Kahvakuulan koko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pahve
  • Aloitettu Aloitettu
Minkä kokoinen kuula olisi sopiva minulle? Painan 70 kiloa ja tulokset ovat tätä luokkaa: Mave 120, Rive 85, penkki 90 ja ATG kyykky 110.

Riippuu tavoitteista.

Rive 85 = ottaisin ite ainakin 24sen kuulan.

Todella paljon kiinni siitä mitä liikkeitä ja kuinka pitkiä sarjoja aattelit tehdä. Mutta sanoisin, että max 16kg, ehkä mieluummin jopa 12kg. Tai jos hilloo löytyy, niin ensin 12kg ja kun alkaa sujuun, niin 16kg kaveriks. Ite oon huomattavasti isokokosempi, tuloksetkin vähän korkeampia, mutta 12kg kuulalla saan itteni aivan sippiin.

Tavoitteet ovat hieman epävarmat vielä :D mutta olen ajatellut, että kesäsin tekisin normi punttia maksimit mielessä ja sitten syksyllä kun kamppailulajien harjoituskaudet alkavat, niin kuulalla kestävyyttä/voimaa kilpailuja varten. Onko tuossa mitään järkeä? :)

Itse ehdottaisin tuota 16kg kuulaa. Hinnassa tuskin on suurta eroa verrattuna 12 kiloiseen ja tekniikoita treenatessa se 4kg ei tee suurta eroa. Enemmän vituttaa huomata, että ois sittenkin voinut ottaa sen VÄHÄN isomman ;)

Jos sun tavoitteena on saada lihaskestävyyttä nimenomaan kamppailulajeihin liittyen, kahvakuula on luultavasti paras yksittäinen treeniväline siihen. Kantsii vetää paljon perusliikkeitä kuten heilautuksia, rinnallevetoja sekä tempauksia pitkinä sarjoina.

Jos meinaat voimaa saada, kannattaa satsata hieman painavampaan kuulaan. Liikkeinä turkkilaiset nousut, erilaiset punnerrukset jne jne. Tässä vaiheessa kannattaa kuitenkin puntaroida, tulisiko se voima kuitenkin paremmin sieltä kuntosalilta.

Jos sun tavoitteena on saada lihaskestävyyttä nimenomaan kamppailulajeihin liittyen, kahvakuula on luultavasti paras yksittäinen treeniväline siihen. Kantsii vetää paljon perusliikkeitä kuten heilautuksia, rinnallevetoja sekä tempauksia pitkinä sarjoina.

Jos meinaat voimaa saada, kannattaa satsata hieman painavampaan kuulaan. Liikkeinä turkkilaiset nousut, erilaiset punnerrukset jne jne. Tässä vaiheessa kannattaa kuitenkin puntaroida, tulisiko se voima kuitenkin paremmin sieltä kuntosalilta.

Ja tuo 16 kiloinen olisi sopiva paino lihaskestävyyteen näiden tietojen perusteella?

Ja tuo 16 kiloinen olisi sopiva paino lihaskestävyyteen näiden tietojen perusteella?

Lyhyesti: Joo

Pitkästi: Itse hommasin ensimmäisen kuulani (24kg) kun penkki oli 110kg. Sillä tuli riehuttua muutamia kuukausia, jonka jälkeen ostin vielä 32kg kuulan kun kuvittelin olevani rahoissani :) Tämän seurauksena edelleen tempauksen tekniikka on luokattoman huono ja moni muukin pieni hienous on jäänyt opettelematta. Suosittelen siis aloittamaan tuolla 16kg:lla ja varautumaan sitte myöhemmin ostelemaan isompia kun taidot ja voima kehittyy.

Juurikin nuihin "pieniin hienouksiin" kannattaa alusta asti opetella kunnolla, eli myötäliikkeiden opettelu, oikeat liikeradat ym. Nuo poikkeavat monasti paljonkin vastaavanlaisten harjotteiden suorittamisesta tangolla/käsipainolla. Paljon saa irti jos alueella järjestetään ohjattuja kuulailu tunteja tai jokin leirityyppinen juttu, jossa ohjaajana toimii sellainen henkilö, kuka nuiden kuulien heiluttelua osaa oikeasti opettaakin.

"moni muukin pieni hienous on jäänyt opettelematta."

Kannattaa varmaan etsiä käsiinsä jostain kuula ja vähän kokeilla mikä tuntuu hyvältä, 12 vai 16 kiloinen. Väärä liikerata voi olla myös liian kevyestä kuulasta. Monissa liikkeissä huomaa oikean liikeradan vasta kun on sopivan suuri vastus, mutta tietenkin liian suuri vastus on yhtä huono, ellei huonompi.

Tiettyihin liikkeisiin tarvitsee isompia tai pienempiä, mutta heilautus on hyvä mitta millä mennä.

Itse olen harrastanut kamppailulajeja 6 vuotta ja kahvakuulia heilutellut reilun puolitoista vuotta. Toimii erinomaisesti!

Riippuu myös mitä liikkeitä aiot tehdä. Itselläni on paino 64, penkki 70, rinnalle 60 mave 100 ja kyykky apaut 90 niin kuulat jotka omistan on 12 ja 16. Sulle joko 16 tai 20. Itse ostamassa 20 kiloisen pikku palleron.

Itsekin olen kamppailulajien tueksi ostamassa ensimmäistä kahvakuulaa, kun ei viitsisi kuntosalikorttia maksella lajitreenien kanssa samaan aikaan.
Kävin tuossa kaupassa heiluttelemassa palloja, niin aika köykäseltä tuntui rivetys ja tempaus 16 kilosella, eikä se 20 kilonenkaan hirveästi painanut. Tai no, veikkaan että sen 20 kiloa.

Riveä menee varmaan 80-90.

Jos ostaa tuollaisen 20:sen tekniikkaheilutteluun ja sen jälkeen vaikka 28:n niin tekeekö sillä 20:llä myöhemmin sitten mitään enään näin voimailumielessä? kestävyyttä ja räjäänhtävyyttähän sillä voi varmaan sitten harjoittaa, mutta onko olemassa jotain erikoisen raskaita liikkeitä? Hauista voi tietenkin aina pumppailla ja pysyypähän ovi auki kun on kunnollinen stopperi :D

Vai olenko juuri nyt sillä tiellä, että teen kaiken päin helvettiä ja kadun myöhemmin kun on liian isot pallot?

Itsekin olen kamppailulajien tueksi ostamassa ensimmäistä kahvakuulaa, kun ei viitsisi kuntosalikorttia maksella lajitreenien kanssa samaan aikaan.
Kävin tuossa kaupassa heiluttelemassa palloja, niin aika köykäseltä tuntui rivetys ja tempaus 16 kilosella, eikä se 20 kilonenkaan hirveästi painanut. Tai no, veikkaan että sen 20 kiloa.

Riveä menee varmaan 80-90.

Jos ostaa tuollaisen 20:sen tekniikkaheilutteluun ja sen jälkeen vaikka 28:n niin tekeekö sillä 20:llä myöhemmin sitten mitään enään näin voimailumielessä? kestävyyttä ja räjäänhtävyyttähän sillä voi varmaan sitten harjoittaa, mutta onko olemassa jotain erikoisen raskaita liikkeitä? Hauista voi tietenkin aina pumppailla ja pysyypähän ovi auki kun on kunnollinen stopperi :D

Vai olenko juuri nyt sillä tiellä, että teen kaiken päin helvettiä ja kadun myöhemmin kun on liian isot pallot?

