Käsien nostaminen ylös - heikkouden tunne, huimaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja M-pupu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minulla on ollut erityisesti joogatunneilla seuraava ongelma:

Liikkeissä, joissa kädet nostetaan ylös tai niitä pidetään ylhäällä, vointini huononee selvästi. Heikkoutta, pyörrytyksen tunnetta ja pahaa oloa. Oireet ovat pahimmillaan tasapainoa vaativissa liikkeissä, jossa esimerkiksi seissään yhdellä jalalla kädet ylhäällä. Mielestäni ei liity liian alhaiseen verensokeriin tai nestehukkaan. Verenpaine on aina ollut normaali. Mistä voisi olla kyse?

Kyseessä saattaa olla TOS (Toracic Outlet Syndrome) eli rintakehän yläaukeaman ahtautuminen. Kyseinen vaiva tarkoittaa, että käsiin ja päähän menevät hermot ja verisuonet ovat liian ahtaalla, jopa puristuksissa, ylimmän kylkiluun/solisluun/hartioiden alueella. Verenkierto ja hermotus siis huononee. Tämä puristuksiin joutuminen voi olla joskus rakenteellinen vaiva, mutta useimmiten taustalla on huono olkapäiden asento (ovat eteenkiertyneet) ja ryhti, sekä kireät lihakset (niska-hartia-kaula-rintakehä). Sormien puutuminen ja pistely on lisäksi tyypillistä, onko sulla niitä?

Kiinnitä siis ekaksi huomiota ryhtiin ja siihen, että rintakehä on "auki" (olkapäät takana-alhaalla) myös käsiä ylös nostettaessa. Venyttele ahkerasti koko yläkroppaa. Sulla vaikuttaa olevan aika pahat oireet, joten suosittelen lääkärille menoa...

Kiitos vastauksesta. Eilen kiinnitinkin erityistä huomiota ryhtiin ja hengittämiseen, ja huomasin selvän eron. Ongelmana saattaa olla juurikin tuo, että olkapäät painuvat kädet ylhäällä liian eteen. Katsotaan, poistuvatko oireet kokonaan asennon korjaamisen myötä, yhden kerran perustella en vielä hurraa.

Sormien puutumista ja pistelyä ei ole koskaan ollut.

Vanha ketju, mutta uuttakaan en viitsi aloittaa. Eli tosiaan itselläkin ongelmia käsien puutumisen kanssa, ja myös niskaa särkee aina välillä. En voi pitää käsiä kauaa ylhäällä, mikä tekee jopa hiusten laittamisesta vaikeaa. Joskus jopa pyöräillessä täytyy välillä ravistella käsiä. Salilla ylätalja, leuanveto myötäotteella tai pystypunnerrus eivät tunnu siellä missä pitäisi, vaan ainoastaan olkapäissä / käsissä voimattomuutena tai ihan kuin lihakset menisi heti maitohapoille (sarjat pitää jättää kesken). Tuntuu, että koko yläkropan (olkapäät, hartiat, lapaluut) toiminta on jotenkin häiriintynyt, todennäköisesti vääränlaisen ja/tai liian yksipuolisen treenin pitkäaikaisena tuloksena. Olen käynyt parilla eri fysioterapeutilla, joista ensimmäinen ohjeisti vain kuminauhalla tekemään kiertäjänkalvosintreeniä ja kehittämään takaolkapäitä, ja toinen taas antoi ohjeita lähinnä lapaluuta tukevien lihasten harjoittamiseen. Olkapäiden etuosaa ja rintalihasta olen venytellyt ja yläkroppaa yleensäkin, mutta se ei ole auttanut. Olkapääni ovat vähän eteenpäinkääntyneet ja lapaluut tosiaan näyttävät toisinaan sojottavan sinne sun tänne, mutta mikään ei ole poistanut tuota käsien puutumisongelmaa, ja mietin mitä ihmettä mun pitäisi tehdä. Tämä ongelma on jopa esteettinen, kun olkapäät näyttävät sivusta katsoen kaikkea muuta kuin pyöreiltä, kun jokin etuolkapäässä oleva lihas tai jänne työntyy omituisen näköisesti eteen. En ole kenelläkään nähnyt vastaavanlaista vaivaa...? Olen hoikahko nainen eikä mulla ole yläkropassa kovinkaan suuria lihaksia, mikä tuntuu korostavan "ilmiötä" entisestään.

Back
Ylös Bottom