Käsittämättömän huono kunto

Tervehdys ja anteeksi, jos jotakuta tämä threadi harmittaa. Rekisteröidyin tänne tämän asian takia ja haluaisin hieman selvyyttä, täällä kun porukka tietää asioista paremmin kuten esimerkiksi. basso.netissä... On tultu useammassa paikassa kysyttyä eikä niitä vastauksia yleensä ole saanut, ainakaan järkeviä :)

Varoitus, pitkähkö teksti...

Pohjaa siis...

Olen pian 19v täyttävä miespuolinen tunari. Se, olenko liikunnallinen vai en, on vaikea vastattava. Pidän urheilusta todella paljon, seuraan sitä sekä rakastan potkia jalkpalloa kesällä sekä sparrata kavereiden ym. kanssa tai muuta mieluisaa urheilua. Kuitenkin, viimeiseen 5kk en ole liikkunut... Yhtään? Lapsena harrastin tätä jalkapalloakin noin 6 vuotta, rakastin lajia ja rakastan yhä. Lopetin kuitenkin muuton tullessa eri kaupunkiin, ehkä olen hieman liian epäsosiaalinen kun en edes yrittänyt seuraan päästä.. Tämä harmittaa vieläkin, pärjäsin aika hyvin ko. lajissa oikeana laitahyökkääjänä :)

Eli 12-vuotiaana loppui futis. Vuoden olin tekemättä mitään...

13-vuotiaana TAAS muutto, pienelle kaupungille. Taas vuosi liikkumatta jos ei kavereiden kanssa pelaamista ym. oteta mukaan.

14-vuotiaana aloin salilla käymään, kävin 15-vuotiaaksi asti jolloin menin Ouluun työharjotteluhini Verven kautta 7kuukaudeksi, tällöin kävin salilla mutta vain noin 1-2 kertaa viikossa. Kävin jossain vaiheessa myös potkunyrkkeilyn peruskurssia sen aikaa kun Oulussa ehdin olla tuosta työharjoittelusta, eli noin 2kk.

Ja taas muuttoa... Hyvin pieneen kaupunkiin joka ei tarjoa mitään. Futista ei oikeen ole, sali on kylpylässä jonne on HINTA 13 euroa kerta. Ei minulla tuollaisiin rahaa ole... Noh, täällä muutamat tyypit veti lukkopainia ja potkunyrkkeilyä... Kävin siellä muutaman kuukauden kunnes tämä loppui kokonaan. Tämä siis loppui 5kk sitten, siitä asti olen ollut paikallani sillä mikään ei innosta liikkumisessa.

Vapaaottelu on innostanut vuodesta 2007 asti ja seuraavaksi muutto (once again, toivottavasti ei taas pieleen mee..) uuteen kaupunkiin urheilun perässä, sitä kaipaan elämälleni, en osaa olla paikallani näin enää...

Kuitenkin, kuntoni on päässyt oikeasti huolestuttavaan kuntoon. Ja salilla ym. käymisten kanssakin se ei paljoakaan noussut tuosta 14-vuotiaasta asti. Sieltä tänne, eli viimeisen 5 vuoden aikana parhaimmillaan olen jaksannut hölkätä ilman pysähtymättä noin 500 metriä. Oli kausia jolloin salin ohessa kävin myös lenkkeilyllä, 15-vuotiaana urheiluni oli suurinpiirtein tällaista: 2-3 viikossa salille, 1-3 kertaa lenkille ja silloin tällöin kaverin kanssa futista. Kuitenkaan kunto ei vain noussut, ei millään. 4kk toistin tuota kaavaa mutta aina vain pysyin samassa. Treenipainot nousi, ehkä vähän lihastakin... Mutta ei kuntoa. Ja tällä huolestuttavalla kunnolla tarkoitan seuraavaa.. Okei, odottakaapa hetki:

Jeps, eli kävin juuri keittiössä, (noin 5 metriä), tulin takaisin, tein 5 punnerrusta ja hypin narulla 10 hyppyä. Nyt sydän tykyttää jo hulluna, mikä tuskin pitäisi olla normaalia näin pienessä rasituksessa... Tämä on mielestäni jo huolestuttavaa. Sydän hyppii kurkkuun aivan liian helposti. Esimerkkinä portaat, jotka ovat noin 3 metrin korkuiset. Juoksen ne ylös ja HUH HUH ku sydäntykyttää... Tulee mieleen lihava vanhus vaikka olenkin vasta 19v, enkä täysin läskikään nuorukainen. Kuvia en ottanut, en usko että niistä olisi apua ollut. Tällä hetkellä paino 78kg, pituus 173cm. Tuosta treeniajan lopetuksesta asti olen syönyt herkkuja vitutukseen aika paljon joten painokin nousi vaatimattomat 6 kiloa :P

Nyt kuntoni jaksaa juoksuttaa minua noin 300 metriä.

Mutta noista jutuista pois, miten tämän kanssa kannattaisi toimia? Tähän olen monta kertaa vastauksen saanut "juokse" ja tulen varmasti saamaan uudelleen, mutta tuntuu ettei se auta vaikka siellä käy, kunto ei vaan tunnu nousevan... Ja sydänhakkaa aina niin helposta... Pitäisikö vaan olla valittamatta, käydä lenkillä pari vuotta ja katsoa joko jaksaisi hölkätä hitaasti kilometrin ilman kaatumatta maahan hengästyksestä? Vai onko vika minussa, olenko tehnyt nyt vain jotain väärin? Pitäisikö alkaa treenaamaan uudella tavalla? Ja joo, tietenkään ei nyt kuntoa ole eikä auta kun on vain istunut 5kk mutta tuota aikaisemmat kokemukset eivät oikeen ole mieltä piristäneet... Tuntuu vain ettei mikään auta.

Tavanomaisella paskalla tuurillani en ehtinyt muuttaa ajoissa ja vaparin peruskurssi alkoi jo tulevassa kaupungissa joten joutuukin sitten odottelemaan ensivuoteen... Harmittaa sinänsä, ikääkin silloin jo 20v ja joskus tekisi mieli otella, vaikkapa edes amatöörinä.

Kiitos jos jaksoit lukea loppuun ja anteeksi sekavasta tekstistä...

ps. En polta, juo tai käytä mitään epämääräistä.

E: luen paraikaa potku.net "miten kasvattaa kuntoa" threadia ja joku höpisi jotain hemoglobiinista... En tiedä sen vaikutuksesta mitään mutta kävin luovuttamassa 9.3 verta ja 168 oli jos tuo tieto mitään auttaa.

EE2: Okei, lisätään tuohon tuo että noin kerran viikossa oon käsipainoja nostellu ja hyppynarulla hyppiny, punnerruksia tehny ym. 20 min "treenin", mutta en tuota laskenu oikee liikunnaks, nii vähäistä kuitenki.

Edit fedit 3: Taas lisäystä, kokoajan tulee mieleen mikä on "unohtunut" sanoa. Kävelen paljon. Sitä sanotaan tehokkaaksi liikunnaksi, mutta kunnon kohalla tuosta ainakaan ei oo ollu apua.

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olet ymmärtänyt kehoituksen juokse väärin, tarkoitus ei ole lähteä heti vetämään täysillä, enkä puhu nyt ees mistään sprinttauksesta. Kyse on siitä että lähe sinne lenkille kävelemään. Ihan rauhallisesti. Katsot kotona jonkun karttaohjelman avulla 3 kilometrin lenkin, kävelet sen läpi. Lisäät joka päivä 100-200 metriä matkaa kunnes alat kävellä sellasta 10 kilometriä. Tässä kohtaa kunto on noussut jo ropisten, ja vauhtikin on kasvanut huomaamatta. Huomaat myös että kaipaat sinne lenkille enemmän kuin alussa.

Voit ruveta ottamaan siihen lenkillesi muutosta jossain kohtaa, niin että hölkkäät välillä, juoksetkin jopa. Voit toki lisätä rasitusta(matkaa) nopeamminkin mutta nyt tuntuu että olet lähtenyt vain yrittämään mahottoamia heti alkuun.

Jos on sykemittari käytössä niin sopiva rankkuus peruslenkki treenille että syke on jotain 120-150. Jos on huono kunto niin kävely varmaan nostaa kuntoa, sen jälkeen voi alkaa todella hidasta hölkkää (sitä vauhtia että mummot menee sauvoilla ohi), siitä eteenpäin tuo perustreeni on just tuolla 120-150 sykkeellä.
Joskus jos tuntuu siltä voi mennä kovemmilla sykkeillä mutta suurin osa on peruskuntotreeniä kumminkin.
Kun kunto kohenee ja pystyy hölkätä pitempiä matkoja niin sykkeillä 120-140 (älä hidasta lenkin vauhtia vaan tuo syke laskee sen 10 pykälää aika nopeesti vaikka juokset samalla vauhdilla) :)

Jos 4kk käy 3krt/vko juoksulenkillä ja kunto ei parane niin jotain on pielessä. Joku verenkiertohäiriö? Tyttärelläni on kilpirauhasen vajaatoiminta ja puuskuttaa 2metrin rappusista. Juosta jaksaa ehkä 100m ja sanoo että ei saa henkee. Tosin paljon sua pienempi mut osu vaan aika samoihin :)

Lääkäriin valittamaan, kyllä siellä varmasti suljetaan pois sairaudet. Peruslahjattomalla se kunto vaan rapistuu todella nopeasti iän myötä (tosin olet vielä aika nuori) jos ei treenaa ahkerasti. Kuntoa on myös jonkin verran vaikeaa kohentaa jos ei ole lahjakas. Suosittelen kuitenkin lääkärissä käyntiä, sitä varten niitä veroja maksetaan että siellä saa käydä jos jokin epäilyttää.

Lääkäriin valittamaan, kyllä siellä varmasti suljetaan pois sairaudet. Peruslahjattomalla se kunto vaan rapistuu todella nopeasti iän myötä (tosin olet vielä aika nuori) jos ei treenaa ahkerasti. Kuntoa on myös jonkin verran vaikeaa kohentaa jos ei ole lahjakas. Suosittelen kuitenkin lääkärissä käyntiä, sitä varten niitä veroja maksetaan että siellä saa käydä jos jokin epäilyttää.
Kunnon kohottamiseen ei tartte mitään lahjoja, ellei kykyä kävellä säännöllisesti useita kertoja viikossa lasketa lahjaksi.
Ei se kunnon kohottaminen ole mikään mystinen asia, se vaatii vain työtä, sitoutumista ja rutiinia. Turha kuvitella että kunto kasvaisi mihinkään 2vko epäsäännölisellä liikunnalla.

Eipä tietenkään. Jokaisesta voi tulla huippu-urheilija, koska kaikki ihmiset on samanlaisia. Tarvitaan vain harjoittelua.

Aika naurettavaa verrata kunnon kohottamista huippu-urheiluun.

Kunnon kohottamista on jo se, etta jaksaa juosta 200m entisen 100m sijaan. Siihen ei erityisia lahjoja tarvita, mikali omaa normaalissa toimintakunnossa olevan kropan. Se, miten pitkalle sita kuntoa pystyy kohottamaan, onkin eri asia ja pitaa myos miettia, mita tarkoitetaan kunnolla.

Aika naurettavaa verrata kunnon kohottamista huippu-urheiluun.

Riippuu vähän mitkä on tavoitteet, mutta ihmisissä on eroja, sen halusin tuoda esille. Jos kunnon kohottaminen on sinulle suhteellisen helppoa, se ei tarkoita, että se olisi yhtä helppoa kaikille.

Riippuu vähän mitkä on tavoitteet, mutta ihmisissä on eroja, sen halusin tuoda esille. Jos kunnon kohottaminen on sinulle suhteellisen helppoa, se ei tarkoita, että se olisi yhtä helppoa kaikille.

Mutta kyse olikin siita, tarvitaanko kunnon kohottamiseen erityista lahjakkuutta vai ei. Vaitan etta ei. Kovalla tyolla ja harjoittelulla saa kylla juostua vaikka sen 10km ilman etta on erityisen lahjakas.

Älä ajattele onko vai ei, saattaa olla sinulle liian vaativa aihe.
Siksi kysyinkin sitä sinulta, jotta minun ei tarvitse itse sitä miettiä.

Olen alyssan kanssa samaa mieltä, että kunnon kohottamiseen ei tarvita mitään erityistä lahjakkuutta. Säännöllinen harjoittelu ratkaisee enemmän, kuin lahjat.

edit.
Vertaaminen 200kg penkkiä kunnon nostamiseen on todella huono vertaus.
Mikset samalla vertaa alle 10s alitusta 100metrillä kunnon kohottamiseen, tai F1:ssa pärjäämistä mökille ajamiseen.

On eri asia puhua lahjakaasta urheilijasta, sillä silloin ei kyse ole ainoastaan kunnosta, vaan monista eri osista, jotka kokonaisuutena luovat huippu-urheilijan.

Kunnon kohottamiseen riittää yksinkertaisuudessaan se, että lisää viikottaisten kävelylenkkien pituutta 10 minuutilla. Jo tämä auttaa kehittämään kuntoa.

Kovalla tyolla ja harjoittelulla saa kylla juostua vaikka sen 10km ilman etta on erityisen lahjakas.

Niin ja jokainen voi nostaa penkistä 200 kiloa. Ero lahjakkaan ja sanotaanko tavallisen ihmisen välillä on vaan aika merkittävä mielestäni. Siksi on turhaa sanoa kuinka helppoa tai vaikeaa se tulee olemaan.

Niin ja jokainen voi nostaa penkistä 200 kiloa. Ero lahjakkaan ja sanotaanko tavallisen ihmisen välillä on vaan aika merkittävä mielestäni. Siksi on turhaa sanoa kuinka helppoa tai vaikeaa se tulee olemaan.

Edelleenkaan kyse ei ole siita, onko se helppoa vai vaikeaa. Kyse on siita, onko se mahdollista. Mita tulee 200kg penkkaamiseen, niin sanoin jo aiemmin, etta se miten pitkalle kuntoa pystyy kohottamaan, onkin sitten eri asia. Tietysti raja tulee jossain vastaan, sen sanoo jarkikin. Tavalliselle tallaajalle kuitenkin esim. juoksukunnon kohottaminen on taysin mahdollista.

Aloituspostiin kommentoisin sen verran, etta itse koen nimenomaan juoksu- ja yleiskuntoni paranevan parhaiten vaihtelevassa, luonnollisessa maastossa. Tarkoitan siis pienia metsateita jne. ja joskus hypin ihan metsassakin. Jopa kavely tallaisessa maastossa on raskaampaa ja verrattuna asvaltin tallaamiseen kohottaa paremmin kuntoa. Puhumattakaan siita, miten kivaa on liikkua luonnossa :)

Jeps, niin kuin sanottu niin lähdet sinne ulos vaan kävelemään aluksi ja siitä lähdet rakentamaan vauhtia. Tärkeintä on kuitenkin tehdä se itselleen mielekkäästi, jos inhoaa pitkänmatkan juoksua / kävelyä niin sitten kannattaa koittaa vaikka nyrkkeilyä. Jos itsekuri ei riitä omatoimiseen harrastamiseen, niin kannattanee mennä taistelulaji/tanssi/crossfit/whatever peruskurssille, niin tulee sitä kuntoa tavallaan huomaamatta. Jos saat jonkun kaverin mukaan, niin vielä parempi.

