Kännykkämaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja T-mies
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon pitkään pähkäilly mistä mahtaa johtua kun kuulokkeilla musiikkia kuunnellessa äänenvoimakkuus tipahtaa välillä nollaan. Kun sitä sitten yrittää säätää taas suuremmalle, volat tipahtaa samantien alas. Kuulokkeita oon koittanu vaihtaa ja sama homma, eli vika tuskin on niissä. Oudointa on että tätä tapahtuu yleensä vaan tietyissä paikoissa (mm. stockmannin läheisyydessä ja ruoholahden ostarilla). Pohjoisemmassa käydessäni tätä ei tapahtunu kertaakaan ja napit oli kuitenki korvilla jatkuvasti.
Koitin puhelimen asetuksia selailla pitkään läpi tuloksetta, eikä netistäkään oikeen löytyny vastauksia. Osaako joku sanoa mistä johtuu ja voiko tolle tehä mitään? Ei nyt kamalan iso ongelma, mut perkeleen ärsyttävä :curs:

Käytössä on siis Galaxy S4 mini.

Nokia Lumia kääntää kuvat vaakatasoon

Otsikossahan tuo ongelman ydin tulikin sanottua. Minulla on uusi Nokia Lumia 830. Aiempi Lumia meni rikki syystä että tungin sen rintaliiveihin pyöräilyn ajaksi kun ei ollut taskuja, ja hikoilin ilmeisesti riittävästi. Lumian toiminnot on siis tuttuja, mutta tämä asia ei ole niinkään tuttu: kun puhelimella ottaa kuvan pystysuunnassa, kännykkä pistää kuvan automaattisesti kallelleen. Kännykällä voi ottaa kuvia vaakatasossa, jolloin mitään ongelmaa ei ole. Galleriassa pystysuunnassa otetut kuvat näkyvät toisinaan ihan oikeinpäin, mutta jos uppaat kuvan ihan mihin tahansa muualle galleriasta, se on aina käännettynä vaakatasoon.

Tämä on harvinaisen vittumaista, eikä anna hyvää kuvaa jos pitäisi esimerkiksi lähettää meilin liitteenä kuva, ja vastaanottaja joutuisi kääntämään ruutua nähdäkseen mitä lähetin.
Jos mulla olisi instagram, olisi sen seuraajat jo kaikonneet.

Luultavasti monella muullakin on ollut vastaavaa ongelmaa, ainakin internetin perusteella. Missään ei kuitenkaan lue että miten tämä ongelma ratkaistaisiin. Olisiko täällä jollain vinkkiä tämän probleeman korjaamiseksi?

Ei ihan samanlaista ongelmaa, mutta joskus ottaessa kuvaa pöydällä olevasta jutusta kamera kääntää kuvan väärin päin. Kuvanhan sää käännettyä esim. gallerian kautta, mutta olen ite huomannut seuraavan kummalisen ominaisuuden. Kun valitsee "muokaa" -> "rajaa,kierrä ja korjaa" ja kääntää kuvan, niin näyttää, että se on oikein päin, mutta esim. twitteriin upatessa kuva onkin edelleen väärin päin. Sen sijaan, jos kuvan kääntää tuon lumia creative studion kautta, niin se menee oikein päin myös jonnekin upatessa. Sähköposteihin on kyllä muistaakseni toiminut tuo ensin mainittu kääntöoperaatiokin...

Tästä nyt ei ehkä ollut paljon hyötyä, mutta mainitsin kuitenkin. Perseestähän se on, jos joutuu kaikki kuvat kääntelemään manuaalisesti.

Ps. onko mahdollisesti vikaa sitten asennon tunnistimessa tai voiko se olla lukittuna ja aiheuttaa tommosta?

Käyttäkää kuvankäsittelyohjelmia kuvien kääntöön, nuo pikatoiminnot ei tee muuta kuin muuttaa kuvan metadataan orientation-kentän ja laitteesta ja ohjelmasta riippuen kuva sitten ehkä tuurilla esitetään oikeassa asennossa.

Kuvankäsittelyohjelmalla siis kääntö ja tallennus, näin ne kuvapisteet tallennetaan oikeasti oikein ja jokainen ohjelma esittää kuvan varmasti oikein

^ Löytyykö vieläkään mitään järkeviä kuvankäsittelysoftia (pl. gimp) jotka olisivat ilmaisia? Itse toki olen hc photarimiehiä, mutta aina kuulee n00bieilta valitusta ettei ole softaa editoida mitään muuta kuin luuri.

Kuvankäsittelyyn taitaa olla vain GIMP, sit on Irfanview yms. joilla kääntelee ja vähän korjailee arvoja.

Lumioille voi olla vähän heikosti editoreja, mutta eiköhän joku löydy jolla muutaman kuvan korjaa.

E: itse asiassa luurilla riittää kun pyöräyttää kuvan oikein, painaa muokkaa ja muuttaa vaikka kontrastia ±1 ja tallentaa kuvan. Tuo nollaa(tai onko se vakiona 1..) orientation-tagin jolloin se ei käänny missään enää. Näin ainakin androidilla.

Miten iPhonesta saa värinän pois päältä laturia kytkettäessä? Värähtää aina äänettömälläkin kun kytkee piuhaan. Anyone?

Et saa sitä pois ellei ole jailbreakattu puhelin. Ilmeisesti ei vibraa jos on kuulokkkeet kiinni mutta ei se nyt mitään ratkaise.

Pystyykö Nokian puhelimessa olevasta facebook appista, jollain tavalla käyttämään fb-ryhmien ylläpitäjien toimintoja? Esim. en ole vieläkään löytänyt miten ryhmästä poistetaan viesti kännykän fb-appin kautta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom