilla vastaavaa maksimia tarkoittavat sarjat 12 ja 10 toiston painoille, ja tehdä näillä seuraavilla viikoilla. Sitten kevyt ja sama isommalla teoreettisella maksimilla (fiiliksen mukaan +2,5 - +7,5kg). Välillä ennen kevennystä voit kokeilla mitä sieltä irtoaa kun vedät ihan loppuun asti jollain ihan 5-20 toistoalueen painolla.

Tämä toimii aika kivasti muissakin liikkeissä, varsinkin jos on tottunut treenaaman isolla sarjamäärällä, esim. 5x6 tyyppisesti. Yksilökohtaista kuinka loppuun asti tuon sarjan voi vetää että kehitys on optimaalista. Ei toimi sitten dieetillä tämä, kun perustuu pitkälti patin kasvatuksen tuomaan voimaan.

Kai sulla on jonkinlainen progressio, etkä vaan tee tuntuman mukaisilla painoilla? Niin ja vatsatreeniä paljon jos jotain täytyy mainita.

Kai sulla on jonkinlainen progressio, etkä vaan tee tuntuman mukaisilla painoilla? Niin ja vatsatreeniä paljon jos jotain täytyy mainita.

Joo, totta kai. Sillä tavall oon yrittäny tehdä, että kun menee noi 4x6 sen hetkisillä painoilla suhteellisen hyvin, ni sit lisään painoo 2,5-5kg. Vatsatreenin teen 2-3 krt viikoss oikeen kunnolla, ni en usko, et vatsat vaikuttais tähä asiaan nii hirveesti.

Mihis tämä perustuu?

En osaa sanoa. Kannattaa kokeilla, jos pystyt tekemään vaikka 2krt päivässä niin tee vaan. Suositeltavaa on kuitenkin vähintään n.40h väliä.
Kokeile piruuttasi tehdä vaikka päivittäin. Todennäköisesti menet ihan tukkoon, ja jäykistyt ihan helvetisti. Jos taas toimii hyvin, olet onnekas heppu.
Isometrinen venyttely on paras venyttelymuoto, mutta itse en ainakaan pysty tekemään päivittäin.

Joo, totta kai. Sillä tavall oon yrittäny tehdä, että kun menee noi 4x6 sen hetkisillä painoilla suhteellisen hyvin, ni sit lisään painoo 2,5-5kg. Vatsatreenin teen 2-3 krt viikoss oikeen kunnolla, ni en usko, et vatsat vaikuttais tähä asiaan nii hirveesti.

Paha mennä kertomaan, kun en tunne tapausta. Mutta eniten auttaisi varmaan, että tekisit jullea ja sitten treeniä posterior chainille* + liikkuvuusharjoitteita.
Luulisi lähtevän kyykkykin nousuun. Kun treenasin posterior chainin kondikseen niin tuli hitosti jämäkkyyttä kyykkyyn, ite jaksoi laittaa lisää rautaa+etenkin toistomäärät parani ja jaksoi myös vetää 3 sarjan sijasta 5.

En osaa sanoa. Kannattaa kokeilla, jos pystyt tekemään vaikka 2krt päivässä niin tee vaan. Suositeltavaa on kuitenkin vähintään n.40h väliä.
Kokeile piruuttasi tehdä vaikka päivittäin. Todennäköisesti menet ihan tukkoon, ja jäykistyt ihan helvetisti. Jos taas toimii hyvin, olet onnekas heppu.
Isometrinen venyttely on paras venyttelymuoto, mutta itse en ainakaan pysty tekemään päivittäin.
Niin no jos omakohtaisesta kokemuksesta puhutaan niin itse ainakin olen saanut parhaimmat tulokset pahoihin kireyksiin päivittäisellä huollolla. Toisaalta se että lihaskireydet saadaan pois niin se vaatii muutakin kuin pelkkiä venytyksiä. Sen perusteella mitä taas olen tietynlaisia suosituksia lukenut niin en itse ainakaan koskaan ole kohdannut tuohon aikarajoitukseen taikka siihen että se jotenkin aiheuttaisi enemmän haittaa kuin hyötyä.

Niin no jos omakohtaisesta kokemuksesta puhutaan niin itse ainakin olen saanut parhaimmat tulokset pahoihin kireyksiin päivittäisellä huollolla. Toisaalta se että lihaskireydet saadaan pois niin se vaatii muutakin kuin pelkkiä venytyksiä. Sen perusteella mitä taas olen tietynlaisia suosituksia lukenut niin en itse ainakaan koskaan ole kohdannut tuohon aikarajoitukseen taikka siihen että se jotenkin aiheuttaisi enemmän haittaa kuin hyötyä.

Nyt ymmärsit väärin. Puhuin isometrisistä venytyksistä. Isometrisillä venytyksillä pitää olla n. 40h väliä toisiinsa.
Oletko nyt ihan varma, että tiedät mikä on isometrinen venytys?
Kyllähän mäkin venyttelen päivittäin staattisesti ja dynaamisesti, mutta 2 eri isometrisellä venytyksellä pidän itse aina 48h väliä.

Oho, luin nyt oman viestini, tajusin, että se kuulostaa älysi aliarviomiselta. Eli en siis pahalla meinannut, mutta oletko ihan varma, ettet sekoittanut staattista ja isometristä venyttelyä.
Kaksi samalta näyttävää venyttelymuotoa, jotka ovat kuitenkin aivan täysin erilaisia.

Tänään kyykätessä (vn tyyliä haen), etureidet eivät ottaneet juuri ollenkaan osumaa. Voiko tämä tarkoittaa sitä, että vihdoinkin tekniikka on napsahtanut kohdilleen. Olen nimittäinen paininut jo pitkän aikaa tekniikan ja liikkuvuusongelmien kanssa. Nyt tuntuu että ne on selätetty. Minkälaisia kokemuksia muilla on vn-kyykystä etureisien osalta?

Voimakyykkyä tehdessä pitäisi treeninjälkeinen arkuus tuntua lähinnä perseessä ja takareisissä. Etureisillä jarrutetaan alaslaskua.

Nyt ymmärsit väärin. Puhuin isometrisistä venytyksistä. Isometrisillä venytyksillä pitää olla n. 40h väliä toisiinsa.
Oletko nyt ihan varma, että tiedät mikä on isometrinen venytys?
Kyllähän mäkin venyttelen päivittäin staattisesti ja dynaamisesti, mutta 2 eri isometrisellä venytyksellä pidän itse aina 48h väliä.

Tuohan nyt nimenomaan riippuu siitä miksi niitä kutsutaan. Tuota kutsutaan myös aktiiviseksi venyttelyksi jossa haetaan niitä kireitä kohtia ja yritetään päästä suurempaan liikelaajuuteen. Jos nyt oikein ymmärsin niin aivan samalla tavalla toimii kuin isometrinen venytys. Jos halutaan parantaa liikkuvuutta niin ei välttämättä ole paras keino vain rennosti maata tai istua ja venytellä lihasta pidemmäksi. Mutta niinkuin sanoin niin siihen liikkuvuuden parantamiseen liittyy paljon muutakin kuin pelkkää venyttelyä. Pelkällä venyttelyllä varmasti saat itsesi jäykäksi ja kireäksi.

Itellä ottaa takakyykky hirveesti alaselkään, onkohan tekniikka pielessä. myös jo pienet painot (30kg) tuntuu raskailta nostaa.

Itellä ottaa takakyykky hirveesti alaselkään, onkohan tekniikka pielessä. myös jo pienet painot (30kg) tuntuu raskailta nostaa.
Onkos sulla tuossa liikkeessä enemmän selkä kuin lantio/takamus joka hoitaa tuon "alasmenon"? Eli koita pitää selkä pystyasennossa (tangon sijoittelulla vaikutusta) ja viedä perc taaksepäin/ikäänkuin istua jalkojen väliin. (Toki tää liike ottaa kokonaisvaltaisesti selkään ja keskivartaloon.)

Back
Ylös Bottom