Kannattaa ostaa joku halpa (n.60e) sykemittari ja kattella sillä tosiian että pidät sen sykkeen siellä 140-160 alueella, niin jaksat todennäköisesti hölkötellä vähän pidempäänkin.

Kannattaa mennä tossa vaparia odotellessa lukkopainin/brassijutsun alkeisiin, asiat oli ainakin mulla muutama vuosi sitten samoja. Tuntuvat opettavan vaparin peruskurssilla enemmän mattoa ainakin Combatilla helsingissä, joten pelkällä brassijutsun peruskurssillakin voi päästä vapariin käsiksi.

Tossa nyt muutamia mitä itse huomannut hyviksi. "Jos itsekuri ei riitä" meinasin lähinnä itseäni ennen kuin kärpänen kunnolla iski, en siis thredin aloittajaa.

Olen yllättynyt vastauksista, kiitoksia! Kokeilen tuota kävelyhommaa... Yleensä oonki kävelly sen 500 metriä ja sitten hölkkäämään lähtenyt. Mutta alan tehdä enemmän kävelyjä ja rauhallisemmin yrittää tuota juoksuhommaa parantaa, kiitoksia. Hyvin vähävarainen olen joten sykemittarirahoja joutuu hetken keräilemään ennenku saan :)

Lääkärissä en käy.

Paljastetaan nyt sen verran että asun Kalajoella. Jos nyt joku sattuu täällä oleskelmaan tietää miksi täällä ei lääkärissä kannata käydä... Suurinosa on virolaisia ja venäläisiä. Varmasti ihan päteviä jne. mutta erittäin huono kielitaito on jokaisella ja tämä tuo isoja väärinkäsityksiä.. Koulusta tuli ongelmia masennuksen takia, kävin lääkärillä... Siitä tulikin uskomaton jupakka eikä OLLENKAAN ymmärretty syytä miksi olin sielää. Ja toinen "tarina", joka on myös täyttä totta joka kuulostaa erittäin oudolle... Vipa treeneiksi mitkä jäi mulla sillon viitisen kuukautta sitten, sparrauksessa tuli osuma aika kovaa sääreen. Tuli iso mustelma sääreen ja muutaman päivän päästä se oli ikäänku "levinny" jalkapöytään. Oli isoja mustelmia ja erittäin kipeä. Kävin lääkärillä ja se vanha virolaismummo joka on varmasti eläkeiän ylittäny sata vuotta sitten kirjoitti röntgenpaperiin "löi lenkin lenkkiin juoksemassa." Jooh. Sanoin täysin selvästi kahteen kertaan miten asia oli käynyt ja jne. mutta jostain syystä näin kirjoitettiin röntgen paperiin eikä asia mitenkään siitä hoitunut... Ja vähän offtopiccia jatkan, tuolla röntgenissä ei näkynyt murtumaa eikä mitään. Oli noin 2 viikkoa erittäin kipeä, alkoi sitten pikkuhiljaa paranemaan.. MUTTA. Tiedän jo etukäteen ettei kukaan usko... Mutta tuossa on edelleen mustelma sääressä samassa kohtaa. Juomalasin pohjan kokoinen, siihen on jäänyt eikä lähde :D Ei mitään hajua miksei muttei röntgenissä tosiaan mitään näkynyt.

Mutta tuosta viis, kiitos vastauksista, tuo kävely homma alkaa tänään, täällä on m,ukavia metsäreittejä.

E: Pallie, menisin kyllä bjj/lukkopaini/sambo peruskurssille vaikka ennen sitä vaparia mutta missäpä täällä sellasta olis.. Täällä edi oo oikeen mitään. Paitsi jääkiekko... Enhä mä osaa edes luistella.

Olen yllättynyt vastauksista, kiitoksia! Kokeilen tuota kävelyhommaa... Yleensä oonki kävelly sen 500 metriä ja sitten hölkkäämään lähtenyt. Mutta alan tehdä enemmän kävelyjä ja rauhallisemmin yrittää tuota juoksuhommaa parantaa, kiitoksia. Hyvin vähävarainen olen joten sykemittarirahoja joutuu hetken keräilemään ennenku saan :)

Lääkärissä en käy.

Paljastetaan nyt sen verran että asun Kalajoella. Jos nyt joku sattuu täällä oleskelmaan tietää miksi täällä ei lääkärissä kannata käydä... Suurinosa on virolaisia ja venäläisiä. Varmasti ihan päteviä jne. mutta erittäin huono kielitaito on jokaisella ja tämä tuo isoja väärinkäsityksiä.. Koulusta tuli ongelmia masennuksen takia, kävin lääkärillä... Siitä tulikin uskomaton jupakka eikä OLLENKAAN ymmärretty syytä miksi olin sielää. Ja toinen "tarina", joka on myös täyttä totta joka kuulostaa erittäin oudolle... Vipa treeneiksi mitkä jäi mulla sillon viitisen kuukautta sitten, sparrauksessa tuli osuma aika kovaa sääreen. Tuli iso mustelma sääreen ja muutaman päivän päästä se oli ikäänku "levinny" jalkapöytään. Oli isoja mustelmia ja erittäin kipeä. Kävin lääkärillä ja se vanha virolaismummo joka on varmasti eläkeiän ylittäny sata vuotta sitten kirjoitti röntgenpaperiin "löi lenkin lenkkiin juoksemassa." Jooh. Sanoin täysin selvästi kahteen kertaan miten asia oli käynyt ja jne. mutta jostain syystä näin kirjoitettiin röntgen paperiin eikä asia mitenkään siitä hoitunut... Ja vähän offtopiccia jatkan, tuolla röntgenissä ei näkynyt murtumaa eikä mitään. Oli noin 2 viikkoa erittäin kipeä, alkoi sitten pikkuhiljaa paranemaan.. MUTTA. Tiedän jo etukäteen ettei kukaan usko... Mutta tuossa on edelleen mustelma sääressä samassa kohtaa. Juomalasin pohjan kokoinen, siihen on jäänyt eikä lähde :D Ei mitään hajua miksei muttei röntgenissä tosiaan mitään näkynyt.

Mutta tuosta viis, kiitos vastauksista, tuo kävely homma alkaa tänään, täällä on m,ukavia metsäreittejä.

E: Pallie, menisin kyllä bjj/lukkopaini/sambo peruskurssille vaikka ennen sitä vaparia mutta missäpä täällä sellasta olis.. Täällä edi oo oikeen mitään. Paitsi jääkiekko... Enhä mä osaa edes luistella.

No mutta särkillä ainakin on kivoja mäkiä ja lenkkipolkuja. ;) Eipä siellä taida tosiaan paljon noita seuroja kauheesti olla. Uintia kannattaa myös kokeilla, se vaan ei välttämättä ole kovin kivaa jossei tekniikka ole hallussa.

Vastaanpa vielä minäkin vaikka varmaan noissa aiemmissa sanottu sama asia eri sanoilla. Mutta mitä tuota ensimmäistä postiasi lueskelin, niin ei todellakaan nuo lenkkisi olleet pysyneet aerobisen rajoissa... Sinulla tuo aerobisen syke olisi jossain 100-160 välissä varmaankin... Neuvoisin todellakin ostamaan sykemittarin, joka ei siis maksa paljoa verrattuna sen hyötyyn. Ja näin ollen voisit seurailla noita sykkeitäsi noilla kävely lenkeillä jne. ettei syke pyöri jossain 190 paikkeilla... Kannattaa mennä sellaista vauhtia mitä jaksat ainakin 30min-1h mennä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom