Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Miten lähtisitte palauttelemaan kyykyn sarjapainoja kohti nuoruuden hurjia lukuja? Tällä hetkellä sarjapainot on n. 100kg alakantissa ja kiinnostaisi järkevin tapa lähteä takaisin kohti tuota kuntoa. Samoihin lukuihin tuskin koskaan pääsen koska samanlainen panostus ei ole mahdollista, mutta lähinnä kiinnostaa olisiko 2 kyykkytreeniä viikossa (etukyykky & takakyykky) ja 2.5kg lisää per viikko optimaalisin tapa.

Vai jo tässä kohtaa lähteä tuolla jto:n 3x4->6x6 tai 3x8->5x12 systeemillä nousemaan kohti tämänhetken parasta suorituskykyä?

Jos sitä voimaa tulee nopeemmin, ei se 2,5kg oo niin tarpeen. Toi mun systeemi on tavattoman tehokas peruskauden juttu kyllä. Ihan hyvin pidemmilläkin sarjoilla sovellettuna. Ennen työsarjoja ota helppo ykkönen eli ns. ylirautaherättely. Saat nopeemmin kroppaa hereille.

Semmoinen kysymys olisi että mitä tehdä takakyykyn kanssa kun tulee hirveät lihaskivut kolmeksi päiväksi joka ikisen treenin jälkeen. Olen tehnyt takakyykyn about tän tyylisesti 1x5 35%, 1x5 45%, 1x5 55%, 1x5 65%, 1x5 75%, 1x3 80%, 1x1 85%, viikon välein 2.5% korotus. Siinäpä se treeni, ei mitään muuta jaloille. Menee todella kipeäks lihakset tosta takareiden yläosasta mistä perse alkaa ja oikeestaan koko jalan ympäri siitä samasta kohti. Lonkankoukistajat on myös jatkuvasti tosi kipeät. Teen takakyykyn maanantaina, sit keskiviikkona teen etukyykyn about näin 1x6 35%, 1x6 45%, 1x6 55%, 1x6 65%, 1x6 75%, viikon välein 2.5% korotus. Perjantaina maastaveto 1x5 50%, 1x5 60%, 1x5 70%, 1x3 75%, 1x1 80%, viikon välein 2.5% korotus. Etukyykky oikeastaan aina palauttaa jalat ja torstaina alkaa helpottaa kivut. Maastavedosta ei tule kipuja, ennen siinä tuli alaselkään tosi kovat lihaskivut moneksi päiväksi mutta rupesin putkirullaamaan joka sarjan välissä, ennen ja jälkeen niin lihaskivut loppui siihen. Mietin voisko tossa takakyykyssä olla joku samantyylinen juttu että menee lihakset tosi kireelle tjsp ja se aiheuttaa sen lihaskivun? Pakko keksiä nyt jotain kun tarvitsen jalkoja skeittauksessa ja toi takakyykky alkaa estää sen lajin harrastamisen. :D Kovasti toi takakyykky kyllä kehittyy, just tuli 6 viikkoon 22.5kg lisää maksimiin kun vedin tommosen 6 viikon jakson about tohon tyyliin mitä kirjotin.

Viimeksi muokattu:
Iso lähentäjä siellä saa siipeensä ja ei tykkää noin harvoin tapahtuvasta treenistä. Kyykyn päälihaksia etureiden ja pakaran kanssa. Ala tekeen kevyempää takakyykkyä etarin sijaan ja vaikka ihan jumppana vetotreenin perään. Venyttelynä siihen osuu penkille hajareisin istuminen ja navan painaminen kohti penkkiä.

Iso lähentäjä siellä saa siipeensä ja ei tykkää noin harvoin tapahtuvasta treenistä. Kyykyn päälihaksia etureiden ja pakaran kanssa. Ala tekeen kevyempää takakyykkyä etarin sijaan ja vaikka ihan jumppana vetotreenin perään. Venyttelynä siihen osuu penkille hajareisin istuminen ja navan painaminen kohti penkkiä.
Kiitos paljon vastauksesta, pistetäämpä testiin! :) Aattelin että kun tekee jalkoja kolmesti viikkoon niin se pitäisi noi lihaskivut poissa vaikka ois joka kerta eri liike mutta ei taida kuitenkaan olla näin. Tuntuu että toi lowbar takakyykky leveällä asennolla ottaa vaan just tonne sisäreisiin ja noihin lähentäjiin, koukistajiin mitä ovatkaan nimeltä mut just tonne pakaran ja takareiden väliin jalan ympäri ja vetää hirmu kireelle ja kipeeks kaikki. :D Etukyykky sitten itsellä ottaa tasaisesti etu sekä takareisiin, pakaroihin, vatsalihaksiin. Tosin teen takakyykyn tohon voimanosto syvyyteen ja etukyykyn ihan pohjaan. Maastaveto myös tasaisesti etu ja takareisiin, vatsalihaksiin sekä alaselkään.

Skipannu jalkapäivää jo 3 viikkoa koska nilkassa on joku paskana (hyvä tekosyy) ja nilkan dorsifleksio aiheuttaa kipua etuosassa. Kyykkyä en vielä varmaan viikkoon tai kahteen tee, niin minkä liikkeen lisäis reiden ojennuksen ja koukistuksen lisäks?

Itse tein kyykyt vajaina, kivun sallimissa rajoissa. Rautaa pystyi laittamaan kyllä hieman enemmänkin.
Lähinnä polvivaivojen takia, voisi auttaa myös nillkavaivoissa?

Jos nilkan koukistuminen sattuu niin siitä vaan miettimään liikkeitä ja suoritustapoja ettei taitu?
Pitkälle taakse istutut lowbar kyykyt, prässi jalat korkealla, maastaveto vähän bulgarialasen suuntaan modaten jne.

Kuvasin tänään ensimmäistä kertaa videota itsestäni tekemässä ojentajapunnerrusta ja päänylivetoa taljassa, ja vinopenkkiä. Kaipaisin palautetta miltä liikkeet näyttävät ja onko jotain parannettavaa. Instatiliä saa tietty myös seurata :).

Ojentajapunnerruksissa kiinnitin huomiota itse siihen, että liike muistuttaa hiihtämistä ja en tiedä onko se optimaalisinta. Saan toki sen tuntumaan silti ojentajissa.

Päänyliveto taljassa sujuu minusta ihan hyvin, ehkä eniten mietityttää kuinka paljon pitäisi nojata eteenpäin yläkropalla.

Vinopenkissä olen havitsevinani pientä huojuntaa kun liikutan tankoa ylös alas.

Kuvasin tänään ensimmäistä kertaa videota itsestäni tekemässä ojentajapunnerrusta ja päänylivetoa taljassa, ja vinopenkkiä. Kaipaisin palautetta miltä liikkeet näyttävät ja onko jotain parannettavaa. Instatiliä saa tietty myös seurata :).

Ojentajapunnerruksissa kiinnitin huomiota itse siihen, että liike muistuttaa hiihtämistä ja en tiedä onko se optimaalisinta. Saan toki sen tuntumaan silti ojentajissa.

Päänyliveto taljassa sujuu minusta ihan hyvin, ehkä eniten mietityttää kuinka paljon pitäisi nojata eteenpäin yläkropalla.

Vinopenkissä olen havitsevinani pientä huojuntaa kun liikutan tankoa ylös alas.

Hyvän näköistä suorittamista, tyylejä ja tapoja tehdä on yhtä useita kuin on tekijöitäkin ja turha niitä pieniä nyansseja on miettiä uran alkutaipaleella. Pääasia että homma on mielekästä ja stressitöntä, tekniikat lähtökohtaisesti turvallisia ja progressiota tulee jossain muodossa. Muistat syödä ja levätä hyvin, niin kehityt kyllä vuosia ihan perus tekemisellä.

Hyvän näköistä suorittamista, tyylejä ja tapoja tehdä on yhtä useita kuin on tekijöitäkin ja turha niitä pieniä nyansseja on miettiä uran alkutaipaleella. Pääasia että homma on mielekästä ja stressitöntä, tekniikat lähtökohtaisesti turvallisia ja progressiota tulee jossain muodossa. Muistat syödä ja levätä hyvin, niin kehityt kyllä vuosia ihan perus tekemisellä.
Kiitos! Oli ensimmäinen kerta kun näen miltä mun ojentajapunnerrukset näyttää, ja nyt ku oon katellu sitä videota varmaan 100 kertaa uudestaan, niin kyl se näyttää hävyttömän paljon hiihtämiseltä lol. Ehkä siinä pitäis jollain tapaa parantaa tekniikkaa.

Samaa mieltä nuoreksi jannuksi varsinkin tuo vinopenkki oli harvinaisen siistiä suorittamista ilman hötkyilyä ja pomputtelua.

Vinopenkki menee tärkeä osa nostoa vähän turhan vaparina ilman kontrollia. Keskity rinnalla 20cm kumpaankin suuntaan kontroloituun laskuun ja ylösmennessä kiihtyvään tempoon. Monet ryssii punnerrukset venyttävissä liikkeissä kiirehtien kriittisimmän osan nostoa.
Juu, itseasiassa katsoin samaa että vähän kontrolli pettää vikat parikytä senttiä. Meinaatko siis että työntö olisi hitaampi?

Työntö lähtis siltä pohjasta sillai tasaisesti kiihtyvällä vauhtilla, eli näin.

View: https://youtu.be/ybNjw0kZAOQ?si=mrFSCy4JD26wqY6Q

Okei kiitos, joo täytyy hiukan paremmin kontrolloida liikettä seuraavalla treenikerralla. Varmaan parempi myös mun olkapäille kun on hallittu liike.

Olen siis omaksunut semmoisen treenityylin että tärkeintä on se että treeni on kovaa, tekniikka ei niinkään. Eli en kauheasti piittaa tekniikasta siinä mielessä että ei tarvitse olla täydellinen, vaan tärkeämpää on että se tuntuu pahalta tai noh hyvältähän kova treeni tuntuu. Mutta nyt kun olen katsonut omia treenivideoita niin kyllä monessa on varmasti hitusen parantamisen varaa.

Voi olla tyhmä kysymys mutta Mitä tarkoitetaan tuolla että "punnerretaan painot ylös, ei työnnetä"?
Ettei lähettäis käsillä työntämään, vaan koitettais rinnalla lähtee puristamaan sitä. Onhan sen työntö joo, mutta että ajattelis sen rinnan kautta.

Back
Ylös Bottom