Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Kyykkykyssäri. Eilen selvis, että mun kyykyt on ilmeisesti pitempään menneet virheellisellä tekniikalla. Mun ylläkroppani taipuu liikaa eteenpäin (tän oon itekin huomannut) , mutta ilmeisesti myös mun polvet on liian edessä. Eli liike ottaa enemmän alaselälle ja polville kuin takapuolelle ja reisille. Oon täs kotosalla peilin kanssa katsellut näitä mun kyykkyynmenemisiäni ja näyttää siltä, että mun nilkkojen ja ilmeisesti akillesjänteidenkin taipuvuus/venyvyys on aika huono. En pääse syvään kyykkyyn ilman, että yläkroppa nojaa eteenpäin tai että kantapäät nousee ylös. Itse asiassa about kaikki 90 asteen kulmaa syvemmälle menevät kyykyt tuntuu tekevän tuon. Onko tähän ongelmaan olemassa jotain venytysliikkeitä tms., joilla saisin liikkuvuutta parannettua? Mä hyötypyöräilen kohtuu paljon ja lisäks käytän aika paljon korkokenkiä, jotka ilmeisesti ainakin vaikuttaa nilkkojen ja akillesjänteiden liikkuvuuteen.

Venyttele nilkkoja ja pohkeita päivittäin sekä pyörittele nilkkoja. Ennen kyykkyä hyvät lämmittelyt nilkoille (taas pyörittelyä lämppäsarjojen välissä) ja kyykätessä voi laittaa sellaset 2,5kg levyt kantapäiden alle. Tuota viimeistä käytetään just, jos on huono liikkuvuus.

Kiits, mä just törmäsinkin tuohon vinkkiin googlatessa, et kantapäiden alle joku pieni koroke. Venyttelyt jää kieltämättä usein turhan vähälle. Voisin ottaa takas ohjelmaan kans muutamia astangajoogaliikkeitä, jotka venyttää just noita lihaksia.

Etukyykky vähentäis myös noita ongelmia. Venyttelyä ja pikkulevyjä tai pientä lautaa kantapäiden alle mäkin oisin ehdottanu.

Edit: Eiku siis ei etukyykky niitä vähentäis, mutta siinä ne ei ilmenis välttämättä. Yks hyvä venytys on mennä syvään kyykkyasentoon niin, että pitää vaikka kyykkyhäkin yhdestä tolpasta kiinni, ettei kaadu, ja siinä sitten venyttelee sitä asentoa lähemmäs varsinaista kyykkyasentoa.

Kyykkykyssäri. Eilen selvis, että mun kyykyt on ilmeisesti pitempään menneet virheellisellä tekniikalla. Mun ylläkroppani taipuu liikaa eteenpäin (tän oon itekin huomannut) , mutta ilmeisesti myös mun polvet on liian edessä. Eli liike ottaa enemmän alaselälle ja polville kuin takapuolelle ja reisille. Oon täs kotosalla peilin kanssa katsellut näitä mun kyykkyynmenemisiäni ja näyttää siltä, että mun nilkkojen ja ilmeisesti akillesjänteidenkin taipuvuus/venyvyys on aika huono. En pääse syvään kyykkyyn ilman, että yläkroppa nojaa eteenpäin tai että kantapäät nousee ylös. Itse asiassa about kaikki 90 asteen kulmaa syvemmälle menevät kyykyt tuntuu tekevän tuon. Onko tähän ongelmaan olemassa jotain venytysliikkeitä tms., joilla saisin liikkuvuutta parannettua? Mä hyötypyöräilen kohtuu paljon ja lisäks käytän aika paljon korkokenkiä, jotka ilmeisesti ainakin vaikuttaa nilkkojen ja akillesjänteiden liikkuvuuteen.

Itsellä vasemman nilkan nivelsiteet revähtäneet ja tästä syystä heikompi liikkuvuus ollut. Nyt samalla tasolla, venyttely auttaa. Veikkaan kuitenkin että isompi tekijä tuohon etukenoon on ettet "kyykkää jalkojen väliin", tätä olen ainakin itse tavannut eniten noissa "etukippialaselkäkyykyistä" mitä olen salilla nähnyt. Pätkästä voi löytyä uusia näkökulmia myös.

Tämä on auttanut itsellä eniten. >

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Joo, en oo tainnut ihan kunnolla jalkojen väliin kyllä kyykätä. Mä tosin luulen, et se johtunut enemmänkin siitä virheellisestä asennosta. Mul on ollut pitkään sellainen pelko, et polvet muljahtaa pois paikaltaan, jollen oo tosi varovainen. Ilmeisesti ei oo ollut ihan turha pelko. Oon testaillut tässä aamusella kotona peilin edessä näitä kyykkyasentoja ja ei helkkari, miten päin honkia mun asentoni on ollut. :rolleyes: Leveemmästä asennosta ei ollut erityistä hyötyä; polvet menee edelleen liian eteen, mut tuo kantapäiden alle laitettava tuki muuttaa kyllä koko liikkeen samantien. Ihan eri tuntuma ja polvet ei lähde liian eteen eikä selkäkään mene samalla tavalla eteen. :) Pitää kokeilla salilla sen kantapäälaudan kanssa näitä. Siel on sellainen, mut mä en vaan oo koskaan hiffannut, et siitä voi olla hyötyäkin. :D

Löysin netistä kans venyttelyohjeita noille lihaksille, ja lisäilen ne kans ohjelmaan samoin kun lämmittelyt.

e. Toi vika video ihan just kun minä.

Minkä laisia kenkiä suosittelette kun pitäis saada yhdet kengät jolla pystyis kyykkäämään ja tekemään hyvin kaikki muutkin askareet salilla? Olisko jotkut painitossu hyvät tai tasapohjaiset sisäpeli kengät? Sitte mulla on vapaa-ajalla käytössä tälläset http://www.google.fi/imgres?q=puma+...6-002-whtnew-navy/a41647&docid=CQO8Vo3E9ILNEM noissa ei anna kantapää kyykätessä periksi, kun ei ole mitään ilman tyynyjä yms. Pohjakin on täysin tasainen. Conversetkin löytyy.

Tuli sitten ostettua asicsin foray combat painitossut satasella. Tukee hyvin kantapäätä ja sopii omaan jalkaan hyvin. En tiedä sitten miten nuo kyykkäilyyn sopii, mutta pitää laittaa vaikka converset tms. varalta mukaan. Onko muilla kokemuksia kyseisistä painitossuista?

Peruspakkismeininkiä, että raajojen paikoiltaan muljahtelua, rytmihäiriöitä ja näkökyvyn hetkittäistä häviämistä sun muuta kysellään ensimmäisenä foorumitohtoreilta.
Käy näyttämässä lääkärille/fysioterapeutille, niin selvittää missä mättää, ja onko ongelma korjattavissa.

Ei siitä fysioterapeuttikäynnistä tosin välttämättä ole hirveästiä iloa. Esimerkiksi minun yliliikkuvista olkakapseleista fysioterapeutti osasi asiantuntevasti ohjeistaa, että "älä tee mitään, mikä saa olkapään lonksahtamaan". Tänks! :rolleyes: Eipä tietysti tuollaiselle yliliikkuvalle olkanivelelle välttämättä mitään pysty tekemäänkään eli täytyy vain suorittaa vaihtoehtoisia liikeratoja/liikkeitä/suorituksia. Kannattaa silti käydä näyttämässä, jos sen voisi operoida.

Minullakin ongelmia ilmenee juuri liikkeissä, joissa kädet nostetaan sivulla hartialinjan tasalle tai yli. Kyykky ja pystypunnerrus tosin onnistuu. Pec deck butterfly käsi koukussa ei minultakaan onnistu - mutta kyseessähän on ihan turha liike muutenkin. Kädet suorana saattaisi onnistua, mutta sellaista laitetta ei salilta löydy. Ratkaisu = talja eri korkeuksilla.

Muista, että mikään yksittäinen liike ei ole korvaamaton. Kokeile esim. Hack-kyykkyä (laitteessa tai ilman). Sitten on prässivariaatiot, askelkyykyt, bulg. kyykyt sun muut.

Ei rinnalle tarvi mitään eristäviä liikkeitä koneista ottaa, penkkipunnerrusta ja vinopenkkipunnerrusta kehiin. :thumbs: Kyykkyäkin voi korvata jalkaprässillä (tuskin siinä sijoiltaan menee?).
Parempi tosiaan treenata jalat etukyykyllä sitten, tai safety barilla. Prässi ei ole edes vertailukelpoinen kyykkyyn verrattuna.

Ja koneet vittuun kun tissejä treenaat. Penkki.

Tein tossa pari päivää sitten takakyykkyä kolmannen kerran elämässäni, ja kolmannessa sarjassa alkoi pistävä kipu oikean polven takapuolella (mikä nyt onkaan oikealta nimeltään). Noh, ajattelin että se menee ohi ja tein vielä yhden sarjan mutta kipu oli entistä kovempi. Seuraavana päivänä sitten aivan saatanan kipeät kummankin polven takaosat, hädintuskin pystyin suoristamaan jalkojani.

Mistä mahtaisi johtua, mitä teen väärin? Kantapäät pysyvät maassa kokoajan kun kyykkään ja selkäkin pysyy suorassa. Voisiko se johtua siitä että menen liian jyrkkään kulmaan, eli yläkroppa on hiukan liian jyrkässä kulmassa?

Vähän tähän tapaan kun tuo C kohta tuossa, mutta ei nyt ihan nuin pahasti kuitenkaan:

65260d1299765452-polvet-menee-yli-varvaslinjan-kyykyssae-haitat-kyykky.jpg

Tein tossa pari päivää sitten takakyykkyä kolmannen kerran elämässäni, ja kolmannessa sarjassa alkoi pistävä kipu oikean polven takapuolella (mikä nyt onkaan oikealta nimeltään). Noh, ajattelin että se menee ohi ja tein vielä yhden sarjan mutta kipu oli entistä kovempi. Seuraavana päivänä sitten aivan saatanan kipeät kummankin polven takaosat, hädintuskin pystyin suoristamaan jalkojani.

Veikkaan puhtaasti tottumattomuutta, alussa voi tulla kaikenlaisia satunnaisiakin kipuja ja jumeja. Kun vasta olet kyykyn tekemisen aloittanut, niin painot tuskin ovat sellaisia että ne juuri niveliä kuormittaisivat vaikka tekniikka vähän epätäydellinen olisikin.

Lisää treeniä, venyttelyä, sopivan tyylin hakemista niin kyllä se siitä. Oikeaa, epätervettä kipua vastaan ei ikinä pidä treenata väkisin.

Taitaa olla mulla lonkankoukistaja kun kipuilee. Eli sattuu periaatteessa tossa etureiden yläosan ja lonkkaluun välisellä alueella aina kun menee kyykkyyn/"nostaa jalan ylös". Prässit, kyykyt ja hackit joutunu ottamaan jo tosi kauan suht rauhallisesti ja pienellä painolla. Venyttelyä olen tehnyt mutta melko vaikea saada venytys oikeaan kohtaan. Jotain superkeinoa vaivan hoitoon?

Lonkankoukistajavenytyksen mä saan ainakin tuntumaan ihan hyvin, kun meen maahan sellaseen "kosinta-asentoon" niin, että toinen jalka on polvellaan maassa ja toinen on edessä jalkapohja maassa. Sitten nostan sen polvellaan olevan (venytettävän) jalan puoleisen käden ilmaan ja nojaan taaksepäin. Lantiokori on hyvä olla myös käännettynä "eteenpäin", eli perse kehon alle tavallaan.

Tekijälle kiitos tosta ekasta videosta! Oon vuoden verran tuskaillu ja pohtinu, että missä vika kun ei kyykky tai mave suju. Toi kaveri videolla näytti 1:1 multa kun se kaatu taaksepäin kyykistyessään. Pitää ruveta tekemään noit juttuja tosta videolta.

Teen mavessa sarjoja tällä hetkellä 105 kilolla, mutta kun testasin maksimitulosta niin nousi 140kg.. katsoin sarjapainolaskurista niin pitäis olla sarjapainot 120kg, mutta tuo 105 kiloakin tuntuu jo suht painavalta.. suositteletteko nostamaas sarjapainoja väh. 10 kilolla niin ei tarvitsisi odottaa niin kauan et alkaa tulee progressiota?

^No kuinkas muuten sitä kehitystä tulisi kuin lisäämällä rautaa tankoon? Proggressiota ei tule itsestään vaan sitä on luotava nostamalla isompia rautoja kuin ennen. Ja sitä päivää ei tule ikinä, että samaa painoa loputtomiin hinkkaamalla se alkaisi tuntua niin kevyeltä, että tuntuisi kivalta pistää seuraavalla kerralla lisää.

Tekijälle kiitos tosta ekasta videosta! Oon vuoden verran tuskaillu ja pohtinu, että missä vika kun ei kyykky tai mave suju. Toi kaveri videolla näytti 1:1 multa kun se kaatu taaksepäin kyykistyessään. Pitää ruveta tekemään noit juttuja tosta videolta.

Pistin ite lankun kantapäiden alle kyykyssä ja tuli 20 kg sarjapainoihin lisää. :D

Pistin ite lankun kantapäiden alle kyykyssä ja tuli 20 kg sarjapainoihin lisää. :D

Tuota varten on ne painonnostokengät :) Taitaa olla muuten tekniikassa juuri tekniikassa olla vika kun käsittämätön pudotus sarjoissa kun painot suurenevat: taisin tehdä 13x110kg, ja seuraavalla viikolla 2x130 eikä kolmatta uskaltanut nostaa, 3x120kg:in oli tiukka tuon jälkeen...

Miten porukka muuten vetää suorinjaloin jullea verraten kyykkyyn? Itse tein jotain 8x100kg yllä olleilla tuloksilla.

Back
Ylös Bottom