Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Missä kohtaan pidät tankoa?

Itsellä alkoi kyykky kulkemaan loistavasti kun tajusin nostaa tangon taas ylös niskaan... josta se oli valahtanut aina alemmas ja alemmas voimannostajia matkiessani. Kun tanko on ylhäällä, asennosta tulee pystympi ja liike ottaa paremmin myös etureisiin.

Toisena, tosin hieman kevyempänä vinkkinä voisin todeta, että ota oppia, kuinka Westsiden pojat tekevät kyykyn ja tee sitten kaikki päinvastoin.

Jep! Voimanostajana sanoisin juuri niin päin, että tekniikka on pielessä, mikäli kyykky ottaa etureisiin. :D

Eli ota kapealla jalka-asennolla ja anna polven mennä alas laskussa reilusti eteenpäin. Pidä tanko ylhäällä niskassa. Tekee pahaa antaa tälläisiä ohjeita!:urjo:

Originally posted by jessica
Missä kohtaan pidät tankoa?

Itsellä alkoi kyykky kulkemaan loistavasti kun tajusin nostaa tangon taas ylös niskaan... josta se oli valahtanut aina alemmas ja alemmas voimannostajia matkiessani. Kun tanko on ylhäällä, asennosta tulee pystympi ja liike ottaa paremmin myös etureisiin.

Jees. Mulla ainakin tanko alhaalla johtaa siihen että kyykyistä tulee sellasia perse-alaselkä kyykyjä. Mut isoja rautojahan me haetaan:D

Originally posted by N.O.Kummonen
Jep! Voimanostajana sanoisin juuri niin päin, että tekniikka on pielessä, mikäli kyykky ottaa etureisiin. :D

Eli ota kapealla jalka-asennolla ja anna polven mennä alas laskussa reilusti eteenpäin. Pidä tanko ylhäällä niskassa. Tekee pahaa antaa tälläisiä ohjeita!:urjo:

Joo, itse kun yrittää juuri saada sitä rasitusta sinne takareisille ja pakaroille pois etureisiltä. :D

luin tossa yhen threadin kyykkäämisestä nuorena ja siinä sanottiin et sitä ei kannattas tehdä...
kertokaa nyt korstot mulle et kannattaaks mun lopettaa kyykkyjen teko nyt kokonaan vai voinko tehdä sitä pitkiä sarjoja pienemmillä painoilla...?

Tee pelkällä harjan varrella ja sitte prässiä. Ei sitä kannata MUN mielestä vielä 14-vuotiaana alottaa.

Ps. Ite alotin mut en suurilla painoilla;)

Teet miten haluat. Ei se kyykky ole sen vaarallisempi liike kuin muutkaan, kunhan tekniikka on kunnossa. Eli maltti on tietysti valttia niiden harjoituspainojen lisäämisessä.

mä oon saman ikänen... ite tehny jollain 60:lla.... pystyisin jollai vähän yli 100:lla tekeen mut en haluu hajottaa polvii viel tässä iäs niinku isäpappa hajotti... ja nyt se harmittelee et miks teki nii isoilla painolla syväkyykkyy...

Originally posted by Manta
Eikös kyykky ja muut raskaat perusliikkeet nopeuta jotain levyjen sulkeutumista ja näin pituuskasvu pysähtyy?:rolleyes:

Niinhän sitä jotkut väittää, mutta mitään näyttöä tuosta ei ole. Ja kuten sanottu, niin ihan normaalit juoksemiset ja hyppimiset aiheuttavat suurempia rasitusvoimia luustolle kuin painoharjoittelu.
Korostetaan nyt vielä sitä, että liian suurilla painoilla ja huonolla tekniikalla saa paikat kyllä rikki, oli se treenari minkä ikäinen tahansa.

Entäs, kannattaako alkaa kyykkäämään jos on skolioosi? Oon kyllä käyny fysioterapeutilla ja selkä on suoristumaan päin, mutta kyykkyhän kuormittaa selkää, niin onkohan siitä haittaa??

ps. kyllä, aion kysyä fysioterapeutiltanikin, mutta jos joku täällä tietää niin tänks!

Originally posted by yajo
Entäs, kannattaako alkaa kyykkäämään jos on skolioosi?

Näin maalaisjärjellä ajateltuna jättäisin kyllä kyykyn väliin. Vasta täysin ehjällä selällä alkaisin harjoittelemaan täydellistä kyykkytekniikkaa ;)

En tiedä minkä threadin luit, mutta johonkin oon ainakin kirjoittanut suunnilleen seuraavaa, josta voi olla muillekin hyötyä kuin sulle.

Kasvuikäisen luiden kasvuvyöhykkeet on paljon pehmeämmät kuin niillä joiden pituuskasvu on jo pysähtynyt. Kasvuvyöhykkeet sijaitsevat luiden päissä. Niinpä raskailla painoilla tehtävä kyykky voi vääntää kovettumatonta reisiluun kaulaa, ja johtaa palautumattomiin muutoksiin. Lisäksi nuorena kannattaa keskittyä lähinnä pumppitreeniin ja liikkeiden oikeanlaiseen suorittamiseen em. luiden pehmeiden kasvuvyöhykkeiden takia. Liika repiminen saattaa pahimmassa tapauksessa irrottaa lihaksen sen kiinnityskohdasta luussa. Vanhemmilla urheilijoilla lihaksen kiinnityskohta säilyy usein ehjänä, ja lihas katkeaa jos on katketakseen. Eli lihaksen irtoamiseen luusta ei tarvita nuorella iällä yhtä suurta voimaa kuin lihaksen katkaisemiseen vanhempana. Ollaanpa varovaisia siellä salilla.

Ainakin Fysio voi varmasti ainakin osaksi allekirjoittaa ylläolevat väittämät. Eli kerropa mielipitees.

Voisin vannoa, että jotkut 15:ta toiston sarjat ei ainakaan mitään vaikuta.

Omalla kohdalla kasvu loppu siinä 14,5 vuoden iässä 173:een centtiin . Ja sillon vedettiin ja kyykättiin kovaa. Varmasti vaikutti kasvuun. Isäppa ja broidi about 180cm.

Löytyskö joltakin hyvää linkkii jollekki sivulle mist löytys hyvät ohjeet kyykkäykseen?

Onkos muuten haittaa, kun teen penkit ym. yläkropan liikkeet(treenikaverin mukaan) puhtaalla tekniikalla? Jalkoja reenaan sitten vähän rennommin, esim. jalkaprässi tehdään niin kuin hyvältä tuntuu. Reiden ojentajat ja reiden koukistajat tehdäänkin kyllä välillä irvistys naamalla :rolleyes:

Originally posted by KäveleväRuumis
Onkos muuten haittaa, kun teen penkit ym. yläkropan liikkeet(treenikaverin mukaan) puhtaalla tekniikalla? Jalkoja reenaan sitten vähän rennommin, esim. jalkaprässi tehdään niin kuin hyvältä tuntuu. Reiden ojentajat ja reiden koukistajat tehdäänkin kyllä välillä irvistys naamalla :rolleyes:

Kyllähän se prässikin käy reisiluun päälle, mut ei varmaan yhtä pahasti kun kyykky. Ja prässiä on paha tehdä hirveen paskalla tekniikalla. Ja noista jalkojen ojennuksesta ja koukistuksesta sen verran, että tietenkin saa tehdä, ja pitääkin tehdä irvistys naamalla, mutta hyvällä tekniikalla. Ei liian nopeasti ja repimällä vaan rauhallisesti. Jos ne painoit tipauttaa nopeasti alas ja alhaalla jarruttaa reisillä ja nostaa ylös, se ei tee hirveen hyvää jänteille ja niiden kiinnityskohdille. Eli alaslasku myös hitaasti.

Onko jollain tietoa, minkälaisia voimia esim. reisiluun päähän tulee kyykkämisestä tietyllä painolla ja minkälaisia esim. juoksemisessa ?

Tuo jalkojen ojennus vaikuttaa aika pahalta liikkeeltä polville, koska se kuormittaa polviniveltä "luonnottomaan" suuntaan. Ei tarkoita, ettäkö se rikkoo polvet, mutta sen asettaminen "turvallisuudessa" esim. jalkakyykyn edelle ei välttämättä ole perusteltua. Eli kuvassa vasemmalla kyykky ja oikealla jalkojen ojennus.

shear.gif

Tässä Mantorakselle kyykkysivu: kyykky.

Back
Ylös Bottom