Käyttäytymisohjeita solariumiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja leenam
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin ottaa vähän aurinkoa ennen lähestyvää tropiikinmatkaani - mutta salini solariumeista ei löydy ei käyttö- eikä käytosohjeita - siis auttakaa!

Oletteko siellä ihan nakuna, vai olisiko hiukset suojattava? (Värjätyt!) Olisiko pidettävä pikkupöksyt jalassa? Käytetäänkö yleensä laseja vai onko solariumin valo nykyisin niin heikkoa, että riittää jos silmät on kiinni - vai onko edes sekään tarpeen?

Mikä on passeli annos? Täällä laite otti maksun 6 minuutin eriltä.

Yritin kysellä henkilökunnalta, mutta ei niiltä saanut oikein selvää.

Originally posted by leenam
Ajattelin ottaa vähän aurinkoa ennen lähestyvää tropiikinmatkaani - mutta salini solariumeista ei löydy ei käyttö- eikä käytosohjeita - siis auttakaa!

Oletteko siellä ihan nakuna, vai olisiko hiukset suojattava? (Värjätyt!) Olisiko pidettävä pikkupöksyt jalassa? Käytetäänkö yleensä laseja vai onko solariumin valo nykyisin niin heikkoa, että riittää jos silmät on kiinni - vai onko edes sekään tarpeen?

Mikä on passeli annos? Täällä laite otti maksun 6 minuutin eriltä.

Yritin kysellä henkilökunnalta, mutta ei niiltä saanut oikein selvää.

Joo eli tässä hieman neuvoja grillin käyttöön:

itse pidän solariumissa stringejä, sillä jotenki alasti oleminen tuntuu epämukavalta.

Laseja en käytä ollenkaan, vaan pidän silmät kiinni (kai niitä oikeesti kannattais pitää). Jos niitä käyttää, tulisi ne aina vielä itse putsata ennen käyttöä, koska silmätulehdukset ym. tarttuu helposti. Jos oikeen paljon käy, voi tietysti hankkia omatkin. Itsekin voi tehdä hyvät lasit muovipullojen korkeista...halpa vaihtoehto!!

Ei tarvitse hiuksia suojata mitenkään, vaikka ne olisi värjätyt. En ole kuullut, että kukaan niitä suojaisi. Jos on pitkä tukka kannattaa pitää se kiinni vaikka nutturalle, niin se ei peitä selkää tai niskaa

Riippuu aika paljon laitteesta kuinka kauan pitää siellä olla. Siellä missä itse käyn, saa valita joko 8 minuuttia 1,5 euroa tai 16 min. 3 euroa. Eli jos saat aina 6 minuuttia kerrallaan, suosittlen aluksi testausta, eli käyt sen kerran ja katsot minkälaiseksi iho muuttuu. Jos ei näy kauheeta punoitusta, ota seuraavalla kerralla 2 kertaa se 6 min. ja sitten taas enemmän. Aloita aina varoen, jos olet vaaleaihoinen.

Ja viimeseksi vielä täytyy todeta, että eihän se grilli mikään terveellinen ole, mutta kun täällä eletään pimeässä suomessa, on
välillä kiva saada ihoon väriä ja samalla valohoitoa.

Ja eiku vaan kaikki grillailemaan!:thumbs:

kannattaa hippasen vaihella asentoa, varsinkin kun olet pidemmän aikaa a)jos sollet ovat paljon käytössä siellä on mukavasti tuli perseen alla b)jotkut kropan kohdat saattavat painautua pleksiin ja saattaa tehä pieniä laikkuja.

mulla on tapana olla kyllä ihan vaatteetta solkussa.se on vähän mistä tykkää:)

silmäsuojia suosittelen.jos käyt uv-valossa enemmän, ei varmasti simmut tykkää siitä hyvää.varsinkin jos solkussa on kasvotehostin, PIDÄ laseja.

-r

Mä oon huomannu, että hiusten väri haalistuu helposti solariumissa käydessä (punaiset hiukset varsinkin). Kyllä ehdottomasti tulisi olla kunnon silmän suojukset, sellaiset, jotka ei päästä UV-säteitä läpi, mulla on tullut kerran ärhäkkä silmätulehdus kun en kehdannut laittaa niitä...kävin tänään ekaa kertaa tälle keväälle solariumissa ja otin kerralla 20 minuuttia kun oon aina aatellu olevani huonosti palavaa tyyppiä...no, toisin kävi, nyt muistutan lähinnä keitettyä rapua :curs: Onneksi naama ei palanut ollenkaan. Eli kannattaa ottaa hillitysti eka kerralla, 5-10 min ja myöhemmin enemmän.

kannattaa kysästä paikan henkilökunnalta milloin putket on vaihdettu.tuoreiden putkien alla ei pysty olee ernestikää.
sehän vaikuttaa tosiaan aika pitkälti siihen kuinka kauan siellä kannattaa paistatella aluksi.joo, solles ei oo kiva palaa.

olen kanssa pitänyt vaaleiden hiuksien suojana varmuuden vuoksi jonkilaista räppänää.:)

Mä tykkään kaiken varalta pitää solariumissa niitä suojalaseja silmillä ja pitkän tukankin laitan yleensä nutturalle ja virittelen vielä jotain riepuakin vielä tukan suojaksi. Lisäksi kasvojani en altista valolle kuin ehkä 10 min. ja sen jälkeen pistän riepua naamankin suojaksi. Laittelen sitten itseruskistavaa naamaan kotona. Tämä siksi etten halua kasvojen ihon ikääntyvän ennen aikojaan.

Yleensä ensikertalaiselle suositellaan 10 - 15 minuuttia ekalla käyntikerralla, varsinkin jos iho on kovin vaalea. Itse olen parhaimmillani ollut jopa 25 minuuttia (20 minuuttia kai suositus..), enkä ikinä ole palanut. Mutta olenkin kai aika paksunahkainen ja oma pigmenttini on suomalaiseksi aika tumma.

Kiitos kaikille!

Siis huivi päähän ja omat lasit silmille kaiken varalta, ne 18 minuuttia eka kerralla ei tuntuneet negatiivisesti missään, joten jatkanen.

Olen yleensä vanhenemisvaaran takia aina auringon kanssa varovainen, mutta tämä on nyt tuon lähetyvän matkan takia tarpeellista ennakkohoitoa, etten pala.

Tänään on jalka- ja olkapäivä, sitten solarium ja sauna ja suihku...

Sen verran, että solarium ei vähennä palamisvaaraa oikean auringon alla johtuen siitä syystä, että se ruskettaa jotenkin eri tavalla eikä iho paksuunnu samoin kuin oikean auringon säteiden vaikutuksesta.

Mutta esteettisesti on mukavempi olla ruskeampi ja myös sellainen juttu, että joissain maissa kauppiaat iskee kaikki huijausenergiansa sellaisiin, jotka näyttää siltä, että ovat vasta saapuneet maahan.

Ja linkkinä säteilyinfoa säteilyturvakeskuksen sivuilta:

http://www.stuk.fi/sateily_ja_ihminen/solarium.html

"Auringon säteilyyn verrattuna solariumlaitteet tuottavat hyvin voimakasta UV-A-säteilyä. Siksi iho ruskettuu nopeasti solariumin vaikutuksesta. Koska ihon pintasolukko ei lisäänny kuten auringossa, solariumrusketuksen antama UV-suoja on paljon heikompi kuin auringossa hankittu. Lisäksi on syytä muistaa, että myös ruskettunut iho voi palaa; ihon punoitusta on vain vaikeampi havaita rusketuksen alta."

http://www.stuk.fi/sateily_ja_ihminen/uvsateily.html

Pieni vinkki: puolessa välissä sollikkaa kannattaa vaihtaa käsien asento kylkien vierestä pään päälle (tai siis pään yläpuolelle). Muuten jää aikas ikävät valkoiset laikut kainaloihin!

Kyllä siellä grillissä on sitten mukava torkahtaa rankan treenin päätteksi!:rolleyes:

Wellness-kuntosalin jäsenenä saisin käyttää mielinmäärin heidän solariumiaan (sisältyy kk-korttiin). En ole vielä aloittanut kokeilemaan.

Kuinka paljon ihmiset käyvät solariumissa / mikä olisi järkevä tapa aloittaa ettei kärähdä? Kerran kuussa / parissa viikossa esim. viisi minuuttia kerrallaan? Vai useammin?

Originally posted by mmama

Kuinka paljon ihmiset käyvät solariumissa / mikä olisi järkevä tapa aloittaa ettei kärähdä? Kerran kuussa / parissa viikossa esim. viisi minuuttia kerrallaan? Vai useammin?

Jos et ole varma ihostasi niin joku 5min on sopiva aloitusannos ja siitä aina vähän lisää, jos iho kestää.

Kerran viikossa on sopiva tahti. Kaksikin kertaa viikossa voi olla ok.

Suosittelen sitä mun stukin linkkiä, joka on tässä samassa threadissa.

Originally posted by mmama
Wellness-kuntosalin jäsenenä saisin käyttää mielinmäärin heidän solariumiaan (sisältyy kk-korttiin). En ole vielä aloittanut kokeilemaan.

Meikäläinen saattaa parhaimmillaan makoilla 4 kertaa viikossa grillissä, mut kyl se yleensä on keskimäärin 2 kertaa vko. Vietän yleensä sen maksimiajan lamppujen alla.

Järkevä tapa on aloittaa todella pienillä kerta-ajoilla ja joku kerran viikossa, että iho tottuu.

Hyvä vinkki muuten vielä: itse saatan maata grillissä koko ajan mahallani kädet niin, et kainalotkin saa aurinkoa. Päätä kääntelen aina väliajoin. Mahalla ollessa ei tule takapuoleen niitä ikäviä valkosia "pallokuvioita" ja sama juttu lapojen kanssa.

Kyllä tää grillissä oleminen on tarkkaa puuhaa...(itseäni oikeen huvittaa tää mun kommentointi!!!;)

Originally posted by Pinja
Meikäläinen saattaa parhaimmillaan makoilla 4 kertaa viikossa grillissä, mut kyl se yleensä on keskimäärin 2 kertaa vko. Vietän yleensä sen maksimiajan lamppujen alla.

Järkevä tapa on aloittaa todella pienillä kerta-ajoilla ja joku kerran viikossa, että iho tottuu.

Hyvä vinkki muuten vielä: itse saatan maata grillissä koko ajan mahallani kädet niin, et kainalotkin saa aurinkoa. Päätä kääntelen aina väliajoin. Mahalla ollessa ei tule takapuoleen niitä ikäviä valkosia "pallokuvioita" ja sama juttu lapojen kanssa.

Kyllä tää grillissä oleminen on tarkkaa puuhaa...(itseäni oikeen huvittaa tää mun kommentointi!!!;)

Tuossapa hyvä vinkki! Monesti olenkin miettinyt, miten pitisi olla ettei niitä valkeita laikkuja jäisi sinne lapoihin. Eli mahalleen siis :whip: !

ahaa

siis siellä pystyy olee vattallaa...iha uutta mul..miettiny kyl mut ai o tullu kokeiltuu. kainalot kas jääny välil iha ilman värii..hups:( mulla kas sisältyy sola kk korttii et tulee aika paljon käytyä.. nyk 15min kerral, ennen olin 20min(säädetty alemmas enkä jaks rukata sitä suuntaa enkä toisee) alotin sillo josku sillai et olin suht pienel aikavälil heti 3 kertaa. Sit ku saa pohjan sitä ei tartte ku vaa pitää yllä.. paloin kas kerran ja oli ikävää..naama oli ku ravul:curs: mut oon huomannu hyväks solanki jälkee käyttää jotain apres lotionii elikkä näitä auringonoton- jälkee rasvoi. jokaisen iho tietty erilainen ja herkkä kaverini aloittiki 8 minuutil alkuun.. ja tietty voi tehä niinki et 15 min mut kansi enemmä auki..ei ainaka naama pala.mones saa myös kasvotehostimet pois päältä ku haluaa.

Jos palat auringossakin herkästi, ole varovainen myös solariumin suhteen!
Noi ajat on ihan solarium-kohtaiset..ja nekin vaihtelee ihan niiden PUTKIEN IÄN JA TEHON MUKAAN.
Yleensä kaupallisilla saleilla vaihdetaan varmaan solan putket melko usein...tai solariumiin mennessäsi kannattaa kysyä, onko uudet,tehot putket, jos muutenkin palat herkästi.
Toinen juttu on noi pigmenttiläiskät. Niitähän tulee toisille jo ihan penskana, toisille iän ja hormonitoiminnan vaihteluiden vaikutuksesta...
Mulle alkoi tulla näitä auringosta johtuvia laikkuja naamaan JUST ku täytin 30v :curs: ja siitä asti oon joutunu ottaan aurinkoo ja solariumii pyyhe naaman päällä jos haluun välttyy täysin laikuilta...:eek: :curs:
on muute TOSI fiksun näköstä! ;)

Poimin tällaisen vanhan threadin jostain kätköistä. Olen käynyt solkussa elämäni aikana lähemmäs 20 kertaa eli kokemusta on jo jonkun verran. Viime torstaina menin eri paikkaan kuin missä olen ennen käynyt ja näin talven jäljiltä aloitin 12 minuutilla, ja kaikki ok. Noh tänään menin uudestaan ja ajattelin, että nyt uskallan olla jo 15 min kun edellisellä kerralla hädin tuskin huomasi, että olin solkussa käynyt ja kuinkas kävikään, koko selkäpuoli kärähti!! Siis jalat, persus ja selkä, MUTTA ihooni paloi siis putkien raidat!! En liikkunut solkussa, niinkuin en ole ikinä ennenkään liikkunut, mutta tällaista ei ole silti aikaisemmin käynyt! Ja etupuolelta tuskin huomaa mitään, yläosasta ei näy raidan raitaa, mutta ahteri on punainen kuin rapu. Onkohan laitteeseen voinut tulla joku vika vai mikä voi tällaisen aiheuttaa? Tässä piti vain pikkaisen totutella ihoa tuohon paahteeseen, kun olen lähdössä ulkomaille ja tuppaa sitä aurinkoihottumaan tuleen niin helpolla, mutta tämän kokemuksen jälkeen en kyllä varmaan solkkuun enää uskalla mennä, tai en ainakaan ole ikinä yli 10 min kerralla!

Niin kyllähän ne putket tosiaan ovat lähempänä ihoa mitä vasten maataan, mutta ennen en ole huomannut mitään eroa selkä ja vatsapuolella. Tässä solkussa kyllä ne putket on todella lähellä sitä pleksiä, jossain ollut paljon kauempanakin.. Laite on melko vanhan näköinen ja saliohjaaja suositteli ekalle kerralle jo ajaksi 15 min kun sanoin että normaalisti olen aloittanut 10 minuutilla, eli ilmeisesti putketkin jo vanhemman puoleiset..

Toivottavasti annoit palautetta solariumin toiminnasta kyseiseen paikkaan.

Ei nimittäin kuulosta ihan normaalilta toiminnalta, väkisinkin mieleeni tulee, että alapuolelle on vaihdettu uudet putket, mutta yläpuolelle ei. Joskus on itsellekin käynyt yllätys, kun on samaan paikkaan mennyt solkuttamaan samalla ajalla, mutta putkien vaihdoksen jälkeen tehoa on löytynyt ihan eri tavalla. Siltikään ei kyllä ihoon kuulu putkien kuvia palaa.

Muista kuitenkin hoitaa palanutta ihoasi hyvin.

kiinnostaisi kyllä aloittaa käymään solariumissa ettei olis aina kalkkilaivan kapteeni. itellä kun on toi ahtaanpaikankammo, pelottaa vähän että millaiseen arkkuun sitä ittensä ahtaa. :nolo: onko kansi kiinni koko ajan? vai jääkö raolleen? tyhmiä kysymyksiä, mutta kysynpä kuitenkin. ettei tule vuosisadan kohtausta jos joskus uskaltaudun kokeilemaan asiaa:D

Mä oon solkussa ilkosillani. Ennen solkkuun asettumista pyyhin alustan desinfiointiaineella samoin kuin solkussa käymisen jälkeen. Käännyn välillä solariumissa vatsalleni, jotta lapaluiden sekä ristiselän kohdalle ei tulisi laikkuja. Hiuksia en ole suojannut mitenkään, mutta kaikki meikit ja rasvat pyyhin pois kasvoista. Samoin en laita mitään rasvaa tai dödöjä ihoon.

Suojalaseja olen pyrkinyt käyttämään (paitsi mahallani ollessa), sillä niiden käyttämättä jättäminen voi kait aiheuttaa jotain kaihia. Itse käyn "liian paljon" solariumissa epäsäännöllisen säännöllisesti enkä uskalla antaa kenellekään oheita siitä, kuinka kauan siellä pitäisi makailla. Olen sitä mieltä, että kannattaa aloittaa varovaisesti ja mietittävä asia itselleen sopivaksi. Kannattaa myös tosiaan varmistaa, onko solariumputket kauhean uudet, jotta ei heti pala sekä kysyä neuvoa henkilökunnalta ainakin alussa. Lisäksi kannattaa huomioida solariumkopin seinällä olevat ohjeet (mm. lääkkeistä). Ja tosiaan, solariumrusketus ei auta siihen, etteikö palaisi auringossa solkkukäyntien jälkeen. Mulla itselläni solarium auttaa kuivaan ja hiukan atooppiseen ihoon samoin kuin auringonvalo. Mutta ei se solariumvalo kuitenkaan varmaan mitään terveellistä ole...

Yhdellä tutulla oli ahtaapaikankammo ja sillä oli kaveri mukana solariumissa. Siis siinä vieressä tuolilla istumassa. Mutta sen kannen saa kyllä tosi helposti auki, eli ei siellä oikeasti ole mitään hätää. Mulla itelläni on vielä kännykän radio koko ajan päällä siellä solkussa, eli olen tehnyt asiasta melkoista "taidetta".

Muistan itsekin ensimmäsinä kertoina jännittäneeni tuota kannen avaamaista, mielessä oli kait kauhukuva siitä, että jään jumiin solkuun. Niinpä muistan ensimmäisillä kerroilla pitäväni toisella kädellä jatkuvasti kannesta kiinni ja testailemalla sen nousemista kesken solkuttelun :D

Käyttämissäni solkuissa kansi aukeaa normaalisti ihan vain työntämällä (vaikka siis kesken solkuttelun), joskus on tullut vastaan niitä, jotka aukeavat automaattisesti ajan päätyttyä. Ja tuon kannen voit itse vetää niin lähelle kuin tahdot, siltikin väliin jää aina muutamien (?) senttejen rako.

Eli ei kokeilemista kannata mielestäni väliin jättää ainakaan tuon kansipelon vuoksi.;)

Suositut

Back
Ylös Bottom