Kaatumatauti :)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
45
Tuli otettua rankanpuoleinen jalkatreeni tuossa viime viikolla. Jalat oli tosi tönkkönä ja meinas laattakin lentää. Pari tuntia treenin jälkeen kun lähdin kävelemään vessaan nii petti jalat totaalisesti ja kaaduin turvalleni matolle. Tuolilta ei päässyt ylös ilman että auttoi käsillä punnertamalla. Ja sitten myöhemmin illalla kaaduin uudestaan, tällä kertaa ovea päin niin että siitä hajos sarana. Oon tottunu että kovan jalkatreenin jälkeen jalat on tosi tönköt ja kipeytyy moneks päiväks niin että kävely näyttää varmaan samalta kuin paskat housussa menis :). Ja toi tuolilta punnertaminenkin on ollu normaalia rutiinia jalkatreenin jälkeen mutta noi kaatuilut oli ihan uusia, vähemmän hauskoja kokemuksia. Ajattelin kysyä onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia vai onko nää mun tapaukset jotenkin ainutlaatuisia? Eli lihaksista häviää kontrolli täysin ja sitte painovoima vie miestä. :)

Mulla ei pahemmin noita oo sattunu, mut kerran: aamulla heräsin jalat ihan tohjona (oli ollu pikku jalkatreeni) ja lähdin suunnistamaan jääkaapille, avasin oven ja hupshups jalat alta. Kaaduin nurkassa oleman härvelin päälle (mikä lie teline missä on jotain tavaraa)

:kippis1:

Kerran salilla kun oli prässi ja reisiojentajat tehty, ja koukistajat oli menossa istumakoneessa. Nousin setin jälkeen hakemaan vettä. Eka askel. Petti jalka alta ja persuksilleen maahan. Kyllä se melkeen joka treenin aikana jossain vaiheessa pettää kun lähtee kävelemään, mutta ainoastaan kerran oon pyllähtäny sen takia.

Toinen juttu on sitten seruaava aamu, jos on todella innostunu treenaamaan. Joskus on pari päivää ollu kävely sen näköstä, että porukat suunnilleen kyselee, että onko sulla kakat housussa.

VITTU LOL MÄ REPESIN :D :D :D :D

hc-meininki... vanhukset kattoo kadulla on äijä kaatuu yhtäkkiä.. "voi tota nykynuorisoa" :lol1:

Ihan yleisesti puhutaan kavereiden kesken, että mennään ottamaan "puolihalvaus" salille... Siis jalkatreeni :D

Jotta jalat oikeesti kehittyis, taytyyks sita ihan noin kovasti treenata? Itse en ole jalkareenia koskaan noin loppuun vienyt. Kerran tosin ku otin tiukan pudotussarjan prässistä, meinas olla vähä vaikea kävellä sen jälkeen 30 sekkaa.

Ootteks kokeillu jalkareenia pienillä tauoilla (<1min) ?
Tietty silloin painotkin pienemmät.

Originally posted by SopivastiLihava
Jotta jalat oikeesti kehittyis, taytyyks sita ihan noin kovasti treenata?

Jos treenaan jalat silleen että kävely oikeesti näyttä siltä että on paskat housussa, niin täydellinen palautuminen treenistä kestää lähes viikon. Kun kerran treenaan viikon kierrolla, niin en tietenkään treenaa joka viikko tolla tavalla. Ja jos on jalat tönkkönä koko viikon ni kaikki muutkin treenit kärsii siitä. Näin mulla.

Ihmettelen tässä että...

miten on mahdollista treenata itsensä niin loppuun kuin sekä tässä topicissa että myös osittain tuossa aiemmassa "keho ylirasittunut" on jengi kuvaillut? Mahtaakohan tässä nyt olla kyse siitä, että tälläinen ylikova treeni onnistuu ainoastaan niiltä, joilla on jo lähtökohtaisesti tosi kova voimataso vai onkohan kyse sukupuolten välisestä erosta?

Nimittäin, mä en koskaan onnistu treenaamaan itseäni moiseen kuntoon, sillä mulla käy esim. jalkatreenissä niin, että jos rasitus menee liian kovaksi, niin mulla vaan yksinkertaisesti jää sarja kesken kun se prässi/tanko yms. ei vaan enää nouse kertaakaan. Tottakai tälläisen treenin jälkeen kävelytyyli on monta päivää vähintäänkin erikoinen ja olo heti treenin on lähinnä tärisevä eikä portaita meinaa kyetä kulkemaan millään. MUTTA: pointti on se, että mä en (ilmeisesti) vieläkään sitten tajua, miten treenataan oikein tosi kovaa, koska ei mulla ikinä salitreenissä yrjö suuhun nouse pelkästä rasituksesta. Niin voi käydä ainoastaan, jos edellisestä ruokailusta on liian vähän aikaa, mutta mä en ainakaan osaa rasittaa itseäni sillä treenillä niin täysin tilttiin että en esim. pääsisi kävelemään omin voimin/jaloin.

Ei sillä, että pitäisin kovin tavoiteltavana päämääränä salin lattialla oman oksennuksen seassa ryömimistä, mutta tuli tässä teidän kommentteja lueskellessani mieleen, että miksiköhän mä en onnistu vetämään omia treenejäni noin tiukkaan. Pitäisköhän mun pidentää sarjoja ja pienentää painoja, ja yrittää sitä kautta saada maksimaalinen väsytys?

Re: Ihmettelen tässä että...

Originally posted by Dee
miten on mahdollista treenata itsensä niin loppuun kuin sekä tässä topicissa että myös osittain tuossa aiemmassa "keho ylirasittunut" on jengi kuvaillut? Mahtaakohan tässä nyt olla kyse siitä, että tälläinen ylikova treeni onnistuu ainoastaan niiltä, joilla on jo lähtökohtaisesti tosi kova voimataso vai onkohan kyse sukupuolten välisestä erosta?

Nimittäin, mä en koskaan onnistu treenaamaan itseäni moiseen kuntoon, sillä mulla käy esim. jalkatreenissä niin, että jos rasitus menee liian kovaksi, niin mulla vaan yksinkertaisesti jää sarja kesken kun se prässi/tanko yms. ei vaan enää nouse kertaakaan. Tottakai tälläisen treenin jälkeen kävelytyyli on monta päivää vähintäänkin erikoinen ja olo heti treenin on lähinnä tärisevä eikä portaita meinaa kyetä kulkemaan millään. MUTTA: pointti on se, että mä en (ilmeisesti) vieläkään sitten tajua, miten treenataan oikein tosi kovaa, koska ei mulla ikinä salitreenissä yrjö suuhun nouse pelkästä rasituksesta. Niin voi käydä ainoastaan, jos edellisestä ruokailusta on liian vähän aikaa, mutta mä en ainakaan osaa rasittaa itseäni sillä treenillä niin täysin tilttiin että en esim. pääsisi kävelemään omin voimin/jaloin.

Ei sillä, että pitäisin kovin tavoiteltavana päämääränä salin lattialla oman oksennuksen seassa ryömimistä, mutta tuli tässä teidän kommentteja lueskellessani mieleen, että miksiköhän mä en onnistu vetämään omia treenejäni noin tiukkaan. Pitäisköhän mun pidentää sarjoja ja pienentää painoja, ja yrittää sitä kautta saada maksimaalinen väsytys?

Veit Ree sanat suustani.Olo on itselläkin kovan jalkatreenin jälkeen pari päivää,kun olisi sammunut takapuoli pystyssä Setan bileiden jatkoille,mutta oksentaminen ja kaatuilu kuulostaa kyllä jo sairaalta.Eihän tollasella treenillä voi olla enää edes mikään kasvattava vaikutus...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Originally posted by Dee
miten on mahdollista treenata itsensä niin loppuun kuin sekä tässä topicissa että myös osittain tuossa aiemmassa "keho ylirasittunut" on jengi kuvaillut? Nimittäin, mä en koskaan onnistu treenaamaan itseäni moiseen kuntoon, sillä mulla käy esim. jalkatreenissä niin, että jos rasitus menee liian kovaksi, niin mulla vaan yksinkertaisesti jää sarja kesken kun se prässi/tanko yms. ei vaan enää nouse kertaakaan. Pitäisköhän mun pidentää sarjoja ja pienentää painoja, ja yrittää sitä kautta saada maksimaalinen väsytys?

Vastaus: pudotussarjat, rest-pause, negatiiviset toistot, supersarjat ym. erikoistekniikat. Kaikillahan yksittäinen sarja joskus loppuu, mutta noi erikoistekniikat tavallaan jatkaa sitä vaikka hämärän rajamaille ja oksennukseen asti. Vaikee sanoo paljonko siinä sitten on järkee, mutta voi sitä joskus kokeilla piruuttaan ja kokeakseen, mitä on kunnon piina & tuska.

Täsmennyksiä

Voisin vielä sen verran täsmentää että ruokailen melko kevyesti n. 2 tuntia ennen treeniä. Jalkatreenin aluksi lämmittelen yleensä nostamalla joka sarjaan treenipainoja kunnes lopuksi kuorma on sellainen jolla saan loppuun asti revittynä 8-12 toistoa. Prässissä teen yleensä aluksi aivan loppuun saakka täydellä liikeradalla ja kun jalat on räjähdyspisteessä ja tietää ettei seuraava toisto tule enää alhaalta asti nousemaan nii teen vielä muutaman osatoiston. Sarjan jälkeen kyllä tietää ettei enempää olis voinu irti saada. Tämän jälkeen vielä reidenojennukset ja koukistukset niin että yläasennossa puristan aina hetken aikaa ja tuntuma on todella "raaka". Treenin jälkeen alan heti napsimaan palautusjuomaa. Yleensä melko pienissä erissä 15-20 minuutin sisällä ettei nouse ylös (en ole kertaakaan laatannut treenin aikana tai sen jälkeen vaikka lähellä on ollut joskus). Tässä vaiheessa ei vielä ole lihaksissa koskaan ollut sellaista oloa etteikö tuolilta pääsis omin avuin ylös tai että jalat pettäisivät. Se tulee vasta kun on levännyt pari tuntia. Kun yrität silloin nousta tuolilta normaalisti jalkalihaksia käyttämällä niin lihaksissa tuntuu kovaa särkyä eikä niihin saa oikein minkäänlaista tuntumaa, tässä vaiheessa mulla petti se kontrollikin. Seuraavana aamuna ei ole enää sellaista särkyä, vaan lihakset on normaalilla tavalla kipeät.

Oli miten oli, mulla tällainen treenaaminen on tuonut rutkasti kehitystä ja jos joku väittää että "liian" kovaa treenaaminen haittaa kehitystä niin voipi yrittää perustella sitä muutenkin kuin "musta tuntuu" -tyylillä. Pitää vielä itse kokeilla treenin jälkeen venyttelyä josko se auttaisi noihin treeni-illan vaivoihin. Aion myös jatkossa kokeilla treenata joka toisen jalkatreenin reiden ojennuksilla/koukistuksilla lihakset esiväsyttäen ennen raskaita perusliikkeitä.

No eeeei helvata... vedin itekki áika huiman jalkareenin tos Lauantaina(ei eka kerta), mut kyllä tähän asti ainaki tolpilla on pysytty. Ku on tarpeeksi lihaa niin ei ne tossut rupee vapiseen vaikka kuin pumppais...:p

Originally posted by Dee

Itse olen huomannut, että oma rasitusaste punttitreenissä on suoraan verrannollinen omaan kuntoon. (Hapenottokyky, palautumiskyky, lihaskunto jne.) Paskalla kunnolla toistot loppuu kuin seinään voimien loputtua, mutta hyvässä kondiksessa löytyvät ne "ylimääräiset" toistot, jotka nostavat sykkeen äärimmilleen ja sarjan loppumisen määrää lähinnäkin kivunsietokyky. (Noin karrikoidusti)
Sarjojen väkisin loppuun vetämisen hyötyyn tosin en ota kantaa. Itselleni se kumminkin antaa sen endorfiini- adrenaliinipiikin, jonka takia salilla yleensäkin viihtyy.
Maastaveto/jalkakyykky hardgore treenit tosin jättää mielummin harvemmalle, kun toi normaalisti kävely sopii tyyliin joteskin paremmin. (joskus tommonen teeseitseinvaliiditeetti toki on ihan paikallaan)

En mä ainakaan mitään pudotussarjoja tarvi siihen että pitää heittää paskahousukävelyä seuraavana päivänä. Se riittää kun vetää vaikka pelkkää prässiä kovia settejä 5x6 sillä tavalla että 3 sarjan jälkeen on aina sellanen fiilis "Emmä jaksaaaaa!!!! Haluun kotiin imemään äidin tissiä!" Ja sitten pyydät jonkun ventovieraan siihen spottaamaan sen vikan setin, haet jostain kunnon vitutuksen ja painat sen kutosen sieltä!

Ja tosta "kaatuilusta". Ihmettelen kyllä, jos ei useilla muilla ole ikinä pettäny jalka alta kun nousee jostain jalkavempeleestä. Tapahtuu sellanen "lonksis" effekti. Joskus myös portaissa pettäny seuraavana päivänä. Samalla tavalla kun joskus peruskouluikäsenä kun lähestyttiin kaveria takaapäin (Ei winsu, en puhu nyt siitä) potkastiin/näpäytettiin kevyesti polvitaipeeseen. Jalathan siinä pettää alta ja kyllä säikähtää :lol1: Jos ette ymmärrä tota jalkojen pettämistä pyytäkää jotain joskus tekemään tää juttu kun sitä vähiten odotatte.

Tuskin porukat nyt joka jalkatreenin aikana kaatuilee tai ryömii paskasilla lattioilla laulaen "I have no legz. I have no legz!" Niinkun sanoin niin kerran on toi jalan pettäminen ittellä menny pyllähtämiseen asti.

EDIT: Ja mitä tohon Yusun kaatumiseen tulee niin se oli luultavasti kännissä tajuamatta sitä ite laisinkaan.

Originally posted by rintafile

Samalla tavalla kun joskus peruskouluikäsenä kun lähestyttiin kaveria takaapäin (Ei winsu, en puhu nyt siitä) potkastiin/näpäytettiin kevyesti polvitaipeeseen.

Tuskin porukat nyt joka jalkatreenin aikana kaatuilee tai ryömii paskasilla lattioilla laulaen "I have no legz. I have no legz!" Niinkun sanoin niin kerran on toi jalan pettäminen ittellä menny pyllähtämiseen asti.

EDIT: Ja mitä tohon Yusun kaatumiseen tulee niin se oli luultavasti kännissä tajuamatta sitä ite laisinkaan.

No voi lollotillooooo!!!!:D:lol2:

Joskus tapahtuu

Itselle on käynyt muutaman kerran samalla tavalla, tosin ei isoilla painoilla treenaamalla (minä en sitä massaa hae). Yleensä vastaava tilanne tulee jos teen kyykyssä 'sikatoistoja' esim. 75 x 45kg. Kestävyysurheilijalla tilanne on tietysti eri, koska jalkojen lihasmassa on pieni, mutta yksi syy tuohon (fysiologin suusta) on jalkojen verisuonten häröt heti treenin jälkeen (ts. vereenpaineen liian kova vaihtelu). Seuraavana aamuna tämän ei tosin pitäisi enää vaikuttaa. Lihasturvotus voi myös aiheuttaa jalkojen valtimoiden hetkellistä ahtaumaa (ts. lihas puristaa reisivaltimoa), jolloin lihas ei saa tarpeeksi verta kestääkseen taakkaa rasittuneena? Mene ja tiedä.

etin tässä jotain lihasten kipeydestä ja tämmöinen topicci pisti silmään.
Aloin taas pitkän tauon jälkeen käydä salilla tossa maanantaina. Silloin oli rinta ja olkapää päivä ja tiistaina oli sitten jalkapäivä. Tein kyllä kevyillä painoilla, mutta lihskivuilta ei voinut välttyä.
Nyt iski sitten vielä jonkinmoinen flunssa päälle ja tänään on jalat siinä kunnossa että portaita ei taihdo päästä ylös.

Haluisinkin tietää, onko jotain ihan normaalia konstia millä sais lihaskipua lievitettyä, kun pitäis tiistaina mennä kantamaan arkkua ja haluaisin varmistaa etten kaadu samaan kuoppaan mummon kanssa.

Yleensä mulla on ollut toinen päivä aina pahin lihasten kipeyden kanssa, mutta esim maanantain jäljiltä tänään on kyllä ojentajat ja tissit aivan mahottoman kipeät, takkiakaan ei tahdo saada päälle.

Noinhan siinä käy. Oman kokemuksen mukaan pari tuntia treenin jälkeen venytteleminen vähentää noita lihaskipuja. Ja ei ne muut edes niin haittaa mutta jalat...

Luulis että ainakin jalat helpottaa tiistaihin mennessä.

Haluisinkin tietää, onko jotain ihan normaalia konstia millä sais lihaskipua lievitettyä, kun pitäis tiistaina mennä kantamaan arkkua ja haluaisin varmistaa etten kaadu samaan kuoppaan mummon kanssa.

Yleensä mulla on ollut toinen päivä aina pahin lihasten kipeyden kanssa, mutta esim maanantain jäljiltä tänään on kyllä ojentajat ja tissit aivan mahottoman kipeät, takkiakaan ei tahdo saada päälle. [/B][/QUOTE]

No Buranaa poskeen (tai muuta ibuprofeiinia sisältävää) jo ennen treeniä tai viim. heti treenin jälkeen.
Luin aikoinaan jostain sen lääketieteellisen selityksen ...tehostikohan se maitohappojen poistumista lihaksista ? tarkemmin en muista, mutta itsellä toimii puolikas nelisatanenkin PALJON tehokkaammin kuin venyttelyt. En kyllä tarte muulloin kuin just jonkun todella kovan jalkatreenin yhteydessä ja jos sen jälkeen tiedossa vaikka joku juoksu- tai pelikeikka.

Back
Ylös Bottom