Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

...(ala)selkä käsitteellä viittasin tässä lähinnä selänojentajiin koko matkaltaan. Hyvä venytys on mennä selälleen makaamaan ja heittää jalat pään yli (eli kuuluisa perse pystyssä venytys). Siitä olen yhtä mieltä että esim. tangosta roikkuminen ei ole hyvä venytys alaselälle. Ja kuten assis jo asiaa sivusi, niin tarkoitus on nimenomaan edesauttaa palautumista... eikä varsinaisesti yrittää saada lisää venyvyyttä.

Itse en suosi enkä käytä selänojentajien venyttelyä juuri missään muodossa koska suurimmalla osalla ihmisiä on valmiiks ongelmia selkäkipujen ja liikkuvuuksien kanssa.
En itseasiassa takareisillekkään suosittele staattisia venytyksiä juuri ollenkaan, enkä tee niin itsekkään.
takareisissä on usein ongelmana se että ne ovat jäykät ja ylipitkät koska tekevät pakaroiden työtä lantion ojennuksessa. Eli selän putkien kanssa ovat yliaktiiviset (kompensaatioreaktio)
Lantion alueen dynaamiset venyttelyt ja liikkuvuusharjoittelut on tässä suhteessa helvetisti tehokkaampia.

Väärin tehty venyttely vain lisää em. epätasapainoa.
Lonkan ulkokiertäjien avaaminen ja venyttely sekä aktivointi nousee tässä kohtaa tärkeäksi. Silloin opetetaan hermostolle niiden käyttöä siinä hommassa mihin ne on tarkoitettukin.

Liikkeen pitäisi tulla enemmänkin rintarangasta ja lantiosta eikä alaselästä.
Just tehtiin tutkimus missä tutkittiin lannerankaa ja sen kestämää kompressiovoimaa ja vääntöä. En muista tarkasti lukuja enkä termejä joten älkää ottako niin kirjaimellisesti tätä.
Mutta idea oli että silloin kun lanneranka pysyy oikeassa asennossa se kesti reilusti yli 10 000 newtonia, ja silloin kun se joutui fleksioon, eli perse esim dippaa kyykyssä niin joku 1200-1400 newtonia riitti että välilevyt saattoivat luiskahdella.
Aika pätevä syy opetella pitämään lanneranka stabiilina ja hakea liikkuvuus lantiosta..

E: tangosta roikkumisesta olen tavallaan eri mieltä ja tavallaan samaa mieltä.
Suoran vatsalihaksen eli "sikspäkin" yksi tehtävä on vetää lantiota posteriooriseen tilttiin, eli neutraaliin asentoon jos verrataan miten esim. lonkankoukistajat sitä vetävät.
jos kyseisen lihaksen voimantuottokyky on heikentynyttä niinkuin usein on jos lantio on etutiltissä (lue mun aikasempi pitkä postaus pari sivua taaksepäin) niin rectus abdominus ei toimi kunnolla.
Tässä tapauksessa en käyttäisi roikkumista.
Mutta sitten jos sikspäkkiä osaa käyttää oikein niin en näe ongelmaa roikkumisessa koska lantion asento ei todennäköisesti mene huonoksi.

Jälleen kerran, yksilöllisesti kaikki :)

Mites tuon kyykkäämisen kanssa kun ei millään tahdo löytyä tuolta takaata hartioista sopivaa kohtaa missä tankoa voisi pitää?
Voiko olla että minulla on jotkut paikat jumissa enkä saa hartioita tarpeeksi taakse tai liian pienet takaolkapäät?

Ja sitten vielä maastavedosta, en ole koskaan tehnyt sitä oikein kunnolla ja selkä on suhteellisen heikko verrattuna muihin lihaksiin eli kannattaako käyttää vyötä?

Tekeekö porukka täällä takakyykkyä etureisille? Eikö se mene niin, että jos takakyykyssä on kapeampi asento, niin ottaa etureisille, jos leveämpi, niin takareisille? Ite oon nyt tehnyt kapealla asennolla, ja kyllä ainakin itsellä tuntuu etureisissä, kun tekee 3-6x10.
Etukyykkyä en ole vielä kokeillutkaan, voishan sitä kokeillakkin. Onko se hankalempi, kuin takakyykky?

Itse teen ainakin takakyykyn suht. leveällä jalkojen asennolla ja etureisille menee eniten. Riippuu aika paljon suoritustekniikasta minne kyykky menee.

Se missä kyykky tuntuu on täysin siitä kiinni minne saat sen menemään. Ei se leveälläkään kauheasti persettä ja takareisiä kasvata jos ei niitä osaa käyttää.
Jälleen kerran lantion käyttö nousee arvoon arvaamattomaan ;)

Tavoitteena on saada maastaveto, penkki ja kyykkytuloksen maksimit ylös.

