Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Olen tehnyt kyykyn ja prässin jalkapäivänä (luonnollisesti...;)), ja maastavedon hartiapäivänä.

(1.rinta-hauis, 2.jalat, 3.olkap.-oj., 4.selkä-hartiat-epäkkäät)

Tuntuu ettei jalat, etenkään sisäreidet, tahdo palautua. Onko jalkojen rääkkääminen kahdesti viikossa mahdoton yhtälö? Eli pitäisikö jalkapäivänä vaihdella kyykkyä/maastavetoa vuoroviikoin? Miten teillä on jaettu maastaveto/kyykky?

Ai niin, kertokaa vielä joku viisaampi minulle mikä on voimapyörä?

ChatGPT Image Dec 3, 2025 at 03_26_19 PM.webp

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Originally posted by fish
Olen tehnyt kyykyn ja prässin jalkapäivänä (luonnollisesti...;)), ja maastavedon hartiapäivänä.

(1.rinta-hauis, 2.jalat, 3.olkap.-oj., 4.selkä-hartiat-epäkkäät)

Tuntuu ettei jalat, etenkään sisäreidet, tahdo palautua. Onko jalkojen rääkkääminen kahdesti viikossa mahdoton yhtälö? Eli pitäisikö jalkapäivänä vaihdella kyykkyä/maastavetoa vuoroviikoin? Miten teillä on jaettu maastaveto/kyykky?

Ai niin, kertokaa vielä joku viisaampi minulle mikä on voimapyörä?

mikäs ihme tuo 3.olkapää, ojentaja 4. selkä, hartia, hauis juttu oikein on????!?!?!? siiis täh? oletko huomioinut,että hartia ja olkapää on sama asia...

itse teen maastavedon ja kyykyn raskaan vuoroviikoin, sillä kova taakka tulee alaselälle muutn viikossa ja se lisää loukkaantumisriskiä!

Re: Re: Kyykky / maastaveto

Originally posted by jpm

mikäs ihme tuo 3.olkapää, ojentaja 4. selkä, hartia, hauis juttu oikein on????!?!?!? siiis täh? oletko huomioinut,että hartia ja olkapää on sama asia...

Olkapäät: pystypunnerrus, pystysoutu, viparit
Selkä-hartiat: alaselkä (esim. hyvää huomenta), maastaveto, kulmasoutu tangolla, talja leveällä vastaotteella, hartiannostot

Täytynee kokeilla kyykyn ja maastavedon vuorottelemista vuoroviikoin..

joo, siis olankohautukset, kyllä juu! mites asiasta tonnikalapurkin kautta ohi maalitaulu, jaksatko todella treenata Kaikki noi liikkeet selkäpäivänä? hyväähuomenta+maastaveto+kulmasoutu? saattaa tuo kulmasoutu mennä jo melko repimiseksi... ?

oletko koittanut erilaisia ohjelmia? esim. tällanen:
1. rinta+ojentaja
2.selkä
3.olkapää+hauis
4.jalat ??

pistä vaikka pikaviestiä, niin ainahan voidaan koittaa sovelluksia vääntää, mut noin niinku perusteena, niin kyllä tossa sun ohjelmassa liikaa selkää rasitetaan... :(

Meikä on sen verran kova sälli et reenaan kyykyn ja vedon samana päivänä. Ensiksi kyykkään maximin ja teen maastavedossa tiukkoja vitosia. Apuliikkeenä vatsalihaksia. Seuraavalla viikolla teen taasen maastavedon ensimmäisenä ja kyykyn toisena.

Ongelmani on tuon kyykyn kanssa ja siitä onkin monta monen moista kysymystä.

1:Kyykyn syvyys. Pitäisikö tehdä niin syviä kuin menee vai onko 90 asetetta reisien kulmaksi sopiva?

2:Salilla ei ole kunno hackia. Eli olisiko mitään järkeä tehdä etukyykyä tuon hackin tilalla toisen jalka liikkeenä?

3:Tärkeimpänä. En saa treeni painoja kohoamaan kyykyssä.
Tarvitseeko vain usko että minä en osaa kyykätä ja siirtyä prässi mieheksi? Ei nuo painot niin tärkeitä ole kun treenaa lihan hankkimis mielessä mutta silti.

Re: Kyykky

Originally posted by t301
Ongelmani on tuon kyykyn kanssa ja siitä onkin monta monen moista kysymystä.

1:Kyykyn syvyys. Pitäisikö tehdä niin syviä kuin menee vai onko 90 asetetta reisien kulmaksi sopiva?

2:Salilla ei ole kunno hackia. Eli olisiko mitään järkeä tehdä etukyykyä tuon hackin tilalla toisen jalka liikkeenä?

3:Tärkeimpänä. En saa treeni painoja kohoamaan kyykyssä.
Tarvitseeko vain usko että minä en osaa kyykätä ja siirtyä prässi mieheksi? Ei nuo painot niin tärkeitä ole kun treenaa lihan hankkimis mielessä mutta silti.

1. kilpailu nosto on tuo 90 astetta ja se (tietääkseni) mitataan takareiden ja lattian välisestä tasosta, ei polven kulmasta..(ei sillä,että et tiedä, mut mainitsin vain... ;) ) tämä kulma siis riittää, mutta itse ainakin teen hieman kevyimpinä päivinä syvemmälle kyykyn ja raskaina päivinä sit tohon 90! elikkä syväkyykky on ihan hyvä liike,jos polvet kestää sitä tehdä!

2. Miksi pitäisi olla toinen jalkaliike? itse teen raskaana päivänä pelkän kyykyn ja ehkä hiukan reiden ojentajia ja koukistajia... mutta etukyykyhän on HYVÄ liike oikein tehtynä! eli suosittelen...

3. mulla alko noi treenipainot kyykyssä nousemaan hyvin,kun lopetin prässin yms. liikkeiden teon raskaanan jalkapäivänä! keskityn silloin vain kyykkyyn ja teen muut viputtimet kevyempänä päivänä! (teen joka toinen viikko raskaan ja joka toinen kevyen jalkapäivän) Luulen,että tuo voi auttaa sinullekkin ja muista, että voimaa tulee vain tekemällä suurilla painoilla, elikkä älä tee aina niitä 20 toiston sarjoja,jos voimaa tahdot!!

Re: Re: Kyykky

Originally posted by jpm

3. mulla alko noi treenipainot kyykyssä nousemaan hyvin,kun lopetin prässin yms. liikkeiden teon raskaanan jalkapäivänä! keskityn silloin vain kyykkyyn ja teen muut viputtimet kevyempänä päivänä! (teen joka toinen viikko raskaan ja joka toinen kevyen jalkapäivän) Luulen,että tuo voi auttaa sinullekkin ja muista, että voimaa tulee vain tekemällä suurilla painoilla, elikkä älä tee aina niitä 20 toiston sarjoja,jos voimaa tahdot!!

Juu, varsin turha liikehän jalkaprässi on, jos jalkakyykkytulosta tahtoo paremmaksi. Vai monenko yli 400 kg:n voimanostokyykkääjän treeniin kuuluu oleellisena osana jalkaprässi? Hyvinhän sillä massaa ja kokoa reisiin saa.

Re: Re: Re: Kyykky

Originally posted by Hannibal

Juu, varsin turha liikehän jalkaprässi on, jos jalkakyykkytulosta tahtoo paremmaksi. Vai monenko yli 400 kg:n voimanostokyykkääjän treeniin kuuluu oleellisena osana jalkaprässi? Hyvinhän sillä massaa ja kokoa reisiin saa.

Tarkoitus olis saada lihaa luiden ympärille, mutta kyllä tarttis toi kyykkykin saada kulkemaan.

Mulla on itsellä toi sikasyvä kyykky tuonut kovasti pyöreyttä etureisiin ja vaikuttanut selvästi myös takareisiinkin.

kannattaa vaihdella niitä sarjojen pituuksia vaikka jokatoinen viikko..(kuten minä teen)..pidemmät sarjathan ne lihaksia kasvattaa ja lyhyemmät tuo sitä voimaa enemmän!

Pari tarkennusta:

Syvyydestä sääntöjen mukaan:
Voimanostokyykyssä reiden tulee olla kyykyn alasennossa lonkkaluun kohdalta alempana kuin polven kohdalta.

Prässi ja huiput:
Jonkinlainen huippu Ed Coan käyttää prässiä treeneissään... Ja kyykkykin on ukolla kohtuullinen :-) Edin prässi on yleensä yhden jalan versio, jolla saadaan parempi vaikutus sinne persus-takareisiosastolle.

Kyllä siis prässikin on ihan hyvä apuliike kyykylle, mutta riippuu kovasti, miten sen tekee saadakseen apua. Parempiakin apuja on hurumykke...

Jossain tutkimuksessa prässi korreloi vain 40% kyykkyyn ja toisinpäin tais olla hieman enemmän, eli ei mikään eka valinta mulla ainakaan apuliikkeeks... bodareille tietenkin kyllä.

Mites jalkojen asento?
Jos pidän kapeampaa asentoa (eli suunnilleen hartijoiden leveys, ehkä vähän vähemmän), niin tartten 5cm kapulan kantapäiden alle. Tehdessäni hartijoita leveämmällä asennolla en tartte kapuloita. Viimeaikoina oon tehny 4 sarjaa kyykkyä, 2 kapeella ja 2 leveellä. Miten kannattais tehdä?

(molemmissa polvet niksuu ja naksuu, mutta kyykättävä on :D )

Olen tähän asti pitänyt kyykätessä tankoa aika korkealla niskan päällä, mutta ajattelin eilen kokeilla voimanostotyylillä. Siis AJATTELIN KOKEILLA, eihän siitä mitään tullut! Vasempaan kyynärpäähän sattui jo ennenkuin olin saanut tankoa telineiltä ja rannekipu pakotti lopullisesti vaihtamaan takaisin niskatyyliin.

Mitenkäs te muut yleensä tankoa pidätte? Olisiko jollain niksejä siihen, kuinka tangon saisi pidettyä vähän alempana?

Muutenhan niskatyyli on toiminut oikein hyvin, mutta raskaimmissa sarjoissa tasapaino ja liikkeen vakaus meinaavat kärsiä ja ajattelin josko tyylin muutoksella saisi siihen apua. Olettekos kokeilleet eri tyylejä ja minkälaisia eroja olette huomanneet? Kohdistuvatko kovastikin eri lihaksiin?

Ennen valaistumista mä kyykkäsin tanko niskassa. Todella naurettavaa oli kietoa joka kerta joku rätti tangon ympärille tai laittaa 12 Jussi-paitaa päällekkäin kyykkytreeniin, ettei niskassa olisi sellainen infernaalinen kipu. Yhtenä kauniina jalkapäivänä sitten yksi ystävällinen, 46-vuotias veteraani tokaisi, että "kokeilepa Tomi77 huviksesi ottaa se tanko vähän alemmaksi", jonka jälkeen saikin sitten unohtaa kaiken kivun kyykystä. Nyt pystyy vielä 180 kiloon asti kyykkäämään hihaton paita päällä ilman naurettavia pehmusteita ja ainoa mikä tuntuu on paino - eikä kivusta ole tietoakaan.

Vinkkinä tangon pysymiseen "selässä" on tangon ottaminen takaolkapäiden muodostamaan "kuppiin". Kuppi-efekti kasvaa, kun kyynärpäitä nostetaan hieman ylöspäin. Jos on mahdollista käyttää sellaista mattapintaista tankoa ja/tai magnesiumia, niin pitäisi tangon pysyä aika nasevasti takaolkapäitten päällä. Siinä kestää oman aikansa tajuta tuo juju, mutta sen jälkeen kyykkytreenit onkin huomattavasti mielekkäämpiä, jos kyykystä nyt yleensä voi käyttää sanaa "mielekäs".

Viimeksi muokattu:
Tomi77 puhuu asiaa.
Vaikka ei ikinä tekisi power-kyykkyjä (en itsekään tee), niin tuon kupin löytäminen on tavoittelemisen arvoinen asia. Ei ikinä tarvitse välittää tangon aiheuttamasta kivusta vaan voin keskittyä suuntaamaan sen kokonaan reisiin.
Kyseessä on kuitenkin niin pieni siirto alaspäin, että mulle se ei ainakaan aiheuta mitään törkeää etunojaa vaan sallii suht kapean jalka-asennon ilman hovikumarruksia. Varsinkin pitemmissä sarjoissa kiitos seisoo ja ainoa mitä mulle jää on jäljet hartioihin ja tuhoutuneet jalat ja varma hengenlähdön fiilis huonon aerobisen kunnon takia.

Joo, mut miten ne isot pojat pystyy kyykkää tanko niskassa yli 200kg:n romuilla. Eli mulla tuottaa suunnatonta tuskaa, jos yrittää niskakyykkyä. Vai tottuuko siihen kipuun sitten jossain vaiheessa?

Ois kiva välillä kokeilla treenata enemmän reisipainotteisesti ja kun etukyykkystäkään ei tuu mitään...liian vaikeeta.

Mä en ole vielä saanut sisäistettyä tuota tangon alempana pitämistä...tosin tuo kipukin on taakse jäänyttä elämää, vaikka tanko on edelleenkin niskassa - ei kai sitä mitään tunne, kun hermosto on niskasta vaurioitunut toimintakyvyttömäksi! niskanalue on kovan kyykyn jälkeen "hieman" tummahko :rolleyes:

Oma tekniikkani taitaa olla suurinpiirtein se, että tangon alle mennessäni kiskaisen lavat yhteen ja vedän kyynärpäät taaksepäin. Sitten työnnän itseni voimalla sinne tangon alle. Helpottaa tietenkin kun telineet ovat tarpeeksi matalalla. Siinähän se pysyy kuin liimattuna. Haban koosta riippunee käsien oteleveys, itse suosin mahdollisimman kapeaa käsiotetta tangosta --> vakauttaa tankoa.

Ennen vanhaan kiskoin tangon niin alas kuin pystyin, ja se jäi tavallaan käsien varaan. Ranteet eivät siitä tykänneet. Nykyään olen jotenkin oppinut ottamaan sen selkään, siten että rasitus ei jää käsille.

Kokeilemalla sen löytää, ei kannata heti lannistua :D

Back
Ylös Bottom