Uskallan väittää että miehistä suurimmalle osalla 16 kiloinen on paras kuula aloittaa. Tuskin sillä hirveesti voimaa kehitetään, mutta eipä kuula siihen paras vaihtoehto olekaan. Itse aloitin 20 kiloisella ja heilutin sillä ekat kuukaudet, mutta vasta 16 kiloisen hommattua opin tekniikat kunnolla. Kuulailussa toimii parhaiten pitkät aikaa vastaan tehtävät sarjat ja niissä toi 16 kiloinenkin alkaa painamaan hyvin nopeasti. Itellä käytössä kuulat 16-32 kiloa. 32 kiloista käytän harvoin, jos haluan tehdä lyhyempiä 10-20 toiston sarjoja, mutta pääasiassa käytän eniten 20 kiloista kuulaa.

Ota kuulalla tavoitteeksi aikasarjat, yhtä pitkät kuin sinulla on lajissa erät ja treenaa niillä voimakestävyyttä ja kuntoa. Jos salilta et halua hakea voimaa, niin erilaisilla omalla painolla tehtävillä liikkeillä (leuat, dipit, käsilläseisonta punnerrukset yms.) pystyt hakemaan sitä.

Oon eri mieltä tästä kahvakuulan kaikkivoipaisuudesta. Hyvä kapistus lihaskestävyyden ja koordinaation kehittämiseen, mutta ei sillä korvata levytangolla tehtäviä voimaharjoituksia. Kamppailuharrastaja saa lajikestävyyttä lajitreeneistä, niin kannattaa sitten miettiä, että onko siellä punttisalilla hyödyllistä käyttää aikansa edelleen kestävyystyyppisiin kahvakuulaharjoituksiin.. Mun mielestä parempi olis kehittää voimaa ja räjähtävyyttä salilla lyhyillä sarjoilla ja pikkasen isommilla painoilla.

Kahvakuulaharrastajilla tuntuu olevan käsitys, että oikea tekniikka ja lajivoima löytyvät pitkillä minuutteja kestävien sarjojen kautta ihan kuin itsestään. Isoja painoja ei tarvitsekaan käyttää, mutta räjähtävyyden ja voiman kehittämiseen sopivat parhaiten lyhyet sarjat ja riittävät pitkät palautukset sarjojen välillä.

Esimerkikkinä tällainen treeniviikko kamppailuharrastajalle.

MA: Lajitreeni
TI: Painonnostoa: Lämppärinä kuntopallon heittoa, loikkaharjoituksia. Rive 6-10x1-3, etukyykky 5x5, maastaveto 5x5
KE: Lajitreeni
TO:Lajitreeni
PE: Lajitreeni
LA: Painnostoa: Lämppärinä kahvakuulaa. Tempaus 6-10x1-3, Takakyykky 5x5, Romanialainen maastaveto 5x5
SU: Kevyt lenkki/kevyt kuulailu/lepo

Kyllähän sitä mieluummin kävisi salilla rivettämässä, sitä en kiellä :)

Myöskin esim leuanvedot kuuluu jo aamujumppaan, olen vain saamassa puoli-ilmaiseksi tuollaisen möllykän kotiin niin mietin, että miten sitä voisin hyödyntää.
Kamppailun puolelta kokemusta on jo useampi vuosi, mutta kahvakuulaan ei ole tullut kuin pari kertaa enempää koskettua.

Mites esim. Turkkilainen ylösnousu? Painavalla kuulalla varmasti ihan ok. korvikevoimailua, vai tehdäänkö tuotakin normaalisti kelloa vastaan?
Onko jollain ehdotella vastaavia liikkeitä?

Sitten vähän mietityttää nuo liikeradat. Ainakin videoiden perusteella tuntuu olevan aika laajaa liikerataa käytössä esim. tempauksessa. Itselleni on painonnoston puolelta
iskostunut mieleen se, että lyhin matka on nopein. Tehdäänkö tuota laajaa liikerataa jotta saadaan pitkät sarjat sujumaan pehmeästi?

On aikasemmin tullut tehtyä vaihteluna yhdenkäden riveä ja tempausta räjähtävästi ja normaalilla liikeradalla, varmaan suoritan räjähtävät toistot samalla tekniikalla myös kahvakuulalla.

Back
Ylös Bottom