Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Marraskuussa 1993 TUL:n nuorten alle 23 v. SM sarjassa 82,5kg kyykkäsin 210kg tuomariäänin 3 - 0.

Nahkasaken vyö, polvisiteet ja huom. löysät painitrikoot!

Ikä: 24v.
paino: 98kg.
kyykky ennätys: 250kg (salinosto)
Varuseet: Vyö ja siteet

Tuli tämmönen mies salilla vastaan...

"kuules nuorimies, vetoreeni ei vielä sulle sovi"
"se pysäyttää pituuskasvun".

"Miksi sä jalkoja reenaat? Älä ainakaan noin alas mee"
"Kaverilla pamahti polvi"

MAVEhan _lisää_ kasvuhormonia, samoin kyykky?
Ei niistä voi olla haittaa jo 17-vuotiaalle...

PS. Kun kyseinen ukko meni tekemään dippejä niin sanoin
että tossa menee kuule olkapäät ja rintalasta repee... perkele.

Njooh, ei kannata noita tehä jos on pituuskasvu kesken. Tosin 17 vuotiaalla se saattaa jo olla loppunutkin, jolloin kyllä mielestäni voi noita tehdä. Jos et ole pituutta vuoteen saanut, ni tee vain hyvissä mielin ;)

Tätä mieltä ainakin minä olen.

Eli...

Eli vetoa voi tehdä, ja kyykkyä, mutta kevyesti?
Ei oikeestaan muuta kysyttävää...

Painot on ollu n. oma paino sarjoissa kummassakin liikkeessä.
Eikä mitään ykkösiä oo kokeiltu, eikä kokeilla...

voinhan mä korvata ne muillakin liikkeillä, jos ne on haitaks.

Originally posted by Teddy
Tuli tämmönen mies salilla vastaan...

"kuules nuorimies, vetoreeni ei vielä sulle sovi"
"se pysäyttää pituuskasvun".

"Miksi sä jalkoja reenaat? Älä ainakaan noin alas mee"
"Kaverilla pamahti polvi"

Joo kaikki muu on kolmekymppiseks asti pahasta paitsi penkki ja hauis :david: (sit voi ihmetellä miks veto, kyykky ja pena on samoissa)
Jos tekniikka on kondiksessa niin en näe mitään syytä siihen ettei vois tehdä vetoa tai kyykkyä, kunhan jotain järkeä pitää treeni volyymissä, eikä vedä aina täysillä. Yleisurheilijatkin tekee tempausta ja maastavetoa aika nuoresta lähtien, ainakin keihäänheittäjät, eikä äkkiseltään tule yhtään lyhyttä heittäjää mieleen.

Paras ikä oppia tekniikka ym on käsittääkseni LAPSENA. Silloin on liikkuvuuskin hyvä, mikä takia aika snadit tyypit pääsee melko syvälle useimmissa liikkeissä. Liikkuvuus ei tule useimmille ihan itsestään, mutta sanoisin että sitäkin voi huoletta treenata vaikka on nuori.

Tosin suurin hyöty raskas painoharjoittelu antaa vasta lapsuuden jälkeen. Väittäisin että jos jengi aloittaisi painonnostolla tai voimistelulla ja vasta sen jälkeen siirtyisi voimanostoon tai bodaukseen niin olisi kaikki salin liikkeet lastenleikkiä.

Originally posted by Mike
Ämbee, juu onhan noita painonnostajia nähty penkkikisoissakin asti, akkojen painoilla tekevät. Olen nähnyt kun Wellingin veljeksistä toinen otti kisoissa 92,5 vaikka oli edellisenä päivänä työntänyt muistaakseni 135kg.

Mitenkäs raavailta kehonrakentajilta sujuu maastaveto? Esim. hieman yli 220kg:n työntöön ei tarvita kovinkaan raskasta painonnostajaa, mutta olen antanut itselleni kerrottavan, että joillakin 220kg jo maastavedossa alkaa olemaan katkeraa kalkkia. Maailmassa kun on muitakin liikkeitä kuin penkkipunnerrus.

Koordinaatio ois varmasti parempi voimistelu tai painonostotaustalla. Vähentäs huomattavasti loukkaantumis riskiä. En tässä itsekkään mikään painonosto fanaatikko ole ,mutta varmasti alku kyykyn kanssa ei olisi ollut yhtä kivinen jos ois jotain liikkuvuus harjoitteita älynnyt aikanaan tehdä ohjatussa piirissä.

Itse rupesin käymään 15v salilla vedot tein ja kyykkyä en koska se oli niin perseestä. Vedot tehtiin aina hampaat irvessä vaikka joskus 2 krt vko tonne 17v saakka. Siis ei mitään järkee. siinä vaiheessa rupes tajuamaan ,että on keksitty kevytkin reeni. vähän ennen 17 vuotta otin kyykytkin mukaan. Tai enempi ne muistutti hyväähuomentaliikettä kunnes sain vinkkejä muilta voimanostajilta. tosin ei kyllä pituuskasvuun vaikuttanut mitenkään neuvolakortissa lukee ,että 178 ja pituutta nyt 177cm.

Oli täälläkin eräs joka työnsi 165kg ja paino n.70kg ja penkistä ei tullu ,kun 100kg eli voi miettiä mitä painonostaja tekee penkkipunnerruksella. Ei siinä mitään nätin näkösesti se silti penkkas tekniikka oli varmasti parempi kun minulla vaikka voimaa ei ollutkaan varmaan ois ollut kova siinäkin jos ois tehnyt yhtä ahkerasti kuin muita harjoitteita.

Ihan kunnioitettavaan ,että yleensä ovat penkkikisoihin lähteneet. Ei sitä nyt kaikkien tarvii mitään mega penkkaajia olla varsinkaan jos ei ole edes oma lajinsa. Harvaa voimanostajaa saati sitten bodari nykypäivänä näkyy tai ilkee ees mennä (en minä ainakaan) painonosto kisoihin. ja vanhat kovimmat voimanostajat ovat aloittaneet painonostolla. Esim. Taito Haara, Hannu saarelainen , Jarmo virtanen ja tuloksista voi jo päätellä ,että tekniikalla on varmaan jotain osuutta asiaan.

Voimanosto ja painonosto ei ole verrattavissa tuloksissa eikä varsinkaan treeni metodeissa.

Ja alkuperäiseen kysymykseen edelleen. Varmasti voit tehdä kyykkyä ja vetoa kovastikkin silloin tällöin tuossa iässä kunhan tekniikat on kuosissa. Itellä ei kyllä ollut mut sen verran ,että ehjänä oon säilyny vielä toistaseks.

No eipä tässä olekaan väitetty että bodarit ovat vahvoja vetämään, sanottiin vain että kaikki liikkeet olisi kauraa jos olisi painonnostotausta.

Ps. mitä bodari tekee kovalla maastavetoykkösellä? Ei se selkä sillä kasva.

Miksi bodarin täytyisi olla vahva?
pääasia, että on pirun iso...
Gunter voittaa Mr. Olympian lähivuosina:kippis1:

Edit: ihan veikkauksena;)

Ämbee, juu onhan noita painonnostajia nähty penkkikisoissakin asti, akkojen painoilla tekevät. Olen nähnyt kun Wellingin veljeksistä toinen otti kisoissa 92,5 vaikka oli edellisenä päivänä työntänyt muistaakseni 135kg.

Sori jos ilmaisin itseni sekavasti.... en tarkoittanut painomääriä suoraan, enemmänkin koordinaatiota. Tietääkseni painonnostajathan eivät juuri tee penkkiä, minkä takia useimmat painonnostajat tekevät penkkiä akanpainoilla. Mutta uskaltaisin väittää että painonostajat tekevät penkkiä takuulla puhtaasti jos tekevät.

Tarkoitin lähinnä, että joku karate voimistelu tai vastaavat taitoa kehittävät harrastukset luovat hyvää pohjaa esim. bodaukselle, kun ei lihakset kuitenkaan kehity (hypertrofiaa) hirveen hyvin lapsena/nuorena, kun taas motorinen oppimistaito on hyvä...

Back
Ylös Bottom