Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Mulla ottaa ainaki paremmi takareisii ja perseesee levee kyykky pro syvyyteen. Verrattuna syväkyykky ei oikee tuntunu missään. Toki syväkyyykyssä oli parikyt kiloo vähemmä rautaa..:puntti:

Varustenostoissa saadaan trikoista suurempi hyöty, mitä leveämmältä pystyy kyykkäämään. Taitaa senkin takia olla voimanostossa leveä kyykky yleisin mitä näkee.

Nyt parhaat neuvot pöytään miten saisi sen helvetin selän pidettyä suorana mavessa?

Siis tilanne on se että nyt kun on alkanut taas vetämään niin on joka viikko saanut laittaa 5kg sarjapinoihin lisää (5x165kg nyt) kun selkään ja jalkoihin on tullut voimaa. Ei ole tuntunut alaselässä yhtään pahalta, mutta tuli kommenttia viisaammalta joka oli rikkonut selkänsä mavessa että on kuullemma ihan käyrällä selkä...

Vähän taas masentaa kun kerrankin oli nousu putkessa että käykö niin kuin kyykyn kanssa: rupesin tekemään oikeaan syvyyteen niin 5x135kg vaihtui 8x90kg:hen... Ja nyt ollaan vasta 10x110kg:ssa. No, tuo nyt oli silloin tiedossa eikä verrattavissa mutta kyllä syö miestä jos kaikki kehitys voidaan taas laittaa huonon tekniikan piikkiin...

Viellä se että kun koitin sitten pitää vähän pienemmillä painoilla selkää suorassa mutta muuten samalla tekniikalla, niin alaselässä tuntui enemmän ja tanko laahaa alaspäin mennessä jalkoja pitkin, myöskään ote ei pidä kun keskittyminen on muualla.

Nyt parhaat neuvot pöytään miten saisi sen helvetin selän pidettyä suorana mavessa?

Siis tilanne on se että nyt kun on alkanut taas vetämään niin on joka viikko saanut laittaa 5kg sarjapinoihin lisää (5x165kg nyt) kun selkään ja jalkoihin on tullut voimaa. Ei ole tuntunut alaselässä yhtään pahalta, mutta tuli kommenttia viisaammalta joka oli rikkonut selkänsä mavessa että on kuullemma ihan käyrällä selkä...

Vähän taas masentaa kun kerrankin oli nousu putkessa että käykö niin kuin kyykyn kanssa: rupesin tekemään oikeaan syvyyteen niin 5x135kg vaihtui 8x90kg:hen... Ja nyt ollaan vasta 10x110kg:ssa. No, tuo nyt oli silloin tiedossa eikä verrattavissa mutta kyllä syö miestä jos kaikki kehitys voidaan taas laittaa huonon tekniikan piikkiin...

No ensinnäkin pitäisi nähdä video siitä onko se selkä oikeasti käyrällä ja jos se nyt olisi aivan saatanan käyrällä niin kyllä se noilla painoilla jo selässä tuntuisi. Ja eihän se kehityksestä mavessa ole pois jos se tekniikka on vinkuralla johtuen siitä että huonolla tekniikalla harva vetää enemmän kuin oikealla.

Ei kai se leveä kyykky kuitenkaan kovin yleinen ole ainakaan IPF kisoissa? Jos siis leveällä tarkoitetaan jenkkivideoista tuttua spagaattia. Onko sitten niin, että "pro" nostajien megapuvut toimivat paremmin leveissä puolikyykyissä?

Toiset väittävät "sumokyykyn" rikkovan lonkan ilman trikoita tehtäessä. Mene ja tiedä.

No ensinnäkin pitäisi nähdä video siitä onko se selkä oikeasti käyrällä ja jos se nyt olisi aivan saatanan käyrällä niin kyllä se noilla painoilla jo selässä tuntuisi.
No, ei se sillein kauhealla mutkalla ole mitä aloittelijoilla, koska tosiaan joku vatsojen tekeminen tuntuu pahemmin alaselässä kuin mave :)
Ja eihän se kehityksestä mavessa ole pois jos se tekniikka on vinkuralla johtuen siitä että huonolla tekniikalla harva vetää enemmän kuin oikealla.

Lupaatko? :D Meinaan oon sitä just naureskellut että eihän sitä tarvitse koskaan lisätä sarjapainoja kun voi vaan tehdä liikkeet puhtaammin ja hitaammalla liikeradalla niin kyllä painot putoo...

Mutta takaisin tekniikkaan. Siis katse pitäisi pitää ilmeisesti aika ylhäällä, mutta jos vedän tuollein "rinta rottingilla" niin tuntuu vaikealta edes ylettää tankoon = jalat liian suorana? Itselläni on kyllä selkä valovuoden jalkoja edellä.

Viellä se että kun koitin sitten pitää vähän pienemmillä painoilla selkää suorassa mutta muuten samalla tekniikalla, niin alaselässä tuntui enemmän ja tanko laahaa alaspäin mennessä jalkoja pitkin, myöskään ote ei pidä kun keskittyminen on muualla.

Tosta kyykystä ihan mielenkiinnolla. Nyt teet ilmeisesti syväkyykkyä? Teitkö sillon ennen 90asteeseen vai iha puolikyykkyy?

Tosta kyykystä ihan mielenkiinnolla. Nyt teet ilmeisesti syväkyykkyä? Teitkö sillon ennen 90asteeseen vai iha puolikyykkyy?

En tee syväkyykkyä, teen varmaan siihen normi body-kyykky syvyyteen (tosi hitaasti siellä alhaalla liikun) ja ennen tein sellasia lätkäpelaaja kyykkyjä (ja kyykkyäsin harvoin), joita voisi melkein loppuojennuksiksi kutsua. Jalat on heikot kuten todettu...

kyllä mulla on vedossa aina selkä pyöristyny, välistävedossa hieman vähemmän ja kapeassa enemmän. kyllähän noilla huppuvetäjilläkin selkä pyöristyy ja monesti alku-asennossa jo köyryllä. harva pystyy selkä kaarella nostamaan, tulee kauhean vaikeaksi jo lähtöasento. en sitten tietenkään voi tollasta vetoa kun mulla kenellekkään suositella, kerroinpahan vain miten se mulla menee. toistaiseksi ainakin olen säästynyt selkä vaivoilta.

En tee syväkyykkyä, teen varmaan siihen normi body-kyykky syvyyteen (tosi hitaasti siellä alhaalla liikun) ja ennen tein sellasia lätkäpelaaja kyykkyjä (ja kyykkyäsin harvoin), joita voisi melkein loppuojennuksiksi kutsua. Jalat on heikot kuten todettu...

Ahaa kiitoksia vain. Joo täällä meillä päin monet tekee just tota "lätkäkyykkyä". Valtavasti eroahan tossa on jo iha normi kyykkyy syväkyykystä puhumattakaan.

kyllä mulla on vedossa aina selkä pyöristyny, välistävedossa hieman vähemmän ja kapeassa enemmän. kyllähän noilla huppuvetäjilläkin selkä pyöristyy ja monesti alku-asennossa jo köyryllä. harva pystyy selkä kaarella nostamaan, tulee kauhean vaikeaksi jo lähtöasento. en sitten tietenkään voi tollasta vetoa kun mulla kenellekkään suositella, kerroinpahan vain miten se mulla menee. toistaiseksi ainakin olen säästynyt selkä vaivoilta.

Tuohan on kyllä niin nätti veto kuin veto pystyy olemaan. Enkä minä ainakaan näe mitään alaselän pyöristymistä. Kapealta ei sinulla näytäkkään olevan mitään isoa rautaa otettuna videolle niin ei voi spekuloida ;)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tuohan on kyllä niin nätti veto kuin veto pystyy olemaan. Enkä minä ainakaan näe mitään alaselän pyöristymistä. Kapealta ei sinulla näytäkkään olevan mitään isoa rautaa otettuna videolle niin ei voi spekuloida ;)

Niin tossahan tuo ihan yläselkä vain pyöristyy (vyön takia?) tuskin tosta haittaa on kun alaselkä on korsetissa.

...

Mutta takaisin tekniikkaan. Siis katse pitäisi pitää ilmeisesti aika ylhäällä, mutta jos vedän tuollein "rinta rottingilla" niin tuntuu vaikealta edes ylettää tankoon = jalat liian suorana? Itselläni on kyllä selkä valovuoden jalkoja edellä.

Eikä pidä olla ylhäällä. Jos nyt oikeaoppisesta maastavedosta aletaan puhumaan, niin katse suunnataan siihen etumaastoon 1-2 metrin päähän. Menee tekniikka aivan vitulleen jos koittaa ylös tiirailla vetäessä.

On muuten hyvä tekniikka Wendlerillä kyykyssä. Tuosta voi ottaa mallia.

Coan näyttää mallia mahtavasta kyykkytekniikasta 442,5 kilolla puvun olkaimet alhaalla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Olen nyt täältä saamieni ohjeiden mukaan kyykännyt (max. 5*75 kg, nivelen koko liikelaajuudella) ja mavettanut (max. 5*70 kg), ja sitten tehnyt laitteita s.e. kyykky tai mave on alussa pääliikkeinä. Eräässä kirjassa sanottiin, että ojentaja- ja koukistajakoneilla voisi tehdä viimeistelyliikkeitä, ja silloin niitä kannattaa tehdä pitkänä sarjana, 20-25 liikettäkin sarjassa.

Onko tuollainen ohje mielekäs aloittelijalle?

Muotoillaan tavoite vaikkapa näin: "Kilomääräisesti enemmän lihasta siten, ettei synny vaarallista lihasepätasapainoa jolla voisin rikkoa jotain." Tosin eipä tässä nyt enää tiedä mitä tarkkaan ottaen haluaa; olen yllättäen huomannut, että punttisalista tulee hyvä olo, toisin kuin esim. hölkästä.

Joo siinä alkuasennossa ei ainakaa, mut pitääkös sillon loppuvenytyksenki aikana tiirailla sinne alaspäin? Vai sillo ylös? Ite oon kattonu sillo ylös.

Voidaan sanoa, että pää on aina suoraan selkärangan jatkeena, eli se seuraa sitä muun kropan liikettä, eikä ehdoin tahdoin yritetä katsoa mihinkään suuntaan. Lähtöasennossa se katse on torson asennon mukaisesti alaspäin, ja loppuojennuksessa eteenpäin. Ei ylös.

Back
Ylös Bottom