Kävin terveydenhoitajalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aku-A
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Soppa on valmis kun sanotaan että en minä mitään hormooneja käytä mutta vaan KREatiinia ja GLUTAmiinia tietenkin tarkoituksena että päästäisiin pitämään luento ravintoaineista ja kirjoittamaan mehukas tarina pakkotoistoon :lol2:

Mistäs asiaan perehtymättömät tietäis noista, itse asiassa kuulostavat aika epäilyttäviltä... Kreatiinia, hmmm... LUOKO se lihaksia - sen täytyy olla hormooni ;)

Äitimuori on muuten lukenut itsensä lähihoitaksi (onko se nyt 2vuoden opinto?) muutama vuosi takaperin ja oppi siellä koulussa mitä tarkottaa proteiini, hiilihydraatti, ja tyydyttyneet/tyydyttymättömät rasvat. Myös pienenkin yleissivistyksen omaaminen riittää tajuamaan että nää ravintoaineet ovat eri asia kuin doping-aineet, joten jos lähihoitaja tajuaa sen verran niin voisi olettaa että on koulun kirjat luettu lääkärillä/terveydenhoitajalla hieman hätäisesti jos alkaa lisäravinteista sauhuamaan.

Vai onko kyse sitte siitä että sanan "lisäravinne" ei tajuta tarkottavan RAVINNEAINEITA vaan luullaan meinaavan ylipäätään lisäkeinoja bodauksessa? Tää tuli nyt mieleen ku ei ois ensimmäinen kerta ku joku alkaa nimitellä douppaajaks siinä vaiheessa ku sanon että syön lisäravinteita.

Harmony sanoi:
Niinpä niin, lääkärit saavat koulutuksensa lääketieteellisissä tiedekorkeakouluissa. Sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat taas kouluttautuvat omissa, toisistaan poikkeavissa koulutusohjelmissaan nykyään enimmäkseen ammattikorkeakouluissa. Terveydenhoitaja ei ole lääkäri eikä sairaanhoitaja ole terveydenhoitaja eikä tässä threadissa todellakaan ole mitään järkeä eikä kenellekään mitään annettavaa. :jahas:

Ainakin täällä ammatikorkeassa käydään SAMALLA sairaanhoitajaksi ja terveydenhoitajaksi. Ei tule erikseen terveydenhoitajia, vaan sairaanhoitaja/terveydenhoitajia yhdestä samasta koulutusohjelmasta. Toiselta asteelta ei tule sairaanhoitajia vaan lähihoitajia. Joka tapauksessa kaikkien edellä mainittujen pitäis tietää mitä on lisäravinteet ja anaboliset steroidit.

Onko muuten ihme että kehonrakennus ja voimailulajit yleenäskin eivät ole kovin suosittuja suomessa noin valtaväestön mielessä (siis vähän kovempaa tasoa tarkotan) kun jo vähän salilla treenanneetkin heti leimataan "ammatti-ihmisten" silmissäkin mömmöjen käyttäjiksi.

Ja typerä saa olla, jos ei tiedä mitä proteiinit on. Niiden määrähän lukee joka saatanan ruokapussissa ja kipossa. Syököhän nämä tietämättömät sitten jotain sellasta, jossa ei ole proteiineja, kun luulevat niitä hormooneiksi ja huumeiksi jne?

h_jones sanoi:
Ainakin täällä ammatikorkeassa käydään SAMALLA sairaanhoitajaksi ja terveydenhoitajaksi. Ei tule erikseen terveydenhoitajia, vaan sairaanhoitaja/terveydenhoitajia yhdestä samasta koulutusohjelmasta. Toiselta asteelta ei tule sairaanhoitajia vaan lähihoitajia. Joka tapauksessa kaikkien edellä mainittujen pitäis tietää mitä on lisäravinteet ja anaboliset steroidit.

Ja hämmennys jatkuu - tuo oli minulle uutta että sh/th valmistuu samasta koulutusohjelmasta, onhan näkökulma pohjimmiltaan kuitenkin erilainen - siinä missä terveydenhuollossa pyritään ennen kaikkea ennaltaehkäisemään sairauksia ja ylläpitämään terveyttä niin sairaanhoidossa pyritään (yllättäen) parantamaan sairautta ja näin lisäämään terveyttä. No, pääasia että tehdään jotain ;)

Edelleen olen kuitenkin vankasti sitä mieltä että kyllä terveydenhuollon ammattihenkilö kykenee erottamaan toisistaan todella lisäravinteet ja steroidit. Jos näin ei ole niin se on kyllä pelottavaa toki ja varmasti asiallisen palautteen paikka! Kritiikki on aina suotavaa kunhan se on rakentavaa laadultaan.

Harmony sanoi:
Ja hämmennys jatkuu - tuo oli minulle uutta että sh/th valmistuu samasta koulutusohjelmasta, onhan näkökulma pohjimmiltaan kuitenkin erilainen - siinä missä terveydenhuollossa pyritään ennen kaikkea ennaltaehkäisemään sairauksia ja ylläpitämään terveyttä niin sairaanhoidossa pyritään (yllättäen) parantamaan sairautta ja näin lisäämään terveyttä. No, pääasia että tehdään jotain ;)
.

Juupajuu, viilataan lisää. Hoitotyön koulutusohjelmaan kuuluu hoitotyön suuntautumisvaihtoehto (sairaanhoitaja AMK) sekä terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto. Liittyyhän nuo aika pitkälti samaan asiaan. Lähihoitajan opinnot on taas nykyään kolmevuotiset peruskoulupohjaisille.

Kolulutuksesta riippumatta pitäisi minustakin tietää, mitä on proteiinit. Olen kanssa myös pikälti samaa mieltä, että terveydenhuollon ammattihenkilöiden tulisi myös erottaa muutkin ravintoaineet hormooneista. Toisaalta kyseinen ala on pitkälti naisvaltainen ja tieto kehonrakennuksesta ei välttämättä ole niin hyvä. Hoitoalan ihmisten tehtävään kuuluukin kysyä mahdollisesta hormoonien käytöstä ihan niinkuin muidenkin aineiden. Luulisi asiallisella vastauksella pärjäävän. (En käytä/käytän jne.) Voisiko olla ehkä hauskaakin kokeilla sekoittaa kuusikymppisen Martan pää selittämällä palautusjuomista?! Tai esitellä parikymppiselle harkkarille pattia?

Kyllä sitä ihmiset osaa myös puhua tyhmiä, tiedän. Liikaa tosiaan katsotaan sitä vaa`an lukemaa. Itse kuitenkin tiedätte parhaiten, mitkä kommentit voi jättää omaan arvoonsa. :rolleyes:

Yksi asia ihmetyttää...ja joka on siis tässäkin threadissa tullut ilmi. Nykyään ollaan niin kovasti huolissaan ja tarkkoja lasten ja nuorten ylipainoisuudesta, että seurataan lähes neuroottisesti kaiken maailman käyriä(/käyröjä,miten ikinä taipuukaan). Lihas tunnetusti painaa enemmän kuin läski, mutta melko harvoin sitä tajutaan.
Vähän aikaa sitten tosin kun kävin vuositarkastuksessa, otettiin verenpainetta ja painoa jne, niin nuori hoitajatyttö kyseli että mikä on syy muutaman kilon lisääntymiseen vuoden sisällä (minä tietysti olin ihan hurumykkyrällä kun kuulin että lisää on tullut!). Vastasin että laitoin ruokavalion kuntoon ja olen käynyt salilla. Sanoin myös käyttäneeni lisäravinteita jotka auttavat massan lisäyksessä. Hoitaja katsoi ja nyökytteli ja naureskeli että no lihashan se enemmän painaa kuin läski ja hyvältä näyttää ja että jatka vaan urheilua,hyvää se tekee jne.
Eli niitä viisaitakin löytyy :)

Aku-A sanoi:
Oli lääkärintarkastus ja harrastuksia kysyttiin, sanoin harrastavani punttisalia. Tottakai hän kauhistuneena kysyi: "Syötkö sää jotain lisäravinteita !?1ykskakskolme!!? Johon tietty rehellisinä miehenä vastasin: jooh (viking power) Täti sen jälkeen sanoi niillä olevan aika kohtalokkaita seurauksia niin kuin tämä ja osoitti jotain painoviivastoa (vuoden aikana tullut ylipaino :kippis1: ) Sanoi että jos tulee viisi kiloa lisää on kriittisellä tilalla ja neuvoi vaihtamaan harrastusta, en viitsinyt mitään rasvaprosentti systeemiä pyytää. Seuraavana päivänä toinen rouvashenkilö kysyi: "Onko mulle syötetty jotain pillereitä salilla!?1ykskakskolme!!??!" Johon rehellisenä miehenä vastasin: eih

Offtopic:

Nyky Suomi pyörii enimmäkseen vielä stereotypioilla joita mediasta ym saa . Onhan se ihan selvää, että kaikki jotka käyvät salilla syövät hormoneja, kaikki jotka kuuntelevat heviä ovat saatananpalvojia, teknoihmiset nistejä, parturit homoja, mustalaiset työttömiä rikollisia (no 92%:sti taitaa pitää paikkansa) ja kerran kuin rännität hatsia, niin seuraavaksi poltat heroiinia katuojassa tai kuorit itseäsi mielisairaalassa.

Typeristä ennakkoluuloista/vanhoista uskomuksista kun päästään eroon luulisin, että Suomikin olisi vieläkin mukavampi paikka asua...

Ei hitto! Mähän oon siis nisti, saatananpalvoja sen lisäksi että syön tietämättäni hormoneja!!
Toisaalta, kiva se tässä vaiheessa saada selville, ehkä mä vielä voin pelastautua.

Mulla vähän sama asia. Olin koulussa tossa syksyllä terkkarilla. No se ihmetteli, ku paino oli noussu vuodessa 10kg, mutta pituus vaan sentin. Se ensin kyseli hienovaraisesti, että mites on ruoka maistunu ja muuta... :D Sit kerroin käyväni salilla, jollon heti kysyttiin lisäravinteista. Niitäkin myönsin käyttäväni. No täti vaan sano, että olis parempi ku söis vaan enemmän kotiruokaa. :rolleyes:

Sit kun tuli puhetta alkoholinjuonnista, ja kysyttiin illan alkoholimäärää, niin täti olikin paljon rennompi. Vastasin vetäväni illassa, kun oikein ryyppäämään aletaan, niin ~20 annosta alkoholia. Täti vaan sano, että ompas aika paljon ja siirtyi seuraavaan aiheeseen!

Kaiken kaikkiaan ihan mukava ja rento tapaus toi meijän terkkari! :)

Mielestäni on se Body Mass Index aikamoista bullshittiä. Jos on BMI 24,9 ja on läski ruipelo niin on asiat ihan jees, mutta jos taas on yli 25 niin ei ole mitään väliä onko rasva% 5 vai 50. Ylipainoinen mikä ylipainoinen. Laihduta, laihduta.

Itse kun olen käynyt lääkärissä on vaan sanottu että hyvä kun urheilee ja pysyy kunnossa. Yksi naislääkäri jopa sanoi että ihan hyvältä näyttää, ryhti ym. hyvässä kunnossa.

Meidän terveydenhoitaja suhtautui hyvin ymmärtäväisesti mun lajiin ja lisäravinteisiin. Sano vielä mulle että ei niihin painoindekseihin parane paljoa luottaa!

mun isä on joskus nuorena (70 luvulla) käyny puntilla ja muutenkin ollut mielenkiinnolla mukana kaikessa on/off tyyliin. kuintenki kun kerran sanoin sille että käytän palautusjuomaa nii se meinas et älä saatana käytä. no selitin et ne on ihan turvallisia aineita. isäntä sitte selitti että hänen nuoruudessaan tai vähän myöhemmin (joskus 80 luvulla) palautumisjuomien käyttjiltä olis lähteny hampaat?

Porkkanaraastin sanoi:
mun isä on joskus nuorena (70 luvulla) käyny puntilla ja muutenkin ollut mielenkiinnolla mukana kaikessa on/off tyyliin. kuintenki kun kerran sanoin sille että käytän palautusjuomaa nii se meinas et älä saatana käytä. no selitin et ne on ihan turvallisia aineita. isäntä sitte selitti että hänen nuoruudessaan tai vähän myöhemmin (joskus 80 luvulla) palautumisjuomien käyttjiltä olis lähteny hampaat?

Mutua ---> Veikkaisin, että se "hampaden lähtö" noilla muinaisilla sporttijuomilla johtuu kovasta sokeripitoisuudesta. Eli kyseessä ei ole palautusjuoma vaan "vanhanaikainen" urheilujuoma.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom