Käsittämättömän huono kunto

Ja jos ei raaski ostaa mittaria niin kyllä sitä aina voi itsekseen jutella. Saattaa ohikulkijat hieman ihmetellä, mutta silloni voi toki olla hiljaa. Tällä hetkellä mittarista patterit loppu ja pitäisi uusia, mutta sillä välin puhun itselleni vain varmistaakseni aina välillä, että ollaan rajoissa"pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta". Tai soita vaikka kaverille, puhu hänen kanssaan ja tavoitevauhti on silloin, kun kaveri ei tiedä, että olet edes lenkillä :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vastaanpa vielä minäkin vaikka varmaan noissa aiemmissa sanottu sama asia eri sanoilla. Mutta mitä tuota ensimmäistä postiasi lueskelin, niin ei todellakaan nuo lenkkisi olleet pysyneet aerobisen rajoissa... Sinulla tuo aerobisen syke olisi jossain 100-160 välissä varmaankin... Neuvoisin todellakin ostamaan sykemittarin, joka ei siis maksa paljoa verrattuna sen hyötyyn. Ja näin ollen voisit seurailla noita sykkeitäsi noilla kävely lenkeillä jne. ettei syke pyöri jossain 190 paikkeilla... Kannattaa mennä sellaista vauhtia mitä jaksat ainakin 30min-1h mennä.

Mulla vaan tuntuu NIIN helposti syke nousevan/hengitys tai kunto loppuvan kesken... Ei tarvi ku minimivauhtia vetää 500 metriä. Perushölkkä nii riittää 300-400 metriä niin ei jaksa, sitä enempää ei vaan pysty ku on jo semmonen kipu kyljissä ja keuhkoissa jne. Eli tuo 30min-1h olisi lähes kävelyä silloin. Kävelyni on muuten hieman ripeämpää kuni useimmilla ihmisillä ja hölkkä monesti myös aika nopeaa. Mutta silti, sama on vaikka olisin hitaasti hölkkäämässä, ei siltikään taho jaksaa...

Ja jos ei raaski ostaa mittaria niin kyllä sitä aina voi itsekseen jutella. Saattaa ohikulkijat hieman ihmetellä, mutta silloni voi toki olla hiljaa. Tällä hetkellä mittarista patterit loppu ja pitäisi uusia, mutta sillä välin puhun itselleni vain varmistaakseni aina välillä, että ollaan rajoissa"pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta". Tai soita vaikka kaverille, puhu hänen kanssaan ja tavoitevauhti on silloin, kun kaveri ei tiedä, että olet edes lenkillä :)

Pitänee kokeilla :P Ja voin mää sen sykemittarin ostaa, ei siinä mitään, mutta vie aikansa et saa sellaset 40-100e, mitä nyt maksaakaan. Katon jos ens kuussa sais..

Aattelin vielä varmuuden varalta käydä siellä lääkärissä kun kalajoelle takasin pääsen.

Kiitos vastauksistanne

Tuosta lääkärijutusta tuli mieleen, että jos ei ymmärrä mitä lääkärit sanoo niin siitä voisi valittaa eteenpäin. Suomalainen tapa on vaan olla menemättä lääkäriin. On se hienoa mihin suuntaan tämä maa on menossa, lääkäreinä on ulkomaalaisia joiden puheesta ei ymmärrä mitään. Sen siitä saa kun seurataan oikeistolaista tehokkuuspolitiikkaa.

Tuosta lääkärijutusta tuli mieleen, että jos ei ymmärrä mitä lääkärit sanoo niin siitä voisi valittaa eteenpäin. Suomalainen tapa on vaan olla menemättä lääkäriin. On se hienoa mihin suuntaan tämä maa on menossa, lääkäreinä on ulkomaalaisia joiden puheesta ei ymmärrä mitään. Sen siitä saa kun seurataan oikeistolaista tehokkuuspolitiikkaa.

Jep, arvauskeskukset on täynnä puoskareita ja jotain virolaisia tohtoreita. :D

Kannattaa ainakin koettaa siirtää vitutusherkkuja terveellisempään suuntaan.

Tuosta huonosta juoksukunnosta tulee mieleen, että juokseminen on vaan melko tylsää puuhaa, ja sekin vaikuttaa tuloksiin. Totesin loppusyksystä järjestetyssä testissä että juoksen cooperissa melkein tuplaten sen matkan, mistä lenkillä käydessä vaan ei jaksa eteenpäin (tosin tässä kyseessä oli 2700m tulos cooperissa).Noin huonolla kunnolla kannattaa tosin käydä vaikka sitten yksityisellä lääkärillä jos ei julkisen sektorin halppistuotteeseen luota, ennen kuin menee oikeaan testiin.

Liikunnan psykologiaa

Täällä on kuule ihan samanlainen liikuntanyypiö.

Oma historia lyhkäisesti: Nainen, 26v, epäliikunnallisesta perheestä, 3 talvea joukkueurheilua 12-14 vuotiaana, kunto hanurista. Kyllähän se päähän ottaa, tämä. Jos olisi voinut lapsena rakentaa pohjakunnon ja liikunnalliset elämäntavat, olisi tilanne aivan toinen. Vaan eipä se ole. Olen aina halunnut tälle tilanteelle tehdä jotain, mutta ei se helppoa ole. Arvopohja ei antanut aiemmin edes periksi myöntää, että ihmisyyteen kuuluu ruumiillinen puoli (kts."epäliikunnallisesta perheestä").

Opettelin siksi viime keväänä juoksemaan. Juoksemisessa on erityinen aura, se tuntuu kunniakkaalta ja "ihmisyyteen kuuluvalta". Niin, ja kasikyt-ysikyt lukujen lapsena se aerobinenhan on se juttu, vai mitä? Sitä ei kauan kestänyt; jalat vetivät joka kerta 4km kohdalla turraksi polveen saakka. Ei vieläkään tietoa, että miksi. Luulen, että tottumattomuudesta se johtui.

Mikäli kuitenkin koet, että juoksu voisi olla sinun lajisi, voit opetella juoksemaan niin, että opettelet kävelemään vaikka puoli tuntia. Sitten rupeat sekoittelemaan sinne väliin ihan parin minuutin hölkkiä, jolloin juokset hiiiitaaastiiiii. Syke pysyy siis kävelyn tasolla (trust me, se pysyy, jos keskityt ajattelemaan, että juokset hitaasti). Ei mene kuin muutama lenkki, niin takuulla juokset jo kilsan! Kuukaudessa voit päästä jo 5km:iin!

Mutta se on ihan yhtä kidutusta. Tai ainakin oli mulle. Joka sekunti toivoi, että se vain loppuisi. En tajunnut, mikä se paljon puhuttu liikunnan ilo oli. Eipä paljon enää parempi terveyskään kiinnostanut, kun halusi melkein päättää päivänsä lenkillä.

Nyt olen sitten ryhtynyt käymään salilla ja olen tullut siihen tulokseen, että anaerobinen on se mun juttu. Voisiko se olla sinunkin juttusi? Opettelen tässä kyykkyä, maastavetoa, penkkiä ynnä muista ihan into piukeana. Ilahduttavaa, että voi keskittyä vähän aikaa täysillä ja sitten vähän levätä. Ei puhettakaan, että haluttaisi salilta äkkiä pois. En tajua, mihin perustuu mielikuvia salitreenaajista tyhminä sonneina. Ei siellä voi herpaantua! On pianaikaa tanko naamalla. Vapailla painoilla treenautuu monet aivojen osa-alueet -- ja itsetunto!

Uinti on ainoa aerobinen laji, joka minua kiehtoo, mutta ei sekään kiinnosta, jos pitää vetää pitkään tasaista tahtia. Tykkään kroolata (tekninen, vauhdikas), mutta ei sitä huonokuntoinen voi vetää yhteen menoon kuin altaan päästä päähän. Entäs sitten? Ei sitäkään tartte aerobisesti vetää, jos ei halua. Lämmittelyjen jälkeen voi repiä. Reeni on puolessa tunnissa ohi ja sauna kutsuu! Anaerobisessa harjoittelussa lyhyet pinnistykset pitävät mielen vireänä, lepo auttaa aloittelijaa tuntemaan olonsa hyväksi (ei pistävää tunnetta kyljissä, jne) ja tulokset näkyvät heti!:rock:

Jahka olen saanut homman rullaamaan, saatan lisäillä jotain kestävyystyyppisempää harjoittelua pakkaan (tai vaan muuntaa tota uintia). Mutta vasta sitten, kun olen saavuttanut voimaa, liikunnallista älyä ja itsetuntoa.

