Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Mistähän mahtaa johtua kun reenaan mavea, niin mulla tuntuu ainoastaan ihan älyttömästi takareisissä, ei selässä paljolti ollenkaa, taino tiukan sarjan jälkeen vähän tuntuu mutta ei mitään verrattuna takareisiin. Kavereilla taas täysin vastaavasti, reisissä ei mitään mutta selässä tuntuu. Meneeköhän varmasti oikein? Selkä pysyy suorassa, polvien yläpuolella mustelmat aina joka kerran jälkeen ja liike kyllä tuntuu ihan hyvältä :rock:

Vai onko mulla vaan heikot reidet verrattuna alaselkään? Olen myöskin kavereitani huomattavasti pidempi.

Poikkeuksellisen hyvä tekniikka tai heikot takareidet :)

Ja mitä tuohon puristamiseen tulee, koittakaapa vaikka penkata purstamatta tankoa = ei aktivoidu kaikki lihakset = rauta painaa kuin synti.

Pitää päivittää tänne sen verran, että toi 20 toiston kyykkyohjelma toimii ainakin meikäläiselle erinomaisesti.
Aloitin 5 viikkoa sitten 90 kilolla, jolloin paras sarja 100 kilolla oli 10 toistoa. Nyt äsken kyykkäsin 21x100kg. :puntti: Ei mikään mukavuusalueella treenaajan ohjelma, mutta fiilikset sarjan jälkeen on upeet. Olen tehnyt 20 toiston kyykkysarjan siis kerran viikkoon ja lisäksi toisena päivänä viikossa pari-kolme lyhyttä 5-6 toiston sarjaa.

Voimaa tuo ei oikeastaan ole tuonut, että esim. sarjapainolaskurit heittää häränpyllyä, mutta ne ei vissiin toimikaan tollasilla hengityskyykkysarjoilla.

Ehkä suurin pullonkaula mulla on keskikroppa joka alkaa ilmeisesti tangon painosta mennä hapoille aivan yläasennossa seistessäkin, vaikka mitään ylimääräisiä heilumisia tai tärinöitä ei ole. Erityisesti vatsoissa tuntuu nää 20 toiston sarjat.
Onko muilla tullut vastaan samanlaisia tuntemuksia keskikropan kanssa pitkissä sarjoissa?

tein hack-kyykkyy tänää levytangolla ja kädet meni rakoille tosi pahasti.mitä kannattais tehä?ainaki suihkuu laitan laastarin.hyvä liike kyllä muuten ja raskas varsinki takyykky sarjojen jälkee.

Hiero vähän pepantteenea niin helepottaa.

Kyllä mä tossa vaiheessa nyppisin sen nahanpalan pois, tai voi leikata vaikka saksilla ja/tai veitsellä. Repaleinen nahka tuppaa ottamaan kiinni vähän kaikkeen (repii lisää) ja muutenkin muhii kaikenlaista paskaa.

Nyt menee hermot tähän perhanan kyykkyyn! >.< Jo viis kuukautta 3-4 kertaa viikossa koitettu löytää sitä oikeeta tekniikkaa, mutta ei vaan löydy. Pitäs vissiin postata video aiheesta niin sais paremmin selitettyä mikä kaikki ei onnistu. Nyt kuitenkin valtava määrä kysymyksiä jotka pelottaa suurimman osan vastaajista pois.

Missä vika, kun löydän kyllä tangolle hyvän kolon latseista, mutta tuntuu ettei veri kierrä ollenkaan. Tangon paikassa ei mitään ongelmaa mut en saa pidettyä tangosta kiinni noin takana ilman selän kramppaamista yms. Jonkin sortin venyttelyä kenties? Mutta minkä?

Olen kuullut että polvia pitäis työntää jalkaterien suuntasesti, mutta kuitenkin jengi näyttää tekevän jalkaterät suorana?

Jalat suorana, hartioiden levysellä leveydellä, en saa istuttua ns ass to grass ilman että polvet menee jalkaterien yli merkittävästi tai alaselkä pyöristyy, kun taas:

Jos levennän jalkojen asentoa, pääsen alas selkä suorana, polvet ei mee yli varpaiden, mutta sit taas sarjan jälkeen polviin sattuu perhanasti.

Pidän leuan ylhäällä, keskivartalon niin kurissa kun pystyn ja pidän yläselän suorassa. Lämmittelen 5-10 minuuttia kuntopyörällä, jonka jälkeen alan kyykkäämään nostaen painoja pikkuhiljaa kohti sarjapainoja, miettien samalla tekniikkaa.

Välillä tuntuu kyykyn pelkällä tangolla varsinkin ottaen enemmän selkälihaksiin ihan selän keskiosankin kohdalta, kuin reisiin.

Huhhuh, toivottavasti tähän nyt viitsii joku vastata. Kiitos etukäteen.

En nyt kaikkeen osaa sanoo, mutta omalla kohdalla kyykkytekniikan suhteen koin ahaa elämyksen, kun laitoin lankun kantapäitten alle (aloittaessa olin helvetin jäykkä, jota kyllä olen vieläkin...). Sen jälkeen tosiaan jalat sopivan leveelle (noin hartioiden leveydellä) ja kyykky tapahtuu "istumalla" jalkojen väliin. Tuntuu itsellä erittäin luonnolliselta, kun sen kerran hiffas. Lankun jätin sitten jonkin ajan päästä pois. Eli siis näin :D

BABY-SQUAT.jpg

Vähän vauvalla selkä pyöristyy. = / Haittaako se jos ei tee niitä ass to grass -takakyykkyjä, jos en mene ihan 90 asteen kulmaan niin ongelmaa ei ole ja reisissä tuntuu mukavasti.

Ainoaksi ongelmaksi jää vain se etten saa käsiäni tankoon kunnolla kiinni jos tanko on latseissa.

Jasir, 90 astetta ei ole todellakaan mikään oikea kyykky.

Sitten kun takareisi peittää pohkeen niin olet tarpeeksi syvällä.

En tajunnut tuota tankohommaa?

Itse suosittelen opettelemaan tämän niin sanotun "high bar" kyykyn, eli ihan normaalin kyykyn siis.

Paitsi jos voimanosto on laji. Kaikille muille sopii paremmin kyykky missä liikerata on pidempi.

Monet eivät sitä tajua että voimanostossa idea on liikuttaa maksimikuormaa minimiliikerata sääntöjen puitteissa.

Leveät kyykyt ovat hyviä pakaroiden ja sisäreisien kehitykselle, siksi niitäkin on ihan hyvä tehdä vaihtelun vuoksi. Mutta pääpainon pitäisin siellä painonnostotyylisessä kyykkäilyssä.

Mitä vaihtoehtoisia raskaita liikkeitä on kyykylle ja vedolle? Polvet prakaa ja noille on nyt suorituskielto päällä, kuten muille samalla tavalla polvia kuormittaville liikkeille. Tällä hetkellä julle ja sjmv on vielä (toistaiseksi ainakin) ohjelmistossa. Joutuuko sitä tyytymään noihin? Ja etureisiä sitten potkukoneessa?

Jasir, koeta leventää/kaventaa käsien asentoa tangosta. Kokeile ottaa iha tangon päistä kiinni, siitä väliltä ja nii kapialle ku kädet saat. Siitä se pikkuhiljaa hahmottuu mikä on paras kohta. Ittellä on noin viisi senttiä merkeistä.

Back
Ylös Bottom