Kädenvääntö

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
The Arm Battle of Sweden 2018 | Amolins VS Andersson

Kovaa vääntelyä ruottin maalta! Amolinssi käyny muutaman kerran suomessakin vääntelemässä, eikä vastusta ikinä löytynyt Timo Mikkolan satunnaisia voittoja lukuunottamatta.

Ite tykkään tehä about puolet hauisreenistä todella dynaamisena ja isoilla painoilla. Mun filosofiassa jos isompi rauta tulee ylös, vaikkakin rumasti, ollaan silti menty eteenpäin voimatasoissa koska vanhakin ennätys on nostettu maksimi "taloudellisesti", jolloin ainoa selittävä tekijä on voimanlisäys. Isot raudat myös kivasti vahvistavat oman kokemuksen mukaan hauiskääntöä tukevia lihaksia, kuten esim ranteen koukistajia. Hyvä lämmittely ja rauhallinen totuttelu vähän ronskimpiin rautoihin on tietenkin korostunutta tässä metodissa!

Minkäkokoinen kässäri?

No siinä saa olla jo voimaa kun tommosta istuen kääntelee, tekniikalla millä tahansa. Kova luu.

Oma vääntö perustuu todella paljon koviin hauisvoimiin. Tosin kehitettävääkin vielä on, koska maailmalla kovat nimet jyrää (vielä) ikävästi hauiksesta läpi :( Siihen tosin tulee muutos lähivuosien aikana!

@number_one teetkö strictinä hauiksia ikinä vai onks se aina tollasta enemmän lajia palvelevaa?

Lämmittelyt teen aina todella hyvällä kontrollilla. Jopa bodauksesta voisi puhua aika ajoin :D Välillä teen ihan työsarjatkin pienemmillä painoilla ja tarkalla tekniikalla.

Vaikka käsistä ei ehkä huomaa, niin synkkä bodailu historia löytyy.

Viimeksi muokattu:

Vanha (2009), mutta aina ajankohtainen supermatsi kahden täysin erityyppisen, mutta timantin kovan pohjois-amerikkalaisen vääntäjän välillä! Tuo oli kyllä huikeaa aikaa, kun Larratin oikeankäden hookki kesti "mitä vaan" :D

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Topi varmaan osaisitkin valottaa mulle Larratin treeneistä. Olen selaillut videoita ja juttuja netistä. Ilmeisesti Larrat tekee forkuille ja hauiksille todella pitkää sarjaa? Sen lisäksi tietenkin koko vartalo jumppia sekä leuanvetoja/roikkumisia ym? Olenko ihan hakoteillä? Itse sen verran noviisi vielä lajissa että mielenkiinnolla uusia juttuja etsin.

Topi varmaan osaisitkin valottaa mulle Larratin treeneistä. Olen selaillut videoita ja juttuja netistä. Ilmeisesti Larrat tekee forkuille ja hauiksille todella pitkää sarjaa? Sen lisäksi tietenkin koko vartalo jumppia sekä leuanvetoja/roikkumisia ym? Olenko ihan hakoteillä? Itse sen verran noviisi vielä lajissa että mielenkiinnolla uusia juttuja etsin.

Hyvä ystäväni ja huikea kädenvääntäjä Anssi Ainali osaisi varmaan vastata tähän parhaiten, kun mies tossa taannoin pari viikkoa asui Larratin luona :) Oli kuulemma melkosta settiä kokoajan, eikä jääpussia voinut jättää kauaksi käsistä hetkeksikään :D

Ymmärsin Anssin puheista että vääntelyä on Larratilla todella paljon (2-6 krt/viikko) sekä apuliikkeitä tehdään siinä sivussa palauttavasti (todella pitkää sarjaa todella pienillä painoilla), sekä kokeillaan omia maksimeita myös usein pääapuliikkeissä.

Itse vääntelyssä mun ymmärryksen mukaan Devon tekee paljon määrää sekä hioo pieniä juttuja myös pöydässä. Lähtöjä tai kovia hittejä ei käytännössä ollenkaan mies tee. Perus pöytäreeni kesti 2-4 tuntia, ja paikalle valu kokoajan uutta ukkoa haastaamaan mestaria. Devon on käytännössä kokoajan pöydässä.

Salilla tehtäviä apuliikkeitä on helppo seurata miehen youtube tililtä :) Liikeradat ovat lyhyet tai pelkästään staattisia ja raudat ovat kauheita. Pääpaino on lajille ominaisilla kyynärvarren liikesuunnilla. Elikkä kun tekee yhden liikkeen forkun kiertäjille, ranteen koukistajille sekä nostajille, ei ole väärällä polulla.

Larratti korostaa yleisen terveyden ja liikunnallisuuden merkitystä ja sitä, että jokainen laji, etenkin raastava kädenvääntö vie urheilijaa epäbalanssiin ja kohti loukkaantumisia, ellei kroppaa harjoiteta monipuolisesti. Jossain haastiksessa sano että ottaa penkiltä 120kg (?) Ja mavesta 200kg ja ne riittää kädenvääntöön.

Kiitän näistä! Antaa suunittelu pohjaa itselle

Tärkeimpänä mitä tosta voi mun mielestä poimia, on se että kädenvääntö kehittää eniten kädenvääntöä. Muut jutut sitten hyvä ekstra siinä ympärillä.

Mikään ei korvaa hyvä seuraa missä autetaan kaveria ja pyritään menemään eteenpäin :)

Varmaan joskus ketjussa pyörinytkin, mutta mun yks lemppareista: Richard Lupkes!

Kaamee mörkö mieheksi, 190cm/150kg! Lempinimi "Leviathan" kertoo kaiken oleellisen :D Todella pitkä vääntöura miehelle takana, mutta edelleen yli 60-vuotiaana kiusaa heikompiaan! Ottanut 80-luvulla paljon voittoja jopa itsestään John Brzenkistä.

Erikoinen kaveri huippuvääntäjäksi siinä suhteessa, että reenannut vääntelyä aina vähän, mutta punttia sitäkin enemmän. Ilmeisesti vääntelyreeniksi riitti, että paukutti kisoissa muitten käsiä tyynyyn! Salituloksista mainitsee ottaneensa dippipunnerruksen 150kg lisäpainojen kanssa.

Alla videolla tiukka matsi Cyplekovia vastaan! Cyplekov taisikin mainita jossain yhteydessä, että Lupkesin hookki on kovin mitä vastaan hän on ikinä vääntänyt.

Viimeksi muokattu:

Suomen kädenvääntöhistorian ehkäpä paras yksittäinen ottelu! Suokko voitti samana vuonna 100kg sarjan maailmanmestaruuden, mutta niin vaan hävisi SM kisojen finaalissa Järvenpään miehelle!

Artolla olisi varmasti vieläkin paljon annettavaa kädenvääntöskenelle suomessa!

Suomen kädenvääntöhistorian ehkäpä paras yksittäinen ottelu! Suokko voitti samana vuonna 100kg sarjan maailmanmestaruuden, mutta niin vaan hävisi SM kisojen finaalissa Järvenpään miehelle!

Artolla olisi varmasti vieläkin paljon annettavaa kädenvääntöskenelle suomessa!

Hyvää filosofista keskustelua kädenväännön hienouksista. Jos vähänkin luppoaikaa ja laji kinnostaa, kannattaa vilkasta :)

Muscle upit on monasti suomessa unohdettu, mutta maailmalla paljon harrastettu erittäin pätevä apuliike kädenvääntöön. Ite painan melkeen 110kg ni liike ei mee (vielä) niin näppärästi ku pitäs :D

Hyvä liike kuitenkin, jota kandee olla ranneleukojen ohella vääntelijän reeniohjelmassa.

Tossa vielä video ranneleuoista:

Kovatasoinen Häjy Power käytiin eilen Jurvassa. Todella kovat kinkerit ja paljon suomenhuippuja paikalla!

SENIOR MEN LEFT 97+
1. MARJOMAA MATTI. OLSTA
2. number_one
3. KARPPINEN MARKO. JÄRVENPÄÄN
KÄDENVÄÄNTÄJÄT
4. MIKKONEN JUHA. TKT NÄÄSVÄÄNTÖ
5. AIMASMÄKI JANNE. TEAM NASKALI
6. BACKSTRÖM TOBIAS. ARMSPORT ESSE
7. PUUMALA JOUNI. VÄHÄNKYRÖN KISA
8. SAVOLAINEN MATTI. POWER BULL
9. SURMA-AHO JESSE. ARMSPORT ESSE
10. KUMPULAINEN HARRI. JÄRVENPÄÄN