Summaan: kokeile eri lajeja. Ei susta tarvi tulla juoksijaa. Mieti nyt ainakin ensin, että minkälaisesta liikunnasta tykkäät: kestävyys, voima, yksin, porukassa, pelaaminen, suorittaminen, tekninen, simppeli (ei sillä, että nämä kaikki olisivat keskenään edes ristiriidassa, ne vain painottuvat eri tavoin).

Ihan vaan pohdittavaksi. Urheiluharrastus on aivotyötä, olen huomannut. Eikä sen pidä olla tuskaa, ainakaan silleen pahalla tavalla ;)

Alkuperäiselle kirjoittajalle:

Ihan ekana voit olla ylpeä itsestäsi! Haluat harrastaa liikuntaa ja ymmärrät sen tärkeyden terveydellesi. Suuri osa ihmisistä ei välitä yhtään kunnostaan, eikä tunne mitään tarvetta muuttaa tai parantaa asiaa. Sinulla on siis hyvä lähtökohta..

Japi (ja pari muuta) jo mainitsivatkin tuon rauhallisesti aloittamisen jalon taidon. On yllättävän vaikeaa aloittaa kunnon kohotus maltillisesti kävelylenkeillä, kun motivaatiota olisi ja mieli tekisi juosta.

Juokseminen/hölkkääminen ei ole ainoa tapa kohottaa kuntoa. Aluksi ripeät kävelylenkit vaihtelevassa maastossa (ylä- ja alamäkiä, asfaltti, metsäpolut, pururadat jne.) tarjoavat riittävästi harjoitusvastusta. Seuraavaksi voit esim. kokeilla kävelylenkkejä jokin reppu/ kevyt rinkka selässä ja pikku hiljaa lisätä painoa selkään. Hiekkasärkät siellä Kalajoella on erinomainen paikka treenata. Kumpuileva hiekka on ihanan pirullinen treenimaasto, jossa sykkeen saa kyllä nousemaan.

Ilman sykemittaria määriteltynä sopiva vauhti treeneissä on aluksi sellainen, jossa hieman hikoat ja hengästyt, mutta pystyt vielä hengittämään nenän kautta. Jos joudut hengittämään suun kautta, olet jo vauhtikestävyyssykkeissä eli liian kovassa vauhdissa.

Kun sitten päätät lähteä hölkkäämään/juoksemaan, kokeile ainakin aluksi tehdä kunnon alkulämmittely ripeästi kävellen. Eli vähintään 15min, mielellään 20min rivakkaa kävelyä ennen juoksemista. Tuolla lämmittelysysteemillä syke pysyy juoksuun lähtiessä matalampana kuin jos lähtee kylmiltään pinkomaan. Ei pitäisi hengästyäkään yhtä helposti, kun syke ja hengitystaajuus on jo valmiiksi koholla ja niinpä niiden nousu ei ole juoksun alkaessa niin raju kuin kylmiltään lähdettäessä. (Perustuu ihan vaan omaan kokemukseen, ei tieteelliseen tietoon).

Kunnon kohottamisessa tärkeää on vaihtelevuus. Jos aina kulkee samaa reittiä ja samaa vauhtia, kunto ei nouse (vrt. kuin salilla aina nostelisi samaa käsipainoa ja toivoisi että patti kasvaa). Eli nopeampia lenkkejä, pitkiä ja hitaampia, vauhtileikittelyä (eli spurtteja), rinkka selkään, ylämäkiä ja hiekkasärkkiä. Aina kun mahdollista mukaan myös eri lajeja. Kesällä uintia, pyöräilyä, rullaluistelua ja talvella hiihtoa, umpihangessa rämpimistä (v***umaista mutta tehokasta:D) jne.

Lopuksi, ei pidä odottaa liian isoja tuloksia nopeasti. Säännölliselläkin treenillä kestää kyllä pari kuukautta ennen kuin alkaa selkeästi huomata kunnossa muutosta. Näin siis jos treenailee ilman sykemittaria + muita teknisiä apuja joista keskisykkeen laskun huomaisi aiemminkin.

Hyviä treenejä ja jaksamista!

tuosta ehdotetusta juoksuohjelmasta: oon ite menossa viikon 8 alussa ja voin suositella kaikille! miun lähtötaso oli ihan nolla, alussa kahden minuutin hölkkä meinas olla liikaa ja nyt viis kilsaa sujuu suht vaivattomasti. vauhti vaan alussa tarpeeks hitaaks!

^ Voisin itekin oikeastaan väittää et 200 kg penkiltä on mahdollinen ainakin suurimmalle osalle ihmisiä. Se että tekeekö sen ilman lääkkeitä onkin asia erikseen. Jos nyt terveellä järjellä kuvittelen vaikkapa 170/70 mitoilla olevan kaverin joka aloittaa roinan käytön 20 vuotiaana ja vetelee siitä sen 10 vuotta penkkiin keskittyen niin on se saatanan kumma jollei nouse. Mutjoo sori offtopic

Aloitin eilen tuon Porin kaupungin kotisivujen lenkkiohjelman, jonka Chloi linkkasi tuossa ylempänä. Läskiä on, ja kunto on huono.

Tähän mennessä olen kävellyt 7,5 kilometrin lenkkejä. Sykemittaria ei ole käytössä, mutta joskus on ollut, joten tiedän suurin piirtein kuinka paljon itselläni on syke. Olen jonkin aikaa kävellyt tuota 7,5 kilsaa alle 130 sykkeellä, jolloin pystyn kävelemään ääneti. Tällöin en hikoile ja kävely on tylsää, koska ei tule sellaista oloa, että olisi urheillut.

Voiko tuota juoksuohjelmaa soveltaa seuraavasti: pidän yhden huilipäivän viikossa. Kun päivän ohjelmassa on esim. tuo "kävele 5 min, juokse 2 min, käänny takaisin kotiin ja toista harjoitus" tekisin niin, että kävelisin alle 130 sykkeellä vajaan tunnin lenkin, mutta teen tuon harjoituksen johonkin väliin. Kun ohjelmassa on "kävele 30 minuutin lenkki" tai toinen vapaapäivä, tekisin sen sijasta tutun ja turvallisen 7,5 kilometrin vakiolenkkini.

Kävin tänään tuolla vajaan tunnin lenkillä (ekan viikon ma ja ti vaihtoi paikkaa, koska löysin tämän ketjun vasta eilenillalla) ja juoksin pari kertaa kaksi minuuttia vauhdilla, josta mummot kävelisi ohitse. Pystyin hengittämään nenän kautta, mutten juoksemaan ääneti. Syke oli noin 140-150. Tällöin tuli myös olo, että urheilee, ja meno on paljon mukavampaa kuin hiljaisella sykkeellä kävely. Maksimisykettäni en tiedä, mutta on tullut huomattua, että siinä vaiheessa kun sykemittari näytti 180, oli pakko lopettaa "nopeasti" juokseminen ja aloittaa kävely. Intissä joskus olen juossut tunnin lenkkejä n. 155 keskisykkeellä.

Jos tuo ei ole liian raju ohjelma huonokuntoiselle, niin jos kuntoni alkaa juoksun myötä kohentua ja huomaan, että syke alkaa jossain vaiheessa laskea juoksun aikana, kannattaako vauhtia alkaa lisätä niin, että syke pysyisi siinä n. 150:ssä? Vai onko parempi juosta niillä alemmilla sykkeillä?

Vaikka läskiä onkin, niin nivelistö on mulla aina ollut hyvässä kunnossa: juoksu ei ole koskaan sattunut, penikat eivät vaivanneet muinoin intissä jne.

Niin joo, ja nuo olisivat kaikki liikunnat, mitä tekisin. En siis harrasta tällä hetkellä mitään, enkä vähään aikaan aloitakaan, koska olen köyhä opiskelija.

Jos holkkaaminen tuntuu kivemmalta eika ole liian raskasta, niin holkkaa ihmeessa sellaisia patkia mita jaksat! Ma en henkilokohtaisesti ikina noudata mitaan "pitaa pystya puhumaan"-juttuja, koska jostain syysta (penskana sairastettua astma ehka vaikuttaa) varsinkin lenkin alussa puuskutan jonkun verran vaikka en ole edes mitenkaan kunnolla hengastynyt ja juoksu kulkee hyvin. Tuntuisi holmolta jattaa kesken tai hidastaa kavelyksi pelkastaan sen takia. Nain on siis ollut aina, silloin kun pari kilsaa oli paljon ja nyt kun kymppi menee helposti. Etenkin ensimmaisen kilometrin ajan puuskutan aika paljon ja sit tasaantuu.

Kuuntele mieluummin siis oloasi kuin sykkeita :)

Mites olisi rullaluistelu hölkän ynm... sijaan. Omasta mielestä ainakin huomattasti mielyisämpää puhaa. JA juurikin mitä nopeasti hengästymiseen tulee, niin yleensä on aloitettu liikkuminen liian "rajusti". Yksi syy voi myös olla, että olet ennen "treeniä" nauttinut ravintoa ja lähtenyt "liian" aikaisin puuskuttamaan.

Kiitti vinkeistä, mutta eilen meni hommat rähmälleen. Tostaina siis kävin hölkkäämässä viisi kertaa noita parin minuutin pätkiä ja kävelin päälle, mutta eilen perjantaina lähdin kokeilemaan kolmen minsan juoksupätkiä ilman minuutin taukoa juoksun jälkeen, jolloin pohkeet vetivät jumiin. Ei siis tullut mitään vauriota, vaan pohkeet ovat samalla tavalla jumissa kuin salilla tehdyn jalkatreenin jälkeen, joskaan eivät aivan yhtä pahasti. Kyllä ketuttaa, että elopainoa on tullut liikaa.

Yritän vielä soveltaa tuota ohjelmaa niin, että teen ainoastaan yhden juoksutreenin viikossa, ja se saa olla aina tuo viikon vaativin. Päälle kävelyä hitaalla tempolla, normaalilla tempolla ja nopeasti käveltynä, eri päivinä toki ja unohtamatta venyttelyjä. Saan meinaan täysiä kävellen sykkeen myös tuonne päälle 150:een =)

Laihdutus mulla on tässä päällä, ja tiedän ravinnosta sen verran, etten aivan hölmöjä tee niin laadun kuin ajoituksenkaan suhteen. Ja rullaluistimiin ei ole vielä ainakaan varaa, toivottavasti myöhemmin =)

Jea, täällä on siis muitakin kun minä. On vähän tota huonoa kuntoa ilmassa, tosin siihen liittyy muutma asia.

Olen siis 25-vuotias nainen. Aina halunnut juosta, mutta joku mennyt aina, koko elämäni ajan ns. vituiksi. Nyt monien sattumusten jälkeen olen taas päättäyt, että pohjalta noustaan, jos noustaan. Musta tulee vielä juoksija. Vaikka sitten 50-vuotiaana jos ei muuta..

Eli lähtökohdat: Oon nyt alkanu lenkkeilemään hullunlailla. Lenkkini on pääasiassa 11-30+ km pitkiä, ihan pk-lenkkejä. Alkuun olen vaan kävellyt sykealueille 120-150. ylämäissä pieniä sykkeennostoja. parhimmillani kävelin 32km alta 4 tuntiin, että on siinä jo _pientä_ vauhtiakin sitten ollu. Eli siis teen todella pitkiä lenkkejä, ja todellakin nautin siitä.

Mutta, kävellä jaksaisin vaikka maailman ääriin jos penikat siihen luvan antaisivat. Mutta juoksutaloudessa jokin mättää. Voiko kuntoni olla siis niin kertakaikkisen huono, että jaksan juosta hädintuskin 400 metriä, ja sykkeet on 170 paremmlla puolella? Vai voiko vika olla myös väärässä tekniikassa? Tosin tuskin se tekniikka nyt noin selkeästi mihinkään vaikuttelee. Nyt oon aika tasasesti vedelly tota 11km lenkkiä intervalliharjoituksena. Sekaan mahtuu siis sykkeenostot oman kunnon mukaan. Rauhotan kävelyn sellaiseen tahtiin, että sykket laskee alle 130. Tämän jälkeen alan hölkkäilemään, ja juoksentelen niin kauan, kunnes sykkeet pompsahtaa sinne 170 pintaan. Sitten taas rauhottelen. Viimeks tossa 11km lenkissä oli kuutisen sykkeennostoa, josta yks oli siis kookas ylämäki kävellen.

Tuleekohan musta koskaan tämän harjoittelun myötä juoksijaa? Olen kokeillu kaikenmaailman lehtien juoksukouluja. Ne eivät vaan toimi mulla.

Jos ei juoksu suju niin kannattaa kokeilla esim. vaakasuora jalkaprässi, sillä saa vähän voimaa pakaroihin niin voi päästä joskus juokseen. 1x30 kannattaa tehä aluks, oma paino pitäs jaksaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom