Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Saanko kysyä. Kirjotin äsken tänne parikymmentä riviä tekstiä ja klikkaan että vastaa, nii se sano että "you don't have permission to access this page..." tai jotai sellasta ja loggas ulos automaattisesti, eikä se post sitten tullu tänne:wall: Kertokaahan joku mistä tässä oli kyse

No enivei saatte kuulla lyhyen version niin ette varmaan tylsisty ainakaa yhtä paljoo:D
Eli n. 5 jalkatreeniä takana, kerran viikossa tehtynä. Yhteensä 1kk jalkoja treenattu
Kyykkyssä entisen maksimin tein niin, että se muistutti enemmän jullee kun kyykkyä. Nyt teen tällä entisellä maksimilla 5 toistoo paljon paremmalla tekniikalla, tosin viimesessä toistossa tekniikka vähän hajos(ens kerralla en anna hajota:D ), mutta tämäkin toisto paljon puhtaammin kuin se maksimi reilu kuukausi sitte. Prässillä taas teen 30kg entistä isommilla painoilla ja entisen tiukan 8 toiston sijaan tuli tiukka 10 toistoo. Ja tiiän että se ei oo lihasta, vaan se on se hermotus, joka on parantunu. Ja kehitys ei tuu enää olee tällanen, senkin tiedän:D
Ja sitten itse asiaan n. vuoden oon treenannu penkkiä(ja hauis ja yläselkä), ja penkki on junnannu samoissa painoissa jo kuukauden:wall:
Eli tuo alottelijan jalkojen tajuton kehitys on siis pois yläkehon kehityksestä, onko näin?

J-M sanoi:
Pistetäämpäs tähän samaan...onko liikaa jos ottaa mavea 3 kertaa viikkoon?, kun 3x kroppa viikkoon treenillä treenailen.
Itselläni kyykky 3 x viikko sujuu mukavasti, mutta mave kolmasti viikkoon kyykkyjen päälle on hieman liikaa vanhalle miehelle. Niinpä kierrätänkin seuraavasti:
1. Päivä kyykky + mave
2. Päivä kyykky + hyvää huomenta-liike
3. Päivä kyykky + suorinjaloin maastaveto
Ja jokaisen treenipäivän jälkeen luonnollisesti yksi päivä lepoa.

Mulla on kyykyssä jämähtäny painot ihan totaalisesti, pysyny melkeen vuoden samoina.Onko kellään jotain kikkoja? Pystyiskö maven avulla saada taas painot nousuun? En oo koskaan normi mavea tehny.

köysi sanoi:
Mulla on kyykyssä jämähtäny painot ihan totaalisesti, pysyny melkeen vuoden samoina.

Oho, no se on pitkä aika se.. Sanoppa vähän, että miten nykyään kyykäilet. Teetkö miten pitkiä sarjoja ja kuinka monta?

Nykyisessä 3-jakosessa teen kyykkyä ja prässiä vuoroviikoin.Sarjoja tulee neljä ja toistoja kymmenen.Kyykyssä painot on naurettavat 65kg. Kyykyn syvyys on reidet lattian kanssa saman suuntaset.

köysi sanoi:
Nykyisessä 3-jakosessa teen kyykkyä ja prässiä vuoroviikoin.Sarjoja tulee neljä ja toistoja kymmenen.Kyykyssä painot on naurettavat 65kg. Kyykyn syvyys on reidet lattian kanssa saman suuntaset.

No teeppä vaikka näin:

Ekasarja: 50kgx10
Tokasarja: 65kgx10
Kolmasaraja: 75kgx6
Neljässarja: 75kgx6

Eli noin kaks viimestä sarjaa on tiukkoja, eli pistät niihin kahteen viimeseen sarjaan sen verran painoja (75kg oli veikkaus) että tulee just ne 2x6. Sitten aina pyrit lisämään sitä painoa mahdollisimman usein.

Ite olen tuolla idealla kyykkinyt ja toimii mulla, ainakin vielä.

köysi sanoi:

Kyykkyä kerran 2 viikossa... Ei ihme, ettei kehitystä tule. Kyykky kehittyy kyykkäämällä. Veikkaisin, että jos nyt vaihtaisit ohjelmaa johonkin, missä tehtäisiin kyykkyä vaikka 2-3 kertaa viikossa, niin kehitystä tulisi aivan varmasti.

MKS sanoi:
Kyykkyä kerran 2 viikossa... Ei ihme, ettei kehitystä tule. Kyykky kehittyy kyykkäämällä. Veikkaisin, että jos nyt vaihtaisit ohjelmaa johonkin, missä tehtäisiin kyykkyä vaikka 2-3 kertaa viikossa, niin kehitystä tulisi aivan varmasti.
Tein vuosi sitten jto:n kyykky 3 kertaa viikossa ohjelmalla, mutta lopetin sen 6 viikon jälkeen ku alko polvista kuuluu riks raks poks.

Otsikko kertoo kaiken, yleensä tuo alkaa kotosalla n. 2 tuntia reenistä.
Onko kyse paskasta tekniikasta, vaiko mistä?
Vai sitten, onko tämä asiaan kuuluvaa pikku tuntemusta.
Ei tää millään tavalla rajoita mitään tekemistä, kuhan nyt kyselen ku menee jalkaliike enemmän selälle.. :D

Ihan ensimmäiseksi tiputat painoja, että voit keskittyä enemmän siihen tekniikkaan. Selkä vaan suorana, niin ei pitäisi tuota ongelmaa enää jatkossa olla.

