Kädessä joku "jänne" "kireällä"?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tätä on vaikea selittää, mutta ehkäpä joku tunnistaa mistä on kyse.
Oikeassa kädessä on jo pitkään ollut hassusti joku "jänteenomainen" "suikula". Ikään kuin kiristäisi joku "lanka" [juu on tieteellistä selitystä tämä], joka alkaa kainalosta ja jatkuu ihan kyynärvarteen ja sormiin asti.
Venyttelen sitä ojentamalla käden suoraksi sivulle ja kääntämällä kämmenen ylöspäin. Erityisesti forkussa tuntuu silloin venytys. Toinen mikä auttaa on tuollainen "keihäänheittolämmittelyliike" jossa venytän koukistettua kättä taakse kuin verryttelisin keihäskättä.

Hieroja luuli johtuvan jumisesta rintalihaksesta - mutta ei kyllä saanut mitään muutosta aikaan sitä hieromalla.

Tämä vaivaa erityisesti penkkipäivien jälkeisinä päivinä, että se voisi puhua jonkin rinta/olka-osastosta lähtevästä ongelmasta.

Kuulostaako tutulta?

Minulla on oikeassa ranteessa tuollainen kova yksittäinen suikale. Ja myöskin pitkäikäinen tenniskyynärpää.

Belmondo sanoi:
Tätä on vaikea selittää, mutta ehkäpä joku tunnistaa mistä on kyse.
Oikeassa kädessä on jo pitkään ollut hassusti joku "jänteenomainen" "suikula". Ikään kuin kiristäisi joku "lanka" [juu on tieteellistä selitystä tämä], joka alkaa kainalosta ja jatkuu ihan kyynärvarteen ja sormiin asti.
Venyttelen sitä ojentamalla käden suoraksi sivulle ja kääntämällä kämmenen ylöspäin. Erityisesti forkussa tuntuu silloin venytys. Toinen mikä auttaa on tuollainen "keihäänheittolämmittelyliike" jossa venytän koukistettua kättä taakse kuin verryttelisin keihäskättä.

Hieroja luuli johtuvan jumisesta rintalihaksesta - mutta ei kyllä saanut mitään muutosta aikaan sitä hieromalla.

Tämä vaivaa erityisesti penkkipäivien jälkeisinä päivinä, että se voisi puhua jonkin rinta/olka-osastosta lähtevästä ongelmasta.

Kuulostaako tutulta?

Mulla oli samanlainen vaiva eli kainalosta ja käden sisäpuolelta meni. Oli tietyissä asennoissa kipeä. Kävin lääkärillä (TK) ja se sanoi ettei ollut koskaan nähnyt tai kuullut vastaavasta. Meni ohi levolla ja lihashuollolla, pääasiassa venyttelyllä.

Mariachi sanoi:
Mulla oli samanlainen vaiva eli kainalosta ja käden sisäpuolelta meni. Oli tietyissä asennoissa kipeä. Kävin lääkärillä (TK) ja se sanoi ettei ollut koskaan nähnyt tai kuullut vastaavasta. Meni ohi levolla ja lihashuollolla, pääasiassa venyttelyllä.
Osaatko neuvoa venyttelyjä?

Belmondo sanoi:
Jos kertomasi mukaan olet jo yrittänyt venytellä (mutta kuinka tehokkaasti?) ja hierottukin on ilman hyvää vastetta niin voihan olla kyse jonkinlaisesta hermokudoksen oireesta (johon tietysti liittyy ko. alueen lihaskireyskin).

Taas pitäisi vähän testailla ennenkuin mitään diagnoosia voisi tähän heittää..
Mitä tapahtuu oireelle jos pidät kättä aivan suorana (kyynärpää ojennettuna)vartalon vieressä, loitonnat sitä sivulle (poispäin vartalosta) koitat kääntää samalla ranteen koukkuun ja tässä asennossa sormet taaksepäin? Entä jos taivutat päätä vastakkaiseen suuntaan samalla, lisääntyykö oire käteen? Ja vielä minne tarkalleen olkavarren/kyynärvarren/sormien alueelle kireys paikallistuu?

Inkeri sanoi:
Jos kertomasi mukaan olet jo yrittänyt venytellä (mutta kuinka tehokkaasti?) ja hierottukin on ilman hyvää vastetta niin voihan olla kyse jonkinlaisesta hermokudoksen oireesta (johon tietysti liittyy ko. alueen lihaskireyskin).

Taas pitäisi vähän testailla ennenkuin mitään diagnoosia voisi tähän heittää..
Mitä tapahtuu oireelle jos pidät kättä aivan suorana (kyynärpää ojennettuna)vartalon vieressä, loitonnat sitä sivulle (poispäin vartalosta) koitat kääntää samalla ranteen koukkuun ja tässä asennossa sormet taaksepäin? Entä jos taivutat päätä vastakkaiseen suuntaan samalla, lisääntyykö oire käteen? Ja vielä minne tarkalleen olkavarren/kyynärvarren/sormien alueelle kireys paikallistuu?
En kovin tehokkaasti; koska en ole löytänyt toimivaa venytystä. Nämä tuntuvat helpottavan:
-Ojennan käden suoraksi sivulle, käännän kämmenen ylöspäin, kurotan sormilla kauas, vähän alaspäin. Tämä taitaa olla paras venytys. Yleensä huomaan lähes itsestäni "venytteleväni" kättä ojentelemalla sitä suoraksi. Muut varmaan luulevat minulla olevan jonkinlaisia kehäraakin nyrkkeilijän pakkoliikkeitä, mikä saattaa haitata sosiaalisia suhteitani...

Muita toimivia ovat: -Ojennan käden sivulle, koukistan kyynärpään; kämmen tulee olkapään eteen eteenpäin osoittaen, ts. kynnet koskee etuolkapäätä.
- Joskus rintalihasten venyttely auttaa jonkin verran. Myös latsivenytys, jossa suoristan käden ylös kiinni johonkin ja nojaan eteenpäin, koittaen saada venytyksen tuntumaan kainalossa asti, toimii joskus.

Venytys tuntuu eniten kyynärvarren sisäpuolella ja vielä tarkemmin kyynärvarren sisäpuolen kyynärpään puolella. Rinta/latsivenytykset taas tuntuu kainalossa ja olkavarren puolella, mutta tuntuvat auttavan silti, joten epäilen ongelman olevan monipaikallisempi kuin vain kyynärvarsi??
Vasemmassa kädessä vastaavat venytykset eivät tee mitään.

*Hieroja ei hieronut kättä, koska oli sitä mieltä että oire lähti rinnasta. Ensi kerralla vaadin kyllä hieromaan kättäkin.

*Tuosta liikkeestä: Rystyset tulee ulospäin, sormet kääntyy kohti minua? Näin tehtynä se tuntuu hieman samassa kohtaa forkkua, ei niin tehokkaasti kuin tuo eka venytykseni. (ranne eri tavoin koukussa ei tunnu). Jos käännän päätä toiseen suuntaan, venytys vain vähenee entisestään.

Samoja venytyksiä tein ite, etin vaan sellaisen asennon, jossa käsi venyi mukavalla tavalla. Oli kyllä kumma juttui, itselle tuli kovan treenin jälkeen kun takana oli pidempi tauko treenistä...tiedä sitten mikä oli vialla.

Samoja venytyksiä tein ite, etin vaan sellaisen asennon, jossa käsi venyi mukavalla tavalla. Oli kyllä kumma juttui, itselle tuli kovan treenin jälkeen kun takana oli pidempi tauko treenistä...tiedä sitten mikä oli vialla.

Mä oon kärsinyt tuosta samasta paskasta jo muutaman vuoden, enkä ole lopullisesti eroon siitä päässyt. Osin ehkä laiskuuttanikin, kun en ole jaksanut kiertää riittävästi lääkäreitä. Olen lähinnä oppinut jotenkin elämään sen kanssa.
Motivaatio ja sitä kautta treenit eivät ole tällä hetkellä niin korkealla tasolla, että tuo haittaisi mahdottomasti sitä kevyttä jumppailua, mitä tulee jonkun verran tehtyä. Siis kunhan vaan lämmittelen hyvin ennen treenejä.

Mulla tuo ongelma alkaa kainalosta ja on erittäin kivulias tuossa haban "reunassa", mutta ei jatku forkkuun asti.

Joskus vuosi sitten sain lähetteen fysioterapiaan, 10 kertaa kävin. Kättä hierottiin suurin osa ajasta, muistaakseni rintalihasta aika vähän, koska mainostin vian olevan paremminkin käden puolella. Hieronnat auttoivat jonkun verran, niin kauan kuin niitä kesti. Mutta lopullisesti en eroon päässyt ja kipu palaa kun treenit aloittaa uudelleen. En saanut paria viikkoa pidempää täyslepoa kädelle, kun tämänhetkisen ykköslajini (pöytälätkä) turnauksia on sen verran tiheään. Plätkässä tulee tuohon jatkuvasti nopeatempoista liikettä.
Puntista pidin taukoa n. reilun kuukauden, muistaakseni. Silloisessa työpaikassani tosin tuli myös jatkuvaa rasitusta ja en kehdannut kahta viikkoa pitempään pitää saikkua.

Itellä paras venytys on ollut tuo "keihäänheittoliike". Ennen venyttelyä ja treenejä lämmittelen tekemällä taljassa semmoista pulloverin tapaista liikettä. Helkutin pienillä painoilla, 4-5 sarjaa, toistot jossain 20-25 paikkeilla. Tuolla aloitan jokaisen yläkropan treenini lämppärit. Sitten liikekohtaisia lämppäreitä vielä joku nelisen sarjaa perään ennen varsinaisia sarjoja...

Jos avun löydät, niin informoi! Mieluusti itekin pääsisin vaivastani. Voisi olla melkoinen motivaatiobuusti punttihommiin, jos pääsisi taas joskus ilman kipuja treenaamaan.

Belmondo sanoi:
-Ojennan käden suoraksi sivulle, käännän kämmenen ylöspäin, kurotan sormilla kauas, vähän alaspäin. Tämä taitaa olla paras venytys. Yleensä huomaan lähes itsestäni "venytteleväni" kättä ojentelemalla sitä suoraksi.
Muita toimivia ovat: -Ojennan käden sivulle, koukistan kyynärpään; kämmen tulee olkapään eteen eteenpäin osoittaen, ts. kynnet koskee etuolkapäätä.
Jos nyt tajusin nää em. venytykset oikein niin kuulostaa siltä ,että venytät juurikin yläraajaa niin että n. medianus (ja toisessa liikkeessä n. ulnaris) ainakin venyy tuntuvasti. Mutta tässä koneen välityksellä on hankala mitään neuraalikudostestejä sulle tehdä, joten miten olis fysioterapeutilla käynti? Vai oletko muitakin hoitoja kuin hierontaa jo kokeillut tähän vaivaan?
Venytys tuntuu eniten kyynärvarren sisäpuolella ja vielä tarkemmin kyynärvarren sisäpuolen kyynärpään puolella. Rinta/latsivenytykset taas tuntuu kainalossa ja olkavarren puolella, mutta tuntuvat auttavan silti, joten epäilen ongelman olevan monipaikallisempi kuin vain kyynärvarsi??
Juu samaa mäkin epäilen :)

*Tuosta liikkeestä: Rystyset tulee ulospäin, sormet kääntyy kohti minua? Näin tehtynä se tuntuu hieman samassa kohtaa forkkua, ei niin tehokkaasti kuin tuo eka venytykseni. (ranne eri tavoin koukussa ei tunnu). Jos käännän päätä toiseen suuntaan, venytys vain vähenee entisestään.
Sormet kääntyy taaksepäin, ei itseä kohti. Mutta oikeastaan teet jo lähes saman tuossa mainitsemassasi ekassa (mielestäsi parhaiten venyttävässä) venytyksessä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Inkeri sanoi:
Jos nyt tajusin nää em. venytykset oikein niin kuulostaa siltä ,että venytät juurikin yläraajaa niin että n. medianus (ja toisessa liikkeessä n. ulnaris) ainakin venyy tuntuvasti. Mutta tässä koneen välityksellä on hankala mitään neuraalikudostestejä sulle tehdä, joten miten olis fysioterapeutilla käynti? Vai oletko muitakin hoitoja kuin hierontaa jo kokeillut tähän vaivaan?
Kiitokset kommenteista. Kyllä se on siis alan liikkeeseen hyökättävä.

Tonza sanoi:
Onko Belmondo saanut apua vaivaansa?
Kyllä joo, OMT fysiolla. Se manipuloi kättä ja sitten niksautti niskaa. Kielsi venyttämästä kättä noilla em. tavoilla, se kuulemma vain ärsyttää jännettä lisää. En muista ko. jänteen nimeä (ehkä keskijänne?).

Sen jälkeen fysio kävi mun kanssa salilla ja opetti pari liikettä joilla treenaan tuota hartiaa, jotta saisin sen samaan malliin kuin vasemman. Oikea hartia on nimittäin kolmesti kirottu, lapaluusta asti: sekä alempana (tämän olin itsekin huomannut), edempänä, että ikään kuin kiertynyt sisäänpäin.
Nyt olen tehnyt mm. penkit nyt lahnana, jalat ylhäällä, että selkä ei pääse yhtään kouristumaan. Ryhtiongelmat johtaa siihen että muut paikat sitten kompensoi ja seuraa lihasepätasapainoja jne.

En osaa sanoa mikä näistä oli se juttu, mutta käsi vaivaa nyt selvästi vähemmän.

mulla on samanlainen "kova" jänne, joka tosin vaivaa vain hauiksen forkkuun kiinnittyvässä päässä. haittaa oikeastaan vain hauiskäännön tekoa, ärsyttävää =(

Belmondo sanoi:
....Kielsi venyttämästä kättä noilla em. tavoilla, se kuulemma vain ärsyttää jännettä lisää...

Jaa....:eek: Pitäisköhän tuota sitten kokeilla, että olis jonkun aikaa venyttämättä sitä... Voi olla vaikeaa, kun on siitä kevyestä venyttelystä kerinnyt tulemaan jo aika pinttynyt tapa, ei liene helppoa oppia pois siitä kun aivan ajatuksissaan tulee tehtyä.

Itellä tuo jänne oli taas välissä jo hiukan parempi, mutta motivaationpuuskan iskiessä innostuin kokeilemaan pitkästä aikaa voimapyörää ja siitähän tuo ei taas tykännyt.

No, pitää katella mihin suuntaan tuo tuosta taas menee...

Onkohan muuten Inkerillä tahi muilla tietäjillä kiinnostusta väsätä jotakin ketjua nuista neuraalikudoksen onkelmista. Mulla oli meinaan juurikin hyvin pitkälti samanmoisia onkelmia vasurissa kun mitä Belmondo tossa selitti. Syy vain oli hermon "tukos" olkapäässä/ kyynärpäässä. Siis hermo ei päässyt liukumaan normaalisti tupessaan mistä seurasi aika mielenkiintoisia tuntemuksia hauista ja rintalihasta venyttäessä. Liian myöhään hoksasin mikä oli vaivan syy ja siinä vaiheessa kun tilanne selvisi, olikin jo kivasti tulehdusta ko alueella.

Veikkaan että moni kuka reenaa riittävän kovasti ja on pikkuisen jumissa saattaa kompastua samaan virheeseen. Eli kuvittelee että on hauis/kyynärvarsi jumissa ja koittaa pitkäkestoisesti sitä venyttää.. lämmittää ja venyttää ja lämmittää ja venyttää... Tämähän ei ole kauhean hyvä juttu jos se on hermo mikä venyy eikä lihat ;)

Mulla tota kiristymistä tapahtuu koko kropassa varsinkin rasituksen jälkeen ja kylmässä. Fibromyalgia se mun tapauksessa on takana.

Joka päivä pitää venytellä kiltisti tai ilman "koomalääkitystä" nukkumisesta on turha haaveilla.

Gdane sanoi:
mulla on samaa onkelmaa ollu lonkassa ja vasemmassa kädessä.. Jalasta kö hermot ei pääse liukumaan ni on muuten kyykky aika vittumaista.

Lonkan-pakaran alueelta se ekana mullakin alkoi. "Noidan-nuoli" -vaivoja ja sitten alkoi jäädä kipu päälle pysyvästi. Kyykky se mullakin alkoi ekana myös tökkimään. Se jänne kun "pingahtaa" kesken suorituksen niin se on aika mielenkiintoinen tunne. Tai milloin vaan.

Sitten tuli risti-selkä, lavat, olkapäät, käsivarret, rinta ja vikana niska. Sellainen kipupuku päällä.

Gdane sanoi:
Slitskin: Voitko omin sanoin kuvata vähän tarkemmin vaivaa ja sen ilmenemistä, lukasin siitä vähän ja kiinnostus heräsi?

Tossa on kaikki se paska mitä siihen kuuluu.

http://www.reumaliitto.fi/sivut/lehti/fibromyalgia.html
Tosi paska vaiva. Pistänyt itseltäänkin elämän kokonaan uusiksi, tähän asti kivusta huolimatta saanut pidettyä vähän kevyemmän treenin mukana säännöllisesti.

Väsymys ja särky on se isoin paha tossa. Nukkuu miten paljon vaan niin uni ei ole "laadukasta", olo aamulla on lähinnä narkoosista heräämisen oloista. Sellaista raukeaa, rauhallista ja levännyttä oloa ei ole oikeastaan normaalisti koskaan nykyään.

Kahdet päiväunet joutuu nukkumaan monesti ja treenistä ei ole toivoakaan ellei nuku ainakin hetkeä ennen niitä.

Kasvuhormonia ja DHEA:ta aion pyytää lääkäriltä testattavaksi tohon.

Fibromyalgiaan on hyvä syödä karnosiinia ja E-EPAA. Ne saa kehon hapetusstressin pois päältä ja siten lihakset eivät mene jatkuvaan supistustilaan.
Mulla lätkä ja kitanransoitto saanut epäsymmetriaa aikaiseksi ja nyt on vain treenattava vasurina kaikenmoista, jotta symmetriaa saa palautettua. epäsymmetriasta ja hermojen toimintahäiriöistähän tuossa on kyse...
Venyttely on kaiken a ja o.

Back
Ylös Bottom