kaikkea sitä sattuu työtä hakiessa

Mä en tajunnut kattipaskiaisen jutusta mitään, mutta sain silti parhaat naurut tässä tredissä. Ei millään pahalla, mutta ootko sä syönyt jotain sieniä viime aikoina? :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Osaan vissiin ihan HELVTIN hyvin ilmaista ajatukseni, unohdan aina, että ettehän te niitä näe ;)

Noh, oli se varmaan joskus jossain nähnyt, yliopistolla mahdollisesti, mutta missään yhteydessä ei oltu oltu ennen sitä. Ja jatkokäyttäytymisen perusteella voisin kuvitella, että se tykkäsi muutenkin ;) Huom, tykkäsi, pomo nimittäin vaihtui vähän aikaa sitten :D mutta se ei liity minuun mitenkään... Kai... Niin, ja tietty tulin tyttären kanssa toimeen! Mikäs siinä, suloinen likkahan tuo oli.

Nyt vaikenen...

Joo, sun olisi pitänyt laittaa kuva, missä virnuilet.
Se olisi kertonut kaiken:).

Hain kesätöitä hyvissä ajoin: marraskuussa. Oli edellisenä kesänä menny kaikki paikat alta ja päätin olla tällä kertaa ajoissa. Hivenen pomoa nauratti, kun oli vasta edellisistä eroon päässyt. Totesi vain että ei ole vielä seuraavan vuoden budjetista tietoakaan. No lompsin heti tammikuun ekana arkipäivänä aamukahdeksalta toimistoon ja täräytin tulleeni kesätöitä kysymään. Taisivat saada taas kahvitauolle naurettavaa. Käski kuiten tulla kesäkuun alussa uudestaan. Kun kesäkuu vihdoin koitti ja koputtelin toimiston ovea, siellä olikin sijainen. Kysyin töitä ja kaikki paikat oli jo täysiä. Kysyi olinko jättänyt hakulomaketta. No enpä tietenkään, kun oli käsketty palata asiaan kesäkuussa, eikä missään välissä ollu tullu mieleen kuponkia täyttää. Jostain kummasta syystä se kysyi nimeä vielä uudestaan ja selasi hakupapereita. Päällimmäinen oli minun nimellä ja leimalla "Hyväksytty"...

Tympein haastattelu taitaa olla höyläämön reissu kloppina. Aattelin lautapojaksi ja pomo kierrätti pitkin firmaa ja nakkoi puupalikoita kouraan ja käski kertoa mitä ne on. vastailin tyyliin "höylättyä kakkoskakkosta, säteittäin sahattu, tyvipuuta". Ukko oli selvästi enemmän kuin tyytyväinen. Puuhommat oli jo noihin aikoihin tuttuja harrastusten ja rakennushommien jäliltä. Päästiin siitä paperien tekoon. Pomo täytti ja mie sanelin. Ammattikohdassa äijä kysy että missä ammattikoulussa kävin puupuolen. Totesin että lukion mie vain. Paperi meni samantien myttynä roskiin koska "Katkaset vielä kyntes".

Tympein haastattelu taitaa olla höyläämön reissu kloppina. Aattelin lautapojaksi ja pomo kierrätti pitkin firmaa ja nakkoi puupalikoita kouraan ja käski kertoa mitä ne on. vastailin tyyliin "höylättyä kakkoskakkosta, säteittäin sahattu, tyvipuuta". Ukko oli selvästi enemmän kuin tyytyväinen. Puuhommat oli jo noihin aikoihin tuttuja harrastusten ja rakennushommien jäliltä. Päästiin siitä paperien tekoon. Pomo täytti ja mie sanelin. Ammattikohdassa äijä kysy että missä ammattikoulussa kävin puupuolen. Totesin että lukion mie vain. Paperi meni samantien myttynä roskiin koska "Katkaset vielä kyntes".

Olen ehkä vähän tyhmä mutta mulle jäi epäselväksi että saitko tämän höyläämön paikan loppujen lopuksi?

Olen ehkä vähän tyhmä mutta mulle jäi epäselväksi että saitko tämän höyläämön paikan loppujen lopuksi?

Paikkaa ei tullu. Ukko oli sitä mieltä että kaikki lukionkäyneet on hienohelmoja ja silkkiperseitä ja heistä ei ole kantamaan lautaa pinoihin.

Paikkaa ei tullu. Ukko oli sitä mieltä että kaikki lukionkäyneet on hienohelmoja ja silkkiperseitä ja heistä ei ole kantamaan lautaa pinoihin.
No mut näinhän se on.

;)

No mut näinhän se on.
;)

Pakko kuitata offtopikin uhallakin:

Insinööri sai pomoltaan käskyn harjata ulkovaraston lattia.
- Mutta minähän olen insinööri?!?!
- Ai niin, unohin, anteeksi! No, tämä tässä on harja. Otat tukevan otteen tästä, näin ja...

Eniten huvittaa kun 40-50 v. haastattelija kysyy lähes vakiona "osaatko käyttää tietokonetta, sitä vöödiä tai ekseliä". Voi vittu :D . Eihän tässä olekkaan kun 7.5 v opintoja tehty. Kysykää mieluummin että osaanko pyyhkiä perseeni.

Eniten huvittaa kun 40-50 v. haastattelija kysyy lähes vakiona "osaatko käyttää tietokonetta, sitä vöödiä tai ekseliä".

:D Hahaa, noi kompuutterimiehet on ihan oma lahkonsa!

Ja kun tommosen firmaan pääsee ATK-tukeen, niin äkkiä huomaa tarvivansa varahermoja. "Asenna tähän koneeneeseen vindoous, ei muuta". Homma ohi. "Mähän käskin laittaa tähän vindoousin! Et sitten tehnyt tätäkään hommaa loppuun asti! Kato nyt! Täällä ei missään ole vöödiä!"

Haastattelun alussa ilmoitetaan että haastattelu on englanniksi.
Ymmärrän englantia hyvin, osaan kirjoittaakin kohtuullisesti, mutta en osaa puhua. En ole koskaan puhunut kahta laustetta enempää englantia yhdellä kertaa.
Hyvin he osasivat peittää myötähäpeänsä. En saanut paikkaa.

Haastattelun alussa ilmoitetaan että haastattelu on englanniksi.
Ymmärrän englantia hyvin, osaan kirjoittaakin kohtuullisesti, mutta en osaa puhua. En ole koskaan puhunut kahta laustetta enempää englantia yhdellä kertaa.
Hyvin he osasivat peittää myötähäpeänsä. En saanut paikkaa.

Vaikka moni asia onkin ihmisestä itsestään kiinni, niin tässä voi kyllä haukkua suomalaisen koulujärjestelmän aivan paskaksi. Kieliopinnoissa kielioppi on ihan helvetin ylikorostuneessa asemassa puhetaitoon nähden. Ei ole harvassa ne kaverit, jotka saa kiitettäviä kokeista, mutta puhe on ala-arvoista.

Mulla ei juuri työhaastatteluissa ole ollut mitään ihmeellistä. Aina, kun olen haastatteluun asti päässyt niin paikka on tullut, vaikka joka kerta on hävettänyt, että tulipa vastattua kysymyksiin typerästi.

Tässä on aika paljon tullut puhelimessa puhuttua, kun töitä olen hakenut ja välillä tulee esim. noita wööd ja eksel -kysymyksiä. Välillä vituttaa, kun kuulee jo kysymyksistä, että osaa 100 kertaa paremmin kuin kysyjä, mutta ei silti saa vakuutettua, että kyllä mä osaan ne luvut siihen valmiiseen taulukkoon naputella, vaikka siitä ei työkokemusta olekaan. Varsinkin kuin opinnot ovat menneet varmasti sen verran syvemmälle, että ei kovin äkkiä suuria ongelmia tule.

Itselläni tapahtui seuraavaa: Tulin työhaastatteluun kesätöihin ja mukana piti olla koulu- ja muut todistukset. Jostain kumman syystä olin ottanut RUK:n todistuksen mukaan. Pomo siinä selaili todistuksia ja huomasi RUK:n todistukseni. Siitähän riemu alkoi! Hemmo on joskus vuonna miekka ja kivi ollut rauhanturvaajana Kyproksella ja kertoili inttifiilistely juttuja sen 45min. Siinä sitten yritti heittää löylyä kehiin kun huomasi että äijä tykkää puhua. Sopparit tehtiin heti paikalla ja palkankorotuksenkin sain 3-ikäluokkaan. Hakijoita oli ollut kuulema yli 100 ja 5 otettiin töihin. Tämä on ollut ainoa konkreettinen hyöty RUK:sta.

Käytännön hommia haettaessa toi rukin todistus on kyllä vähän parantanut haastattelijan saamaa kuvaa, kunhan se sieltä heti yo-todistuksen jälkeen löytyy.

h: "Jaa että lukion käyny, oikeen ylioppilas?" (sivuuttaa paperin kattomatta)
t: "Joo mutta on töitä kyllä tehty haalarit jalassakin"
h: "No mutta onhan täällä rukin todistuskin, niin että jotain taidetaan käytännön hommista tietää kans"

...ja paikka tuli :)

Tämä on ollut ainoa konkreettinen hyöty RUK:sta.

Hieman off-topic. Itse olen vakaasti sitä mieltä, että niin kauan kun "vanhan koulukunnan"-miehet istuu pomon paikalla hoitamass rekryjä on armeijasta äärimmäisen kova hyöty kun pistetään kaksi saman tasoista jantteria vierekkäin haastattelussa.

Hieman off-topic. Itse olen vakaasti sitä mieltä, että niin kauan kun "vanhan koulukunnan"-miehet istuu pomon paikalla hoitamass rekryjä on armeijasta äärimmäisen kova hyöty kun pistetään kaksi saman tasoista jantteria vierekkäin haastattelussa.

Tämä on totta ja moni ei sitä tajua. :thumbs:

Paitsi, jos se vanha parru on itse käynyt vain AUK:n.

Vaikka moni asia onkin ihmisestä itsestään kiinni, niin tässä voi kyllä haukkua suomalaisen koulujärjestelmän aivan paskaksi. Kieliopinnoissa kielioppi on ihan helvetin ylikorostuneessa asemassa puhetaitoon nähden. Ei ole harvassa ne kaverit, jotka saa kiitettäviä kokeista, mutta puhe on ala-arvoista.

:5:

Pakkiksen väen pitäisi perustaa PakkoKoulu. Tulis jotain järkeä tähän jämähtäneeseen menoon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom