- Ikä
- 44
Kyllähän sitä mieluummin kävisi salilla rivettämässä, sitä en kiellä
Myöskin esim leuanvedot kuuluu jo aamujumppaan, olen vain saamassa puoli-ilmaiseksi tuollaisen möllykän kotiin niin mietin, että miten sitä voisin hyödyntää.
Kamppailun puolelta kokemusta on jo useampi vuosi, mutta kahvakuulaan ei ole tullut kuin pari kertaa enempää koskettua.
Mites esim. Turkkilainen ylösnousu? Painavalla kuulalla varmasti ihan ok. korvikevoimailua, vai tehdäänkö tuotakin normaalisti kelloa vastaan?
Onko jollain ehdotella vastaavia liikkeitä?
Sitten vähän mietityttää nuo liikeradat. Ainakin videoiden perusteella tuntuu olevan aika laajaa liikerataa käytössä esim. tempauksessa. Itselleni on painonnoston puolelta
iskostunut mieleen se, että lyhin matka on nopein. Tehdäänkö tuota laajaa liikerataa jotta saadaan pitkät sarjat sujumaan pehmeästi?
On aikasemmin tullut tehtyä vaihteluna yhdenkäden riveä ja tempausta räjähtävästi ja normaalilla liikeradalla, varmaan suoritan räjähtävät toistot samalla tekniikalla myös kahvakuulalla.
Itsekin hakisin voiman ja räjähtävyyden salilta, mutta uskon kuulan olevan moneen lajiin loistava väline kehittämään kuntoa ja lihaskestävyyttä. Plussaa on vielä että suurin osa kuulalla tehtävistä liikkeistä pakottaa kropan toimimaan kokonaisuutena. Kamppailulajeissa harrastelijoillakin on varmasti hyvä kehontuntemus ja hallinta, mutta ei ole ollenkaan epänormaalia että kohtalaisen hyväkään jääkiekkoilija ei osaa mennä kyykkyyn ilman että joku paikka "pettää". Itse olen kokenut kuulan loistavana välineenä kun olen etsinyt 10 vuotta bodailun takia kateissa ollutta kehonhallintaa vähäänkään haastavimmissa asennoissa.
Varsinkin tempauksessa tuo laajaliikerata mahdollistaa heilurimaisen ja taloudellisen liikeradan. Kun pystyt heilauttamaan kuulan mahdollisimman korkealle lähes suoralla kädellä, sitä vähemmän joudut tekemään töitä jotta kuula kääntyy ylhäällä pään päälle. Alas tullessa kättä koukistetaan hiukan ja annetaan kuulan tippua vapaasti. Käsi suristuu kun kuula on lantion korkeudella ja vasta sitten sukelletaan ylävartalolla kuulan perään jalkojen väliin. Ylös mennessä liikerata saattaa siis olla hiukan laajempi kuin alas laskettaessa.
Tempauksenkin voi tehdä kuulalla painonnostomaisesti läheltä vartaloa ylös ja näin pystyt varmaankin aluksi tempaamaan isommalla kuulalla. Tämä raakaliikerata näkyisi kuitenkin sarjojen pituuksissa ja itsellä ensimmäisenä ainakin pettäisi ote. Silloin kuulaa joutuisi puristamaan enemmän ja kiskomaan enemmän kädellä. Myös jalkoja joutuisi käyttämään enemmän ja alkuasento lähtisi syvemmästä kyykystä mikä myös lyhentäisi sarjojen pituuksia kunnon pettäessä aikaisemmin. Tähän tarkoitukseen tangolla tehtävä tempaus on varmasti parempi vaihtoehto, joskin paljon haastavampi oppia ja tehdä oikein.