Edit. Helvetin vaikea tuota kyykyn tekniikkaa neuvoa näin netin kautta, suosittelen että menet salilla nykäisemään jotain isompaa kaveria hihasta ja pyydät neuvomaan sen tekniikan.

Tekniikka kuntoon, aluksi kohtuu painoilla tekniikkaa, sellasilla millä sais 8-10 toistoa. Lukuisia n. 2-5 toiston sarjoja teknisesti hyviä suorituksia. Ja aina sen reenin ekana liikkeenä. kato kyykkyä videolta, kysy vinkkejä salillaolijoilta ja lueskele.

Opettele ottamaan paineita vatsaan, ja oikeaoppinen tukirangan lihasten sekä vyön käyttö.

Treenaa vatsoja KOVAA. 100 toistoa rutistuksia illassa on täyttä paskaa. Melkein failureen tehtyjä sarjoja, toistot 5-20. Viikossa ainakin 3 vatsaliikettä, jokaista se 3+ työsarjaa. eli ei hippalointia vaan tehoja lisäten koko aika myös vatsaliikkeissä. Ne vatsan polttelut mitä tulee jossain rutistuksen kaltaisissa liikkeissä ei kerro liikkeen tehosta mitään.

Venyttele. ennen treeniä koko kroppa 5 minuutissa läpi noin 5-10 s. venytyksillä, treenattavat lihasryhmät pariinkiin otteeseen. Ainakin 2 krt. viikossa noin 2 tuntia reenin jälkeen 40-80 minsaa kestävä venyttelysessio, missä venytykset suht kovia ja kestoltaan 20-90 sekuntia.

Siinä toimenpiteitä, ei näihin asioihin ikinä ole iisejä ratkaisuja, mutta noilla toimenpiteillä on aika paljon vaikutusta muuhunkin kuin vaan kyykkyyn. Tärkeimpänä vatsojen treenaus.

Vähän sama juttu mulla. Tosin prässi kyseessä.

Tein tänään jalkaprässiä (sitä perinteistä kelkkaprässiä). Minulla poltteli hieman tuossa alaselän toisella reunalla. Olisikohan jotenkin toispuolinen suoritustekniikka, tai keho, kun vain toiselta puolelta sattui.

Yritin pitää perseen tiukasti penkissä ja yritin erilaisia selkänojan yms. säätöjä . Vähän helpotti kun en laskenut kelkkaa kovin syvälle ja pidin jalkapohjia hieman taempana.

Mitäköhän konstia voisin vielä kokeilla?

Kyselisin että mitä haittoja/hyötyjä on käyttää vyötä kyykkyä tehdessä(smithissä)?

Itellä kun alkaa nuo sarjapainot nousemaan niin tuntuu kerta kerralta alaselässä enemmän, niin olisi kiva tietää kannattaako mennä alaselän mukaan vai vyön kanssa jolloin tukilihakset ei saa treenii niin hyvin. Niin ja syväkyykkyä teen jos se vaikuttaa asiaan mitenkään.

Mielipiteitä? :whip:

söörtsii käytin mut ei löytyn, laittakaa linkki jos tää löytyy jostaa jo. :arvi:

Vyöstä ei ole kauheasti hyötyä, jos tukilihakset ei ole kunnossa.Keskivartalo kuntoon - varsinkin vatsalihakset, niin saat vyöstä paremman hyödyn kun voit painaa pallealla vyötä vasten ja saat paineen keskivartaloon, jolloin alaselkä pysyy paremmin kuosissa.Vatsalihaksille vaan kunnolla kyytiä ja kokeile etukyykkyä ilman vyötä... toimii.

Mie ajattelisin justiinsa toisin päin kuin toi eka postaaja. Jos on heikko keskikroppa niin pitäisi pitää vvyötä, koska heikolla keskivartalolla ei ole helppo kehittä sarjapinoja mitä tarvitaan taas jalkojen kasvattamiseen. Kehitä vatsalihaksia monipuolisesti ehkä jopa omana päivänään, mutta pidä kyykyissä vyö. Se on sitten kokeneempien juttu ottaa ilman tukia. Näin minä näkisin.

Tämän perustelen samlla kuin vetoremmien käyttöä. Saat tehtyä kovia harjoituksia -> selkä kasvaa. Ja tekee ne sorminyplytykset sitten muina kertoina.

Toiset taas sanoo että kasvattaa niitä selkäliike ja jalkarautoja sen mukaan kuin keskikroppa ja sormivoimat kehittyy. Itse tekisin noin miten sanoin ylempänä. :rock:

arnold1987 sanoi:
Mie ajattelisin justiinsa toisin päin kuin toi eka postaaja. ... Näin minä näkisin.

Kukin tyylillään. Sellaisen käsityksen olen saanut, että jotkut bodarit pitävät vyötä, ettei vyötärö paisuisi niin paljon. Tosin vahvasta alaselästä on _todella_ monessa liikkeessä hyötyä.

Tuon alaselkäjutun kanssa kannattaa ensiksi katsoa, että tekniikka on varmasti kunnossa.

Back
Ylös Bottom