Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

En ole vielä pystynyt ymmärtämään mikä funktio on jättää suorin jaloin tehdessä kosketus lattiaan tekemättä? Ei se sen kummallisempi liike ole kuin normiveto, siinä vain etureisien työosuus poistetaan pitämällä jalat lähes suorina. Oon tehnyt sarjaa 7cm boxilta yli 200 kilolla, ja jokainen toisto lämmittelyistä lähtien lattian kautta.

Siinähän se suurin hyöty tulee kun hermolihasjärjestelmä joutuu liikuttamaan kuollutta painoa ilman hermoston kineettistä energiaa joka toimii silloin kun lähdetään suoraan venytyksestä supistussuuntaan.

Lisäksi harhakäsitys siitä, että selän pitää olla jotenkin erityisen pystyssä kyykätessä vaikeuttaa syvyyteen pääsemistä.
Tälläinen tuli eteen: http://photos-e.ak.facebook.com/photos-ak-sf2p/v329/27/82/1250149417/n1250149417_30095132_258.jpg

Tuossahan aika suorassa selkä? Aika leveen kyykkyasennon saa ottaa että saa syvyyttä, vai olenko harhateillä?

Itsellä oli ongelma eteenpäinkaatuminen, taisi nyt parantua kun levensin jalkojen asentoa.

Tähän tyyliin? http://tjic.com/archive/overhead-squat.jpg http://www.mensgarage.com/wp-content/uploads/squat4.jpg

90 astetta? Jos tarkoitat tuolla takareidet vaakatasossa, niin eikös se ole ihan hyvä syvyys? Itsellä ainakin siirtyy paljon rasitusta perseelle jos lasken alemmaksi.

Ööh... Taitaa jäädä vähän vajaaksi, jos takareidet on vaakatasossa... Tarkotat varmaan etureidet vaa'assa :)

Selän kulman määrittelee pitkälti tangon paikka selässä. Mitä korkeammalla sitä pitää, sitä pystymmässä on selkä. Etukyykky on sitten ääritapaus, jossa selkä pitää olla ihan pystyssä.

Riippuu siis millä tyylillä kyykkää. Tuossa throbien ekassa kuvassa "oikea" tyyli on klassinen painonnostokyykky, joka muistuttaa mekaniikaltaan hyvin paljon etukyykkyä. Ensimmäinen "väärä" tyyli on itse asiassa melko lähellä juurikin sellaista kyykkytekniikkaa, jossa on kaikista eniten lihasryhmiä käytössä. Itse pidän tätä juuri oikeana tyylinä.

Tässä lähes samanlainen vertailu:
http://startingstrength.wikia.com/wiki/File:Squat_Bar_Placement.jpg

En ole vielä pystynyt ymmärtämään mikä funktio on jättää suorin jaloin tehdessä kosketus lattiaan tekemättä? Ei se sen kummallisempi liike ole kuin normiveto, siinä vain etureisien työosuus poistetaan pitämällä jalat lähes suorina. Oon tehnyt sarjaa 7cm boxilta yli 200 kilolla, ja jokainen toisto lämmittelyistä lähtien lattian kautta.

Siinähän se suurin hyöty tulee kun hermolihasjärjestelmä joutuu liikuttamaan kuollutta painoa ilman hermoston kineettistä energiaa joka toimii silloin kun lähdetään suoraan venytyksestä supistussuuntaan.

Vastaus tähän on paska tekniikka ja kehno liikkuvuus.

Suurin osa porukasta, jonka oon salillla nähnyt tekevän sjmv:tä lattiakosketuksella päästää alaselän pyöristymään aivan järjettömän näköiseksi...

Termiä SJMV käytetään aika kirjavasti kuvaamaan välillä lähes kaikkia normimavesta poikkeavia vetoja. Alunperin se kaiketi on liike, jossa perse pysyy about paikallaan liikkeen ajan. Oikea alaselän tappoliike, varsinkin jos tekniikka ei ole kuosissa. Täällä foorumilla käsittääkseni useimmiten SJMV:llä tarkoitetaan romanialaista vetoa, jossa persettä viedään reilusti taakse negatiivisessa vaiheessa. Siinä saa kyllä liikkuvuus olla ihan huippuluokkaa, jos painot aikoo lattiaan asti viedä.

Täällä foorumilla käsittääkseni useimmiten SJMV:llä tarkoitetaan romanialaista vetoa, jossa persettä viedään reilusti taakse negatiivisessa vaiheessa. Siinä saa kyllä liikkuvuus olla ihan huippuluokkaa, jos painot aikoo lattiaan asti viedä.
Tai sitten tuolla liikkeellä saa ihan ...keleen hyvän liikkuvuustreenin aikaiseksi! Kyllä se siitä parantuu pikkuhiljaa. Malttia ja aikaa!

Vastaus tähän on paska tekniikka ja kehno liikkuvuus.

Suurin osa porukasta, jonka oon salillla nähnyt tekevän sjmv:tä lattiakosketuksella päästää alaselän pyöristymään aivan järjettömän näköiseksi...

Just niin! On kyllä melko vaarallista vedellä jalat lähes suorina tanko lattiaan koskien kun useimmilla alaselkä on silloin aivan pyöreänä. Mun ainakin pitää jättää n. 10-15 cm kiekot irti lattiasta, jotta alaselkä pysyy vielä oikeaan suuntaan ryhdissä. Mulla liikkeessä polvet aavistuksen koukussa ja perse työntyy aavistuksen taakse ala-asennossa. Tanko käy juuri ja juuri polvien alapuolella.

Siinä saa kyllä liikkuvuus olla ihan huippuluokkaa, jos painot aikoo lattiaan asti viedä.

Riippuu välityksistäkin, miten "alhaalla" tanko on, kun se on maassa. Eräillä meistä tanko on jo puolessa välissä säärtä, kun painot on vielä maassa eikä sinne "ylös" ole erityisen pitkä matka. :D

Tai sitten tuolla liikkeellä saa ihan ...keleen hyvän liikkuvuustreenin aikaiseksi! Kyllä se siitä parantuu pikkuhiljaa. Malttia ja aikaa!

Juuri näin, aivan omaa luokkaansa takareisissä tuntuva venytys. Itseäni ihmetyttää kyselyt, että miten alas liike pitää tehdä. Takareidethän sen paikan sanelee hyvinkin tarkkaan.

Ehkäpä tämän on jo joku kertonut ja löytyy varmaan muualtakin, mutta esim. Pavel Tsatsoulinen "Enter the Kettlebell" DVD:llä on hyvä kyykkyvinkki, vaikka varsinainen aihe onkin kahvakuulailu...

Mene seisomaan seinän viereen, kasvot seinään päin ja tee kyykky ilman painoja. Kun pystyt tekemään kyykyn tällä tavoin siten, että varpaat ovat melkein kiinni seinässä ja reidet ovat jalkaterien suuntaiset (eivät käänny ulos/sisään) niin kyykky on teknisesti oikein. Silloin polvet eivät työnny liian eteen ja myös ylävartalon asento alkaa automaattisesti hakeutua oikeaan suuntaan, kun otsakaan ei saa osua seinään.

Noniin, edelleen kiitosta tulleista kommenteista.

Olen alkanut saada paremman tasapainon ihan harjoittelemalla ja venyttelemällä viimeisen viikon aikana.

Nyt kun vielä salillekin pääsee, sikaflunssa kun otti kokonaisen treeniviikon pois ...

Itellä näin:
Penkki: 75kg (nousee kokoajan)
Kyykky: 65kg (aloitin vasta vähän aikaa sitten, menee penaa paremmaksi kyhllä ajan kanssa..)
Mave: 100kg

olen 14-vuotias ja mitat on 179/67

Koska itse juuri en ole koskaan ykkösiä kokeillut laskin sarjapaino laskurilla ykköset. Suurin osa tuloksista oon tehny kun painoin 80-83.

Penkki: 1,58
Kyykky: 2,3
Mave: 2,7

Tosiaan nämä on laskettu sarjapainoista laskurin avulla, mutta suuntaa antavia silti.

Back
Ylös Bottom