Mitään tiettyä aikarajaa minulla ei ole mutta vuoden sisään olisi optimi.
Tavoitteet :
Penkki: 105kg
Kyykky: 150kg
Mave: 180kg

Eli vanha 1.5x 2x ja 2.5x

Tämänhetkiset tulokset:

Penkki : 82.5kg
Kyykky : 110kg
Mave : en ole kokeillut. sarjaa olen tehny 3x6x80kg

Teen kolmijakoisella voimahakuisella ohjelmalla ( sarjatoistot ovat 6-8 )

Ajattelin vaihtaa noiden kolmen sarjatoistot seuraavasti:

8x -> 6x -> 4x -> 2x -> 1x ->

Tulisiko näin hyvin tuloksia vai voisiko joku suositella parempaa ohjelmaa?

Ja ennenkuin kysytte, kyllä syön tarpeeks ja proteiinia tulee 1.5g/kg

Kiitän etukäteen :worship:

EDIT: tarvittaessa postitan sitten koko ohjelmani ;)

3x5 kaikkii ja sit kun tulee vaikka kaikilla 3x6, nii nostat 2,5-5kg painoo(riippuen liikkeestä) tai vikalla toistolla joku 7-8

Tai sit katot voimailuosiolta vähän vinkkejä.

Ensin joku perusvoimakausi (esim jto:n), jonka jälkeen maksimikausi ja sitten taas alusta. Tommonen suoraviivanen junttaaminen ja sarjapainojen lineaarinen nostaminen toimii kyllä jonkun aikaa, mutta kehitys hidastuu ja loppuu ennemmin tai myöhemmin.

Aikaa,treeniä ja ruokaa niillä ne tulokset tulee, kasaa treenin muutenkin noiden voimanostoliikekiden päälle niin kyllä ne sieltä kehittyy. Ei ole mitään rakettitiedettä

Miten kannattaa tehä kyykyn lämmittelysarjat? Aina kun teen jalkatreenin niin ensimmäinen liike on kyykky ja ennen sitä oon polkenu 10min kuntopyörää ja sit tehny vaan 1x20/40kg lämmittelyks kyykkyä ja sit siirtyny pääpainoihin eli täl hetkel 3x10/82,5kg eli on varmasti perseellään tuo lämmittely siksi kysynkin neuvoja :D, eli mistä painoista kannattaisi alottaa ja miten edetä noihin pääsarjoihin?

Itse teen kanssa kohtuu leveällä asennolla pitkien reisien takia. Takareidet ja perse puutuvat huomattavasti ennen etureisiä ja sekös vituttaa, kun etureisiin sitä kokoa ja voimaa tahtoisin. Kyykky ei siis vaan enää tule ylös, vaikka etureisissä ei mitään puutumusta tunnukaan :(

Olisko teillä vinkkejä miten sais tangon pysymään paremmin käsissä mavessa? Painoja ei voi enää lisätä, vaikka kroppa kestäisikin vetämisen suuremmilla painoilla :jahas:

Jos kerran voimaa haet, niin kahdeksanteen toistoon ei ehkä kannata mennä, koska se on jo enemmän bodaamista. 1-5 toistoa, itse sovellan että teen esim penkissä 5x6, jos menee 6 jossakin sarjassa -> lisää painoa vaan ens sarjaan.

4- jakonen voimaohjelma olisi hyvä, tähän suuntaan:

Maanantai:
Penkkipunnerrus ja apuliikkeet
Tiistai:
Kyykky, maastaveto ja apuliikkeet
Keskiviikko:
Lepo
Torstai:
Penkkipunnerrus ja apuliikkeet
Perjantai:
Kyykky, maastaveto ja apuliikkeet
Lauatai:
Lepo
Sunnuntai:
Lepo

Tuohon tappaan. Monet voimannostajat tekevät noin, voit tehdä toki myös 3 päivän sykleissä, elikkäs periaatteessa:

1. Päivä: Penkkipunnerrus ja apuliikkeet
2. Päivä: Kyykky, mave ja apuliikkeet
3. Päivä: Lepo

Apuliikkeitä penkkipäivään ainakin pystypunnerrus ja leuanveto, toki noita liikkeitä löytyy vaikka kuinka mutta noilla kahdella saa jo vaikka mitä aikaan, onhan siina jo koko kroppa, kun penkki lisätään. Kyykky ja mavepäivään ei hirveästi tarvitse lisäillä, ehkä julle tai sjmv, ehkä jonkinlaista pohjetreeniä. Vatsat voit tehdä sitten kummassa treenissä tahansa. Itse en tee vatsoja kovin paljoa, (5 sarjaa viikossa) koska kyykyt, mavet jne kehittävät vatsaa.

Back
Ylös Bottom