käärmeistä ja muista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gold
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by kekexx
Nuo käärmeet voi käydä naapurissa vessanpöntön kautta. Aattele kun oot pöntöllä, niin pönttöön ilmestyy kauhea python.

http://www.pitt.edu/~mcs2/herp/python.html

Onkos tuossa mitään rajaa mitä eläimiä saa olla? Jos haluan vaikka norsun 25 neliön yksiöön?

:love:

Hehe ainakaan meillä ei siihen käärmettä tarvita, mutta asiaan, jos kuulisin, että jollain mun naapureista olis lemmikki-pythoni tai joku muu kyysä, niin tekisin kaikkeni hankkiakseni sille naapurille käärmeineen häädön. Olis tyyppi varmaan aika käärmeissään, jos joutuis lemmikin takia muuttamaan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by kekexx
Onkos tuossa mitään rajaa mitä eläimiä saa olla? Jos haluan vaikka norsun 25 neliön yksiöön?

Hesarissa joku isännöitsijä kertoi mustalaisäijästä, joka oli ostanut ravihevosen ja vienyt sen kotiinsa vaimolle näytille, tosta vaan rappukäytävän kautta kerrostalohuoneistoon. Hevonen ei kuitenkaan suostunut tulemaan asunnosta pois alaspäin rappusia pitkin, joten palokunta poisti hevoisen parvekkeen kautta. Tämmöinen juttu oli ihan oikeasti hesarissa vuosi-pari sitten, eikä ollut aprillipäivä.

:eek: Enpä tiennytkään että ihmiset pelkäävät näin paljon käärmeitä. Silloin kun oli itsellä niin kaikki olivat innoissaan hiplaamassa sitä... siis käärmettä.

Mulla oli sukkanauhakäärme ja se oli ainakin ihan kiva ja lepposa otus. Ruokittiin kerran viikossa silakkafileellä ja se siinä. Ikinä ei purru mua eikä ketään muutakaan, oli vielä sopivan pieni = etusormen paksuinen. 9v. se tais olla kunnes kuoli ilmeisesti vanhuuteen. :itku:

Originally posted by qqq
:eek: Enpä tiennytkään että ihmiset pelkäävät näin paljon käärmeitä. Silloin kun oli itsellä niin kaikki olivat innoissaan hiplaamassa sitä... siis käärmettä.

Ai jaa, mä kun oon taas aina luullut, että suurin osa ihmisistä kokee jossain määrin epämiellyttäviä fiiliksiä käärmeitä kohtaan?!

Mutta mulla nyt onkin oikein kunnon käärmeFOBIA, en pystynyt edes noita qqq:n aiemmin postaamia kuvia läpi selaamaan. Yhteen aikaan mulla oli pakkomielle vessan oven lukitsemisesta yön ajaksi kun sattumalta luin jostain paikallislehdestä että jonkun tyypin asuntoon oli putkahtanut käärme vessanpöntön kautta. Se oli naapurin lemmikki ja päässyt vahingossa karkaamaan viemäriin. Jos mun kämpästä ikinä löytyis jotain vastaavaa niin kuolisin varmasti äkilliseen sydänpysähdykseen :lol2:

Originally posted by Dee
Ai jaa, mä kun oon taas aina luullut, että suurin osa ihmisistä kokee jossain määrin epämiellyttäviä fiiliksiä käärmeitä kohtaan?!

Mutta mulla nyt onkin oikein kunnon käärmeFOBIA, en pystynyt edes noita qqq:n aiemmin postaamia kuvia läpi selaamaan. Yhteen aikaan mulla oli pakkomielle vessan oven lukitsemisesta yön ajaksi kun sattumalta luin jostain paikallislehdestä että jonkun tyypin asuntoon oli putkahtanut käärme vessanpöntön kautta. Se oli naapurin lemmikki ja päässyt vahingossa karkaamaan viemäriin. Jos mun kämpästä ikinä löytyis jotain vastaavaa niin kuolisin varmasti äkilliseen sydänpysähdykseen :lol2:
Broidin ex-muija ei pystynyt tulemaan samaan huoneeseen missä käärme oli. Pelkäs niin paljon. muut kyllä tykkäs. Varsinkin sen jälkeen kun on anto pitää käärmettä kädessä, niin sitten sitä ei meinannu saada takas. Käärmehän on todella pehmeä ja mukavan tuntuinen ihoa vasten. Ei limainen ja kylmä kuten monet luulee.

Muutaman kerran tuo pääsi karkuun terraariosta, mutta löyty aina saman sohvan alta. Joutu sitten vahvistaa terraarion oven. Se heppu jolta käärmeen ostin löyti käärmeen usein aamulla sängystä peiton alta. Käärme pyrkii lämpimiin paikkoihin. :)

Ottakaa ihmeessä asioista selvää.

Aina kun on hankkimassa lemmikkiä, kannattaa ottaa selvää mitä laji vaatii kasvattajaltaan. Varsinkin useimmat matelijat käsittääkseni ovat melko vaativia kasvuympäristön suhteen (lämpö, valo, ilmankosteus...).

Eli kannattaa etsiä vaikka alkuunsa netistä tietoa yleisesti käärmeistä. Sitten kun löytää itseään kiinnostavan lajin, niin ottaa lajista selvää netistä, muilta harrastajilta/kasvattajilta ja tietty elukka-liikkeestä.

Yksi juttu muistu vielä mieleen käärmeistä:

Niiden paska haisee ihan vitun pahalle! :urjo: Siis se ei o mitään pientä kikkaretta vaan vittu hirvee ranteen paksunen pökäle. Krapula paska on suklaata tohon verrattuna.

Re: Ottakaa ihmeessä asioista selvää.

Originally posted by Heavy-rock
Aina kun on hankkimassa lemmikkiä, kannattaa ottaa selvää mitä laji vaatii kasvattajaltaan. Varsinkin useimmat matelijat käsittääkseni ovat melko vaativia kasvuympäristön suhteen (lämpö, valo, ilmankosteus...).

Tuonkin takia olisi viljakäärme hyvä ensikäärme kun se ei vaadi hirveän vaikeita olosuhteita terraarioon vaan huoneenlämpö ja kosteus riittää ja sen lisäksi vain lämpölamppu tai matto johonkin kohtaa terraariota. Viljakäärmeet on myös hienon värisiä. Omasta löytyy keltaisen, oranssin ja valkean eri sävyjä. Taitaa olla snown ja amelanistisen poikanen.
amelanistinen viljakäärme
snow

qqq:lle (ja miksei muillekin jotka asiasta jotain tietää)

voikos käärmeitä pistää samaan terrarioon useita?
jossain oon nähny että niitä oli samaa lajia samassa kopissa mutta entäs eri lajeja..kaks ois ihan jees jos joitan pikkukärmeksiä ensin ottais..:haart:

Originally posted by gold
qqq:lle (ja miksei muillekin jotka asiasta jotain tietää)

voikos käärmeitä pistää samaan terrarioon useita?
jossain oon nähny että niitä oli samaa lajia samassa kopissa mutta entäs eri lajeja..kaks ois ihan jees jos joitan pikkukärmeksiä ensin ottais..:haart:
Luulenpa ettei ongelmia tule ainakaan peruskäärmelajien kanssa (boat&pythonit).. kunigasboat ainakin viihtyvät toistensa kanssa samassa terraariossa. ovat sellasessa möykyssä. Tietenkin jos on joku erikoinen laji joka syö toisia käärmeitä niin sitten voisi olla..:)

Ruokkiminen kannattaa tehdä erikseen. Purevat kaikkea mikä liikkuu ruokinnan aikana.

aikasemmin puhuin pikkukäärmeistä mutta kattelin noita linkkejä ni taisin ihastua tuommoseen kuningasboaan :david:

sulla qqq oli vissiin semmonen ollu ja oli maksanu pentuna 100 e?
osaatko suositella jotain yksityistä tai sitten ihan eläinkauppaa mistä kannatais kysellä

Originally posted by gold
aikasemmin puhuin pikkukäärmeistä mutta kattelin noita linkkejä ni taisin ihastua tuommoseen kuningasboaan :david:

sulla qqq oli vissiin semmonen ollu ja oli maksanu pentuna 100 e?
osaatko suositella jotain yksityistä tai sitten ihan eläinkauppaa mistä kannatais kysellä
Taisin ensimmäisestä maksaa 1000mk ja toisesta 700mk yksityiseltä. Noita on suomessa paljon joten 100€ on varmasti oikea hinta. En tiedä miten hinnat on 5 vuodessa muuttunut. En tiedä vieläkö sama kaveri myy käärmeitä, eikä mulla ole kyllä enää sen yhteystietojakaan. Keltainenpörssi on hyvä paikka etsiä. Myös jotain kasvattajien webbisivuja vois löytyä googlella. Eläinkaupassa joudut maksamaan runsaasti enemmän..

ja uppia...

Kävin tässä viikonloppuna moikkaamassa setää ja niille oli ilmestyny käärme. Tarkemmin viljakäärme.

Tässä on jo monta vuotta ollu asia harkinnassa ja nyt sitten pistin jo kyselyä menemään, koska setä lupas lainata vanhaa terraariotaan, jos ostan tommosen. Viljakäärmeen tosiaan pitäisi olla niitä helpommasta päästä, joten semmoisen meinasin hankkia kyseltyäni tutuilta ja kylänmiehiltä.

Vaihtoehtojakin ulkonäölle löytyy aika hienosti, kuten täältä voi todeta:
http://www.matelijat.info/viljakaarme/poikasia/

Mitä tuossa alussa pitäisi ottaa huomioon ja onko kenellekkään tullut yllätyksiä käärmeen hankittuaan? (ps. ja se ei tule yllätyksenä, että puolet mun naispuolisista kavereista uhkaa jättää vierailut jatkossa väliin :D )

Joskus oli naispuolisella entisellä luokkakaverilla käärme. Minusta se oli aika kylmä ja suomuinen, muttei kuitenkaan limainen kuten kalat. Tuntui, ettei käärmeestä olisi valtavasti iloa.

Rottani oli mielestäni mukavampi lemmikki. Pehmytturkkinen ja lämmin nuuskija, joka vilisti usein luo kutsuttaessa. Tosin vaati enemmän hoitoakin.

Joskus oli naispuolisella entisellä luokkakaverilla käärme. Minusta se oli aika kylmä ja suomuinen, muttei kuitenkaan limainen kuten kalat. Tuntui, ettei käärmeestä olisi valtavasti iloa.

Rottani oli mielestäni mukavampi lemmikki. Pehmytturkkinen ja lämmin nuuskija, joka vilisti usein luo kutsuttaessa. Tosin vaati enemmän hoitoakin.
Käärmettä tai liskoa on mielestäni jotenkin harhaanjohtavaa kutsua lemmikiksi. Ennemminkin ne ovat "harraste-eläimiä". Jos haluaa paijattavan, ihmisten läheisyydestä ja huomiosta nauttivan lemmikin tai "eläinystävän", käärme tai lisko ei ole oikea valinta. Näitä eläimiä pidetään mielenkiinnosta hieman erikoisempaa eläintä, sen elintapoja kohtaan ja terraarion ja sen asukkaan estetiikan takia. (Tai valitettavan usein senkin takia, että "Vidzi gu on mageeta, että on gäärme lemmikkinä! Ja sille saa niigu syöttää oikeita hiiriä!!!" Ja sitten röyhistellään rintaa, kun tytöt kiljahtelee "Hyi, ällöä!")

Älkää ostako matelijoita hetken mielijohteesta! Tutustukaa lajeihin huolella, netti on täynnä (väärääkin) tietoa. Lajeissa löytyy itse kullekin enemmän tai vähemmän sopivia.

Threadissa aiemmin myös mainittiin eräs asia, johon haluan vielä puuttua. Käärmeille EI yleensä saa syöttää eläviä hiiriä. Se on pahimmassa tapauksessa käärmeelle kammottavaa kidutusta. Luonnon oloissa käärme vaanii ja saa saaliikseen ehkä useimmin poikasia ja avuttomia yksilöitä. Pieneen terraarioon käärmettä vastaan laitettuna hiiri hampaineen on aika vahvoilla ja seuraus verrattavissa kukkotappeluun. Joidenkin hankalien lajien tai luonnosta pyydystettyjen yksilöiden (näitä en luonnollisesti myöskään suosittele kellekään - kaikista vähiten matelijaharrastuksensa vasta aloittavalle) kohdalla on pakko äärimmäisessä hädässä käyttää elävää saalista, jos elikon ruokahalu ei kuolleista jyrsijöistä herää.

Itselläni on pari viljakäärmettä ollut (RIP :itku: ) ja aivan ihanan valloittavia otuksia ovat. Äitikin uskalsi käydä kylässä lopulta muutaman kuukauden ajatustyön jälkeen ;)

Mä pitelin käärmettä ekan kerran about 6-vuotiaana, nimenomaan viljakäärmettä, jossain Turussa pidetyssä käärmenäyttelyssä. Se perhana livahti haalareiden sisään, mutta mulla oli silti hauskaa. :D

Aina oon tykänny niistä eläimistä, joita muut kammoaa, poislukien ehkä jotkut karvaiset hämähäkit (en antais sellasen kävellä kättä pitkin). Ja skorpionit aiheuttaa myös pientä vastenmielisyyttä.

Liskoista ja käärmeistä diggaan. Aina kun mahdollista, pitelen niitä mielelläni. Nuo viljakäärmeet näyttävät kyllä hienoilta (ja myrkyllisiltä, vaikkeivät ole). :)

Nuo käärmeet voi käydä naapurissa vessanpöntön kautta. Aattele kun oot pöntöllä, niin pönttöön ilmestyy kauhea python.

Olisi aika tehokas parannuskeino ummetukseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom