Käytännön kokemuksia Hiit:sta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pain
  • Aloitettu Aloitettu
Tänään oli sitten se Suuri Päivä. Päivä jolloin olin päättänyt aloittaa HIIT-hässäkän läpi viennin ja dieetin. Kello soi 6:00 ja allekirjoittanut ponkaisi pystyyn. Pilkainen vilkaisu ikkunaan osoitti lämpötilaksi +-0, ja taivaalta näytti satavan kaikkea nyrkinkokoisten lumikimpalaeiden ja sveitsiläisten hiihtopummien väliltä. No, ei siinä mitään - meikäläinen juoksee vaikka sementissä, jos niin olen päättänyt. Tempasin vähän reilummin vaatetta päälle ja naamariin kupillisen vihreää teetä ja puoli litraa raikasta vesijohtovettä. Pienen sähläilyn, muutaman kunnioittavan katseen bussikatoksista ja parin läheltä piti tilanteen lumiauran kanssa jälkeen olin löytänyt sopivan kadunkaistaleen ja valmis aloittamaan. Ipodista soimaan oma playlist, johon olin miksannut 4 minuuttia Coldplayn - A Rush of Blood to the Head:ia ja Slayerin - Here Comes the Pain:ia sekaisin niin, että puol minuuttia Coldplayta, puol minuuttia Slayeria jne.(on muuten aika psykedeelinen efekti).

Kiskoin sitten verenmaku suussa 4 minuutin session läpi ja aloin hölkkäileen kotiapäin naama vihreänä...

...päästyäni himaan suuntasin olohuoneen lattialle jossa :urjo: , sen jälkeen vessaan, jossa :urjo: , suihkuun ja :urjo: , keittiöön ja :urjo: ja sen jälkeen makaamaan merkiksi viikatemiehelle lattialle. Nyt tuntuu siltä, että toinen keuhko ois julistanut sodan sydämelle, mikä ois johtanut jonkinnäköiseen aseellisten interventioiden sarjaan sisäelimieni kesken. Henki ei kulje ja aivan järkyttävä yskiminen päällä.

....voisiko joku kertoa mistä tämä johtuu? Onhan se tietysti totta, että oon välttäny aerobista kuin ruttoa koko syksyn, mutta syyskuussa meni 5km kuitenkin 20 minuuttiin, eli kyllä tässä nyt pitäis joku pohjakunto olla tallella.

Niin ja jos jollain muulla on minkä tahansa laisia kokemuksia HIIT:stä pistäkääpä tähän. Minut tavoittaa paikallisesta aluesairaalasta.

...tuon takia en jaksa enää tehdä HIITiä :D

Muuutta : tuolta sen pitäiskin tuntua. HIITissä ei kauheasti auta toisaalta salilta saatu lyhytaikainen kestävyys, tai sitten joku usean minuutin juoksukestävyys. Luulen että tuo kuoleman fiilis tuli vain tosi korkeista maitohappolukemista.

Puffaan taas tuota aikoinani tekemääni rasvanpolttokiertoharjoittelua, se nimittäin tuntuu auttavan HIITiinkin. Siinä kanssa tehdään lyhyitä sessioita joissa pulssi nousee sikakorkealle ja tekijä huohottaa kuin Pikku Veturi (tai Pikku Hinuri :D )

Originally posted by Pain
.. Ipodista soimaan oma playlist, johon olin miksannut 4 minuuttia Coldplayn - A Rush of Blood to the Head:ia ja Slayerin - Here Comes the Pain:ia sekaisin niin, että puol minuuttia Coldplayta, puol minuuttia Slayeria jne.(on muuten aika psykedeelinen efekti).

Nostan hattua kokeilullesi ja kärsimykselle.

Toi musan käyttö on todella hyvä idea, kun ite oon vasta ajatuksissani kokeilemassa HIIT rääkkiä, oon miettiny miten helpoiten sais noi 30 sek pätkät, ku kelloa on hyvä tiirailla ukon täristessä.

naamariin kupillisen vihreää teetä ja puoli litraa raikasta vesijohtovettä. Pienen sähläilyn, muutaman kunnioittavan katseen bussikatoksista ja parin läheltä piti tilanteen lumiauran kanssa jälkeen olin löytänyt sopivan kadunkaistaleen ja valmis aloittamaan.

Tuotanoin, paljonko aikaa kului suunnilleen tuon tee & vesisatsin nauttimisen ja HIITin välissä? Eli paljonko noihin pieniin sähläilyihin ja sopivan kadunpätkän etsimiseen meni aikaa suunnilleen?

Ei liene hyväksi kovatempoinen (tai yhtään minkäänlainen) juokseminen, jos mahassa loiskuu isohko annos nestettä, vieläpä teetä tai kahvia -> kofeiini ärsyttää mahaa. Ei ihme, jos laatta lentää, puoli litraa vettä plus kuppi teetä on jo suht paljon nestettä. Näen kaksi vaihtoehtoa:

1) vähentää radikaalisti nauttimasi nesteen määrää, maks. joku 2dl, juo sitten HIITin jälkeen enempi
2) lisätä aikaa juomisen ja juoksemisen välillä, esim. puoli tuntia, jotta neste kerkiäisi imeytyä edes pois mahalaukusta hölskymästä.

Hyviä HIITtejä kumminkin! Kerro toki lisää kokemuksistasi. Itteekin kiinnostaa toi HIIT, kun kesällä oon aatellut ottaa pikajuoksu- ja hyppyreeniä ohjelmaan ja vastaavasti keventää jalkareeniä sinä aikana.

Nyt kun taas aerobiset otin mukaan, niin teen parina aamuna treenikierrossa (ei-salipäivinä) hiit-tyyppisen systeemin.
Juoksua en lähde edes yrittämään, vaan teen sen kuntopyörän selässä. Teen sen ihan perinteisen Bill Phillipsin 20-minute solutionin kohtuurankasti ja hyvin toimii.
Tämän lisäksi yhtenä aamuna kierrossa teen "normaalin" n.30 min matalasykkeisen aerobisen kuntofillarilla niin ikään.

Ja jos joku sanoo, että "tylsää" niin ehkä, mutta turvallista, vastus helposti säädettävissä, ei rasita alaselkää/polvia jne jne +teeveen/videon katselu samalla helpottaa tylsyyttä about 90%.

n.30 min ennen kaikkia aerobisia otan kupin vihreää teetä, jossa on kaksi pussillista pitkään liotettuna - siihen sekaan vielä 1-2 lusikallista pikakahvia. Sama kuvio pätee myös punttitreeniin, mutta sitä edeltävän ruoan (n.1,5h ennen) otan vihreää teetä myös puristeena.

Edit: hiit-treenin jälkeen otan heti glutamiinia, painun suihkuun ja n. 30 min päästä syön aamiaisen. Jotkut suosittelevat pitempää aikaa, mutta katabolia pelottaa liikaa ja näinkin toimii.

;)

Originally posted by Sam225
n.30 min ennen kaikkia aerobisia otan kupin vihreää teetä, jossa on kaksi pussillista pitkään liotettuna - siihen sekaan vielä 1-2 lusikallista pikakahvia.

Mahtaa olla käytännöllisyytensä lisäksi melkoinen makunautinto...:p

Jooh, ihan sama homma mulla. En osaa tarkasti selittä mistä moinen johtuu, mutta karu tosiasia on että aina kun HIIT:iä olen tehnyt niin vastaava efekti tulee (ilman tota laattailua tosin).

Iviili on siinä ihan oikeassa että jos nesteiden nauttimisen ja treenin välissä on alle 30min niin laatta-efekti johtuu 95% varmuudella siitä. Vähennä nestettä ja ainakin puoleen niin voit alkaa treenin jo 15min kuluttua (ehdoton minimi). Itse en juo mitään ennen treeniä. Sopii toisille ja toisille ei. Kokeile mikä parhaalta tuntuu.

Ei siinä muu auta kuin sisulla painaa, ja jos ei sekään auta niin siirrä aerobinen aamusta pois, esimerkiksi treenin jälkeen tehtäväksi. Lähes vastaava vaikutus.

Mitä on HIIT??

???

Henki ei kulje ja aivan järkyttävä yskiminen päällä.

....voisiko joku kertoa mistä tämä johtuu?

Mulla kävi suunnilleen samoin tavoin viime keväänä kun läskeineni kävin kokeilemassa dieetin ekaa (ja samalla viimeistä) lenkkiä. Lenkki meni suhteellisen hyvin ottaen huomioon olemattoman fyysisen kunnon, mutta kotiin päästyäni alkoi samat oireet.

Samat oireet jatkuivat öisin tehden nukkumisen mahdottomaksi. Kävin lekurissa valittelemassa ja sain keuhkoputken laajentajaa ja kortisonipiipun. Kyseessä oli ilmeisesti allergian (koivu) laukaisema rasitusastmaoire.

Yksi mahdollinen syy - kylmä ilma ei muutenkaan tee gutaa, jos kärsii tosta...

Niin ja jos jollain muulla on minkä tahansa laisia kokemuksia HIIT:stä pistäkääpä tähän. Minut tavoittaa paikallisesta aluesairaalasta.

:D Jep kun ensimmäisen kerran kokeilin HIIT:iä niin kokemus oli aika samanlainen. Ensimmäinen kokeilu oli talvella 2002. Tein silloin sen virheen, että tein pari ensimmäistä treeniä aivan liian kovalla volyymilla ja tuloksena oli kuvaamasi oireet + sain kovan flunssan. Toisen kerran tein sitten keväällä ja ensimmäisestä kokeilusta viisastuneena tein ensimmäiset treenit vähän kevyemmin. Tarkoittaen sitä että koska toi HIIT on elimistölle sen verran kova shokki, niin en vetänyt niitä spurttivaiheita kaasu pohjassa vaan suhteellisen rauhallisesti. Lisäksi muutin jaksotuksen siten että hölkän pituus oli 20-30 sek ja spurtin pituus vaan 20 sek. Tämä auttoi huomattavasti kestämään rääkin! Ota ainakin ensimmäinen viikko rauhallisesti noi treenit ja kun elimistö alkaa tottua treeniin, niin ne helpottuvat kummasti ja treenistä alkaa jopa nauttimaan (ja sen jälkeen voit alkaa vetämään noi spurttivaiheet 70-80% teholla maksimista). Itse huomasin, että kunto alkoi kohisten nousemaan ja samalla maitohappokestävyys parani, mikä edesauttoi kummasti jaksamista HIIT:ssä.
Ja tosiaan kannattaa vetää noi aamulenkit ihan tyhjällä vatsalla, kahvi ei sovi kuvioihin. Kahvin nauttiminen on ihan ok ns. normaaleilla pitkäkestoisilla aamulenkeillä.

Summasummarum, ota ensimmäinen viikko rauhallisesti noi spurtit+ lyhennä spurtin pituus 20 sek (hölkkävaihe voi olla se 30 sek). Muista rentous juoksussa (ei hampaat irvessä) ja vedä treenit suht. tyhjään mahaan. Niin loppussa kiitos seisoo:)

No niin, nyt on sit aika hupaisa aamupäivä tenttisalissa takana. Kieltämättä tässä alkaa olo jo vähän palautua. Ei muuta ku keskiviikkoaamuna uudestaan.

Pitää vähentää toi nesteen määrä. Vedin vanhasta tottumuksesta puol litraa kuten aina ennen 45min basic aamulenkille lähtöä viime kesänä...mutta toi HIIT olikin astetta ilkeämpi juttu. Ihan ilman nestettä ei viitti herättyään kuitenkaan lähteä.

Vihreää teetä otin et sais aineenvaihdunnan käyntiin..pitää tehdä sellanen 4sentin astetta tömäkämpi setti seuraavaks aamuks. Kunnes Stack II:eni saapuvat...:hmmm:

Näin tänään lehdessä jenkkien merijalkaväen rekrymainoksen, jossa mies oksentaa polvillaan kengilleen kaatosateessa ja alapuolella on teksti:

"There's another 20 miles to run. What else can you come up with?"

Tuli sellanen fiilis et tätä pitää saada lisää ja kovempaa...:evil:

Kunnes Stack II:eni saapuvat...
Kokeile Cofitabseja, apteekista jotain 3 euroa / 100 x 100 mg. 200-300 mg ennen aerobista potkaisee aineenvaihdunnan ihan tyydyttävästi liikkeelle vaikka onkin reseptivapaata tavaraa.

cofut

Sitä vaan oon miettiny, et kuinka kauan noiden koffareiden pitäs antaa kölliä vatsahapoissa ennen ku lähtee vetään aerobista? Ne on kuitenkin tabletteina, joten ei vissiin heti imeydy?

Re: cofut

Sitä vaan oon miettiny, et kuinka kauan noiden koffareiden pitäs antaa kölliä vatsahapoissa ennen ku lähtee vetään aerobista? Ne on kuitenkin tabletteina, joten ei vissiin heti imeydy?

Joku 30-45 min. Eli kun kello aamulla soi, niin nakataan veden kanssa napit ja jäädään loikoilemaan sänkyyn vielä vähäksi aikaa. Siinä vaiheessa kun ollaa herätty kunnolla ja saatu kamat päälle niin tärinänkin pitäisi olla päällä.

Toivottavasti pumppusi on täysin kunnossa jos aiot ottaa Stack 2:sta ja sen jälkeen juosta sata lasissa....

Tein spinningfillarilla noita, mutta "toistojen" noustessa yli kahdeksan noi treenit alkoi jo etukateen vituttamaan niin paljon, etta palasin normaaliin polkemiseen ja juoksulenkkeihin. Isompi syy oli se, ettei mulla ainakaan noi vaikuttaneet yhtaan rasvojen maaraan.

Mulla ei laatta lentanyt, mutta keuhkot oli tulessa ja sydan meinasi aina pomppia kurkusta ylos.

Originally posted by tormave
Tein spinningfillarilla noita, mutta "toistojen" noustessa yli kahdeksan noi treenit alkoi jo etukateen vituttamaan niin paljon, etta palasin normaaliin polkemiseen ja juoksulenkkeihin. Isompi syy oli se, ettei mulla ainakaan noi vaikuttaneet yhtaan rasvojen maaraan.

Mulla ei laatta lentanyt, mutta keuhkot oli tulessa ja sydan meinasi aina pomppia kurkusta ylos.

Niin onko joku saanut tuolla systeemillä rasvaa palamaan?

Musta noita on mukavampi tehdä kuin tavallista aerobista. Käytän itse 60 sekunnin spurtteja ja taukoja (ensimmäiset viikot menevät tosin tyyliin 60/90 kun kunto ei ole vielä kohdallaan). Pitkäkestoinen aerobinen on tosi tylsää...mieluummin sitä tekee lyhyemmän, vaikkakin paljon intensiivisemmän, treenin jos kerran hyötykin on suurempi.

Jos joku ei tiedä 20-minute solutionin rakennetta, niin laitetaan sekin tähän:

Määritetään rasitustaso 1-10, jossa 10 vastaa suurin piirtein maksimivetoa.
5 on helppo ja juttelu sujuu samalla, 8 on jo niin että hengästyttää eikä samaan aikaan voi enää puhua, 9 jo suorastaan kova.

Aloitetaan 2 minuutin lämppärillä - taso 5 ja siitä -->
1 min taso 6
1 min taso 7
1 min taso 8
1 min taso 9
--> palataan tasolle 6 ja vedetään sama neljäminuuttinen vielä kolme kertaa.
Viimeisen rupeaman jälkeen käännetään vielä kympille ja repäistään lähestulkoon kaikki ulos minuutin ajan.
Lopuksi 1 min jäähdyttelyä tasolla 5.

Siinä 20 minuuttia ja tehokas treeni.
Helppo ja mukava tehdä kuntopyörällä, missä rasituksen säätö sujuu näppärästi.

On ollut väitteitä, ettei tämä ole yhtä tehokas kuin 1min hiljaa-1 min kovaa -treeni. En tiedä pitääkö paikkansa, mutta tämä sopii mulle vallan hyvin.

Originally posted by Sam225
Jos joku ei tiedä 20-minute solutionin rakennetta, niin laitetaan sekin tähän:

Määritetään rasitustaso 1-10, jossa 10 vastaa suurin piirtein maksimivetoa.
5 on helppo ja juttelu sujuu samalla, 8 on jo niin että hengästyttää eikä samaan aikaan voi enää puhua, 9 jo suorastaan kova.

Aloitetaan 2 minuutin lämppärillä - taso 5 ja siitä -->
1 min taso 6
1 min taso 7
1 min taso 8
1 min taso 9
--> palataan tasolle 6 ja vedetään sama neljäminuuttinen vielä kolme kertaa.
Viimeisen rupeaman jälkeen käännetään vielä kympille ja repäistään lähestulkoon kaikki ulos minuutin ajan.
Lopuksi 1 min jäähdyttelyä tasolla 5.

Siinä 20 minuuttia ja tehokas treeni.
Helppo ja mukava tehdä kuntopyörällä, missä rasituksen säätö sujuu näppärästi.

On ollut väitteitä, ettei tämä ole yhtä tehokas kuin 1min hiljaa-1 min kovaa -treeni. En tiedä pitääkö paikkansa, mutta tämä sopii mulle vallan hyvin.

Pitää kokeilla joskus. Tollasen ne pisti kuntopyörällä vetämään ainakin ilmasotakoulun testeissä ts. ton tyyppisen. Minuutin välein kovenee vastus ja kattoo kuinka pitkälle pääset....helevetin vittumainen!

Back
Ylös Bottom