Käyttäytymisohjeita solariumiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja leenam
  • Aloitettu Aloitettu
. Mulla itselläni solarium auttaa kuivaan ja hiukan atooppiseen ihoon samoin kuin auringonvalo. Mutta ei se solariumvalo kuitenkaan varmaan mitään terveellistä ole...
.

Täähän oli mielenkiintoista. Tosin mulla itselläni ei ole iho-ongelmia, mutta poikaystävällä on kuiva ja atooppinen iho. PItäisköhän suositella sille solariumii? (Tosin tuskin se menee ;) )

Täähän oli mielenkiintoista. Tosin mulla itselläni ei ole iho-ongelmia, mutta poikaystävällä on kuiva ja atooppinen iho. PItäisköhän suositella sille solariumii? (Tosin tuskin se menee ;) )

No oikeesti en tiedä 100% tosta solkusta (yritän vaan selitellä sitä itselleni niin), mutta ainakin jotkut valohoitolaitteet auttavat auringon lisäksi. En tiedä onko toi solkun UV -säteily vai mitä se nyt on, sitä oikeaa mitä tarvitaan iho-ongelmien hoitoon. Esim. jotkut pahat psoriasis-potilaat pääsevät Kelan tuella etelään auringonvaloon, koska se on todettu auttavan.

Tässä jotain linkkejä:

http://www.terveyskirjasto.fi/terve...artikkeli=dlk00202&p_haku=Atooppinen ihottuma

http://www.verkkoklinikka.fi/?page=6027826&id=4838321

kiinnostaisi kyllä aloittaa käymään solariumissa ettei olis aina kalkkilaivan kapteeni. itellä kun on toi ahtaanpaikankammo, pelottaa vähän että millaiseen arkkuun sitä ittensä ahtaa. :nolo: onko kansi kiinni koko ajan? vai jääkö raolleen? tyhmiä kysymyksiä, mutta kysynpä kuitenkin. ettei tule vuosisadan kohtausta jos joskus uskaltaudun kokeilemaan asiaa:D

Eli kansi ei mene mitenkään ''lukkoon''. Sen saa itse myös määritellä miten alas sen lasket. Kun on ne lasit päässä, sitä ei edes huomaa että kansi on alhaalla. Ei kannata muuten pelästyä, jos solarium naksuu. Ainakin minulla on joskus naksunut, varsinkin, jos on valmiiksi lämmin.

Joo ja itselläni kun on finnejä niin auttaa myös niihin :) kuivavat pois.. Itse käyn solkus kerran kuussa tai kahdessa. Mun salilla se maksaa 5e kerta.. Mukava uusi laite missä saa ilmastoinninkin=)

Viime torstaina menin eri paikkaan kuin missä olen ennen käynyt ja näin talven jäljiltä aloitin 12 minuutilla, ja kaikki ok. Noh tänään menin uudestaan ja ajattelin, että nyt uskallan olla jo 15 min kun edellisellä kerralla hädin tuskin huomasi, että olin solkussa käynyt ja kuinkas kävikään, koko selkäpuoli kärähti!! Siis jalat, persus ja selkä, MUTTA ihooni paloi siis putkien raidat!! ...

Solariumin käyttöohjeissa (jotka pitäisi olla kaikkien solkkujen seinillä, mut tuntuu usein puuttuvan...) kerrotaan, että solariumia ei saisi ottaa samana päivänä kun ottaa aurinkoa, eikä mielellään 48 tunnin sisällä kuin yhden kerran. Tämä perustuu siihen, että iho reagoi tavallaan viiveellä UVA-säteisiin, eli rusketus syvenee vielä seuraavanakin päivänä kun olet ottanut aurinkoa. Varsinkin, kun ottaa hiukankin pidemmän tauon jälkeen aurinkoa ja iho on vaalea ja herkkä UV-säteille, on hyvä pitää päivä tai pari taukoa ennen kuin menee seuraavan kerran solaan. Jos iho punoittaa, tulee taukoa pitää kunnes punoitus loppuu. Juuri ihon palaminen vanhentaa ihoa kymmeniä kertoja nopeammin kuin järkevä auringonotto, niin auringossa kuin solariumissakin.

Mutta siis missään tapauksessa ei ole normaalia, että putkien jäljet ovat palaneet selkään! Sen ymmärrän, että iho on herkkä edellisen päivän jäljiltä, mut ei nyt ihan tuolla tasolla. Mitään säteitä läpipäästämättömiä silmäsuojia pitäisi pitää AINA solariumissa ja auringossakin silmät on hyvä suojata. Mutta onhan se mukavaa makoilla lämpimässä hetken... Ja auttaa tosiaan iho-ongelmiin, niin kuivalle kuin rasvaisellekin iholle tekee yksilöstä riippuen hyvää.

Minkälaiset nuo silmäsuojat on? Ei kai niistä jää jotain rajaa kasvoille/silmien ympärille?:eek: Mä en oo koskaan kokeillut solariumia, kun nautin niin suunnattomasti rannalla oleilusta ihan oikean auringon alla!:haart: Kesä vaan turhan lyhyt ja vaikka onkin jo lähellä, niin silti nii-in kovin kaukana...:)

Ne on nykyään sellaset pienet 'silmänmuotoiset' muoviläpyskät :) ei niistä jää jälkiä mihinkään, ku ei ne peitäkään juurikaan mitään muuta kuin sen silmän.

Ja muistakaahan: Max 10krt/vuosi solariumia on turvallisuusraja.

Mulla tuppaa ajoittain tulemaan pahe solkussa käymisestä.. On vaan niin kiva kun iho on päivettynyt! Yrittänyt olen itseruskettavien kanssa sählätä, mutta se solarium on vaan niin paljon mukavampi ja helpompi siinä treenien yhteydessä. Onneksi tulee kesä ja pääsee ruskettumaan ihan "aidosti" :)

Löytyykö saleilta yleisesti silmäsuojia, vai täytyykö sellaiset olla mukana, jos tahtoo käyttää?
Pysyykö kansi auki, vaikka olisikin jätetty hiukan ylemmäs?
Ja pitääkö solkku kovaa ääntä?:D

Löytyykö saleilta yleisesti silmäsuojia, vai täytyykö sellaiset olla mukana, jos tahtoo käyttää?
Pysyykö kansi auki, vaikka olisikin jätetty hiukan ylemmäs?
Ja pitääkö solkku kovaa ääntä?:D

Yleensä saleilla on suojalasit, joita voi käyttää solkussa. Itse en tykkää käyttää muuta kuin omia lasejani ja jos satun ne unohtaan, niin ainakin puhdistan salin lasit. Suosittelen lasien käyttöä. Piilareiden käyttökin taitaa olla kiellettyä solariumissa.

Kansi pysyy useimmiten auki myös hiukan ylempänä. Vähän vanhemmissa ja enemmän käytetyissä malleissa saranat saattavat olla sen verran kuluneet, että löytyy kaksi asentoa: ylhäällä tai alhaalla.

Kaikki käyttämäni solariumit pitävät melkoista huminaa, koska niissä on yleensä ilmastointi ja jo pelkät lamput hurisevat. Alkuun humina ja kansi alhaalla tuntuivat erittäin ahdistavilta:D

Solariumin käymisen olen aloittanut 5 min, yleensä marraskuussa. Minulla on todella vaalea iho ja palan helposit, mutta sitkeällä paahtamisella myös rusketun. Tuosta nostelen sitten muutaman minuutin kerrallaan.

Omista tuon atooppisen ihon ja minulle solarium toimii yhtenä hoitokeinona talvisin. Tarkoitukseni ei ole olla ruskea kuin kahvipapu, mutta en halua olla täysin kalman kalpea. Lääkärin kanssa olen keskustellut huimista solarium minuuteistani, enkä toistaiseksi ole saanut kieltoa sitä käyttää. Valohoitoja minulle on suositeltu, mutta nykyisellä paikkakunnallani se ei ole mahdollista, joten käytän solariumia. Käyn solariumissa 2-3 krt/vko ja 8-12 min kerrallaan. Ennen kesää sitten rusketan itseäni vähän enemmän ja suuremmilla minuuteilla.

Olen solariumissa yleensä alasti, ettei tule mitään rajoja. Puhdistan alustan hyvin ennen käyttöä sekä käytön jälkeen. Vietän aikaani niin mahallani kuin selälläni.

Yleensä saleilla on suojalasit, joita voi käyttää solkussa. Itse en tykkää käyttää muuta kuin omia lasejani ja jos satun ne unohtaan, niin ainakin puhdistan salin lasit. Suosittelen lasien käyttöä. Piilareiden käyttökin taitaa olla kiellettyä solariumissa.

Kansi pysyy useimmiten auki myös hiukan ylempänä. Vähän vanhemmissa ja enemmän käytetyissä malleissa saranat saattavat olla sen verran kuluneet, että löytyy kaksi asentoa: ylhäällä tai alhaalla.

Kaikki käyttämäni solariumit pitävät melkoista huminaa, koska niissä on yleensä ilmastointi ja jo pelkät lamput hurisevat. Alkuun humina ja kansi alhaalla tuntuivat erittäin ahdistavilta:D

Solariumin käymisen olen aloittanut 5 min, yleensä marraskuussa. Minulla on todella vaalea iho ja palan helposit, mutta sitkeällä paahtamisella myös rusketun. Tuosta nostelen sitten muutaman minuutin kerrallaan.

Omista tuon atooppisen ihon ja minulle solarium toimii yhtenä hoitokeinona talvisin. Tarkoitukseni ei ole olla ruskea kuin kahvipapu, mutta en halua olla täysin kalman kalpea. Lääkärin kanssa olen keskustellut huimista solarium minuuteistani, enkä toistaiseksi ole saanut kieltoa sitä käyttää. Valohoitoja minulle on suositeltu, mutta nykyisellä paikkakunnallani se ei ole mahdollista, joten käytän solariumia. Käyn solariumissa 2-3 krt/vko ja 8-12 min kerrallaan. Ennen kesää sitten rusketan itseäni vähän enemmän ja suuremmilla minuuteilla.

Olen solariumissa yleensä alasti, ettei tule mitään rajoja. Puhdistan alustan hyvin ennen käyttöä sekä käytön jälkeen. Vietän aikaani niin mahallani kuin selälläni.

Kiitti tosi paljon vaivannäöstä :)

..miten mä muistelisin et 30x vuodessa...? (se yleinen suositus)

No, en tiiä ku en oo mikään sanomaan kun itse käytän liikaa solkkuu. Yritän kumminkin pitää homman järkevänä ja käydä ainoastaan kausittain, lähinnä talvella. Sitten niitä itseruskettavia lisäks...
Jokainen varmaan itse miettii mikä kannattaa, on näissä aina riskinsä!

Kumpi mun kannattaa valita syvempään rusketukseen; tehostimet päälle ja se sama 10 min. aika (viim. ilman facebody+face -tehostimia) vai ilman tehoja ja pidempi aika?

Kyllä mä ainakin itse olisin ilman tehostimia pidemmän ajan jos noista pitäisi valita.

Itse teen sellaistakin hölmöä välillä, koska naama palaa mulla helposti, niin saatan olla puolet ajasta ihan normaalisti ja sitten puolivälissä heittää kasvotehostimet veke tai parhaimmassa tapauksessa laitan jonkun pyyhkeen kasvojen päälle. :)

Ihotautilääkärin mukaan solkussahan saisi käydä 10x vuodessa...:hyvä:Itsellä tulee käytyä toi määrä ainakin kuukaudessa, mutta kai tässä jokainen aikuinen voi itse omalla järjellä miettiä mikä on fiksua. Itsekin tiedän, että vähempikin riittäisi...mut minkäs teet kun oot tottunut olemaan ympäri vuoden rusina:D

rusketusta vuoden ympäri

Olen saanut mukavasti rusketusta kesällä ja olen lähdössä ulkomaille lokakuussa. Saisinko pidettyä rusketuksen ensi kesään asti jos kävisin 2 kertaa kuukaudessa solariumissa? Kuinka kauan olisi hyvä olla alussa? (En pala helposti.)

Sitten näistä itse ruskettavista. Jos käytän niitä kesällä niin rusketunko normaalisti?

Suositut

Back
Ylös Bottom